چکار کنم که حبوبات حشره نگذارد؟

حبوبات بخش جدانشدنی هر آشپزخانه‌ای هست. حشره زدن حبوبات یکی از اتفاقات معمول است که ما اینجا به‌طور کامل راه دفع حشرات حبوبات را گفته‌ایم.
08 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

حبوبات از جمله خوراکی‌هایی است که بسیار در وعده‌های غذایی روزانه مصرف می‌شود. افراد بسیار زیادی علاقه به استفاده از آن در آشپزخانه دارند. با این وجود حبوبات زمان انقضای بسیار بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی دارند و بسیار زود فاسد می‌شوند. یکی از مشکلاتی که در حبوبات بسیار خواهید دید، ایجاد آفت به وسیله حشرات است. از این رو بسیار مهم است که راه‌های دفع حشرات حبوبات را به‌خوبی بدانید.

برای دفع حشرات باید حبوبات را در یک جای خنک و خشک نگه‌داری کنید تا شاهد وجود حشرات در حبوبات نباشید. حبوبات در واقع از مهم‌ترین منابع غذایی حساب می‌شوند و مقدار زیادی کلسیم، آهن و مواد معدنی در آن وجود دارد. استفاده از حبوبات در رژیم غذایی سالم اهمیت بسیار زیادی دارد و کمک بسیار زیادی به حفظ هرچه بیشتر سلامت شما خواهد کرد.

از آنجایی که حبوبات در آشپزی کاربرد بسیار زیادی دارند، بسیار مهم است که راه‌های دفع حشرات حبوبات را به‌خوبی فرا بگیرید و در جهت حفظ هرچه بهتر حبوبات خود در منزل اقدام کنید. با ما همراه باشید تا نحوه دفع حشرات از حبوبات را در ادامه بیان کنیم.

حشرات موجود در حبوبات

انواع آفات حبوبات حشره زده

حشرات حبوبات انواع متنوعی دارند و هر یک می‌توانند باعث ایجاد آفت در حبوبات و مواد غذایی شما شوند. بنابراین پیش از شناسایی روش دفع حشرات حبوبات لازم است که با انواع این حشرات آشنا شوید:

  • کنه نوعی از این حشرات است؛ که از سبزیجات فریز شده و محصولات کنسروی مانند کنسرو لوبیا و نخود تغذیه می‌کند.
  • کرم ذرت نیز یکی از آفات دیگر است؛ که هنگام حشره زدن حبوبات با آن رو‌به‌رو خواهید شد. این آفت به بخش‌هایی از گیاه ذرت مانند ساقه ذرت، کنسرو ذرت و نخ‌های ابریشمی ذرت به سرعت حمله می‌کند.
  • مگس سرکه، مگس قارچ و مگس جالیزی نوع دیگری از حشره حبوبات هستند؛ که بر روی سطح میوه‌های قابل مصرف، کشمش و آب‌میوه زندگی می‌کنند.
  • کرم‌ها نوع دیگری از حشرات هستند که درون حبوبات یافت می‌شوند؛ که در غذاهای کنسرو مانندی چون کنسرو قارچ، سس گوجه، سس پیتزا و… پیدا می‌شوند.
  • کرم لوبیا، نوع دیگری از این حشرات است که در لوبیا چشم بلبلی یافت می‌شود. این کرم از لوبیاهای فریز شده یا کنسرو شده، کنسرو نخود و از مزارع لوبیا چشم بلبلی تغذیه می‌کند.
  • شپشک حبوبات نوع دیگری از آفت حبوبات است که سبب پوک شدن دانه‌های حبوبات می‌شود و دانه‌های حبوبات را از بین می‌برد. ازاین‌رو در دفع حشرات حبوبات باید دقت زیادی به این آفات حبوبات داشته باشید.

آشنایی با حبوبات حساسیت زا

حبوبات حساسیت زا و حبوبات آلرژی زا نیز از موارد مهمی هستند که سبب تشدید و ایجاد آلرژی و التهاب می شوند. درمان حساسیت غذایی نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


مهم‌ترین دلیل حشره زدن حبوبات این است که تخم یک‌سری از حشرات بر روی حبوبات وجود دارد. اگر در مکان مناسبی از حبوبات خود نگه‌داری نکنید، شرایط برای حشره زدگی به وسیله حشرات فراهم خواهد شد. از این رو پس از مدتی حشرات ریز و کوچک را در حبوبات خود خواهید دید.


انواع آفت در حبوبات

راه‌های دفع حشرات حبوبات

در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین روش‌هایی را را بیان کنیم که برای دفع حشرات حبوبات بسیار مناسب هستند و کمک زیادی به جلوگیری از ورود حشرات در حبوبات منزل شما می‌کنند. با این کار کمک بسیار زیادی به سلامت مواد غذایی خود خواهید کرد.

توجه به بسته‌بندی حبوبات

بیشترین حبوباتی که در آشپزی مصرف می‌کنید معمولا لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، عدس و لپه است، ازاین‌رو باید دقت زیادی در نگهداری از آن‌ها و دفع حشرات حبوبات داشته باشید. این حبوبات را باید با دقت بخرید و از خرید بیش از حد معمول آن پرهیز کنید.

شما می‌توانید بسته بندی حبوبات را به مدت یک سال در محیط خنک و کم‌نور انجام دهید. همچنین در بسته بندی دقت داشته باشید که هیچ هوایی در داخل بسته‌بندی حبوبات نباید جمع شود. در کیفیت حبوبات پخته شده باید دقت بسیار زیادی داشته باشید. گاهی حبوبات دیر و گاهی به زودی پخته می‌شوند. از عوامل موثر دیگر در مرغوبیت حبوبات می‌توان به شرایط آب‌وهوایی منطقه و نوع بذر اشاره کرد.

روش دفع حشرات موجود در حبوبات

شناخت حبوبات غیرقابل مصرف

برای دفع حشرات حبوبات شما باید راه‌های فاسد شدن حبوبات را به‌خوبی بشناسید. این راه‌ها شامل خارج کردن گرد و خاک، تغییر رنگ دادن حبوبات و تغییر شکل دادن انواع حبوبات است. با استفاده از این روش می‌توانید حبوبات فاسد را از حبوبات سالم تشخیص دهید و از حبوبات حشره زده در غذای خود استفاده نکنید.

شستشوی حبوبات در آب جوش

یکی از راه‌های مناسب دیگر برای دفع حشرات از حبوبات این است که باید قبل از پختن غذا حبوبات را دو بار در آب بجوشانید. با این کار غذای خوشمزه‌تری خواهید داشت و می‌توانید حبوبات را در مرحله آخر به غذا اضافه کنید. یکی از نشانه‌های فاسد شدن حبوبات، له شدگی و بازشدگی بیش از حد حبوبات در حین پخت است. اگر در این حال در حبوبات سورخی پیدا کردید، به این معنی است که حشرات در حبوبات شما وجود دارند.

دیگر روش‌های دفع حشرات از حبوبات

نحوه دفع حشرات از حبوبات می‌تواند روش‌های متنوعی باشد. شما باید سعی کنید از روش‌های مختلف استفاده کنید؛ تا بتوانید از حشره زدن حبوبات مورد نظر خود جلوگیری کنید. یکی از این روش‌ها این است که پس از خرید حبوبات به مدت ۴ تا یک هفته از آن در فریزر منزل خود نگهداری کنید. نگهداری از حبوبات در دمای زیر صفر به شما کمک می‌کند که اگر حبوبات شما دارای تخم‌های ریز باشند، حشرات در سرما از بین بروند و از حشرده‌زدگی جلوگیری شود. بنابراین با این کار دفع حشرات از حبوبات انجام خواهد شد.

راه‌حل دیگر برای دفع حشرات از حبوبات این است که حبوبات را بر روی سینی فر قرار دهید. سپس فر را به مدت ۱۵ دقیقه روشن کنید و در دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. تخم‌های حشرات بر اثر گرما در این حالت از بین خواهند رفت. پس از آن می‌توانید از حبوبات در داخل یک ظرف دردار نگهدرای کنید و نگران حشرات حبوبات نباشید.

حشرات موجود در حبوبات

حبوبات نفاخ کدامند؟ رفع نفخ حبوبات با سریع ترین روش

حبوبات نفخ دار و نفاخ و رفع نفخ حبوبات با بهترین و سریع ترین روش ها را در این آموزش برای شما جمع آوری کرده ایم تا این مشکل را رفع کنید پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


یکی از روش‌های بسیار مناسب و جالب دیگر برای دفع حشرات از حبوبات این است؛ که اگر می‌خواهید از حبوبات در مدت زمان زیادی استفاده کنید، چند عدد ادویه میخک در داخل ظرف حبوبات خود قرار دهید. با این کار حتی اگر در ظرف حبوبات شما نیز باز بماند، هیچ حشره‌ای نمی‌تواند به داخل ظرف حبوبات شما نفوذ کند.

نکته مثبت ماجرا این جا است که طعم میخک تاثیر منفی بر طعم حبوبات شما نخواهد گذاشت و تنها کمک به دفع حشرات حبوبات خواهد کرد. همچنین شما می‌توانید در ظرف برنج، چند حبه سیر قرار دهید و از ورود حشرات درون حبوبات جلوگیری نمایید.

یک راه بسیار مناسب دیگر برای نگه‌داری از حبوبات به‌طور سالم، این است که جعبه‌های کبریت را در کنار حبوبات قرار دهید. زیرا در جعبه‌های کبریت گوگرد وجود دارد و حشرات از گوگرد فراری هستند. بنابراین حبوبات شما از حشرات حبوبات حفظ خواهد شد.

همچنین شما می‌توانید از کیسه‌های کوچک فلفل در انبارهای نگهداری حبوبات استفاده کنید. با این کار دفع حشرات از حبوبات بسیار بهتر انجام خواهد شد و حبوبات شما مدت زمان بیشتری سالم خواهند ماند.

یکی از راه‌های بسیار موثر دیگر برای دفع حشرات از حبوبات این است که مقداری نمک به حبوبات خود اضافه کنید. با این کار از حشره‌زدگی و فاسد شدن حبوبات خود می‌توانید به راحتی جلوگیری کنید. بنابراین حتما مقداری نمک به ظرف‌های حبوبات منزل خود اضافه کنید.

حوبات و حشره

اگر حبوبات بیشتری خریداری کرده باشید و بخواهید مدت زمان بیشتری آن را از خراب شدن حفظ کنید، لازم است که تمام حبوبات خود را در یک آبکش بریزید و به مدت ۴۸ ساعت حبوبات را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. با این کار نحوه دفع حشرات از حبوبات با موفقیت بسیار زیادی انجام خواهد شد. نور خورشید و حرارت یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای سالم ماندن حبوبات شما است. 

گزینه بسیار مناسب دیگر برای دفع حشرات از حبوبات استفاده از ادویه‌جاتی مانند زنجبیل، زردچوبه یا سیر است. این ادویه‌جات می‌توانند دور کردن حشرات از حبوبات را به‌خوبی انجام می‌دهند.

گزینه‌های بسیار مناسب دیگر برای دفع حشرات مزاحم از حبوبات و برنج، انواع برگ مانند برگ درخت گردو و برگ بو است. این برگ‌ها دارای موادی هستند که حشرات را از حبوبات فراری می‌دهند.

ممکن است شما قصد داشته باشید که برنج و حبوبات موجود در منزل را مدت زمان طولانی‌تری نگه‌داری کنید. در این حالت پیشنهاد می‌شود که از برنج و حبوبات در دمای مناسبی نگه‌داری کنید و هر یک از حبوبات را در مکانی خنک و خشک قرار دهید. بنابراین برای دفع حشرات از حبوبات لازم است آن را در جایی سرد قرار دهید که رطوبت وجود نداشته باشد.اگر این مطلب برایتان جذاب بود حتما این مطلب ترفندهای پخت سریع حبوبات را بخوانید.

خرید حبوبات

در این جا سعی کردیم انواع روش‌های موثر برای دفع حشرات حبوبات به‌خوبی آشنا کنیم تا بتوانید حبوبات و برنج خود را در منزل، از انواع آفت‌ها و حشرات حبوبات به‌خوبی حفظ کنید. حال که با روش‌های حفظ حبوبات خود از حشرات به خوبی آگاه هستید، پیشنهاد می‌شود که برای خرید حبوبات از فروشگاه بانک طعم در انواع مختلف اقدام کنید.

بانک طعم امکان خرید حبوبات ارگانیک را با کیفیت بسیار عالی و قیمت بسیار مناسب برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید خرید حبوباتی مانند نخود، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، عدس و… را از فروشگاه بانک طعم با بهترین و مناسب‌ترین کیفیت موجود انجام دهید.

حبوبات

شما می توانید برای خرید انواع حبوبات با کیفیت و قیمت مناسب به سایت بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 08 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید