علائم و چند راه درمان کم کاری تیروئید

برای درمان کم کاری تیروئید روش های طب نوین و طب سنتی متفاوتی وجود دارد، یکی از این روش ها درمان کم کاری تیروئید با ادویه است.
13 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

با راه‌های درمان کم کاری تیروئید آشنا هستید؟ درمان کم کاری تیروئید با ادویه چگونه است؟ اگر چیزی در این مورد نمی‌دانید با ما باشید تا علاوه بر شناخت کامل از بیماری، راه‌های درمان آن را نیز بشناسید. کم کاری تیروئید یک بیماری شایع است که در آن تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را در جریان خون شما ترشح نمی‌کند. این باعث می‌شود متابولیسم شما کند شود. کم کاری تیروئید که تیروئید کم کار نیز نامیده می‌شود، می‌تواند باعث احساس خستگی، افزایش وزن و ناتوانی در تحمل دمای سرد شود. درمان اصلی کم کاری تیروئید، درمان جایگزینی هورمونی است.

کم کاری تیروئید چیست؟

به طور کلی اگر بدن نتواند به اندازه کافی هورمون تیروئید ترشح کند، کم کاری تیروئید اتفاق می‌افتد. تیروئید به غده کوچک و پروانه‌ای شکلی گفته می‌شود که به طور طبیعی در جلوی گردن ما قرار دارد. این غده مسئول ترشح و تولید هورمون‌های مورد نیاز بدن است و کمک می‌کند تا بدن انرژی را تنظیم و مصرف کند. در مورد تیروئید و درمان کم کاری تیروئید بیشتر بخوانید.

غده تیروئید هر فرد مسئول تأمین انرژی تقریبا،ً هر اندام بدن اوست و عملکردهایی مانند ضربان قلب و نحوه عملکرد دستگاه گوارش او را کنترل می‌کند. چنانچه مقدار هورمون‌های تیروئید در بدن شما کم شود، عملکرد طبیعی بدن شروع به کند شدن خواهد کرد. در چنین شرایطی می‌توان گفت فرد به کم کاری تیروئید یا تیروئید کم کار مبتلا شده است. بدنیست بدانید، این نوع اختلال در بین زنان شایع‌تر است و معمولاً افراد بالای ۶۰ سال را مبتلا می‌کند. تیروئید کم‌کارممکن است از طریق یک آزمایش خون معمول یا پس از شروع علائم کشف شود.


غده تیروئید

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید چیست؟

علائم کم کاری تیروئید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شدت بیماری همچنین بر علائم و نشانه‌ها و زمان ظاهر شدن تأثیر می‌گذارد. این علائم نیز گاهی اوقات به سختی قابل تشخیص است. علائم اولیه تیروئید کم‌کار می‌تواند شامل افزایش وزن و خستگی باشد. بهتر است قبل از اینکه راه‌های درمان کم کاری تیروئید را بشناسید، از نشانه‌ها و علائم آن آگاه شوید.

شایع ترین علائم و نشانه‌های کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • خستگی
  • افزایش وزن
  • صورت پف کرده و حساس
  • افسردگی
  • یبوست
  • احساس سرما
  • کاهش تعریق
  • ضربان قلب کند شده
  • افزایش کلسترول خون
  • پوست خشک
  • موهای خشک و نازک
  • حافظه ضعیف
  • مشکلات باروری یا تغییرات قاعدگی
  • ضعف عضلانی
  • سفتی عضلات، درد و حساسیت
  • درد و سفتی در مفاصل شما
  • گرفتگی صدا

توجه داشته باشید که علائم این بیماری ممکن است برای اکثر افراد، به تدریج در طی سالیان متمادی پیشرفت کند. همانطور که تیروئید بیشتر و بیشتر کند می‌شود، علائم ممکن است راحت‌تر شناسایی شوند. البته بسیاری از این علائم نیز به طور کلی با افزایش سن بیشتر می‌شوند. اگر مشکوک هستید که علائم شما نتیجه مشکل تیروئید است، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند با تجویز آزمایش خون برای تعیین اینکه آیا شما کم کاری تیروئید دارید یا نه، از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند. توصیه می‌کنیم درمان کم کاری تیروئید را قبل از اینکه با عوارض جبران ناپذیر آشکار شود، آغاز کنید.

علت کم کاری تیروئید در بارداری

در بیشتر موارد، زنان مبتلا به کم کاری تیروئید در دوران بارداری به بیماری هاشیموتو مبتلا هستند. این بیماری خودایمنی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله کند و به آن آسیب برساند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، تیروئید نمی‌تواند سطوح بالایی از هورمون های تیروئید را تولید و آزاد کند و بر کل بدن تأثیر بگذارد. زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است احساس خستگی زیادی کنند، برای مقابله با دمای سرد مشکل داشته باشند و گرفتگی عضلات را تجربه کنند.

هورمون‌های تیروئید برای رشد کودک شما در دوران بارداری مهم هستند. این هورمون‌ها به رشد مغز و سیستم عصبی کمک می‌کنند. اگر کم کاری تیروئید دارید، کنترل سطح تیروئید در دوران بارداری بسیار مهم است. اگر کودک شما هورمون تیروئید کافی در طول رشد دریافت نکند، ممکن است مغز به درستی رشد نکند و بعداً مشکلاتی به وجود بیاید. اگر درمان کم کاری تیروئید در دوران بارداری انجام نشود، ممکن است منجر به عوارضی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس شود.

کم کاری تیروئید چگونه درمان می‌شود؟

در بیشتر موارد، کم کاری تیروئید با جایگزین کردن مقدار هورمونی که تیروئید شما دیگر تولید نمی‌کند، درمان می‌شود. این معمولاً با دارو انجام می‌شود. یکی از داروهایی که معمولا استفاده می‌شود، لووتیروکسین نام دارد. مصرف خوراکی این دارو میزان هورمون تیروئیدی را که بدن شما تولید می‌کند افزایش می‌دهد و سطح شما را متعادل می‌کند.

کم کاری تیروئید یک بیماری قابل کنترل است. با این حال، شما باید به طور مداوم دارو مصرف کنید تا میزان هورمون‌ها در بدن خود را تا پایان عمر عادی کنید. با مدیریت دقیق و ملاقات‌های مکرر با پزشک خود، برای اطمینان از اینکه درمان شما به درستی کار می‌کند، می‌توانید یک زندگی عادی و سالم داشته باشید.

درمان کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید چه عوارضی دارد؟

همانطور که گفته شد، کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند. اگر سطح هورمون تیروئید شما خیلی پایین باشد، ممکن است دچار خستگی، مشکلات گوارشی، حساسیت به دمای سرد و بی‌نظمی قاعدگی شوید. این بیماری را می‌توان با دارو کنترل کرد اما اگر درمان کم کاری تیروئید به تعویق انداخته شود، می‌تواند منجر به عوارض زیادی شود. از جمله:

مشکلات قلبی

سطح هورمون تیروئید شما می‌تواند بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر بگذارد. ممکن است نبض آهسته، ضربان قلب غیر طبیعی و نبض ضعیف داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد که کم کاری تیروئید می‌تواند حجم خون پمپ شده توسط قلب را در هر ضربان ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد. سطوح پایین هورمون تیروئید تری یدوتیرونین (T3) نیز با نارسایی قلبی مرتبط است. خوشبختانه اکثر عوارض قلبی مرتبط با کم کاری تیروئید قابل درمان هستند. این شامل استفاده از داروی مناسب برای اصلاح عملکرد تیروئید شما است.

مشکلات کلیوی

کم کاری تیروئید می‌تواند عملکرد کلیه را کاهش دهد. این اغلب به دلیل کاهش جریان خون به کلیه‌ها است. ممکن است توانایی کمتری برای دفع آب و جذب سدیم داشته باشید. در نتیجه، سطح سدیم خون ممکن است به طور غیرعادی پایین باشد. درمان کم کاری تیروئید از طریق جایگزینی هورمون‌های تیروئید می‌تواند این عوارض را برطرف کند. اما اگر سطوح بسیار پایین هورمون ادامه یابد، بهبودی از این مشکلات کلیوی می‌تواند بیشتر طول بکشد.

مشکلات کلیوی در تیروئید

مشکلات سیستم عصبی

کم کاری تیروئید می‌تواند باعث مشکلاتی در سیستم عصبی مانند ضعف عضلانی یا آسیب عصبی شود.

مشکلات بارداری

مطالعات نشان می‌دهد که کمبود هورمون تیروئید در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. این می‌تواند خطر سقط جنین یا سایر عوارض مانند پره اکلامپسی یا زایمان زودرس را افزایش دهد. اگر باردار هستید و کم کاری تیروئید دارید، یا حتی قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. به این ترتیب، درمان مناسب می‌تواند در اسرع وقت آغاز شود. ممکن است در دوران بارداری نیاز به تنظیم دوز داروهای تیروئید داشته باشید، بنابراین آزمایشات منظم تیروئید مهم است.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

به طور استاندارد درمان کم کاری تیروئید با مصرف روزانه داروهای جایگزین هورمون تیروئید، انجام می‌شود. از آنجا که داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن مصرف یک قرص ممکن است منجر به علائم بیشتر شود. در برخی موارد، درمان‌های طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشند و بهتر با سبک زندگی شما سازگار شوند. در اینجا، درمان تیروئید کم‌کار در طب سنتی را زیر ذره بین قرار داده‌ایم.

دارچین و کم کاری تیروئید

دارچین نوعی ادویه‌ پرکاربرد در آشپزی است که از درخت دارچین به دست می‌آید. این ادویه به صورت پودر یا تکه‌های چوب در بازار موجود است. افراد همچنین می‌توانند از اسانس دارچین و مکمل‌های آن استفاده کنند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد دیابتی و ضد میکروبی هستند و ممکن است از سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات تیروئیدی و سایر شرایط محافظت کنند. افراد می‌توانند برای درمان کم کاری تیروئید و حتی بیماری خود ایمنی تیروئیدیت هاشیموتو، با خیال راحت این ادویه با ارزش را مصرف کنند.

میو‌های خشک

ید نوعی ماده معدنی ضروری برای بدن است که تاثیر بسزایی در تولید و ترشح هورمون‌های تیروئیدی از جمله T3 و T4 دارد. برای تأمین ید مورد نیاز بدن خود می‌توانید از میوه‌هایی مانند آلو خشک، خرما و همینطور قره قاط کمک بگیرید که منابع بسیار خوبی از ید هستند.

گوشت و ماهی

گوشت و ماهی، از منابع خوب پروتئین هستند. این نوع پروتئین به عنوان یک عنصر مهم در ساخت هورمون‌ها فعالیت می‌کند. البته توصیه می‌شود از گوشت سفید ارگانیک و آزاد مانند گوشت بوقلمون و ماهی برای دریافت پروتئین استفاده کنید و ترجیحاً از انواع ماهی دودی و گوشت‌های فرآوری شده که به شکل سنتی تهیه می‌شوند دوری کنید.

پروبیوتیک‌ها

وقتی باکتری‌های مفید روده کاهش یابند یا از بین بروند، ممکن است در فعالیت سیستم دفاعی بدن و غده تیروئید فرد نوساناتی ایجاد شود. مثلاً فرد به تیروئید کم‌کار مبتلا شود. به منظور جلوگیری از چنین اتفاقی و درمان کم کاری تیروئید ، مواد غذایی حاوی پروبیوتیک را به سبد غذایی خود بیفزایید. پروبیوتیک‌ها در سالم نگه داشتن باکتری‌های مفید روده عمل می‌کنند. چای کلم ترش، کفیر و کوموچا از بهترین منابع پروبیوتیک، هستند.

جلبک دریایی

همانطور که گفتیم، کمبود ید در بدن از موارد تاثیرگذار در کم‌کاری غده تیروئید است. اگر با کمبود ید مواجه هستید، باید آن را از منابع ید دریافت کنید. جلبک دریایی، از منابع خوب ید است. همچنین برخی سبزیجات مانند نخود فرنگی و کدو به تامین ید مورد نیاز بدن و تقویت عملکرد تیروئید کمک می‌کنند.

درمان کم کاری تیروئید با ادویه

چربی‌های سالم

از دیگر راه‌های طبیعی درمان تیروئید کم‌کار، استفاده از روغن‌های سالم است. چربی موجود در این روغن‌ها در تقویت عملکرد غده تیروئید نقش بسزایی دارد. روغن زیتون و تخمه آفتابگردان از منابع خوب چربی‌های سالم هستند.

ریشه شیرین بیان

قرن‌هاست که طب سنتی از ریشه گیاه شیرین بیان برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می‌کند. این گیاه به برقراری تعادل بین غده‌های بدن کمک می‌کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

گیاه پنبه دانه

امگا۳ از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است اما بدن قادر به تولید آن نیست. به این ترتیب کمبود آن باید از طریق مصرف مواد غذایی حاوی امگا۳ جبران شود. این چربی به سلامت غده تیروئید کمک شایانی دارد و محققان دریافته‌اند که مصرف آن به ساخت هورمون‌های تیروئیدی، کمک می‌کند.

گیاه آشوگاندا یا جنسینگ هندی

یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر در تنظیم ترشحات غده تیروئید، گیاه جنسینگ هندی یا آشوگاندا است. جنسینگ هندی از خواص آنتی اکسیدانی قوی برخوردار است و مستقیما بر غده تیروئید و ترشحات آن اثر دارد.

تخم کتان

اگر به تیروئید کم‌کار دچار هستید، مصرف تخم کتان را پیشنهاد می‌کنیم . مصرف این دانه‌های روغنی به ایجاد تعادل هورمونی و عملکرد تیروئید کمک می‌کند. این دانه نقش ضد التهابی نیز دارد.

مصرف تخم کتان برای درمان کم کاری تیروپید

سرکه سیب

سرکه سیب نیز در طب سنتی سابقه طولانی دارد و برای درمان کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرکه سیب هورمون‌ها را تنظیم و متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بهبود می‌بخشد.

درمان کم کاری تیروئید با پیاز

پیاز از خاصیت میکروب زدایی قوی برخوردار است و تاثیرات فوق‌العاده قوی بر سلامت بدن دارد. انواع پیاز برای رفع کم کاری تیروئید مفید است. بنابراین اگر به اختلال تیروئید کم‌کار دچار هستید پیاز مصرف کنید. در داخل این نوع سبزی، اسید فسفریک وجود دارد که در بهبود گردش جریان خون اثر دارد. از نظر طب سنتی، پیاز یک درمان سنتی فوق‌العاده عالی برای درمان غده تیروئید است.

زردچوبه

از زردچوبه نیز در طب سنتی برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می‌شود و می‌توان گفت این ادویه پرفایده، سابقه‌ای طولانی در طب سنتی دارد. این ادویه خوش عطر و طعم به دلیل داشتن خواص ضد التهابی قوی نیز شناخته شده است. و خواص آنتی اکسیدانی هم دارد.

آویشن

آویشن گیاهی از خانواده نعناعیان است که احتمالا آن را در مجموعه ادویه خود دارید. دامنه استفاده از این ادویه و گیاه دارویی قابل توجه است و بیش از ۴۰۰ زیرگونه دارد. مصریان باستان از آن برای مومیایی کردن خود استفاده می‌کردند و یونانیان باستان از آن برای بخور. آویشن به دلیل طعم منحصربه فردش تا امروز به عنوان یک ادویه و چاشنی اصلی در آشپزی باقی مانده است. به علاوه به دلیل خواص دارویی خود، مانند توانایی در درمان آکنه و فشار خون بالا و از همه مهم‌تر کمک به عملکرد بهتر غده تیروئید بسیار مشهور و پراستفاده شده است.

سخن آخر…

به پایان مقاله علائم و راه‌های درمان کم کاری تیروئید رسیده‌ایم. گفتیم که تیروئید کم کار، نوعی بیماری شایع است و به علت ترشح نشدن کافی هورمون تیروئید در خون، به وجود می‌آید. از آنجا که علائم این اختلال به سایر بیماری‌ها شباهت دارد، در بسیاری از موارد ممکن است نادیده گرفته شود. راه تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون است، بنابراین اگر احساس خستگی غیر عادی، افسردگی، بی حالی یا هرکدام از علائم مذکور را دارید، به پزشک مراجعه کنید و در مورد علائم خود صحبت کنید. انجام معاینه به موقع و دریافت دارو برای شروع درمان، تیروئید کم کار شما را کنترل خواهد کرد.

در اینجا ما به درمان تیروئید کم کار در طب سنتی نیز اشاره کردیم تا در صورت سازگار نبودن با داروهای شیمیایی، بتوانید از طریق مصرف گیاهان دارویی و ادویه‌ها عملکرد غده تیروئید خود را کنترل کنید. انواع گیاهان دارویی را می‌توان از عطاری‌های معتبر یا فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کرد.

بریم برای خرید ادویه و حبوبات

بانک طعم 13 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید