نحوه درست کردن کاری پلو خوشمزه با مواد مختلف

ادویه کاری، یک طعم‌دهنده جادویی است. حال در این مقاله به دستور درست کردن کاری پلو، که یک غذای لذیذ است، خواهیم پرداخت.
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

اگر یک بار، مدلی از کاری پلو را خورده باشید، حتما خواستید که با سلیقه‌ی خوبتان، برای خانواده‌تان درست کنید و لذت بچه‌هایتان از کاری پلو را ببینید! دستور درست کردن کاری پلو ساده است، اما غذا نیاز به طعم دست‌های مادرانه‌ی شما دارد. علاوه براین اضافه کردن ادویه کاری به غذا می‌تواند تاثیر بسزایی در غذای شما داشته باشد در پایان مقاله خبر خوشی برای شما داریم.

دوست داریم کمکتان کنیم تا آشپزی بهتر باشید! خوب است بگوییم که درست کردن کاری پلو زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و می‌توانید اوقاتتان را بیشتر با همسر و فرزندانتان بگذرانید.

کاری پلو چیست؟

کاری پلو را به شیراز می شناسند، حتی بعضی به آن کاری پلو شیرازی می‌گویند، اما اینقدر خوشمزه و پرطرفدار است که در شهرستان‌های دیگر نیز آن را زیاد درست می‌کنند. از خصوصیات بارز این غذا آن است که در آن از ادویه‌ی کاری با طبیعتی گرم و از برنج که مصلح آن است استفاده می‌شود. ترکیب این دو، می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد.


تهیه کاری پلو

کاری پلو هندی

شاید در کلاس‌ها یا کتاب‌های آشپزی این غذا را به نام کاری پلو هندی دیده و یا شنیده باشید. علت آن این است که کاری پلو طعم کم نظیرش را مدیون ادویه کاری است. 

ادویه کاری هم مخلوطی از چند گیاه معطر از جمله هل، زردچوبه، گشنیز و … می‌باشد و اولین بار این چاشنی‌ها در کشور هند کنار هم قرار گرفتند و تحت عنوان یک ادویه‌ی خاص استفاده شدند. خواص بی نظیر این ادویه، آن را به کشور ما نیز کشانده است. طعم عالی آن را که کنار بگذاریم، خواص دارویی و درمانی ادویه کاری یک مادر دلسوز را مشتاق به استفاده از آن در غذا می‌کند. پیشنهاد می‌کنم برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد ادویه کاری مقاله‌ی ” خواص و ترکیبات ادویه کاری + مضرات ادویه کاری ” را حتما بخوانید.

البته وقتی صحبت از غذاهای هندی به میان می آید، دهان‌مان می سوزد و یاد تندی آن‌ها می‌افتیم. درست است! غذاهای هندی معمولا تند هستند. اما خوشبختانه یا متأسفانه، کاری پلو هندی آن چنان تند نیست.

کاری پلو با مرغ

در شرایط عادی، برای درست کردن کاری پلو از مرغ استفاده می کنند. معمولا هم ذائقه‌ها کاری پلو مرغ را می‌پسندند. اگر کاری پلو را با مرغ درست کردید، می‌توانید به آن قارچ هم اضافه کنید؛ قارچ آب‌پز شده یا تفت خورده، برای بچه‌ها خیلی جذاب است و می‌تواند نظرشان را جلب کند. کاری پلو با مرغ و قارچ غذای به یاد ماندنی بچه‌ها خواهد شد!

اگر کاری پلو با مرغ نشد، می توانید در آن از گوشت و حتی تن ماهی نیز استفاده کنید. اگر خانواده‌تان گوشت چرخ کرده دوست دارند، درست کردن کاری پلو با گوشت، می‌تواند بهتر نظر خانواده شما را جلب کند.

کاری پلو با میگو

بعضی کاری پلو را با میگو درست می‌کنند. درست کردن کاری پلو با میگو این چنین است. اول در یک تابه‌ی مناسب، به میزان لازم کره بریزید؛ تابه را روی گاز بگذارید و سپس قارچ را در آن تفت بدهید. بعد آن‌گاه فلفل دلمه‌ای، میگو، پودر کاری، نمک، فلفل و زعفران را به قارچ اضافه کنید و در حدود ۵ دقیقه تفت بدهید. حالا وقت نخود فرنگی و ذرت است؛ آنها را که اضافه کردید، سراغ برنج بروید. برنج را باید از قبل آب کش کرده باشید.

تهیه کاری پلو

برنج آب کش شده را با مواد آماده درون یک قابلمه‌ی مناسب که بقیه‌ی کره را در آن آب کرده‌اید، لایه‌لایه قرار بدهید و به ‌مدت ۴۵ دقیقه دم کنید. پس از اتمام این ۴۵ دقیقه، برنج را در یک دیس مناسب بکشید و آن را با برنج زعفرانی و میگو تزئین کنید. امیدواریم از پختن و خوردن این غذا لذت برده باشید!

روش پخت مرغ کاری

شیوه‌ی درست کردن کاری پلو

در این شیوه، فرض می‌کنیم که می خواهیم کاری پلو را با مرغ درست کنیم.

اول از همه در ظرفی مناسب، مقداری روغن بریزید و بعد پیاز را در ابعاد کوچک خرد کنید و شروع کنید به تفت دادن پیاز.

یادتان نرود که نمک، فلفل و زردچوبه را هم به اندازه‌ی دلخواه به آن اضافه کنید. در ضمن می‌توانید مرغ را هم از قبل نیم پز کرده باشید.

وقتی پیاز طلایی شد و پخت، مرغ پخته شده را هم به تابه اضافه کنید و با پیاز تفت بدهید. وقتی مرغ کاملا تفت داده شد، دو پیمانه آب نیز درون ظرف بریزید و به مواد اضافه کنید. مواد را روی شعله‌ی ملایم بگذارید تا آب آن بخار شود.

روش درست کردن کاری پلو

وقتی که مواد خورش در خال سرخ شدن هستند، بهتر است که برنج را از قبل در آب نمک گذاشته باشی، آن را بجوشانی و آبکشی کنی.

آب خورش که کم شد، مواد را دوباره با روغن (ترجیحاً روغن زیتون یا روغن کنجد) سرخ کنید و بعد از آن پودر ادویه‌ی کاری و زعفران را هم به آن‌ها اضافه کنید.

بعد در یک قابلمه‌ی مناسب اول یک لایه برنج بریزید و پس از آن کمی از مواد را با نخود فرنگی پخته شده در لابه لای پلو بریزید و به همین صورت تا انتهای برنج و خورش را ادامه بدهید. برنج و خورش که مخلوط و تمام شد، پلو را روی شعله‌ی ملایم بگذار تا با مواد مخلوط شده دم بکشد.

حالا سیب زمینی‌ها را سرخ کنید و آماده بگذارید تا آنها را روی پلو بریزید و با آن‌ها کاری پلویی را تزئین کنید. بعد از دم کشیدن پلو می‌توانید آن را سرو و نوش جان کنید!

چند توصیه برای بهتر شدن کاری پلو

زیر لایه‌ی نازک برنج که به عنوان ته دیگ درون قابلمه ریخته بودید، می توانید سیب زمینی خلال بریزید تا ته دیگ خوش مزه ای درست کنید. معمولا افراد خانواده سیب زمینی را بیش از برنج به عنوان ته دیگ می پسندند.

خورشت کاری


به جای سیب زمینی خلالی که برای ته دیگ استفاده می‌کنید، می‌توانید از سیب زمینی ورقه ای و یا نان های تافتون و لواش استفاده کنید. به خاطر داشته باشید برای آن که ته دیگ نان تافتون نسوزد باید روغن بیشتری در کف قابلمه ریخت. به هیچ وجه نگذارید آب مرغ تمام شود و خودتان هم اصلاً آن را دور نریزید؛ چرا که روی ته دیگ می‌ریزیم و از آن برای نرم کردن و خوش طعم کردن ته دیگ استفاده می‌کنیم.

از آن جا که غذای تو آب دار نیست، می‌توانید برنج را کمی نرم تر از روی اجاق بردارید تا پس از دم کشیدن کبریتی و خشک نباشد. در کشور هندوستان و حتی مناطق جنوبی ایران، این غذا تندتر سرو می شود. می‌توانید با کم و زیاد کردن ادویه کاری و فلفل سیاه، میزان تندی غذایتان را تنظیم کنید.

سینه‌ی مرغ نسبت به ران آن، خشک تر است. می‌توانید برای خشک و کبریتی نبودن غذا، به جای سینه، از ران مرغ یا فیله‌ی مرغ استفاده کنید. برای درست کردن کاری پلو در نظر داشته باشبد که حتماً مرغ در غذا بی استخوان باشد.

در این غذا می توانید از چیپس خلالی استفاده کنید؛ اما پیشنهاد ما به شما این است که از سیب زمینی خلالی که با دستان پر مهر خودت درست کرده‌اید استفاده کنید؛ این گونه غذای بی نظیری خواهید داشت.

سیب زمینی ها را بعد از این که خرد کردید در آب سرد شستشو بدهید و بعد خوب خشک کنید تا نشاسته‌ی آن برود و وقت سرخ کردن به هم نچسبند.

وقتی که خواستید غذا را میل کنید، می‌توانید روی دیس برنج کره و یا روغن کرمانشاهی آب کرده بریزید تا عطر غذایتان چندین برابر شود.

در ابتدای مقاله به شما مژده یک خبر خوش دادم. حالا این خبر خوش چیه؟ اینه که بانک طعم مفتخر است تا با فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای تهیه‌ی ادویه های مورد نیاز برای درست کردن غذا کار شما را راحت تر کند. با استفاده از لینک زیر می‌توانید ادویه کاری مورد نیازتان را تهیه کنید.

بریم برای خرید ادویه کاری

بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید