مگر لوبیا قرمز برای بدن و سلامتی ضرر هم دارد؟

لوبیا قرمز جایگاه ویژه‌ای در وعده‌های غذای ایرانیان دارد. ازاین‌رو در این مقاله به عوارض و مضرات لوبیا قرمز به‌طور کامل پرداخته‌ایم.
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که لوبیا قرمز ضرر دارد؟ یا نه. در این مقاله در مورد چیزهایی می‌خواهییم صحبت کنیم که دانستن آن قطعا برای شما مفید خواهد و شاید با نخواندن این موارد اتفاقاتی برای شما بیافتد. با توجه به اینکه مصرف این دانه روغنی بسیار مورد اهمیت است، مزیت‌ها و خواص بی نظیری دارد. اما مصرف بیش از اندازه آن قطعا خطرناک است و سبب بروز مشکلاتی خواهد شد. در ادامه، به مهم‌ترین عوارض و مضرات لوبیا قرمز اشاره خواهیم کرد.

لوبیا قرمز سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و فیبر است. اما ممکن است که خطرات خاصی برای سلامتی داشته باشد. بسیار مهم است که مقدار مناسب لوبیا قرمز در رژیم غذایی گنجانده شود؛ تا از خطرات احتمالی و مضرات لوبیا قرمز جلوگیری شود.

مصرف حدود بیست و پنج تا سی و هشت گرم فیبر در طول روز می تواند در رژیم غذایی گنجانده شود. این مقدار برای سلامتی بسیار مفید است، اما با افزایش سن، باید آن را کاهش داد. خوردن مقدار زیادی لوبیا، می‌تواند برای سلامت روده و گوارش مشکل ایجاد کند. اگر به دانستن خواص و مضرات حبوبات علاقه دارید حتما این مطلب خواص لوبیا سفید برای بارداری و لاغری چیست؟ را بخوانید.

لوبیا قرمز

شما می‌توانید خرید لوبیا قرمز را برای آشپزی و پخت و پز انواع غذا انجام دهید. پیشنهاد می‌شود خرید لوبیا قرمز را با بهترین کیفیت و قیمت از فروشگاه بانک طعم انجام دهید.

همین الان کلیک کنید


ضرر لوبیا قرمز برای سلامتی

مهمترین مضرات لوبیا قرمز برای بدن

۱- مسمومیت هموگلوتنین
مصرف بیش از حد لوبیا قرمز، باعث ایجاد بیماری های اسهال، حالت تهوع، درد شکم و استفراغ می،شود. به علت وجود هموگلوتنین در لوبیا قرمز و استفاده بیش از حد آن، سبب مسمویت می‌شود. که یکی از خطرناک‌ترین مضرات لوبیا قرمز محسوب می‌شود.

۲- خطر ابتلا به سرطان
یکی دیگر از موادی که مصرف زیاد آن خطرناک است، فولات می باشد. فولات در لوبیا قرمز وجود دارد و اگر فولات بدن افزایش پیدا کند، خطر احتمال ابتلا به بیماری سرطان بیشتر می‌شود. انسان در طول روز می‌بایست حدود ۸۰۰ میکروگرم فولات مصرف کند. سعی کنید مواد غذایی را در حد اعتدال و با برنامه غذایی تخصصی مصرف کنید.

۳- مشکلات گوارشی
زیاده روی در مصرف لوبیا قرمز، به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن، باعث نفخ شکم می‌شود. همچنین مصرف زیاد لوبیا قرمز، سبب افزایش گاز معده شده و اسهال را به همراه دارد. همچنین برای افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر دچارند، باعث ایجاد یبوست خواهد شد. اسهال یکی از بارزترین نمونه‌های عوارض لوبیا قرمز برای بدن می‌باشد.

خواص لوبیا سفید برای بارداری و لاغری چیست؟

در این مقاله به بررسی انواع خاصیت و خواص لوبیا سفید در بارداری، لاغری، طب سنتی و.... به همراه مزایا و معایب آن پرداختیم. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


مضرات و عوارض لوبیا قرمز

از مهمترین مضرات مصرف لوبیا قرمز که می‌تواند با مصرف زیاد آن ایجاد شود، شامل: انسداد روده، درد شکم، اسهال و نفخ معده می‌باشد. دریافت بیش از حد فولات از لوبیا قرمز نیز مضر است؛ زیرا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مصرف بیش از حد لوبیا قرمز، می‌تواند به اندام‌ها آسیب برساند. بنابراین نظارت بر رژیم غذایی بسیار مهم است.

آهن اضافی موجود در رژیم غذایی، می‌تواند به مغز آسیب برساند و حتی باعث ایجاد حمله قلبی در قلب نیز می‌شود. مطالعه‌ای که در گزارش‌های سم شناسی منتشر شده است؛ نشان می‌دهد که مصرف زیاد PHA، می‌تواند به دیواره روده آسیب برساند. همچنین اندام‌های داخلی مانند: روده کوچک، لوزالمعده، کبد و تیموس را تحت تأثیر قرار دهد.

۴- افزایش حجم و غلظت خون

لوبیا قرمز، حجم خون را افزایش می‌دهد. ازاین‌رو، مصرف بیش از حد آن در زمان قاعدگی، سبب خونریزی بیشتر خواهد شد.

همچنین افزایش مصرف آن، سبب غلیظ شدن خون در بدن خواهد شد.

۵- سنگ کلیه و نقرس

یکی دیگر از عوارض لوبیا قرمز در اثر مصرف زیاد، ایجاد سنگ کلیه و همچنین نقرس می باشد. با مصرف بیش از اندازه آن، سوخت‌وساز در بدن کاهش پیدا کرده و سبب ایجاد سنگ کلیه و نقرس می‌شود.

عوارض لوبیا قرمز برای سلامتی

۶- آسیب مغزی

لوبیا قرمز سرشار از مقادیر بالای آهن است و زیاده روی در مصرف آن، سبب آسیب مغزی خواهد شد.

۷- عدم رشد جنین یا سقط جنین

مصرف بی‌رویه لوبیا قرمز در زنان باردار، به‌خاطر بالا بردن سطح غلظت خون، سبب سقط جنین خواهد شد. علاوه بر این موارد، مصرف بیش از حد لوبیای قرمز، می‌تواند بر رشد جنین داخل رحم مادر هم تاثیر منفی بگذارد. یکی از خطرناک‌ترین مضرات لوبیا قرمز، مصرف بیش از حد آن در زمان بارداری است.

۸- بی‌خوابی

یکی دیگر از مهمترین مضرات لوبیا قرمز در اثر مصرف بی‌رویه آن، دیدن خواب‌های مشوش و همچنین بی‌خوابی یا بدخوابی خواهد بود.

عوارض مصرف لوبیا قرمز

طرز تهیه ۵ غذای راحت با نخود

غذا با نخود فوق‌العاده زیاد است. محبوب‌ترین غذاها با نخود درست می‌شود، بنابراین آشپزی با نخود بسیار پر کاربرد ولذت بخش است. برای اشنایی با این غذا این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


بارزترین علائم مسمویت لوبیا قرمز

همان‌طور که مطرح شد مصرف به اندازه و کافی لوبیا قرمز برای بدن مفید و مقادیر بالای آن سبب ایجاد مسمویت خواهد شد. که بارزترین علائم آن به شرح زیر است:

مواد مضر موجود در لوبیا قرمز

لکتین لوبیا، یک پروتئین طبیعی است که ممکن است گیاه را از سم‌های موجود حفظ کند. لکتین لوبیا قرمز، در واحد هماگلوتین اندازه‌گیری می‌شود. لکتین، احتمالاً به دیواره های سلولی روده متصل می‌شود؛ با تداخل با لایه مخاطی روده، باعث ایجاد علائم گوارشی می‌شود و سبب بروز مشکلاتی برای بدن می شود.

همچنین لوبیا قرمز، فیبرهای نامحلول موسوم به آلفا گالاکتوزیدها را نیز فراهم می کند. که این‌ها ممکن است در برخی افراد باعث اسهال و نفخ معده شود.

یکی دیگر از مضرات لوبیا قرمز برای بدن، وجود اسید فیتیک (فیتات)، که در همه دانه‌های خوراکی یافت می‌شود است. فیتات، موجب ایجاد اختلال در جذب مواد معدنی مختلف، مانند: آهن و روی می‌شود. با خیساندن لوبیا قرمز می‌توان آن را کاهش داد.

لوبیا قرمز پخته نشده، سم زیادی دارد که با پخته شدن، میزان سم موجود در آن به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، لوبیا قرمز حداقل باید ۵ ساعت در آب خیسانده شود و حداقل ۱۵ دقیقه یا بیشتر پخته شود.

با این وجود، لوبیا قرمز پخته، ترکیباتی مفید برای کاهش وزن و سلامت جسم دارد. که آنها را به یک رژیم عالی موثر، برای کاهش وزن، تناسب اندام و سلامت جسمانی تبدیل می‌کند. پس از مصرف و پخت صحیح این غذای کامل، غافل نشوید تا به طرز قابل توجهی از شدت عوارض لوبیا قرمز کم کنید و آن را به صفر برسانید.

چگونه از مضرات لوبیا قرمز جلوگیری کنیم؟

تا کنون در مورد مسمومیت با لوبیا قرمز صحبت کردیم؛ اما در ادامه راه‌حل‌هایی برای جلوگیری و کاهش مضرات لوبیا قرمز بیان می‌کنیم.

مضرات و عوارض لوبیا قرمز

طعم بی نظیر دارچین در قورمه سبزی

ترکیب دارچین در قورمه سبزی طعم شگفت‌انگیزی در پخت قورمه سبزی ایجاد می‌کند. در این مقاله به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت. پس حتما بخوانید

همین الان بخون!!


در مقدار زیاد، فیبر غیرقابل هضم در حبوبات ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند. اگر به خوردن آن عادت ندارید، زمان خیساندن لوبیا، چندین بار آب را عوض کنید. با این کار از مبتلا شدن به ناراحتی روده جلوگیری می‌کنید.

برای کاهش مضرات لوبیا قرمز، بهتر است که پس از مصرف آن مایعات فراوان بنوشید.

همچنین در طب سنتی ایران، تاکید شده که لوبیا قرمز را با زنجبیل، خردل، زیره، نمک، روغن زیتون، آویشن، فلفل و دارچین مصرف کنید. 

همچنین برای کاهش عوارض لوبیا قرمز، در طب سنتی بیان شده است که پختن آن با گوشت نیز مصلح آن است. 

افزودن تدریجی لوبیا به رژیم غذایی نیز می‌تواند به شما در جلوگیری از عوارض ناخوشایند روده کمک کند. فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا به بدن شما در حرکت روده کمک کند.

خیساندن لوبیا، به حل نشاسته‌هایی که باعث مشکلات گوارشی می‌شوند، کمک می‌کند.

اگر فراموش کردید لوبیا را یک‌شبه خیس کنید، دو تا سه دقیقه آن را بجوشانید. سپس بگذارید یک ساعت در دمای اتاق بماند، سپس آبکشی کنید و برای غذا مجدد پخت کنید.

به گفته سازمان غذا و دارو، برای غیرفعال کردن PHA، آنها را به مدت حداقل ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد بجوشانید. حتی پس از خیساندن شبانه، مهم است که لوبیا قرمز را در دمای بالا بجوشانید؛ تا سموم از بین بروند.

اگر حبوبات در دمای پایین‌تر پخته شوند، مانند اینکه در اجاق گاز آهسته پخته شود یا با سایر مواد در تابه ترکیب شوند، اثر سمی افزایش می‌یابد. بر اساس تحقیقات انجام شده، لوبیای پخته شده در دمای ۸۰ درجه سانتیگراد، پنج برابر لوبیای خام سمی است. پس حتما اجازه دهید در درمای ۱۰۰ درجه آب، حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بجوشد.

برای به حداقل رساندن و کاهش مضرات لوبیا قرمز، توصیه می‌کنیم که آن را حداقل پنج ساعت در آب خیس کنید. سپس باید آب آن را دور بریزید و برای پخت، با آب تازه جایگزین کنید.

در پایان می‌توان گفت، مصرف بیش از اندازه هر چیزی در طبیعت خطرناک است. پس تا می‌توانید درست و به اندازه از مواد غذایی استفاده کنید. تا هم سالم بمانید و هم مشکلات ناشی از مصرف بی‌رویه را کاهش دهید. اگر به نکاتی که گفته شد دقت کنید خواهید توانست که با خیال راحت لوبیا قرمز را مصرف کنید. با آرزوی سلامتی و شادکامی برای شما عزیزان.

لوبیا قرمز

شما می‌توانید خرید لوبیا قرمز را برای آشپزی و پخت و پز انواع غذا انجام دهید. پیشنهاد می‌شود خرید لوبیا قرمز را با بهترین کیفیت و قیمت از فروشگاه بانک طعم انجام دهید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید