علت حساسیت به چای و کافئین چیست؟

در این مقاله در خصوص علائم و عوامل حساسیت به چای سبز و ترش صحبت شده است تا شما از این آلرژی‌ها در امان باشید.
08 فروردین 1402 توسط
بانک طعم
| 1 اظهار نظر

بعضی از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها ممکن است با بدن برخی از افراد سازگاری داشته باشند، اما در بدن افراد دیگر سبب ایجاد حساسیت و آلرژی شوند. مصرف دمنوش‌های گیاهی نیز به همین صورت است. حساسیت به چای و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار از مباحث مهمی است که افراد به آن توجه نمی‌کنند. این حساسیت به دلایل متنوعی اتفاق می‌افتد. ممکن است ایجاد حساسیت در اثر مصرف دارویی خاص اتفاق بیافتد و تداخل دارویی سبب این اتفاق شود. در بعضی مواقع نیز افراد به هیچ خوراکی آلرژی یا حساسیت ندارند اما در برخی از شرایط جسمی یا در دوران‌های خاص زندگی ممکن است دچار حساسیت شوند.

آلرژی به چای همچنین ممکن است به دلیل وجود کافئین در چای رخ دهد. در برخی مواقع نیز دیده شده افراد به محصولات تقلبی حساسیت نشان می‌دهند. بنابراین باید قبل از خرید چای از اصل بودن آن مطمئن شوید. در هر صورت با توجه به خواصی که چای سبز یا چای سیاه دارد؛ اگر دچار حساسیت به چای شده اید به دنبال درمان آن باشید تا بتوانید دوباره آن را مصرف کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا علت حساسیت به چای را بیان کنیم.

چای سیاه بهاره ممتاز 1402

چای بهاره، به عنوان یکی از جواهرهای گیلان، توانسته است جایگاه خود را در بازار مصرف ایران و جهانی برجسته کند. با مشتریانی که به دنبال تجربه چایی منحصر به فرد و با کیفیت هستند، توصیه می‌شود ​چای بهاره برند بانک طعم را امتحان کنند و لذت بی‌نظیر این چای متفاوت را تجربه کنند.

همین الان کلیک کنید


اصلی ترین دلایل حساسیت به چای

حساسیت به چای ممکن است بر اثر عوامل مختلفی صورت گیرد. بعضی از افراد به گیاهان و گل‌ها حساسیت یا آلرژی نشان می‌دهند. در این صورت با بوییدن گل یا نوشیدن دمنوش‌های گیاهی، واکنش‌های آلرژیک در بدن آنها ایجاد می‌گردد. تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که واکنش های آلرژیک نسبت به گیاهان به شکل‌های مختلفی در افراد دیده می‌شود. در صورت بروز این نوع آلرژی باید بررسی شود که این افراد به بوته گیاه کاملیا سیننسیس که اکثر دمنوش‌های سیاه و سبز از آن تولید می‌شوند آلرژی دارند یا خیر.

جساسیت به چای

در ضمن با توجه به خواصی که چای برای سلامتی دارد باید نسبت نوع چایی که به آن حساسیت دارید، مطمین شوید تا بتوانید درمان قطعی را برای آن انتخاب کنید. از جمله نشانه‌های بروز حساسیت خارش، عرق کردن، تورم در ناحیه صورت، لب، دهان و تنفس نامنظم است. این علائم می‌توانند در افراد مختلف متفاوت باشند. ولی معمولا بعد از مصرف گیاه این علائم بروز می‌کنند و به آنها حساسیت می‌گویند. عوارض چای همچنین ایجاد درد و گرفتگی عضلات معده، سندروم روده تحریک پذیر و حتی اسهال را نیز شامل می‌گردد.

عوارض و علائم حساسیت به چای در برخی از افراد بیشتر است و به شکل سرگیجه، غش یا تشنج، حالت تهوع و استفراغ و ضربان قلب نامنظم بروز می‌کند. در هر صورت بهتر است بدانید گزارش‌های خاصی در رابطه با حساسیت عجیب و شدید در صورت مصرف اصولی دمنوش و چای ثبت نشده است. اما افراد حساس باید همیشه جوانب احتیاط را رعایت کنند.

طرز تهیه قهوه ترک عالی و خوشمزه چگونه است؟

قهوه ترک، نوشیدنی محبوب و متفاوتی است که در کافی‌شاپ‌ها  سرو می‌شود. در این مقاله به طرز تهیه قهوه ترک با شیر و درخانه خواهیم پرداخت پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


عوامل حساسیت به چای

در ادامه به بررسی علت‌های ایجاد حساسیت خواهیم پزداخت تا حداکثر بتوانید از آن‌ها دوری کنید.

۱- ایجاد آلرژی نسبت به چای در زمان بارداری

در زمان بارداری و شیردهی بانوان باید مواد غذایی را با مشورت با پزشک مصرف کنند. زیرا در این دوران علاوه بر سلامتی مادر، سلامتی جنین، نوع تغذیه و روند رشد او نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در دوران بارداری مصرف کافئین باید به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود شود. همچنین میزان کافئین موجود در دمنوش های گیاهی با هم فرق دارد. پس باید میزان کافئین موجود در نوشیدنی‌های مختلف در طی روز مورد بررسی قرار گیرد.

سهل انگاری و نادیده گرفتن این موضوع سبب کاهش وزن جنین شده و در مواردی که مادر حساسیت شدیدتری داشته باشد ممکن است سقط جنین نیز اتفاق بیافتد. بنابراین این موارد را در زمان بارداری و حساسیت به چای در نظر داشته باشید.

  • سعی کنید خونسرد باشید و آرامش خود را حفظ کنید
  • از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کنید.
  • جهت بهره گرفتن از خواص چای سیاه برای قلب، پوست، گوارش و هضم بهتر است آن را به شکل اصولی مصرف کنید.

در نهایت افرادی که دچار حساسیت‌های مختلفی هستند، در زمان بارداری باید تمامی مواد حساسیت زا و همچنین حساسیت به چای را بررسی کنند. سپس با مشورت با پزشک بهترین راهکار برای حفظ سلامتی مادر و جنین ارائه می‌شود. در این دوران با رعایت اصول و توصیه‌های پزشک مادران باردار می‌توانند دوران بارداری را به سلامت بگذرانند

دلیل حساسیت به چای

۲- ایجاد حساسیت به چای با مصرف داروها و تداخل با آنها

برخی از افراد از دوران کودکی دچار آلرژی نسبت به بوییدن و یا استفاده از برخی گیاهان می‌گردند. این افراد در صورتی که در معرض این گل یا گیاهان قرار بگیرند، واکنش های شدیدی در بدنشان دیده می‌شود. این موضوع در زمان مصرف داروهای خاص نیز اتفاق می‌افتد. برخی از افراد به شکل روزانه از برخی داروها استفاده می‌کنند. در صورت بروز حساسیت به چای، این افراد باید بسنجند که این حساسیت در اثر تداخل با مصرف داروهاست یا خیر. در برخی از مواقع مصرف زیاد چای در کنار مصرف قرص سبب ایجاد مسمویت دارویی می‌گردد.

لازم به ذکر است در صورت کنترل میزان مصرف و عدم بروز علائم حساسیت، می‌توانید مصرف چای را ادامه دهید. اما اگر حس کردید که تأثیر داروها در بدن کمتر شده و یا دستگاه گوارش و هضم دچار مشکل شده است، ممکن است به دلیل مصرف چای باشد. در این صورت احتمال بروز سندروم روده تحریک پذیر بیشتر می‌شود. در این مواقع پزشک با نمونه برداری و بررسی نتیجه آزمایش‌ها، نحوه درمان را تجویز می‌کند.

۳- ایجاد آلرژی به کافئین موجود در چای

مصرف کافئین به میزان متعادل در روز سبب ایجاد مشکل در بدن نمی‌شود. بلکه فواید مثبتی مانند سرحال شدن و هوشیار شدن برای انجام فعالیت‌های روزانه را به دنبال دارد. کافئین در خوارکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلفی وجود دارد اما میزان آن در چای سیاه بیشتر از چای سبز است. برای اطلاع از این موضوع که به کافئین حساسیت دارید یا خیر؛ پزشک یک آزمایش ساده پوستی برای سنجیدن واکنش بدن به کافئین انجام می‌دهد.

واکنش‌های آلرژیکی ماند خارش، کهیر یا تورم بسیار مهم بوده و بی توجهی به حساسیت یا آلرژی ممکن است سبب شوک آنافیلاکتیک شود که در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه شود تا از داروهای تزریقی برای از بین بردن حساسیت استفاده کنند.

مشکل حساسیت به چای

چگونه حساسیت به چای را از بین ببریم؟

متأسفانه درمان قطعی برای اشخاصی که به شکل ژنتیکی و موروثی دچار حساسیت و آلرژی های غذایی هستند، وجود ندارد. این افراد برای برطرف کردن حساسیت باید به مرور زمان مصرف دمنوش را افزایش دهند تا بدن آنها به دمنوش عادت کند و هر روز مقدار جزئی از دمنوش بنوشند و روز بعد مقدار جزئی آن را افزایش دهند. افرادی که در مراحل پیشرفته آلرژی هستند، برای مصرف مواد غذایی خاص حتما باید با پزشک متخصص در این باره مشورت کنند. پزشک با بررسی نتایج آزمایش، نوع و علت حساسیت را مشخص می‌کند و چگونگی درمان را نیز به شما اطلاع می‌دهد.

رفع حساسیت به چای

بهتر است بدانید دمنوش‌های طبیعی ایرانی منبع خوبی از ویتامین‌ها بوده و در صورتی که در مصرف آنها تعادل داشته باشید، دچار عوارض نمی‌شوید و حساسیتی بروز نمی‌کند. اما اگر به دمنوش‌ها و چای آلرژی و حساسیت نشان داده‌اید ولی همچنان دوست دارید این دمنوش های پر خاصیت را مصرف کنید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

از چای سفید و خواص فوق‌العاده آن چیزی می‌دانید؟

چای سفید، با رشد در شرایط خاص و جمع‌آوری دستی از برگ‌های جوان گیاه Camellia Sinensis، یک تجربه خوشمزه و ملایم با خصوصیات طعم منحصر به فرد است. این چای نه تنها در حفظ سلامتی بلکه در بهبود وضعیت ذهنی و فیزیکی نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این خواص حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


برای از بین بردن حساسیت به چای از مصلح مناسب استفاده کنید

خوارکی‌های طبیعی برای تنظیم طبع چای وجود دارند که درمان طبیعی برای رفع حساسیت به چای به شمار می‌روند. با استفاده از این خوراکی‌ها می‌توانید معضل حساسیت را کنترل کنید. به تعبیر طب سنتی این افزودنی‌ها خوراکی های اصلی مصلح هستند. مصلح‌هایی که برای رفع حساسیت به چای می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از عسل طبیعی: چای رو دم کنید و در زمان مصرف به آن مقداری عسل طبیعی بیافزایید. عسل غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و سبب تقویت و سلامتی بدن و پوست می‌گردد.
  • استفاده از زنجبیل: اگر ایجاد طعم شیرین در دمنوش را نمی‌پسندید، بهتر است از مقداری زنجبیل تازه در چای استفاده کنید. این کار باعث می‌شود خواص زنجبیل و فواید آن به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی به بدنتان برسد.
  • استفاده از لیمو و آبلیموی تازه: لیمو سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به برطرف کردن و کاهش میزان حساسیت به چای نیز کمک می‌کند. ترکیب آب لیمو و عسل در چای نیز معجزه بخش بوده و برای سلامتی فوق العاده است.

موارد ذکر شده همه برای ایجاد سلامتی بیشتر و پیشگیری از بروز بیماری و حساسیت کاربردی هستند. در حالت کلی آنتی اکسیدان‌‎ها و مواد مفید موجود در دمنوش‌ها به حفظ سلامتی و جلوگیری از ایجاد بیماری‌های مختلف کمک می‌کنند و به تقویت سیستم ایمنی و عصبی بدن کمک می‌کنند.

کاهش حساسیت به چای

حساسیت به کافئین

بیشتر مردم صبح خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه شروع می‌کنند. این کار کمک می‌کند هوشیاری و انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره را بدست آورند. اما کافئین موجود در قهوه برای برخی از افراد حساسیت ایجاد می‌کند. کافئین یک داروی طبیعی است که سبب تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

کافئین در برخی از گیاهان مانند دانه‌های قهوه، برگ چای، پوسته یا علاف کاکائو وجود دارد و در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود. به طور معمول ۹۰ درصد مردم در آمریکای شمالی هر روز کافئین مصرف می‌کنند. مصرف کافئین برای بیشتر مردم مشکل زا نیست اما برخی افراد به آن حساسیت دارند. اگر شخصی دچار حساسیت به کافئین باشد علائم زیر در وی بروز می‌کند.

علائم حساسیت به کافئین

  • تندی ضربان قلب
  • اضطراب
  • حالت سرگیجه و عصبی شدن
  • سردرد
  • مشکلات خواب
  • ناراحتی معده
  • کهیر و جوش دارای خارش که ایجاد برآمدگی­‌های قرمز می‌کند
  • تورم لب­‌ها و زبان
  • خارش دهان، لب­‌ها و زبان
  • در موارد شدیدتر شوک آنافیلاکتیک

افرادی که دچار این علائم هستند، ممکن است دچار عدم تحمل غذایی غیر آلرژیک به کافئین باشند. این موضوع با حساسیت فرق دارد. حساسیت بسیار نادر بوده و علائم آن بسیار جدی‌تر است. اگر شخصی به کافئین حساسیت داشته باشد، معمولا یک ساعت پس از مصرف آن دچار علائم حساسیت می‌گردد. اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما این مطلب چای چه تاثیری بر بیماری قلبی و عروقی دارد؟ هم کمک کننده خواهد بود.

فواید و مضرات چای

خرید چای

در این مقاله همه چیزهایی که لازم است در مورد حساسیت به چای، حساسیت به دمنوش‌ها مانند حساسیت به چای ترش و حساسیت به چای سبز لازم است بدانید را بیان کردیم. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بروز حساسیت این است که از دمنوش‌ها و چای های اصلی و با کیفیت استفاده کنید تا بروز حساسیت به حداقل برسد. چای‌ها و دمنوش‌های تقلبی به هیچ عنوان به تقویت و ایجاد سلامتی در بدن منجر نشده و پیامدهای خطرناکی نیز دارند. برای خرید چای، خرید چای بهاره، خرید چای سبز با کیفیت و اصل و اورجینال کافیست از طریق همین فروشگاه اقدام نمایید.‌

چای سیاه بهاره ممتاز 1402

چای بهاره، به عنوان یکی از جواهرهای گیلان، توانسته است جایگاه خود را در بازار مصرف ایران و جهانی برجسته کند. با مشتریانی که به دنبال تجربه چایی منحصر به فرد و با کیفیت هستند، توصیه می‌شود ​چای بهاره برند بانک طعم را امتحان کنند و لذت بی‌نظیر این چای متفاوت را تجربه کنند.

همین الان کلیک کنید



بانک طعم 08 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید