طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی

جامع‌ترین روش و طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی خوشمزه با استفاده از دو روش ساده و دودی به همراه آموزش ساخت ادویه مخصوص کالباس مرغ
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

ژامبون مرغ و یا ژامبون گوشت از غذاهایی است که بسیار پرطرفدار بوده و در فست فودها معمولا از آن استفاده می‌شود. اما ژامبون معمولا غذایی غیر سالم شناخته می‌شود و به همین دلیل بیشتر افراد تمایلی به مصرف آن ندارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله روش و طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی خوشمزه را برای شما عزیزان فراهم کنیم. بنابراین اگر مدت زیادی است که هوس خوردن کالباس و ژامبون را دارید اما نوع بازاری آن را دوست ندارید، بهتر است دست به کار شوید و خودتان ژامبون مرغ خانگی به همراه ادویه ژامبون خانگی درست کنید.

ژامبون خانگی معمولا از گوشت ران گوساله یا ران مرغ تهیه می‌شود. مهم‌ترین بخش نیز نکاتی است که در ذیل آموزش به شما بیان می‌کنیم. همچنین ادویه ژامبون خانگی مرغ بسیار پراهمیت است که می‌توانید آن را از همین وب سایت خریداری نمایید.

ژامبون یکی از غذاهای پرکاربردی است که در غذاهای متنوعی می‌توانید از آن استفاده کنید و برخی از غذاها فقط با طعم ژامبون دلچسب م‌ شوند. اگر بخواهید کلا مصرف ژامبون را کنار بگذارید باید با طعم دلچسب این غذاها خداحافظی کنید. در این جا دو روش برای تهیه ژامبون مرغ خانگی را گردآوری کرده‌ایم که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید.

طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی به دو روش ساده و دودی

کودکان معمولا از هوارداران ویژه ژامبون‌ها هستند و متخصصان تغذیه تأکید دارند این غذای فرانسوی فرآوری شده بهتر است حتما در منزل تهیه شود و استفاده شود.

تهیه ژامبون مرغ خانگی

روش تهیه ژامبون خانگی ساده با مرغ

همانطور که عنوان کردیم در این مقاله به بررسی دو نوع طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی خواهیم پرداخت که اولین روش آن، ژامبون خانگی ساده است. 

مواد لازم برای ژامبون مرغ

  • ران مرغ بدون استخوان: ۳۷۵ گرم
  • تخم مرغ : ۱ عدد
  • آب و یخ پودر شده: ۶۰ میلی‌لیتر
  • فلفل سیاه: ۱/۳ قاشق چای‌خوری
  • پودر سیر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر موسیر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۲ قاشق چای‌خوری سرخالی
  • پودر تخم رازیانه: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • پودر زنجبیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • پودر تخم شنبلیله: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • آرد نشاسته: ۱.۵ قاشق غذاخوری
  • شیر خشک: ۱/۲ قاشق سوپ‌خوری
  • روغن مایع: ۲ قاشق سوپ‌خوری
  • پسته، قارچ و هویج خرد شده: به میزان لازم
  • فلفل قرمز: به میزان دلخواه

پخت ژامبون مرغ

طرز تهیه ژامبون خانگی خوشمزه

ابتدا ران مرغ را دوبار با چرخ گوشت چرخ کنید و بعد از آن یک ساعت آن را داخل فریزر بگذارید تا کمی ببندد. سپس مرغ یخ زده را از فریز خارج نمایید و درون کاسه‌ای بریزید و نمک را نیز به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. نصف مخلوط آب و یخی را که تهیه کرده‌اید، به مرغ‌ها اضافه کنید و کمی ورز دهید و بعد از آن تخم مرغ را به مواد اضافه کنید و دوباره ورز بدهید. برای بهبود کیفیت ژامبون، روش تهیه ژامبون مرغ خانگی را به ترتیب انجام دهید.

اکنون روغن و باقی مانده مخلوط آب و یخ را به آن اضافه کنید و خوب ورز بدهید تا مواد مخلوط شوند. در این مرحله همه مواد خشک و ادویه ژامبون مرغ را به ژامبون گوشت اضافه کنید و خوب مواد را مخلوط کنید. دقت داشته باشید برای مخلوط کردن مواد از غذا ساز نیز می توانید استفاده کنید.

مرحله اضافه کردن مواد دلخواه 

پس از آن بسته به ذائقه خودتان می‌توانید درون مایه ژامبون مغز پسته خرد شده، قارچ و یا هویچ خرد شده و فلفل قرمز بریزید. ترکیب را با قاشق هم بزنید تا مخلوط شوند. برای رول کردن ژامبون می‌توانید از رول کالباس ( قابل تهیه از لوازم قنادی) استفاده کنید و محکم آن را بندید و درون بخار پز بگذارید. یک ساعت به آن زمان بدهید تا ژامبون پخته شود. سپس آن را درون آب و یخ بگذارید تا دچار شوک شود.

یک دقیقه اجازه بدهید ژامبون درون آب و یخ بماند و سپس آن را خارج کنید. پس از یک روز نگهداری ژامبون در یخچال می‌توانید آن را برش بزنید و مصرف کنید. این روش طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی بسیار خوشمزه و حرفه‌ای است.

دقت داشته باشید اگر به بخارپز دسترسی ندارید می‌توانید از این روش استفاده کنید:

درون یک قابله تا نیمه آب بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید. سپس یک آبکش فلزی درون دهانه آن قرار دهید به صورتی که کف آن بالاتر از سطح آب باشد. سپس رول را درون آبکش بگذارید و درب قابلمه را ببندید.

سالاد مرغ و بادام زمینی

طرز تهیه ژامبون خانگی خوشمزه دودی

جهت دودی کردن ژامبون گوشت از این روش استفاده کنید. ابتدا ۲ یا سه تکه زغال و روغن مایع و کاغذ فویل تهیه کنید. ژامبون مرغ را با همان روش قبلی تهیه کنید و برای دودی کردن آن مراحل زیر را انجام دهید.

کاغذ فویل را طوری جمع کنید که شبیه به یک کاسه شود. دو قاشق روغن مایع درون کاسه ی فویلی بریزید. زغال‌ها را خوب سرخ کنید تا افروخته و قرمز شوند. ژامبون را از درون رول در بیاورید و داخل یک قابلمه بگذارید. کاسه فویل دارای روغن را نیز درون قابلمه و در کنار ژامبون قرار دهید. این روش طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی دودی بسیار خوشمزه است حتما امتحان کنید. 

سپس زغال افروخته و قرمز را درون کاسه فویلی بگذارید و به سرعت درب قابلمه را ببندید. این کار باعث می شود درون قابلمه پر دود شود و این دود روی ژامبون بنشیند و طعم دودی فوق العاده ای به آن بدهد. بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ژامبون را از قابلمه در بیاورید و درون کیسه فریزری داخل یخچال بگذارید تا خنک و آماده سرو شود. ژامبون شما بعد از یک روز قابل استفاده است.

مصرف ژامبون مرغ خانگی

فوت کوزه گری دودی کردن ژامبون این است که از زغال تهیه شده از چوب درخت زردآلو استفاده کنید که رایحه آن روی غذا فوق العاده است.

آیا می توان ژامبون را سرخ کرد؟

اکثر مردم گمان می‌کنند سوسیس فرآورده ای خام است که قبل از مصرف نیاز به سرخ شدن و پختن دارد. اما کالباس یا ژامبون فرآورده‌ای پخته شده است که می‌توان آن را به صورت خام مصرف نمود. اما بهتر است بدانید سوسیس و کالباس در کارخانه‌های ایرانی هر دو محصولات پخته شده‌ای هستند که به مدت ۱ تا دو ساعت بسته به قطری که دارند بین ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد حرارت می‌بینند.

در هر صورت سوسیس و کالباس بازاری دارای ماده‌ای به نام نیتریت هستند که نوعی نگهدارنده شیمیایی است. این ماده جهت پیشگیری از بوتولیسم به آن افزوده می‌شود. نیتریت در اثر حرارت دیدن به ماده سرطان‌زایی به نام نیتروزامین تبدیل می‌شود. بنابراین حرارت خیلی زیاد و سرخ کردن سوسیس و کالباس به اندازه‌ای به رنگ قهوه ای در بیایند خطرناک و مضر است. اما سرخ کردن سوسیس و کالباس خانگی که با طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی تهیه شده، مشکلی ندارد زیرا هیج مواد نگهدارنده شیمیایی در آنها وجود ندارد.

فوت و فن های تهیه ژامبون در خانه

  • در طرز تهیه ژامیون مرغ خانگی خوشمزه جهت منسجم شدن ژامبون حتما رول را محکم بپیچید و سر آن را نیز محکم کنید.
  • برای ترکیبات داخل ژامبون می‌توانید بسته به ذائقه‌تان از هویچ، قارچ، بادام، پسته یا هر ماده خوراکی که دوست دارید، استفاده کنید.
  • اگر مایه ژامبونی که آماده کرده‌اید، شل است می‌توانید با مقداری پودر نشاسته و آرد آن را منسجم نمایید.
  • برای تهیه یخ پودری و آب از گوشت کوب برقی استفاده کنید. اگر دسترسی به گوشت کوب برقی ندارید می‌توانید آب را داخل فریزر بگذارید و وقتی به مرحله یخ زدن رسید آن را در بیاورید و مخلوط کنید سپس دوباره درون فریزر بگذارید. چند بار این کار را انجام دهید تا مخلوط یخ پودری و آب آماده شود.

ادویه مخصوص ژامبون خانگی

بیشتر افراد خود را از لذت چشیدن غذاهای دارای سوسیس و کالباس محروم می‌کنند زیرا از مضرات آن آگاه هستند. اما در این مقاله دستور پخت ژامبون خانگی ساده و دودی را برای شما تهیه کردیم تا بتوانید ژامبون خانگی را بدون مواد افزودنی و با مواد اولیه با کیفیت تهیه نمایید.

بهترین راه برای داشتن ژامبونی لذیذ و خوشمزه این است که از ادویه های مناسب استفاده کنید تا بوی زهم گوشت گرفته شود. در ضمن ژامبون از غذاهای پرطرفدار در بین کودکان نیز هست پس باید در میزان و ترکیب ادویه ژامبون خانگی نیز دقت لازم به کار رود تا سبب ایجاد آلرژی و حساسیت در کودکان نگردد.

ژامبون چه با گوشت قرمز و چه با مرغ تهیه شود، باید در آن ادویه به اندازه لازم و با دقت به کار رود تا عطر و طعم ژامبون بازاری را داشته باشد. برای طعم دار کردن ژامبون بهتر است از ادویه های تازه و با کیفیت استفاده شود. برای تهیه ادویه ژامبون خانگی می‌توانید آن را به صورت آماده از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. یا اینکه مواد و ترکیبات لازم را از عطاری تهیه کنید و سپس طبق دستور ترکیب ادویه ژامبون در زیر عمل کنید.

روش تهیه ژامبون مرغ خانگی

ترکیبات ادویه کالباس

در طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی ادویه های لازم برای طعم‌دار کردن ژامبون را ذکر کردیم. اما در اینجا به صورت جداگانه یک ترکیب ادویه ژامبون را معرفی می‌کنیم که می‌توانید با آن هم ژامبون مرغ و هم ژامبون گوشت تهیه کنید. با ما همراه باشید.

  • پودر خردل: یک‌ چهارم قاشق چای خوری
  • پودر پیاز: یک قاشق چای خوری
  • پودر پاپریکا: یک چهارم قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز: یک دوم قاشق چای خوری
  • فلفل سفید: یک دوم قاشق چای خوری
  • هل ساییده: یک دوم قاشق چای خوری
  • میخک: یک عدد
  • پودر ریشه جوز هندی: یک چهارم قاشق چای خوری
  • دارچین: یک چهارم قاشق چای خوری
  • پودر گشنیز: یک چهارم قاشق چای خوری
  • آویشن: یک دوم قاشق چای خوری
  • زنیان: یک چهارم قاشق چای خوری
  • پودر زنجبیل: یک پنجم قاشق چای خوری
  • نمک: سه قاشق چای خوری

ژامبون مرغ خانگی

نحوه ترکیب ادویه کالباس 

برای تهیه ادویه ژامبون خانگی کافیست پس از تهیه مواد و ترکیبات لازم از عطاری، آنها را به صورت جداگانه آسیاب کنید. سپس ادویه ها را به مقدار ذکر شده در بالا داخل یک ظرف بریزید و خوب مخلوط کنید. میزان فلفل قرمز و سفید را در دستور بسته به ذائقه شما دارد و می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید.

در صورتی که فلفل سفید در دسترس نبود می‌توانید از فلفل سیاه نیز در طرز تهیه ژامبون مرغ خانگی استفاده نمایید. برای اضافه کردن ریشه جوز هندی به ترکیب آن را با رنده بسیار ریز رنده کنید. ترکیبات ادویه ژامبون را می‌توانید در مقادیر بالاتر نیز تهیه کنید و داخل ظرف درب بسته نگهداری نمایید. برای نگهداری ادویه آن را در مکان خشک، تاریک و خنک قرار دهید تا عطر و طعم ادویه حفظ شود و میکروب ها داخل آن رشد نکنند.

سخن آخر

غذاهای فست فودی امروزه طرفداران زیادی دارند. اما مضرات فست فودها باعث شده است، بسیاری از افراد از خوردن آن چشم پوشی کنند و یا به دنبال تهیه غذاهای فست فودی مانند: ژامبون به صورت خانگی باشند. در صورتی که ادویه های استفاده شده در ژامبون ترکیبی متناسب داشته باشند، می‌توان انتظار داشت ژامبون خانگی طعمی شبیه به ژامبون های بازاری داشته باشد. بنابراین طعم یک فست فود و ژامبون خانگی کاملا به چاشنی‌ها و ادویه های به کار رفته در آن وابسته است.

بریم به فروشگاه بانک طعم

بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید