آموزش طرز تهیه رشته پلو لذیذ بصورت کامل

رشته پلو یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذا‌های ایرانی است که طبع گرمی دارد. این غذای باستانی جایگاه ویژه‌ای بین ایرانیان دارد و به همراه مواد غذایی و چاشنی‌های مختلف طبخ و میل می‌شود
02 خرداد 1403 توسط
آموزش طرز تهیه رشته پلو لذیذ بصورت کامل
عذری رستم زاده
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/11200-6b7077ee/12033314_440.jpg
عذری رستم زاده

رشته پلو یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذا‌های ایرانی است که طبع گرمی دارد. این غذای باستانی جایگاه ویژه‌ای بین ایرانیان دارد و به همراه مواد غذایی و چاشنی‌های مختلف طبخ و میل می‌شود. رشته پلو را در جشن‌ها و میهمانی‌های مختلفی چون شب عید، شب یلدا، چهارشنبه سوری و ماه رمضان درست می‌کنند. این غذای زمستانی در واقع غذای محلی شهر‌هایی چون تهران، مشهد، کرمانشاه، اردبیل، شاهرود، خوزستان، بوشهر و... بوده که دستور پخت هر کدام با همدیگر متفاوت است. برای آشنایی با طرز پخت انواع رشته پلو در وب سایت بانک طعم همراه ما باشید.

22 غذای ساده و سریع با کمترین مواد + طرز تهیه غذا

تهیه غذای ساده و سریع اما خوشمزه کار آسونی نیست. در این مقاله 22 غذای ایرانی که سریع پخته می‌شوند را پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید تجربه خوبی را از غذای ساده با کمترین مواد داشته باشید.


غذای ساده و سریع


طرز تهیه رشته پلو خالی

برای درست کردن رشته پلو خالی به مواد زیر احتیاج دارید:

2 قاشق غذاخوری رشته

1 پیمانه برنج

1.5 پیمانه آب مرغ

1 قاشق غذاخوری کره

1 عدد پیاز ریز خرد شده

نمک به مقدار لازم

قبل از پختن رشته پلو رشته را کمی تفت دهید (بدون روغن) تا خامی آن گرفته شود. ابتدا برنج را با کمی آب و نمک بخیسانید. سپس پیاز را با کره تفت دهید و برنج از قبل خیس شده، رشته و نمک داخل قابلمه ریخته و به مدت 2 دقیقه تفت دهید. حالا آب مرغ را به قابلمه اضافه کنید و پس از جوشیدن برنج و تبخیر شدن آب قابلمه، درب آن را گذاشته، شعله را کم کنید و اجازه دهید تا رشته پلو دم بکشد.

رشته پلو

طرز تهیه رشته پلو خالی بدون برنج

برای پختن این غذا ابتدا باید رشته را در تابه بدون استفاده از روغن تفت دهید و به قابلمه‌ای که آب آن در حال جوش است، اضافه کنید. استفاده از عدس، خرما، کشمش، پیاز داغ و سیب زمینی به خوش طعم شدن رشته پلو کمک می‌کند.

طرز تهیه رشته پلو وگان

رشته پلو بدون گوشت و مرغ نیز محبوبیت زیادی دارد و برای آن از انواع خوراکی‌های گیاهی استفاده می‌کنند. رشته پلو با سیب زمینی جزء غذا‌های وگان بوده که افراد گیاه‌خوار آن را درست کرده و میل کنند. آنچه که سبب خوش طعم و مقوی شدن این رشته پلو گیاهی می‌شود، عدس، کشمش، خرما، پیاز داغ و سیب‌زمینی است.

طرز تهیه رشته پلو مجلسی

رشته پلو مجلسی معمولا با مرغ، گوشت چرخ کرده و کوفته قلقلی سرو می‌شود. به عنوان چاشنی می‌توانید از پیاز داغ، خرما، کشمش برای درست کردن این غذا استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه انواع رشته پلو مجلسی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم:

معرفی 255 غذاهای فارسی زبان: معرفی غذاهای ایرانی برای ناهار و شام

سفری به دنیای غذاهای فارسی زبان: از آشنایی با دستورالعمل‌های ساده تا لذت بخش‌ترین غذاهای ایرانی و فرهنگ آشپزی خانگی. عطر و طعمی که شما را به سوی خوابگاه تجربه‌های لذت‌بخش آشپزی هدایت می‌کند. برای آشنایی بیش تر با این غذاها حتما این مقاله را بخوانید.

255 غذای ایرانی 


طرز تهیه رشته پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده

برای درست کردن رشته پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول می‌توانید گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز و ادویه تفت داده و به همراه رشته و برنج به صورت مخلوط دم کنید. در روش دوم می‌توانید کوفته قلقلی را سرخ کرده و در کنار رشته پلو میل کنید.

رشته پلو با گوشت

طرز تهیه رشته پلو مجلسی با کوفته قلقلی

مواد لازم برای رشته پلو مجلسی با کوفته قلقلی

برنج ایرانی

2 تا 3 پیمانه

رشته پلویی

150 گرم

روغن مایع

2 قاشق سوپ‌خوری

پیاز

1 عدد متوسط

گوشت چرخ کرده

350 گرم

زردچوبه

1 قاشق چا‌خوری

دارچین

نصف قاشق چای‌خوری

زعفران دم کرده

2 قاشق سوپ‌خوری

کشکمش

نصف پیمانه

خرما

نصف پیمانه

سیب‌زمینی

2 عدد

نمک و فلفل

به مقدار لازم

 

برنج را 3 الی 4 ساعت قبل از پخت با مقداری آب و نمک خیس کنید. سپس داخل یک قابلمه مقداری آب، نمک و یک قاشق روغن ریخته و صبر کنید تا روی حرارت گاز به جوش آید. سپس برنج خیسانده شده و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. حالا رشته پلویی به قابلمه اضافه کرده و پس از گذشت 10 دقیقه محتویات قابلمه را آبکش کنید. حالا سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده و حلقه حلقه کرده و به عنوان ته‌دیگ کف قابلمه چرب بچینید. در این بخش استفاده از دارچین در ته‌دیگ به خوش طعم شدن غذا کمک می‌کند. همچنین این ادویه می‌توانید در زمان تفت دادن پیاز داغ یا خرما استفاده کنید. حالا برنج و رشته آبکش شده را روی سیب‌زمینی‌ها ریخته و به مدت 45 دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا دم بکشد.

رشته پلو با کوفته

در این مرحله سراغ درست کردن کوفته‌ها بروید. پیاز را رنده کرده و پس از گرفتن آب آن، همراه با نمک، فلفل و زردچوبه به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و 10 دقیقه ورز دهید. سپس یک سلفون روی گوشت کشیده و آن را به مدت 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید. حالا با این گوشت کوفته‌های ریز گرد درست کرده و در تابه تفت دهید. در این مرحله هسته‌های خرما را گرفته و با کشمش و کمی روغن تفت دهید. در زمان سرو رشته پلو مقداری از آن را با زعفران مخلوط کرده و با کشمش و خرما تزئین کنید.

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مواد لازم رشته پلو با مرغ برای 4 نفر

برنج

2 پیمانه

رشته پلویی

100 الی 150 گرم

عدس

1 پیمانه

پیاز

2 عدد نگینی خرد شده

کره حیوانی

50 گرم

فیله مرغ نواری خرد شده

300 تا 500 گرم

زعفران دم کرده

3 قاشق غذاخوری

دارچین

1 قاشق غذاخوری

کشمش پلویی و خرما

نصف پیمانه

نمک و فلفل

به مقدار لازم

روغن

به مقدار لازم

 

در این دستور طبق موارد بالا برنج را خیس کرده و روی حرارت بگذارید. یک دقیقه قبل از آبکش کردن برنج،  رشته را اضافه کرده و با هم آبکش کنید. عدس را چند ساعت از چند ساعت قبل خیسانده و در صورت دیر‌پز بودن بپزید. در صورتی که عدس دیزپز نبود، بدون نیاز به پختن به برنج و رشته آبکش شده اضافه کنید.در این مرحله مواد نامبرده را پس از آبکش کردن مخلوط کنید و بعد از قرار دادن ته‌دیگ در کف قابلمه، مواد آبکش شده را داخل آن بریزید و به مدت 45 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد. در زمان قرار دادن ته دیگ می‌توانید مقداری دارچین به کف قابلمه بپاشید. حالا نصف پیاز‌ها را با کمی روغن تفت داده و مرغ‌ها را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به تابه اضافه کرده و سرخ کنید. بعد از تفت دادن مرغ هسته خرما را گرفته و به مواد اضافه کنید. استفاده از دم کرده زغفران سبب خوشمزه و خوش‌عطر شدن رشته پلو می‌شود.

طرز تهیه رشته پلو با مرغ سرخ شده

این مدل رشته پلو را می‌توانید طبق دستور گفته شده بپزید. با این تفاوت که به جای فیله مرغ، ران و سینه را پخته و سرخ کنید.

طرز تهیه رشته پلو اصیل ایرانی

برای تهیه این رشته پلو با توجه به دستور‌های قبل با ته‌دیگ سیب‌زمینی، پیاز داغ، خرما و کشمش سرو می‌شود. ادویه‌هایی چون دارچین و زعفران در کنار زردچوبه و فلفل در تهیه رشته پلو اصیل ایرانی استفاده می‌شود. دارچین معمولا برای ته‌دیگ کاربرد دارد یا در زمان سرخ کردن خرما به آن اضافه می‌شود.

رشته پلو ایرانی

فوت کوزه گری برای تهیه رشته پلو

رشته را قبل از پخت بدون استفاده از روغن در تابه تفت دهید تا خامی آن گرفته شده و رنگ کرمی آن نسکافه‌ای شود.

مدت در مدت زمان کوتاهی پخته می‌شود و فقط کافی است 5 الی 10 دقیقه قبل از آبکش کردن برنج، به قابلمه اضافه کرده و به همراه برنج آبکش کنید. اگر به پخت پلوهای مختلف علاقه مندید حتما این مقاله طرز تهیه پتله پلو،غذای محلی استان همدان را بخوانید.

آموزش طرز تهیه رشته پلو لذیذ بصورت کامل
عذری رستم زاده 02 خرداد 1403


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟