کدام ادویه ها برای پیشگیری از سرطان مفیدند؟

پیشگیری از سرطان با خودمراقبتی موثر انجام می‌شود. ادویه عضو جدانشدنی غذاست. در این مثاله نیز به پیشگیری از سرطان با ادویه خواهیم پرداخت.
11 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت تهیه غذاها، دسر و دیگر خوراکی‌ها و پایه ثابت در دستور پخت‌ها، ادویه‌ها هستند. استفاده از ادویه‌ها به مقدار و اندازه مناسب و متناسب با هر غذا و خوراکی سبب می‌شود آن غذا طعمی دلچسب و بی نظیر پیدا کند. ادویه‌های بسیاری برای خوش طعم و عطر کردن غذاها وجود دارند. اما این تنها کاربرد و تنها خاصیت ادویه ها نیست. ادویه‌ها همان گونه که می‌دانید از آسیاب نمودن گیاهان مختلف تهیه می‌شوند. به همین دلیل دارای خواص بیشماری برای سلامتی و بدن هستند. پیشگیری از سرطان با ادویه نیز یکی از مزایای ادویه هاست.

ادویه‌های پلویی، ادویه کاری، ادویه ماکارونی، ادویه گوشت و… ادویه‌هایی هستند که از گیاهان مختلف تشکیل شده‌اند. این گیاهان خواص دارویی داشته و می‌توانند به پیشگیری و کنترل بیماری‌ها کمک کنند. سرطان یکی از علت‌های مرگ و میر در کشورهای مختلف است که به سختی می‌توان آن را درمان نمود. بنابراین پیشگیری از سرطان با تغذیه سالم، سبک زندگی سالم و ورزش بسیار آسان‌تر از درمان کردن آن است. و همان طور که گفتیم ادویه‌ها خواص دارویی و پیشگیری از سرطان داشته و گیاهان طبیعی قادر به مقابله با تکثیر سلول‌های سرطانی هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به سؤال کدام ادویه ها برای پیشگری از سرطان مفیدند؟ پاسخ بدهیم.

ادویه های ضد سرطان کدامند؟

مطالعات زیادی درباره گیاهان و ادویه های ضد سرطانی صورت گرفته است که نشان دهنده این است که بیشتر گیاهان دارای خواص ضد التهابی و خواص آنتی اکسیدانی هستند. بنابراین استفاده از ادویه جات می‌تواند سبب تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن گردد. و این موضوع به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان کمک می‌کند. ادویه‌های متنوعی مانند زیره سیاه، زنجبیل، زعفران، سیر، فلفل قرمز، رزماری و… دارای ترکیبات و خواص ضد سرطانی هستند و خطر ابتلا به انواع سرطان ریه، کبد، سینه، رکتوم، سرویکس، معده، پروستات و… را کاهش می‌دهند.

یکی از اصلی‌ترین ادویه‌های پایه ثابت اکثر غذاها زردچوبه است که در همه خانه ها یافت می‌شود. این ادویه دارای خواص شگفت انگیزی بوده و در کنار طعم خاص و دلچسب رنگی زیبا نیز به غذا می‌دهد. زردچوبه دارای ماده فوق العاده مهمی به نام کورکومین است که مانع از رشد سلول‌های سرطانی پروستات، ملانوم، سرطان سینه، تومور مغزی، سرطان لوزالمعده و سرطان خون می‌گردد.

انواع ادویه برای پیشگیری از سرطان

زنجبیل و سرطان

یکی از ادویه‌های دارای عطر خاص و طعم تند و تیز است که در غذاهای مختلف از آن استفاده می‌گردد. این گیاه در کنار استفاده در غذا خواص دارویی زیادی نیز دارد. در ترکیبات شیمیایی این گیاه موادی مانند تاگزول، پارادول، گرینجرول و شوگائول دیده می‌شد که در درمان و کنترل تکثیر سلول‌های سرطانی تأثیر بسزایی دارند. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کنندگی هستند و به شکل مؤثر با سلول های سرطانی مبارزه می‌نمایند.

استفاده از ریشه زنجبیل به مهار آنزیم های التهاب دهنده به دستگاه گوارش کمک کرده و مانع از گسترش التهاب در آن می‌گردد. زنجبیل همچنین قادر است به بهبود دردهای عضلانی کمک کند. مطالعات بالینی مختلفی نشان دهنده اثرات ضد سرطانی زنجبیل روی سرطان روده بزرگ هستند. در حقیقت زنجبیل با کمتر کردن التهاب در بدن به پیشگیری از سرطان کمک کرده و به کاهش عملکرد سلول های سرطانی نیز منجر می‌شود.

سیر و سرطان

سیر یکی از محبوب‌ترین گیاهانی است که خواص بیشمار آن بر کسی پوشیده نیست. این گیاه محبوب غنی از ترکیبات گوگردی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. در ضمن سیر دارای آنتی اکسیدان هایی است که مانع از آسیب رادیکال های آزاد در بدن می‌گردند.

اثرات فوق العاده سیر در درمان سرطان معده و مری به طور ویژه آزمایش شده‌اند و به اثبات رسیده‌اند. دی آلیل دی سولفید موجود در سیر به شکل چشمگیری وجود سلول‌های سرطانی در دیواره داخلی مری را کمتر می‌کند. در حقیقت مصرف مداوم سیر سبب می‌شود سلول‌های سرطانی ضعیف شوند و نتوانند به طور مؤثری تکثیر شوند. در انتها نیز طی فرآیندی به اسم آپوپتوز یعنی مرگ سلولی خود را از بین می‌برند‌.

زنجبیل برای پیشگیری از سرطان

زعفران

یکی از ادویه‌های شناخته شده در ایران است که در اکثر کشورهای جهان از آن به وفور استفاده می‌گردد. زعفران از گران‌ترین و با ارزش‌ترین ادویه‌هاست که عطر و طعم فوق العاده به غذاها می‌دهد. خواص دارویی این گیاه ارزشمند نیز بسیار زیاد است. زعفران دارای ترکیباتی مانند کروسین، سافرانال و کروستین است که به تسریع فرآیند مرگ سلول‌ها بدخیم کمک می‌کند. ترکیبات مفیدی که در زغفران وجود دارند همچنین به تحریک آپوپتوز کمک می‌کنند. ترکیب مهم و اسید طبیعی کاروتنوئید موجود در این ادویه خواص ضد سرطانی داشته و به پیشگیری از رشد سرطان در بدن کمک می‌کند. بنابراین اندازه تومورهای سرطانی را به میزان زیادی کمتر می‌کند.

رازیانه

این ادویه غنی از فیتو ریز مغذی‌ها است و آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی دارد و مانع از فعالیت سلول‌های سرطانی می‌گردد.

زیره

این ادویه به ترکیبی فوق العاده برای کمک به دستگاه گوارش مشهور است. زیره دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و دارای ماده ای به نام تیموکوئینون است که مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی در پروستات می‌گردد.

فلفل سیاه

فلفل سیاه عطر و طعمی فوق العاده دارد و تندی مطبوعی به غذا می‌بخشد. فلفل سیاه ترشح اسید در معده را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در استفاده از آن نباید زیاده روی کنید. زیرا ادویه‌های تند با افزایش بیش از حد اسید معده در دراز مدت به آسیب در بافت داخلی معده منجر می‌شوند. در هر صورت استفاده به جا از فلفل سیاه در بهره گرفتن از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن کمک می‌کند. این ادویه همچنین دارای پیرین است که به تنظیم قند خون، سلامت مغز و روده کمک می‌نماید.

برای خرید فلفل سیاه می توانید از طریق سایت بانک طعم اقدام کنید.

استفاده از سیر برای درمان سرطان

فلفل قرمز یا فلفل چیلی

این ادویه یکی از ادویه‌های اصلی برای ایجاد طعم تند در غذاهاست که طرفداران غذاهای تند وتیز از آن زیاد استفاده می‌کنند. اصلی ترین ماده شیمیایی موجود در فلفل قرمز یعنی کپسایسین که عامل ایجاد کننده طعم تند فلفل است؛ به جلوگیری از پیشرفت سرطان ریه می‌انجامد و سلول‌های سرطانی را نیز از بین می‌برد.

طبق مطالعات علمی انجام شده کپسایسین قادر است در مبارزه با سلول‌های سرطانی سینه و رکتوم نیز عالی عمل نماید. دیگر مطالعات صورت گرفته روی این ماده در مبارزه با سلول‌های سرطانی نیز بر اثبات بیشتر این موضوع تأکید داشته‌اند.

دارچین

در کشورهای شرقی از دیرباز دارچین به عنوان یک طعم دهنده و رایحه دهنده فوق العاده به غذاها کاربرد داشته است. دارچین دارای ماده به نام سینامالدئید است که ماده زیست فعال است و از پوست دارچین گرفته می‌شود. این ماده سبب کاهش حجم تومورهای سرطانی شده و عروق ملانومی را نیز کاهش می‌دهد. در ضمن دارچین دارای ترکیبات پلی فنولی است که در مبارزه با سلول های سرطانی اثری مثبت دارند.

رزماری

از دیرباز گیاه رزماری در غذاهای مدیترانه‌ای به عنوان یک طعم دهنده و عطر دهنده استفاده داشته است. اسانس این گیاه نیز در تهیه انواع عطر یا محصولات بهداشتی و خوشبو کننده استفاده می‌گردد. اما در کنار اینها رزماری دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. این گیاه سیستم ایمنی را تقویت نموده و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد قادر است ذرات مضر و رادیکال های آزاد موجود در جریان خون را خنثی نماید.

ادویه برای درمان سرطان

در آنکولوژی ریپورتز نتایجی از تحقیقات منتشر شده است که نشان دهنده این هستند که عصاره اتانولی گیاه رزماری مانع از گسترش سرطان خون و سرطان پستان می‌گردند. در یک تحقیق علمی دیگر نیز ثابت شده است که عصاره این گیاه قادر است تمرکز و عملکرد افراد را افزایش دهد. همچنین استفاده از آن می‌تواند بر پیشگیری از آلزایمر و پیری مغز کمک نماید.

خرید ادویه

درست که استفاده از ادویه‌ها با رایحه‌ها و رنگ و طعم‌های مختلف می‌توانند سبب خوشمزه‌تر شدن و لذیذ‌تر شدن خوراکی‌ها شوند. اما این تنها کاربرد ادویه‌ها نیست و همان طور که دیدید ادویه‌های بسیاری هستند که می‌توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند. برای خرید پودر زنجبیل و خرید پودر سیر و خرید سایر ادویه‌ها چه برای منزل و چه به صورت عمده می‌توانید همین الان سفارش خود را ثبت کنید.‌‌

بریم برای خرید ادویه

بانک طعم 11 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید