طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

تهیه پودر گوجه فرنگی روش های مختلفی دارد و با فر و بدون فر می‌توان گوجه را خشک کرد و پودر آن را تهیه کرد که در این مقاله به صفر‌تا‌صد آن خواهیم پرداخت.
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

پودر گوجه فرنگی یکی از ادویه‌جات بسیار خوش‌طعم و مفیدی است که در انواع غذاها و خوراکی‌ها استفاده می‌شود و طعم و بوی بسیار عالی به غذا می‌دهد. با تهیه پودر گوجه فرنگی دیگر نیازی به استفاده از رب گوجه فرنگی در غذا نخواهید داشت.

پودر گوجه فرنگی همان طعم و مزه رب گوجه فرنگی را به مواد غذایی می‌دهد و در مواقعی که امکان دسترسی به رب گوجه نداشه باشید یا مانند فصل زمستان رب گوجه‌فرنگی گران باشد، استفاده از پودر گوجه می‌تواند برای شما بسیار به‌صرفه و مناسب باشد. پودر گوجه از رب‌گوجه فرنگی سالم‌تر است و موارد مصرف بسیار زیادی دارد.

مصرف پودر گوجه فرنگی

موارد مصرف پودر گوجه فرنگی بسیار زیاد است. شما می‌توانید پودر گوجه را به انوع وعده‌های غذایی اضافه کنید تا طعمی مانند رب به غذای خود بدهید. یکی از موارد مصرف پودرگوجه فرنگی اضافه کردن آن به خورشت و خوراک است و مزه آن بسیار بهتر از مزه‌ای خواهد بود که اضافه‌کردن رب گوجه‌فرنگی به غذا می‌دهد. شما می‌توانید پودر گوجه فرنگی را به سوپ و بسیاری از ادویه‌ها مانند زنجبیل، نمک، فلفل و پیاز اضافه کنید.

مصرف پودر گوجه فرنگی

از دیگر موارد مصرف پودر گوجه فرنگی این‌است که می‌‌توانید آن را به نیمرو اضافه کنید و به راحتی نیمرو را تبدیل به املت کنید و از طعم بسیار خوشمزه آن بیشترین لذت را ببرید. بدون آن که نیاز به استفاده از گوجه فرنگی و رب برای درست کردن املت داشته باشید، از دیگر موارد مصرف پودر گوجه فرنگی این است که می‌توانید این ادویه خوش طعم و خوش رنگ را به خوراکی‌های مختلف اضافه کنید و طعم جدیدی به آن بدهید.

به عنوان مثال می‌توانید پودر گوجه فرنگی را روی چیپس یا سیب‌زمینی سرخ کرده بریزید تا طعم رب و سس گوجه را بگیرد، هم‌چنین پودر گوجه فرنگی برای پفیلا نیز بسیار مناسب است. بسیاری از شما به طعم پفیلا به همراه رب و سس گوجه علاقه‌دارید و برای این که از این طعم لذت ببرید، می‌توانید پودر گوجه را به پفیلا اضافه کنید و از خوردن پفیلا لذت ببرید.

طرز تهیه پودر گوجه چگونه است؟

حال که با انواع موارد مصرف پودر گوجه آشنا شدیم و به خوبی می‌دانیم که پودر گوجه فرنگی فواید بسیار زیادی دارد، طرز تهیه پودر گوجه فرنگی را یاد خواهیم گرفت تا به راحتی این ادویه خوشمزه را آماده کنیم. ابزار و مواد لازم برای تهیه پودر گوجه‌فرنگی عبارت‌اند از:

  • گوجه فرنگی تازه و قرمز
  • چاقو
  • اسلایسر دستی یا ماشینی
  • سینی یا توری
  • فر یا مایکروویو یا دستگاه میوه خشک کن.

بسته به روشی که می‌خواهید پودر گوجه‌فرنگی را تهیه کنید می‌توانید ابزار و دستگاه‌های مختلفی را برای خشک‌کردن انتخاب کنید که این با توجه به روش تهیه پودر گوجه فرنگی که انتخاب می‌کنید، فرق خواهد داشت. شما می‌توانید گوجه فرنگی را در مایکروویو خشک کنید یا خشک کردن گوجه فرنگی در فر را انخاب کنید. همچنین خشک کردن گوجه فرنگی به روش سنتی با خشک کردن گوجه با خشک‌کن نیز امکان پذیر است.

خشک کردن گوجه فرنگی

برای تهیه پودر گوجه فرنگی ابتدا باید گوجه‌فرنگی را خشک کنید و سپس گوجه فرنگی خشک شده را آسیاب کنید تا تبدیل به پودر گوجه‌فرنگی شود. برای خشک کردن گوجه‌فرنگی، ابتدا باید دقت کنید که گوجه فرنگی‌ قرمز و خوش طعم و تازه تهیه کنید تا طعم پودر گوجه فرنگی بهترین طعم شود.

پودر گوجه فرنگی

برای خشک کردن گوجه فرنگی ابتدا گوجه فرنگی‌ها را با دقت بشورید و سپس با استفاده از چاقو سر گوجه‌فرنگی یا کاسبرگ گوجه فرنگی که محل اتصال گوجه به بوته است را ببرید و گوجه‌فرنگی‌ها را اسلایس یا حلقه‌ حلقه کنید.

برای اسلایس گوجه‌فرنگی می‌توانید از اسلایسر برقی یا اسلایسر دستی استفاده کنید به طوری که گوجه فرنگی را در اسلایسر برقی قرار می‌دهید و با روشن کردن دستگاه گوجه فرنگی ها به اندازه یکسان اسلایس زده می‌شوند و حلقه ای شکل می‌شوند یا با استفاده از اسلایسر دستی این کار را می‌کنید و گوجه فرنگی را به ضخامت یکسان حلقه‌ای شکل و گرد می‌کنید. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از چاقو گوجه‌فرنگی ها را برش بزنید و به ضخامت‌های کوچک و یکسان به شکل حلقه‌ای کنید.

پس از این‌که اسلایس‌ها و حلقه‌های گوجه را به دست آوردید، ابتدا باید اسلایس‌های گوجه‌فرنگی را بر روی پنجره سیمی یا توری با فاصله مناسب در کنار یکدیگر پهن کنید به طوری که اسلایس های گوجه فرنگی بر روی یکدیگر نباشند و مقدار کمی فاصله داشته باشند. پس از چیدن حلقه‌های گوجه‌فرنگی بر روی پنجره سیمی یا توری یا سینی، زمان خشک کردن گوجه فرنگی به شیوه مناسب از راه می‌رسد که این با توجه به طرز تهیه پودر گوجه فرنگی که انتخاب کرده‌اید، فرق می‌کند. شما می‌توانید خشک‌ کردن گوجه فرنگی در مایکروویو یا زیر نور آفتاب یا در فر یا با استفاده از دستگاه میوه خشک کن خانگی و صنعتی انجام دهید که در ادامه انواع این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

خشک کردن گوجه فرنگی در مایکروویو

یکی از روش‌های موثر و سریع خشک کردن گوجه فرنگی با استفاده از مایکروویو است که با سرعت زیادی گوجه را خشک خواهید کرد. برای این‌کار سینی گوجه های اسلایسی را درون مایکروویو می‌گذارید و زیر آن یک ظرف برای جمع آوری آب گوجه‌فرنگی می‌گذارید. مایکروویو را روی بالاترین قدرت و بیشترین دما بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه روشن کنید.

خشک کردن گوجه فرنگی

سپس در را باز کنید و گوجه ها را پشت و رو کنید و آب جمع شده را روی طرف دیگر گوجه ها بگذارید و دوباره به مدت ۱۵ دقیقه سینی را در مایکروویو قراردهید. سپس دوباره قدرت بالا مایکروویو را تنظیم کنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس گوجه های خشک شده را از دستگاه بیرون بیاورید و نیم ساعت صبر کنید تا خنک شوند. گوجه خشک شما حالا آماده است و می‌توانید با استفاده از آسیاب گوجه خشک ها را پودر کنید و از پودر گوجه فرنگی لذت ببرید.

خشک کردن گوجه فرنگی به روش سنتی

یکی از روش‌های خشک‌کردن گوجه فرنگی قرار دادن اسلایس های گوجه فرنگی زیر نور آفتاب به طور مستقیم است که از قدیم بسیار استفاده می‌شده است. برای این کار سینی یا پنجره سیمی اسلایس‌ها را در هوای آزاد و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می‌دهید. دقت کنید که هر یک‌روز یک‌بار گوجه‌فرنگی‌ها را پشت و رو کنید که از هر دو طرف خشک شود. هم‌چنین بهتر است شب‌ها گوجه فرنگی را درون خانه بیاورید که شبنم نزند. خشک کردن گوجه فر‌نگی به روش سنتی چهار روز تا دو هفته زمان می‌برد که این بسته به ضخامت گوجه‌ها، دما و رطوبت‌هوا فرق خواهد داشت. اگر چه این روش مدت زمان زیادی زمان می‌برد اما هزینه و انرژی بسیار کم‌تری مصرف می‌شود و به همین‌جهت به‌صرفه خواهد بود.

خشک‌کردن گوجه فرنگی در فر

برای خشک‌کردن گوجه فرنگی در فر، سینی یا توری اسلایس گوجه‌فرنگی را در فر قرار دهید و دمای فر را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه تنظیم کنید سپس فر را روشن کنید. پس از گذشت ۸ تا ۱۲ ساعت گوجه‌فرنگی‌ها خشک می‌شوند و آن‌ها را از فر خارج کنید و حدود نیم‌ساعت صبر کنید تا گوجه‌فرنگی‌های خشک‌شده خنک شوند. گوجه خشک آماده است و می‌توانید به راحتی آن را پودر کنید.

گوجه فرنگی خشک

خشک کردن گوجه فرنگی با خشک‌کن

یکی از روش‌های بسیار مرسوم جدید، خشک‌کردن گوجه‌فرنگی با دستگاه میوه خشک‌کن می‌باشد که امروزه در بخش‌های خانگی و به ویژه تولیدات صنعتی بسیار استفاده می‌شود. برای خشک کردن گوجه فرنگی با خشک‌کن، مقداری روغن زیتون بر روی توری سینی می‌ریزید تا گوجه خشک ها به توری نچسبند و گوجه‌های اسلایس شده را بر روی سینی با مقداری فاصله مییچینید و سینی را درون دستگاه خشک کن بگذارید و دمای دستگاه را بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه تنظیم کنید. با استفاده از این روش پس از ۸ تا ۱۲ ساعت گوجه فرنگی‌ها خشک می‌شوند و سینی ها را از دستگاه خارج کنید و نیم ساعت تا یک ساعت صبر کنید تا گوجه خشک‌ها کاملا خنک شوند. حال گوجه خشک آماده است و می‌توانید گوجه خشک را تبدیل به پودر گوجه‌فرنگی کنید و از مصرف آن لذت ببرید.

روش‌ نگه‌داری گوجه‌ خشک و پودر آن

پس از این‌که گوجه‌فرنگی خشک و پودر گوجه فرنگی را آماده کردید اگر بخواهید به مدت طولانی نگه‌داری کنید تا بتوانید در ماه‌های آینده نیز از پودر گوجه استفاده کنید و از خرابی آن جلوگیری کنید.

باید پودر گوجه یا گوجه خشک شده را در محیطی خشک قرار دهید به طوری که رطوبت وجود نداشته باشد و دمای آن بین ۰ تا ۱۵ درجه باشد و محیطی باشد که هوا و اکسیژن به گوجه فرنگی خشک و پودر گوجه نرسد. به همین جهت محیط یخچال محیط بسیار خوبی برای نگه‌داری این ادویه است.

مصرف گوجه فرنگی خشک

برای نگه‌داری باید گوجه خشک یا پودر گوجه را در زیپ لاک یا نایلون بسته بندی دردار یا ظرف بریزید و در آن را کامل ببندید به طوری که هیچ هوایی به آن نرسد و سپس گوجه خشک یا پودر گوجه را در یخچال بگذارید تا به مدت ۹ ماه تا یک سال بتوانید از آن در غذا استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید آن را فریز کنید که برای این کار باید ظرف یا بسته گوجه خشک را در فریزر بگذارید. یکی از روش‌های دیگر نگه‌داری گوجه‌خشک این است که در یک ظرف مقداری روغن زیتون بریزید سپس گوجه‌های خشک شده و پودر گوجه را داخل آن بریزید و بعد یک روز ظرف شیشه‌ای را داخل یخچال بگذارید تا به مدت سه ماه تا شش ماه بتوانید از آن به راحتی استفاده کنید.

حال که با طرز تهیه پودر گوجه فرنگی آشنا شدید و به خوبی می‌دانید که چگونه گوجه فرنگی را خشک کنید و پودر گوجه فرنگی تهیه کنید و از غذای خود بیشتر لذت ببرید، پیشنهاد می‌شود که برای خرید پودر گوجه فرنگی اقدام کنید. فروشگاه بانک طعم پودر گوجه فرنگی را با کیفیت و طعم بسیار عالی و مناسب و قیمت مناسب در اختیار شما می‌گذارد و می‌توانید پودر گوجه فرنگی را سفارش دهید تا در زودترین زمان ممکن از آن استفاده کنید. برای خرید پودر گوجه فرنگی بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه سفارش شوید.در خدمات شما هستیم.

بریم برای خرید ادویه گوجه فرنگی

بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید