آموزش قدم به قدم کاشت فلفل سیاه در خانه

شاید دوست داشته باشید شما در خانه فلفل سیاه بکارید. پس آموزش نحوه کاشت و پرورش فلفل سیاه در خانه را در این مقاله، یاد بگیریم.
20 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

فلفل سیاه چیست ؟

فلفل سیاه یکی از ادویه‌های بسیار رایج و دارای خواص زیاد در کشور است که افراد زیادی از این ادویه استفاده می‌کنند. کاشت فلفل سیاه معمولا در نواحی گرم و خشک انجام می‌شود. این به دلیل طبیعت گرم فلفل سیاه می‌تواند باشد. فلفل سیاه گیاهی است از جنس Piper در خانواده Piperaceae است که به صورت خودرو کاشت فلفل سیاه در بیشتر مناطق هند انجام می‌شود. فلفل سیاه گیاهی است بالا رونده نیمه انگلی که در حین بالا رفتن از درختان مجاور ریشه های اتفاقی از آن خارج می‌شود و به ساقه درختان مجاور فرو می‌رود و می‌چسبد و از مواد غذایی آن درخت برای رشد خود استفاده می‌کند.
برگ‌های آن بیضی نوک تیز و پهن، سطح فوقانی آن به رنگ تیره و سطح زیرین برگ سبز روشن به طول ۱۵-۱۰ سانتی‌متر است. گلهای آن سفید کوچک به صورت سنبله و مانند شاتون فندق آویزان و میوه آن گرد کوچکتر از نخود هستند، ابتدا به ر نگ سبز، و پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره در می‌آید و به شکل خوشه‌ای به طول ۹-۸ سانتی‌متر از ساقه آویزان می‌شود. در هر سنبله ممکن است ۶۰-۵۰ دانه منفرد باشد.

ارتفاع درختچه فلفل تا ۱۰ متر ولی ضخامت ساقه آن کم و در حدود ۱ تا ۱.۵ سانتی متر می‌باشد. به دلیل خواص بسیار زیاد و طعم مناسبی که فلفل سیاه دارد، افراد زیادی به دنبال کاشت فلفل سیاه در خانه خود هستند. از این رو در ادامه قصد داریم به شما آموزش کاشت فلفل سیاه را بدهیم تا به راحتی کاشت فلفل سیاه را انجام دهید و از رشد آن لذت ببرید.

کاشت فلفل سیاه چگونه است؟

پرورش فلفل سیاه به این صورت است که ابتدا باید به محیط کاشت آن توجه داشته باشید. برای کاشت فلفل سیاه در خانه بهتر است آن را در داخل گلدان بکارید. اگر ساکن منطقه کوهستانی هستید، کاشت فلفل سیاه در گلخانه انجام شود. گیاه می‌تواند در باغچه، گلدان یا گلخانه قرار داشته باشد. می‌توان گفت که تقریبا ۹۰ درصد گیاهان قابلیبت تطبیق با محیط را دارند و می‌توانند در شرایط اضطرار واکنش نشان دهند. از این رو چندان نگران کاشت فلفل سیاه نباشید.

در نحوه کاشت فلفل سیاه دقت داشته باشید که یکی از نکات مهم در آموزش کاشت فلفل سیاه، نورخورشید است که اهمیت زیادی دارد. اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل قرار دارید، بهتر است در زمستان گیاه فلفل سیاه را از باغچه به داخل خانه بیاورید. اگر دمای محیط کاشت فلفل سیاه بسیار بالا باشد، بهتر است نور مستقیم را از آن بگیرید و گیاه را در منطقه نیم‌سایه بگذارید. دقت داشته باشید مرحله ابتدایی کاشت این فلفل بسیار اهمیت دارد و کمک زیادی به رشد میوه‌های مطلوب فلفل سیاه خواهد کرد.‌

آموزش کاشت فلفل سیاه

دمای کاشت فلفل سیاه

در چگونگی کاشت فلفل سیاه دقت داشته باشید که فلفل محیطی لازم است که در دمایی بین ۲۴ تا ۲۹ درجه‌ سانتی‌گراد قرار داشته باشد. گیاه فلفل سیاه مخصوص مناطق گرمسیری است و از این رو دمای ۲۴ تا ۲۹ درجه در نحوه کاشت فلفل سیاه اهمیت زیادی دارد. دمای زیر ۱۶ درجه سانتی‌گراد برای کاشت فلفل معمولا نامناسب است و گیاه در این وضعیت به خوبی رشد نمی‌کند. اگر در منطقه کوهستانی و سردسیر زندگی می‌کنید، کاشت فلفل سیاه در خانه انجام شود. مکان‌هایی که دارای دمای یک تا ده درجه سانتی‌گراد در فصل زمستان هستند، تکثیر فلفل سیاه را می‌توانند انجام دهند و کاشت فلفل سیاه در این محیط‌ها در باغچه می‌تواند بسیار مناسب باشد. بهتر است نگه‌داری فلفل سیاه در منطقه‌ای دارای آفتاب و سایه انجام شود.

در چگونگی کاشت فلفل سیاه دقت داشته باشید که به نور غیر مستقیم نیاز دارید. این نور باید مدت ۶ تا ۸ ساعت در روز به گیاه فلفل سیاه بتابد. اگر می‌خواهید آن را در باغ بکارید، فضایی از سایه و نور باید در اختیار آن قرار دهید. در نواحی که نور نیست، روشنایی را با منبع نور مصنوعی باید تامین کنید. برای پرورش فلفل سیاه باید از یک داربست مناسب در محیط کاشت فلفل سیاه استفاده کرد. گیاه فلفل سیاه در زمان رشد کامل قدی معادل ۴ تا ۵ متر دارد. بنابراین باید فضای لازم برای رشد گیاه فلفل سیاه تا این اندازه را فراهم کنید. برای تهیه داربست باید دو گودال ایجاد کنید. پایه‌های داربست را نیز باید در این دو گودال محکم کنید. بهتر است این دو گودال به اندازه ۸ سانتی‌متر از محل کاشت فلفل سیاه فاصله داشته باشند.

محیط مناسب برای کاشت فلفل سیاه

نکات کاشت فلفل سیاه

در چگونگی کاشت فلفل سیاه دقت داشته باشید که گیاه فلفل سیاه به گونه‌ای است که در سال اول سبکی زیادی دارد و به شکل معلق نیز دیده می‌شود. البته با گذشت زمان و رشد بیشتر دارای وزن زیادی می‌شود، به همین دلیل داربست باید محکم باشد. پرورش فلفل سیاه را حتما در خاک مناسب با زهکشی عالی انجام دهید. هدایت آب در کاشت فلفل سیاه و رشد آن اهمیت زیادی دارد. پیش از کاشت این فلفل در زمین، باید یک سوراخ بزرگ در زمین ایجاد کنید. داخل این گودال را نیز باید پر از آب کنید. پس از آن منتظر جذب و خالی شدن آب داخل گودال باید باشید. اگر زمان تخلیه آب از داخل گودال به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد، این موضوع نشان دهنده آن است که خاک از نظر زهشکی در وضعیت مناسبی است.

در آموزش کاشت فلفل سیاه باید دقت داشته باشید که میزان اسیدیته خاک اهمیت زیادی دارد و این مقدار باید بین ۵/۵ تا ۷ باشد. اگر می‌خواهید خاکی با بافت مناسب داشته باشید، از ترکیب خاک لوم یا مخلوط پیت‌ماس و کمپوست باید استفاده کنید. این ترکیب دارای رهکشی بسیار مناسب برای گیاه فلفل سیاه خواهد بود.

دقت داشته باشید که برای خیس کردن بذرهای فلفل سیاه باید از آبی با با دمای معتدل یا ولرم استفاده کنید. پس از گذشت ۲۴ ساعت که بذرها خیس خوردند، برای کاشت فلفل سیاه باید یک چاله با عمق ۶ میلی‌متر حفر کنید و قلمه یا بذر فلفل سیاه را داخل حفره خاک بگذارید. سپس خاک را بر روی بذر بریزید و اگر از قلمه برای تکثیر فلفل سیاه استفاده کردید، قسمت پایه قلمه را با استفاده از خاک پوشش دهید. این کار کمک بسیار زیادی به تغذیه گیاه و کاشت فلفل سیاه با موفقیت خواهد کرد.

نکات و شرایط کاشت فلفل سیاه

بذر کاشت فلفل سیاه

در نحوه کاشت فلفل سیاه دقت داشته باشید که بذر یا قلمه‌ها باید به شکل تقریبی حدود ۲/۵ تا ۵ سانتی‌متر دارای فاصله از یک‌دیگر باشند. پس از کاشت هم‌چنین باید به خاک رطوبت زیادی دهید. اگر محیط زندگی شما دارای سرمای زیادی است، بهتر است کاشت ابتدایی فلفل سیاه و بالغ شدن آن را در محیط خانه انجام دهید. این کار را بهتر است در یک سینی با عمق ۶ میلی‌متر انجام دهید. بذرهای قرار گرفته در سینی باید ۸ سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند. بذرهای گیاه فلفل سیاه پس از گذشت ۳۰ روز به سمت زمین اصلی خواهند رفت. در این مدت محیط کاشت فلفل سیاه باید دارای گرمای مناسبی باشد و رطوبت آن نیز باید به مقدار لازم باشد. برای تامین گرما، حتما گیاه فلفل سیاه را در نزدیکی یک منبع گرمازا قرار دهید.

در چگونگی کاشت فلفل سیاه، آبیاری گیاه یکی از نکات بسیار مهم دیگر است که باید دقت داشته باشید. برای آبیاری مناسب بسیار مهم است که نگاه اجمالی به سطح خاک داشته باشید. برای پرورش فلفل سیاه رطوبت یکی از نکات بسیار مهم است که باید وجود داشته باشد. بهتر است این آبیاری هفته‌ای ۲ تا ۳ بار انجام شود. دقت داشته باشید که آب سرد به هیچ وجه به گیاه فلفل سیاه ندهید. زیرا این گیاه به آب سرد حساس است و واکنش بد نشان می‌دهد.

اگر می‌خواهید کاشت فلفل سیاه در خانه با موفقیت انجام شود، دو مرتبه در ماه کود دهی مناسب به این گیاه را انجام دهید. این باعث افزایش مقاومت گیاه خواهد شد. یک کود ارگانیک گزینه بسیار مناسبی برای گیاه فلفل سیاه خواهد بود. کود‌های مایع نتیجه بهتری برای کاشت فلفل سیاه خواهند داشت. البته میزان استفاده از کود را باید با رعایت اصول انجام دهید.

کاشت فلفل سیاه

ریشه فلفل سیاه

ریشه گیاه فلفل سیاه به گونه‌ای است که عمق زیادی ندارد. از این رو باید آن را زیاد مالچ دهی کنید. مالچ دهی کمک زیادی به حفظ و ذخیره رطوبت فلفل سیاه به اندازه ۶ تا ۸ ماه می‌کند. مالچ هم‌چنین کمک زیادی به تعدیل دمایی گیاه خواهد کرد. البته این موضوع در مناطق با اختلاف دمای زیاد شب و روز بیشتر اهمیت می‌یابد. برای مالچ دهی فلفل سیاه معمولا از کود، برگ و چمن استفاده می‌شود. لایه مالچ دارای عمق در حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر است و این باعث افزایش قدرت جذب گیاه می‌شود.

یکی از نکات مهم دیگر در کاشت فلفل سیاه، توجه به آفت‌های این گیاه است. Lase bug یک آفت معروف برای فلفل سیاه است و از نظر شکلی بدنی مستطیلی دارد. Mealybug این حشره نیز سفید رنگ بوده و دارای پاهایی با اندازه کوچک می‌باشد. برای بهره مندی از آفت کش‌ها ابتدا باید نوع آفت روی گیاه را تشخیص دهید.

آن گاه روش مناسب برای از بین بردن آفت را انجام دهید. برای کاشت فلفل سیاه باید آبیاری را به صورت منظم انجام دهید. آبیاری را در حد معتدل انجام دهید. در صورت آبیاری بیش از حد گیاه پژمرده خواهد شد. آبیاری را با کنترل سطح خاک انجام دهید. در آموزش کشت فلفل سیاه دقت داشته باشید که اگر برگ‌های گیاه به شدت پژمرده شده یا به رنگ قهوه‌ای(یا زرد) دیده می‌شود، احتمالاً آبیاری گیاه بیش از اندازه بوده است.

برای گرفتن نتیجه از کاشت فلفل سیاه باید دو تا سه سال صبر کنید. ثمردهی گیاه پس از رشد کامل آن اتفاق می‌افتد. زمانی که فلفل‌ها از رنگ سبز به رنگ قرمز روشن تغییر می‌یابند، زمان برداشت آن‌ها خواهد بود . توجه داشته باشید که شما فقط باید فلفل‌های قرمز رنگ را برداشت کنید.

پرورش فلفل سیاه

خرید ادویه فلفل سیاه

پس از اتمام کاشت فلفل سیاه و انجام عملیات برداشت این فلفل، باید فلفل‌های چیده شده را بین ۷ تا ۹ روز مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. با این کار خشک شدن فلفل انجام خواهد شد. فلفل را حتما در فضای بیرون ذخیره نمایید. این کار عاملی برای سیاه شدن رنگ فلفل و استحکام زیاد ساختار فلفل است. توصیه می‌شود فلفل سیاه را آسیاب یا خرد کنید و یک ادویه مناسب فلفل سیاه تهیه کنید. 

شما می‌توانید به مدت ۴ سال فلفل سیاه را با کیفیت عالی حفظ کنید. در این مدت طعم و بوی این ادویه به خوبی حفظ خواهد شد. برای امتحان طعم فلفل سیاه می توانید یکی از خوشه های فلفل را خرد نمایید. در این صورت متوجه بوی تند و تازه آن خواهید شد و از مصرف آن لذت می‌برید.

در این جا سعی کردیم شما را به خوبی با روش کاشت فلفل سیاه در محیطهای مختلف آشنا کنیم تا بتوانید آموزش کاشت فلفل سیاه را به خوبی فرا بگیرید و این گیاه را پرورش دهید. اگر علاقه زیادی به خرید ادویه داشته باشید، می‌توانید ادویه فلفل سیاه را به صورت آماده از فروشگاه بانک طعم تهیه کنید. بانک طعم امکان خرید ادویه فلفل سیاه با کیفیت بسیار عالی و طعم و بوی مناسب و هم‌چنین قیمت مناسب فراهم می‌کند و تجربه‌ای خوب از خرید ادویه خواهید داشت. برای خرید ادویه فلفل سیاه بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه محصولات شوید. در خدمت شما هستیم.

بریم برای خرید پودر فلفل سیاه

خرید ادویه فلفل سیاه

بانک طعم 20 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید