طرز تهیه کباب برگ سلطانی در منزل + نرم کردن گوشت گوساله برای کباب

نکته مهم برای تهیه کباب برگ با گوشت گوسفندی یا گوساله نرم کردن گوشت است. طرز تهیه و نرم کردن گوشت برای کباب را اینجا بیاموزید.
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

گاهی انتخاب بین کباب برگ و کباب کوبیده کار بسیار سختی است. اگر شما هم در موقعیتی هستید که نمی‌دانید کدام یک از این دو کباب خوشمزه را سفارش دهید، کباب برگ سلطانی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اگر شما هم می‌خواهید با طرز تهیه کباب برگ با گوشت گوساله یا گوسفندی آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع پخت این نوع کباب آشنا کنیم.

تهیه کباب برگ

یکی از غذاهای اشرافی در ایران کباب برگ است. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که برای مراسمات خود و یا مهمانی‌ها از کباب استفاده کنند. کباب‌ها انواع مختلفی از جمله کباب شامی، کباب ترکی، کباب برگ، کباب سلطانی و … دارند و به شیوه‌های مختلف و همراه با گوشت‌های مختلف طبخ می‌شوند. یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین کباب‌های ایرانی کباب برگ سلطانی است که در اکثر بازارها و رستوران‌ها تهیه می‌شود.

اما شما می‌توانید این کباب خوشمزه و لذیذ را در خانه نیز بپزید و از خوردن آن لذت ببرید. اگر قصد پخت کباب برگ را دارید، بهتر است مواد اولیه زیر را تهیه کنید. برای طرز تهیه کباب برگ با گوشت گوسفندی و یا طرز تهیه کباب برگ با گوشت گوساله به مواد اولیه زیر نیاز دارید.

  • مقدار ۸۰۰ گرم گوشت راسته گوسفندی یا گوشت گوساله
  • مقدار یک کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده
  • مقدار ۸ عدد پیاز
  • نمک و فلفل به میزان مورد نیاز
  • زعفران دم کرده به مقدار مورد نیاز
  • سماق به مقدار مورد نیاز

توجه به این نکته ضروری است که مواد گفته شده در بالا برای تهیه کباب برگ برای ۴ نفر است. در صورت اضافه شدن تعداد افراد بیشتر و یا کمتر می‌توانید مواد را دوبرابر و یا نصف کنید.

روش تهیه کباب برگ سلطانی

تهیه کباب برگ تابه ای

اگر قصد تهیه کباب برگ خانگی را دارید و دسترسی به منقل و زغال ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که کباب برگ را در تابه بپزید. برای تهیه کباب برگ روی گاز طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • ابتدا پیاز و فلفل دلمه‌ای درشت را ریز کنید و به گوشت راسته خود اضافه کنید. مقدار پیاز و فلفل دلمه‌ای باید به صورتی باشد که تمام گوشت را بپوشاند.
  • یک سلفون بر روی گوشت و پیاز خود بکشید و آن را درون فریزر قرار دهید تا گوشت حالت منجمد به خود بگیرد. بعد از مدتی می‌توانید کاسه را از فریزر بیرون بیاورید تا به حالت معمولی برسد.
  • حال نوبت برش زدن گوشت است. برای این منظور کافی است تا گوشت را بر روی تخته گوشت قرار داده و با پشت چاقو شیارهایی را بر روی آن ایجاد کنید.
  • برای سیخ کشیدن گوشت ابتدا باید سیخ چوبی را به خوبی خیس کنید.
  • حال می‌توانید تکه‌های گوشت را وارد سیخ کنید. با کف دست گوشت را فشار دهید تا شکل مناسبی به خود بگیرد.
  • برای طعم‌دار شدن گوشت می‌توانید سیخ‌ها را در مخلوطی از آب پیاز، زعفران و فلفل سیاه بخوابانید. برای این منظور این مواد را درون بشقاب پهنی گذاشته و سیخ‌ها را روی آن قرار دهید.
  • ده دقیقه کافی است تا گوشت‌های شما به خوبی مزه‌دار شود.
  • حال می‌توانید سیخ‌ها را بر روی تابه خود بچینید. حرارت گاز را کم کنید تا گوشت با دمای پایین مغزپخت شود.
  • بعد از ۳۰ دقیقه می‌توانید کباب‌ها را برگردانید تا طرف دیگر گوشت نیز به خوبی پخته شود.
  • در انتها می‌توانید محلول زعفران، نمک و آبلیمو را بر روی کباب بریزید. ده دقیقه صبر کنید تا این سس به خوبی وارد گوشت شپود.
  • بعد از تهیه کباب برگ می‌توانید آن را همراه با برنج و کباب گوجه نوش جان کنید.

روش تهیه کباب برگ

تهیه کباب برگ نرم

اگر شما هم جزو افرادی هستید که معمولا کباب برگ شما نرم و آبدار نمی‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه کباب برگ آبدار ما را امتحان کنید. برای اینکه کباب شما مزه خوبی بگیرد و سفت و خشک نشود بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • حتما گوشت خودتان را داخل پیاز استراحت بدهید. برخی به دلیل تیره شدن رنگ گوشت از این کار صرفه‌نظر می‌کنند. اما این تغییر رنگ فقط مخصوص لایه رویی گوشت است و قسمت داخل گوشت همچنان قرمز باقی می‌ماند.
  • برای مزه دار کردن گوشت، از همه نمک خود استفاده نکنید. به این دلیل که نمک باعث سفت شدن گوشت می‌شود.
  • برخی برای درست کردن کباب برگ از گوشت گوساله استفاده می‌کنند. اگرچه تهیه کباب برگ با گوشت گوساله بسیار غذا را خوشمزه خواهد کرد، اما بهترین گوشت برای تهیه کباب برگ گوشت گوسفندی است. به این دلیل که بافت چربی دارد و باعث نرم شدن گوشت می‌شود و طعم خوبی به کباب می‌دهد.

تهیه کباب برگ نرم

  • اگر دوست دارید که کباب شما در عین حالی که آبدار است، ترد نیز باشد، پیشنهاد می‌کنیم که از مخلوط زعفران و آب استفاده کنید. برای این منظور به کمک یک برس این سس را بر روی کباب بزنید.
  • این بار برای نرم تر شدن کباب برگ پیشنهاد می‌کنیم که در طرز تهیه کباب برگ اصیل از ادویه تندرایزر برای نرم‌تر شدن کباب استفاده کنید. شما می‌توانید این ادویه را هنگام مزه دار کردن گوشت بر روی آن بریزید.
  • زمانی که کباب را بر روی شعله آتش قرار دادید و رنگ گوشت برگشت، باید آن را از روی آتش بردارید. البته برای پخت کامل کباب باید حتما آن را چندین بار روی آتش بچرخانید تا حرارت به همه‌ جای گوشت برسد.
  • بعد از پخته شدن کباب به هیچ عنوان آن را داخل نان نگذارید. چرا که باعث خشک شدن کباب می‌شود.

​طرز تهیه دونر کباب خانگی

تهیه کباب برگ در فر

برای تهیه کباب برگ گوسفندی در فر کافی است تا مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا گوشت را با یک چاقوی تیز به ضخامت یک سانتی‌متر برش بزنید و با یک گوشکوب بر روی آن بکوبید تا ضخامت آن کمتر شود.
  • در این مرحله از تهیه کباب برگ باید گوشت را به خوبی مزه‌دار کنید. بهتر است این کار را یک روز قبل انجام دهید تا گوشت به خوبی طعم‌دار شود. برای این منظور کافی است تا پیاز را به صورت خلالی ریز کرده و درون گوشت بریزید. سپس به آن روغن زیتون و ادویه مناسب از جمله میخک و رزماری اضافه کنید.
    توجه به این نکته ضروری است که به گوشت نمک اضافه نکنید. چرا که باعث سفت شدن و دیر پخته شدن گوشت می‌شود. بعد از مزه‌دار کردن گوشت، آن را درون فریزر بگذارید تا به خوبی یخ بزند.
  • گوشت را بعد از یخ زدن از فریزر خارج کنید و درون یخچال بگذارید تا به دمای معمولی برسد. حال می‌توانید به آن نمک بزنید. همچنین بهتر است برای نرم‌تر شدن گوشت با یک گوشت کوب بر روی گوشت بکوبید و به آن کمی زعفران اضافه کنید.
  • حال نوبت سیخ زدن گوشت‌ها است. برای این کار گوشت را بر روی یک تخته گذاشته و با یک دست آن را نگه دارید تا سیخ از درون آن رد شود. همچنین این کار از جدا شدن باقی گوشت‌ها جلوگیری می‌کند.

روش تهیه کباب برگ گوسفندی

  • اجازه دهید تا به مدت یک ساعت گوشت درون یخچال بماند.
  • سپس فر را روشن کرده و درجه حرارت آن را بر روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بعد از ده دقیقه سیخ‌ها را درون فر قرار دهید.
  • برای نرم شدن و مزه دار شدن کباب می‌توانید هر ده دقیقه مقداری سس کباب به آن اضافه کنید.
    این طرز تهیه کباب کوبیده ایرانی قطعا شما را با طعم بی‌نظیر خود شگفت‌زده خواهد کرد.

تهیه کباب برگ با کیوی

برخی برای تهیه کباب برگ از کیوی برای طعم‌دار شدن آن استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا گوشت شما نرم‌تر از حالت معمولی بشود. البته توجه به این نکته ضروری است که کیوی می‌تواند بر روی طعم گوشت اثر بگذارد؛ بنابراین باید قبل از طعم‌دار کردن آن به این نکته توجه کنید و در صورت علاقه، تمام گوشت را با این روش طعم‌دار کنید.

البته برای طعم‌دار کردن کباب برگ با کیوی باید حدود نیم ساعت قبل از پخت آن را درون گوشت رنده کنید. به این دلیل که اگر مدت زمان زیادی کیوی با گوشت در تماس باشد، باعث می‌شود تا گوشت حالت له شده به خود بگیرد.

کباب برگ با مرغ

طرز تهیه کباب برگ با مرغ

کباب برگ مرغ به کباب برگ سفید مشهور است. برای تهیه این کباب کافی است تا سینه مرغ را با پهنای ۴ تا ۵ سانتی‌متر به صورت کبابی برش بزنید. سپس این تکه‌های به‌هم چسبیده را مانند کباب برگ سیخ بزنید. حال مقداری آب پیاز، روغن مایع، نمک و زعفران دم‌کرده را به آن اضافه کنید. سینی گوشت مرغ را درون یخچال بگذارید تا مرغ طعم‌‌دار شود.

کباب پز را به مدت ۱۵ دقیقه روشن کنید تا گرم شود. سپس سیخ‌ها را بر روی آن قرار دهید تا به خوبی مغز پخت شود. بعد از پخت گوشت می‌توانید مخلوط آب لیموترش را بر روی کباب بریزید تا طعم دلپذیری بگیرد.

ما در این مقاله در رابطه با تهیه کباب برگ صحبت کردیم. برای طعم‌دار کردن این غذا استفاده از ادویه تندرایزر و پودر تندرایزر بسیار عالی است. از طرفی دیگر نرم کردن گوشت گوسفندی برای کباب و نرم کردن گوشت گوساله برای کباب به کمک این ادویه امکان‌پذیر است. در صورت تمایل می‌توانید خرید ادویه تندرایزر را از سایت بانک طعم انجام دهید.

اگر تجربه شخصی در رابطه با پخت کباب برگ دارید که نتیجه خوبی به دنبال دارد، می‌توانید نظر خود را زیر همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

خرید ادویه به صورت اینترنتی از بانک طعم

بریم برای خرید ادویه 

روش تهیه کباب برگ

بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید