شگفت انگیزترین خواص بارهنگ: از معده تا لاغری + مضرات آن

عصاره‌های برگ و دانه بارهنگ، با خاصیت ضدباکتریایی، منبع درمانی برتر برای زخم‌ها و التهاب‌ها، همچنین درمان سرفه، یبوست و اگزما است.
04 بهمن 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

گیاه بارهنگ، یک گونه علف چندساله است که از برگ‌ها و دانه‌هایش عصاره‌های مفیدی استخراج می‌شود. عصاره‌های به‌دست‌آمده از برگ‌ها و دانه‌های بارهنگ دارای فواید و خواص درمانی گوناگونی می‌باشند. 

خاصیت ضد باکتریایی برگ‌های بارهنگ، آن را به یک منبع ارزشمند برای درمان زخم‌ها، التهاب‌ها و جراحات تبدیل کرده است. این گیاه همچنین دارای خواص درمانی برای سرفه، یبوست و اگزما است.

در این مقاله، به بررسی جامع خواص بارهنگ پرداخته می‌شود. از خواص این گیاه برای سلامت معده، درمان رفلاکس معده، بهبود زخم‌های معده، مقابله با میکروب‌های معده، مواجهه با یبوست، حفاظت از سلامت کبد، تقویت مو، نگهداری سلامت پوست، حمایت از دستگاه تنفسی، اثرات مفید برای لاغری و درنهایت، عوارض ممکن این گیاه پرداخته خواهد شد.

گیاه بارهنگ چیست و طبع آن چگونه است؟

گیاه بارهنگ، یک گیاه علفی و چندساله است که در سراسر جهان، از جمله ایران، یافت می‌شود. این گیاه، دارای برگ‌های پهن و بیضی شکل است که پوشیده از کرک هستند. گل‌های بارهنگ، سفید یا صورتی رنگ هستند و در تابستان شکوفا می‌شوند.

بارهنگ، دارای خواص درمانی متعددی است و در طب سنتی ایران، از آن برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود

طبع بارهنگ، سرد و تر است. این گیاه، برای افرادی که دارای مزاج گرم هستند، مفید است.

برای استفاده از بارهنگ به عنوان دارو، می‌توان از آن به صورت دمنوش استفاده کرد. یکی از برترین مراکزی که گیاه بارهنگ را ارائه می‌دهد، مجموعه بانک طعم است که می‌توانید خرید خود را از آن انجام دهید.

ارزش غذایی بارهنگ

در ادامه ارزش غذایی گیاه بارهنگ را در یک جدول مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ماده غذایی

مقدار

آب

۹۰٪

انرژی

۳۳ کیلوکالری

پروتئین

۲.۵ گرم

کربوهیدرات

۶.۵ گرم

چربی

.۰.۵ گرم

خواص بارهنگ برای یبوست

فیبر بالای موجود در برگ و تخم بارهنگ، به‌عنوان یک ملین طبیعی، به درمان یبوست کمک می‌کند. بارهنگ با افزایش حرکات روده، به دفع مدفوع کمک می‌کند و از این طریق، یبوست را درمان می‌کند. برای درمان یبوست با بارهنگ، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

مواد لازم:

  • ۲ قاشق چای‌خوری تخم بارهنگ
  • ۲ فنجان آب

بارهنگ برای چی خوبه

طرز تهیه:

  1. تخم بارهنگ را در آب بریزید و بگذارید به مدت ۲ ساعت خیس بخورد.
  2. پس از ۲ ساعت، محلول را صاف کرده و میل کنید.
  3. می‌توانید این محلول را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد بارهنگ ممکن است باعث بروز عوارض جانبی مانند اسهال، نفخ و گاز شود.

در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، قبل از مصرف بارهنگ، با پزشک خود مشورت کنید.

خواص چهارتخم + خاصیت درمانی و مضرات آن

تخم شربتی، جواهری از تاریخ ایران با خواص شگفت‌انگیز؛ درمانی گیاهی که از قدیم الایام تا به امروز توسط پزشکان و مردم به عنوان یک راهکار موثر در طب سنتی تشخیص داده می‌شود. اصلا این مقاله را از دست ندهید:

همین الان بخون!!


خواص بارهنگ برای کبد

خواص بارهنگ در کاهش کبد چرب نقش مهمی ایفا می‌کند، زیرا این گیاه دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد می‌باشد. به عبارت دیگر، بارهنگ بهبود فرآیند سم زدایی از کبد را تسهیل کرده و در درمان مشکلات کبد چرب اثربخش است. 

همچنین، اسید اولیانولیک که در بارهنگ حاضر است، دارای خاصیت ضد ویروسی است که می‌تواند از ابتلا کبد به هپاتیت جلوگیری نماید. این ترکیبات مفید و خواص بارهنگ باعث می‌شوند که این گیاه به‌عنوان یک درمان تحت‌نظر برای مشکلات کبدی، به ویژه کبد چرب، در نظر گرفته شود.

خواص بارهنگ برای پوست

مزایای بارهنگ برای پوست بسیار گسترده‌اند. خمیر شده برگ بارهنگ می‌تواند به عنوان یک راه‌حل موثر برای درمان آفتاب‌سوختگی، کاهش التهاب و قرمزی ناشی از آن عمل کند. از طرف دیگر، استفاده از خمیر برگ بارهنگ به رفع التهابات جوش و آکنه، همچنین درمان نیش حشرات کمک می‌کند. 

خواص بارهنگ شامل خاصیت ضدمیکروبی و ضدآنتی‌اکسیدانی هستند، که به وسیله آن‌ها می‌توان عفونت‌های زخم را پیشگیری کرد. به این ترتیب، بارهنگ به عنوان یک راه‌حل طبیعی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست به شمار می‌آید.

خواص ضد التهابی

بارهنگ، دارای خواص ضدالتهابی است. این گیاه، می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. از آن‌جایی که التهاب، یکی از عناصر مهم در بروز اغلب بیماری‌ها است. بنابراین، کاهش التهاب می‌تواند به بهبود سلامت عمومی بدن کمک کند.

درمان سرفه

بارهنگ، دارای خواص خلط‌آور است. این گیاه، می‌تواند به درمان سرفه و سایر مشکلات تنفسی کمک کند. بارهنگ، با افزایش ترشح مخاط در ریه‌ها، به دفع مخاط و بهبود تنفس کمک می‌کند.

درمان اسهال

بارهنگ، دارای خواص ضداسهال است. این گیاه، می‌تواند به درمان اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک کند. بارهنگ، با جذب آب در روده‌ها، به غلیظ شدن مدفوع و کاهش اسهال کمک می‌کند.

درمان بواسیر

بارهنگ، دارای خواص ضدالتهابی و ضددرد است. این گیاه، می‌تواند به درمان بواسیر و سایر مشکلات مقعد کمک کند. بارهنگ، با کاهش التهاب و درد در ناحیه مقعد، به بهبود بواسیر کمک می‌کند.

طریقه مصرف بارهنگ

معجزه بارهنگ

بارهنگ، گیاهی با خواص متعدد است که می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. این گیاه، یک منبع غنی از فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی ضروری است که برای سلامت عمومی بدن مفید هستند.

خواص بارهنگ برای دستگاه تنفسی

خواص بارهنگ برای دستگاه تنفسی بسیار متنوع هستند. اولین خاصیتی که می‌توانیم اشاره کنیم، سم‌زدایی است. بارهنگ با داشتن خاصیت سم‌زدایی، به پاکسازی دستگاه تنفسی کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف دمنوش لاغری بارهنگ و استفاده از بخور بارهنگ می‌تواند به بهبود تنفس و افزایش راحتی آن کمک نماید. 

از جمله خواص دیگر بارهنگ، استفاده از دانه آن در تهیه داروی ترکیبی چهارتخم در طب سنتی است. این داروی گیاهی برای درمان سرفه‌های خشک، به خصوص سیاه سرفه، استفاده می‌شود. به این ترتیب، خواص بارهنگ به عنوان یک منبع طبیعی و مؤثر در بهبود و حفظ سلامت دستگاه تنفسی بیان می‌شود.

عوارض بارهنگ

مصرف بیش از حد بارهنگ ممکن است باعث بروز عوارض جانبی زیر شود:

  • اسهال
  • نفخ
  • درد معده

در صورت بروز هر یک از این عوارض، مصرف بارهنگ را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، بارهنگ ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. بنابراین، اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف بارهنگ، با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه، برخی از موارد احتیاطی در مصرف بارهنگ را ارائه می‌دهیم:

  • بارهنگ را به‌صورت ناشتا مصرف کنید.
  • اگر بارهنگ را برای رفع یبوست مصرف می‌کنید، بهتر است آن را به‌صورت مداوم و به‌مدت چند هفته مصرف کنید تا اثرات آن را مشاهده کنید.
  • اگر بارهنگ را برای درمان سایر بیماری‌ها مصرف می‌کنید، حتماً با پزشک خود در مورد دوز و نحوه مصرف آن مشورت کنید.

طریقه شستن بارهنگ

طریقه شستن بارهنگ

برای شستن بارهنگ، ابتدا آن را از شاخه جدا کنید. سپس، برگ‌ها و ساقه‌های بارهنگ را در یک کاسه آب سرد قرار دهید و به آرامی با دست بشویید. اگر بارهنگ دارای خاک یا شن است، می‌توانید از یک آبکش استفاده کنید تا آن‌ها را جدا کنید. پس از شستن، بارهنگ را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

در ادامه، مراحل گام به گام شستن بارهنگ را توضیح می‌دهیم:

  1. برگ‌ها و ساقه‌های بارهنگ را از شاخه جدا کنید.
  2. برگ‌ها و ساقه‌های بارهنگ را در یک کاسه آب سرد قرار دهید.
  3. با دست، برگ‌ها و ساقه‌های بارهنگ را به آرامی بشویید.
  4. اگر بارهنگ خاک یا شن دارد، از یک آبکش استفاده کنید تا آن‌ها را جدا کنید.
  5. بارهنگ را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

شگفت انگیزترین خاصیت‌های خاکشیر برای لاغری + همه چیز در مورد آن

گیاه خاکشیر با مصرف آب حاوی مواد مغذی، از چندین جهت به سلامتی کمک کرده و به شکل‌های متعددی لاغری را آسان می‌کند. با در این مقاله همراه باشید. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم نیز بخوانید:

همین الان بخون!!


بارهنگ برای چه کسانی مضر است؟

مصرف بارهنگ برای برخی از افراد ممکن است مضر است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • زنان باردار و شیرده: مصرف بارهنگ در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. دلیل این امر این است که بارهنگ می‌تواند باعث تحریک رحم شود و خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهد. همچنین، بارهنگ می‌تواند از جذب برخی از مواد مغذی ضروری توسط بدن مادر جلوگیری کند و باعث کمبود مواد مغذی در شیر مادر شود.
  • کودکان: مصرف بارهنگ در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود. دلیل این امر این است که بارهنگ می‌تواند باعث تحریک دستگاه گوارش کودکان شود و باعث اسهال، نفخ و گاز شود.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای: اگر مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستید، قبل از مصرف بارهنگ، با پزشک خود مشورت کنید. بارهنگ ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و باعث بروز عوارض جانبی شود.

خرید بارهنگ

مجموعه بانک طعم، یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش محصولات ارگانیک و طبیعی است. این مجموعه، با سال‌ها تجربه در این زمینه، توانسته است رضایت مشتریان خود را جلب کند. 

یکی از محصولات پرفروش بانک طعم، گیاه بارهنگ است.  گیاه بارهنگ بانک طعم، با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، عرضه می‌شود. این گیاه، از مزارع ارگانیک و به روش کاملاً سنتی برداشت می‌شود.

بریم به فروشگاه بانک طعم

جمع بندی

نهایتاً می‌توان گفت که این گیاه چند منظوره نه تنها در زمینه درمان‌های پوستی بلکه در حوزه سلامت دستگاه تنفسی نیز تأثیرگذار است. خواص ضد التهابی، ضدآنتی‌اکسیدانی، و سم‌زدایی بارهنگ، آن را به یک منبع گیاهی معتبر و موثر برای بهبود مشکلات پوستی، درمان کبد چرب، و بهبود عملکرد دستگاه تنفسی تبدیل کرده است. 

این گیاه نه تنها به عنوان یک درمان سنتی تاریخی مورد توجه قرار گرفته، بلکه با تحقیقات مدرن نیز تأیید شده است. از این رو، به نظر می‌رسد که بهره‌مندی از خواص بارهنگ در راستای حفظ و بهبود سلامتی، انتخابی موثر و معقولانه باشد.

علیرضا خدادادی 04 بهمن 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟