فوت و فن طرز تهیه کباب چنجه ایرانی

کباب چنجه مرغ و گوشت یکی از لذیذترین غذای ایرانی است که در اینجا طرز تهیه کباب چنجه در فر یا سبک‌های مختلف را به طور کامل توضیح داده‌ایم.
20 دی 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانیان، کباب چنجه است. برخی این کباب لذیذ را با گوشت گوسفند و برخی با گوشت گوساله تهیه می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود، یکی از این دو مورد را انتخاب کنید. این غذای محبوب به دلیل طعم دلپذیری که دارد، می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای غذای مهمانی باشد. اگر شما هم برای تهیه کباب چنجه مهارت کافی ندارید و یا می‌خواهید بدانید کباب چنجه چیست، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

تهیه کباب چنجه

اکثر خانواده‌های ایرانی علاقه بسیار زیادی به کباب چنجه دارند. این کباب خوشمزه به دلیل طعم لذیذی که دارد، جزء یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی است. اما درست کردن این کباب خوشمزه کمی سخت است. به این دلیل که اگر مهارت کافی در نرم کردن گوشت گوساله برای کباب نداشته باشید، ممکن است هنگام پخت دچار مشکل شوید.

همچنین ممکن است هنگام آماده‌سازی گوشت، نتوانید بوی نامطبوع گوشت را بگیرید؛ بنابراین باید برخی نکات را در نظر بگیرید تا یک کباب خوشمزه بپزید.

طرز تهیه کباب چنجه ایرانی

مواد لازم برای درست کردن چنجه

برای درست کردن کباب چنجه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

  • مقدار یک کیلوگرم فیله یا ران گوسفند یا گوساله
  • مقدار ۲ عدد پیاز بزرگ
  • مقدار ۲۰۰ گرم دنبه گوسفند برای خوشمزه‌تر کردن این کباب
  • مقدار ۲۰۰ گرم ماست
  • مقدار ۲ عدد لیمو ترش و در صورت عدم دسترسی به لیمو ترش می‌توانید از آب میوه طبیعی آن استفاده کنید.
  • مقدار ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • نمک و فلفل به مقدار مورد نیاز

طرز تهیه کباب چنجه

اگر به دنبال یک دستور عمومی برای تهیه کباب چنجه هستید، و می‌خواهید طرز تهیه کباب چنجه در منقل را بدانید، دستور زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. 

به کمک یک چاقوی تیز، گوشت گوسفندی را به قسمت‌های مساوی و با توجه به میزان مصرف خود برش بزنید. توجه به این نکته ضروری است که حتما برش‌های گوشت یکسان باشد. این کار باعث می‌شود تا چنجه‌ها همزمان پخته شوند. بعد از اتمام کار برش، گوشت‌ها را درون یک کاسه بزرگ بریزید.
حال پیازها را پوست کنید و با رنده ریز، رنده کنید. آب آن را به‌خوبی بگیرید و به کاسه گوشت خود اضافه کنید. در این مرحله نیازی به تفاله‌های پیاز نیست.
آب لیمو را با ماست ترکیب کنید و به کاسه گوشت خود اضافه کنید.

روش تهیه کباب چنجه

کباب چنجه با گوشت گوساله در فر

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد، اما شما می‌توانید این کباب خوشمزه و لذیذ را در فر نیز تهیه کنید. برای تهیه کباب چنجه در فر کافی است تا دمای فر را بر روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. کمی صبر کنید تا فر به‌خوبی گرم شود. حال می‌توانید گوشت طعم‌دار شده خود را سیخ بزنید. برای این کار می‌توانید از سیخ فلزی کوتاه و یا از سیخ چوبی استفاده کنید.

حال چند عدد پیاز حلقه شده را به همراه گوجه فرنگی و فلفل سبز درون سینی فر قرار دهید. حال سیخ کباب‌ها را بر روی مواد داخل سینی قرار دهید. اکنون می‌توانید سینی را درون فر گرم شده قرار دهید تا کباب به آرامی پخته شود.

برای تهیه کباب چنجه درون فر نیاز به یک ساعت زمان دارید. در صورت تمایل می‌توانید به‌جای استفاده از دنبه، مقداری کره ذوب شده را به همراه زعفران بر روی گوشت بریزید. همچنین می‌توانید با قلمو کباب را به این سس آغشته کنید. این کار از سفت شدن گوشت جلوگیری می‌کند و کبابی نرم و لذیذ را برای شما به ارمغان می‌آورد.

کباب چنجه زعفرانی

کباب چنجه زعفرانی جزء یکی از بهترین دستورات تهیه کباب چنجه است. برای تهیه کباب چنجه گوساله ابتدا گوشت را به اندازه‌های مساوی قطعه قطعه کنید. سپس آب پیاز را به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید. لیموها، نمک، فلفل و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید. حال برای اینکه گوشت‌ها طعم منحصربه‌فردی بگیرد، مخلوط زعفران و آب لیمو و ماست را به کاسه گوشت اضافه کنید.

ظرف را درون یخچال بگذارید و صبر کنید تا گوشت به‌خوبی طعم‌دار شود. حال می‌توانید قبل از سیخ زدن، با پشت چاقو کمی گوشت را له کنید. اگر می‌خواهید که کباب شما بر روی حرارت نسوزد، پیشنهاد می‌کنیم که به هر سیخ، چند تکه دنبه اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای طعم‌دار شدن آن فلفل دلمه‌ای را نیز لابه‌لای گوشت قرار دهید.

زغال‌ها را روشن کنید و سیخ را برروی حرارت قرار دهید. سعی کنید که به تمامی قسمت‌های گوشت، حرارت ملایمی برسد. این ویژگی باعث می‌شود تا کباب شما به خوبی پخته شود و حالت خشک به‌خود نگیرد.

تهیه کباب چنجه در فر

طرز تهیه کباب چنجه با سیخ چوبی

اگر برای تهیه کباب چنجه سیخ فلزی ندارید، می‌توانید از سیخ چوبی استفاده کنید. در نتیجه باید سیخ چوبی را درون یک ماهیتابه قرار دهید. طرز تهیه کباب چنجه در ماهیتابه بسیار آسان است. ابتدا لازم است تا گوشت گوسفندی یا گوساله را به قطعات مساوی ریز کنید. سپس آن را طعم‌دار کنید. برای این منظور کافی است تا مقداری روغن زیتون، آب لیمو ترش، فلفل و پیاز خلالی درشت را به گوشت درون کاسه اضافه کنید.

مواد را به‌خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. کاسه را درون یخچال بگذارید تا گوشت به‌خوبی طعم‌دار شود. اگر می‌خواهید که گوشت هنگام پخت بافت نرمی داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم که گوشت طعم‌دار شده را به مدت یک روز درون یخچال قرار دهید.

قبل از سیخ زدن کباب با سیخ چوبی لازم است تا سیخ‌ها را به مدت یک ربع تا نیم ساعت درون آب یخ قرار دهید؛ تا سیخ چوبی هنگام پخته شدن کباب‌ها نسوزد. حال می‌توانید گوشت‌های طعم‌دار شده را سیخ بزنید. برای خوش طعم شدن گوشت کبابی می‌توانید فلفل دلمه‌ای را بین گوشت‌ها قرار دهید.

در این روش کباب چنجه روی گاز پخته می‌شود؛ بنابراین نیاز است تا تابه را بر روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود. حال می‌توانید سیخ‌ها را درون تابه قرار دهید. بعد از اینکه گوشت به‌خوبی آب انداخت، مقداری روغن و یا کره محلی به تابه اضافه کنید. برای یک‌دست سرخ شدن کباب‌ها می‌توانید سیخ را بچرخانید. در انتها و بعد از پخت کامل کباب می‌توانید با یک قلمو، مقداری کره بر روی کباب بمالید.

تهیه کباب چنجه در رستوران

کباب چنجه مرغ

برخی برای تهیه کباب چنجه از گوشت مرغ استفاده می‌کنند. برای این منظور کافی است تا مرغ را به تکه‌های مساوی تقسیم کنید. سپس گوشت را طعم‌دار کنید. برخی برای طعم‌دار کردن گوشت مرغ از فلفل سیاه، فلفل پاپریکا، نمک، روغن زیتون، آب لیمو و پیاز استفاده می‌کنند. بعد از اضافه کردن این مواد، به خوبی آن را ورز می‌دهید تا مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

حال گوشت را به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت درون یخچال بگذارید تا به‌خوبی طعم‌دار شود. برای پخت می‌توانید هم از سیخ چوبی و هم سیخ فلزی استفاده کنید. همچنین می‌توانید این کباب را هم درون منقل و هم روی گاز تهیه کنید. هنگام پخت مرغ می‌توانید مقداری کره آب شده را به همراه قلمو بر روی گوشت بکشید؛ تا طعم خوبی به خود بگیرد.

تهیه کباب چنجه مرغ

طرز تهیه کباب چنجه رستورانی

اگر قصد دارید تا به‌صورت حرفه‌ای و رستورانی کباب چنجه درست کنید، باید برخی نکات را رعایت کنید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشنهاد می‌کنیم که برای تهیه چنجه از گوشت گوسفندی تازه استفاده کنید.
  • برای نرم‌تر شدن گوشت گوسفندی می‌توانید از ادویه تندرایزر استفاده کنید.
  • برای طعم‌دار کردن چنچه‌ها از زعفران آب شده استفاده کنید. همچنین می‌توانید از برخی سبزیجات معطر نیز استفاده کنید.
    زمانی که کباب چنجه بر روی آتش قرار دارد، به کمک یک قلمو، دو طرف گوشت را به مخلوطی از کره آب شده و زعفران آغشته کنید.
  • بهتر است کباب چنجه را بر روی آتش زغال بپزید. به این دلیل که در صورت اضافه آمدن می‌توانید بعدا از آن استفاده کنید. اما چنجه پخته شده درون فر، بسیار سفت می‌شود.

کباب چنجه رستورانی

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با تهیه کباب چنجه صحبت کردیم. به کمک روش‌های گفته شده در بالا می‌توانید یک کباب حرفه‌ای و لذیذ بپزید. همچنین برای طعم‌دار کردن گوشت‌ها استفاده از ادویه تندرایزر یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. در صورت تمایل به خرید آنلاین این ادویه می‌توانید خرید تندرایزر را از فروشگاه بانک طعم انجام دهید.

بریم برای خرید ادویه تندرایزر

بانک طعم 20 دی 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید