طرز تهیه و خواص ادویه ماست و خیار

ادویه ماست‌و‌خیار، طعم لطیف و شگفت‌انگیزی به ماست و خیار شما خواهد داد. در این مقاله به خواص ادویه ماست و خیار خواهیم پرداخت.
13 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

ماست و خیار از جمله غذاهای اصیل ایران است که به عنوان نوعی غذا و پیش غذای لذیذ و کاملاً سالم شناخته می‌شود. این خوراک، در اقصی نقاط ایران با روش‌ها و افزودنی‌های گوناگونی از جمله سبزیجات معطر خشک شده، گل محمدی، زیره، پودر سیر و … درست می‌شود. شما از چه روشی برای تهیه خیار و ماست استفاده می‌کنید؟ خواص ادویه ماست و خیار را می‌دانید؟

عده زیادی در تهیه این غذا و پیش غذای سالم، فقط از ترکیب خیار و ماست به همراه کمی نمک استفاده می‌کنند که بسیار هم خوشمزه خواهد شد. اما توصیه ما به شما این است که یک بار هم ادویه مخصوص خیار و ماست را امتحان کنید، مطمئن هستیم باب میلتان خواهد بود.

شاید با خود بگویید: ادویه ماست و خیار چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ این ادویه، از چندین نوع سبزی معطر خشک شده تشکیل می‌شود که در مزه دار کردن ماست و خیار کاربرد دارد. سبزیجات ادویه ماست و خیار دارای خواص سلامتی زیادی برای بدن هستند. در این مقاله برایتان روش تهیه ادویه ماست و خیار و خواص فوق‌العاده آن را آماده کرده‌ایم. در صورت تمایل، ما را دنبال کنید.

ادویه ماست و خیار چیست؟

ادویه محبوب ماست و خیار، در واقع ترکیبی از سبزیجات خشک شده، خوش عطر و ادویه‌هاست که به منظور خوش‌ طعم‌تر کردن مخلوط ماست و خیار درست می‌شود. برخی از رایج‌ترین مواد موجود در این نوع ادویه شامل گل محمدی، نعناع خشک، پودر سیر، پودر پیاز، زیره، فلفل سیاه، آویشن، سیاه دانه و برگ کرفس خشک شده است. لازم به ذکر است که استفاده از کلمه «رایج‌ترین» در معرفی مواد این ادویه، به علت در نظر گرفتن سلایق و ذائقه‌های مختلف در انتخاب نوع سبزیجات است.

روش تهیه ادویه ماست و خیار

سرزمین پهناور ایران، از اقوام مختلفی تشکیل شده است که هر یک از فرهنگ، آداب و سنن مخصوصی پیروی می‌کنند. بهتر است اینگونه بگوییم که تنوع غذایی در این کشور بسیار بالاست و ممکن است یک غذای اصیل ایرانی مانند ماست و خیار ، در هر نقطه از آن به نحوی تهیه و ادویه خاصی به آن اضافه شود. بنابراین هر کسی ممکن است بنا بر ذائقه و سلیقه خود، برای تهیه ادویه مخصوص خیار و ماست، از ترکیبات متفاوتی استفاده کند. اما در بیشتر مناطق ایران از همین ترکیب که ما معرفی کردیم استفاده می‌کنند.

طرز تهیه ادویه ماست و خیار

همانطور که گفته شد، ادویه ماست و خیار ترکیبی از سبزیجات خشک معطر است. ترکیب گل محمدی خشک، نعناع خشک، آویشن خشک، برگ کرفس خشک به علاوه پودر سیر، فلفل سیاه، سیاه دانه و زیره است که عطر و بوی بسیار قوی از ترکیب آنها به عمل خواهد آمد. حال، چنانچه مواد ذکر شده را در خانه دارید، می‌توانید برای درست کردن ادویه خانگی خیار و ماست دست به کار شوید.

فقط کافیست کل مواد را درون آسیاب کن برقی یا هاون بریزید و آسیاب کنید. سپس ادویه به دست آمده را درون یک شیشه در بسته نگه‌داری کنید و همیشه مقداری از آن را، حدود نیم ساعت قبل از سرو، به ماست و خیار اضافه کنید. اگر هم درست کردن ادویه خانگی برایتان کمی دشوار به نظر می‌رسد، می‌توانید ادویه‌های بسته‌بندی شده مخصوص خیار و ماست را از عطاری‌ها و فروشگاه‌ی مواد غذایی معتبر و همینطور از سایت‌ها بانک طعم که در زمینه خرید ادویه حرفی برای گفتن دارد خریداری کنید و یا اینکه ادویه های آن را جدا جدا تهیه کنید و خودتان میکس کنید. در هر دو حالت بانک طعم در خدمت شما است.

خواص ماست و خیار

قبل از اینکه بخواهیم از خواص ماست و خیار برای شما بگوییم، لازم دانستیم ابتدا شما را از دلیل مهم تاکید بسیاری از پزشکان طب سنتی در افزودن این ادویه به ماست و خیار آگاه کنیم. از آنجا که خیار و ماست هر دو دارای طبع سرد هستند، ممکن است مصرف این خوراک برای بسیاری از سرد مزاجان ایجاد مشکل کند. به این ترتیب بهتر است جهت برقرای تعادل طبع، در کنار آن از ادویه و سبزیجات دارای طبع گرم استفاده کنید که بهترین نوع ادویه، همین ادویه مخصوص ماست و خیار است.

خواص ادویه ماست و خیار

اگر بخواهیم در یک نگاه خواص ماست و همینطور، خواص خیار را بررسی کنیم، می‌بینیم که خیار احیا کننده پوست است به علاوه آب‌رسانی، از بین برنده لک و آکنه، درخشان کننده پوست، رفع کننده سیاهی و پف زیر چشم، تقویت کننده مو، ناخن و معده، دفع کننده عالی یبوست، کنترل کننده فشار خون و دیابت و… است.

ماست هم به طور شگفت‌انگیزی برای بدن مفید است و خواصی چون تقویت روده و معده، ضد چین و چروک پوست، ضد لک صورت، ضد موخوره، مقوی استخوان‌ها، مقوی قوای جنسی و… دارد.

فواید سبزیجات موجود در ادویه مخصوص خیار و ماست

هر یک از سبزیجاتی که در مخلوط ادویه خیار و ماست وجود دارند، دارای خواص قابل توجهی برای سلامتی هستند که در ادامه آن‌ها را خواهید شناخت.

گل محمدی

کمتر کسی پیدا می‌شود که عاشق عطر بی‌نظیر گل محمدی در انواع شیرینی‌ها، چایی و دمنوش آن نباشد. قرن‌هاست که از این گل در طب سنتی ایران برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. چرا که گل‌برگ‌های آن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید، ویتامین‌های ضروری بدن از جمله ویتامین سی، ب۱، ب ۲ و… است که می‌تواند در سلامت پوست، مو، سیستم دفاعی بدن و… بسیار تاثیر‌گذار باشد.

خواص دارویی گل محمدی شامل پاک‌کننده پوست، از بین برنده التهاب پوست، مرطوب‌کننده، تقویت‌کننده مو، چربی‌سوز قوی، تنظیم‌کننده قاعدگی، مسکن، ادرار آور، ضد افسردگی و… می‌شود.

خواص پودر سیر

یکی دیگر از ترکیبات ادویه ماست و خیار پودر سیر است. پودر سیر از جمله مواد غذایی همه فن حریف است که در اکثر غذاها کاربرد دارد. این پودر از سیر خشک شده حاصل می‌شود و طیف گسترده‌ای از مواد مغذی چون آهن، کلسیم، پروتئین، فیبر، سدیم و آنتی اکسیدان‌های قوی مانند آلیسین در آن وجود دارند.

ثابت شده است که سیر، با این ترکیبات مقوی و مفیدش می‌تواند در جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند کلسترول، سرطان، سرماخوردگی، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی، آلزایمر و غیره بسیار موثر باشد.

خواص پودر سیر

اگر دوست دارید می توانید با خواندن مقاله “مصرف پودر سیر چه غذاهایی را خوش مزه می‌کند؟” در مورد استفاده پودر سیر در غذاهای مختلف و طرز تهیه نان سیر و سس سیر را بیاموزید.

سیر در بارداری هم نقش بسزایی دارد ولی باید دقت کرد پس با مقاله “آیا از پودر سیر در دوران بارداری استفاده کنیم؟“ میتوانید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید.

نعناع خشک

نعناع از جمله گیاهان برگ سبزیست که طبع گرم و خشک دارند و مصرف آن به دو صورت تازه و خشک شده امکان‌پذیر است. این گیاه عطر فوق‌العاده قوی و با طراوتی دارد، به همین دلیل به صورت اسانس در اکثر خوشبو کننده‌ها، خمیردندان، شکلات، شیرنی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارزش غذایی نعناع خشک بسیار بالاست و، خواص بسیاری برای سلامتی دارد. خواصی مثل درمان آسم، بهبود دهنده فرآیند هضم، چربی سوز، تقویت کبد، ضد افسردگی و…

خواص پودر پیاز

پودر پیاز؛ پایه ثابت ادویه ماست و خیار است. این پودر نوع دیگری از طعم‌ دهنده‌های بسیار خوش طعم و خوشبوست که کاربرد زیادی در آشپزی دارد. پودر پیاز حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان است به همین دلیل مصرف آن می‌تواند به درمان ریزش مو، جلوگیری از سرطان‌ها، جلوگیری از سکته قلبی، کنترل چربی خون و… کمک کند.

زیره

زیره از دانه‌های معطر و کاربردی در آشپزی و طب سنتی است. این دانه حاوی کالری، پروتئین، قند، چربی مفید، فیبر، کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، منیزیم، مس، روی، ویتامین‌ها و … است که بی‌شک فواید بسیاری برای سلامت بدن به همراه دارد. خواص و فواید زیره شامل درمان هموروئید، کمک به هضم، تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن، بهبود‌بخش پوست و… می‌شود.

خواص فلفل سیاه

فلفل سیاه منبع خوب ویتامین‌ها، آهن، منیزیم، کربوهیدرات، چربی‌های مفید، فیبر، کلسیم، پروتئین و… است. این دانه‌های ریز و سوزنده برای زنان و مردان خواص بسیاری به همراه دارند. سعی کنید همیشه مقداری از آن را در غذاهای خود به خصوص ماست و خیار استفاده کنید زیرا می‌تواند به سلامت گوارش کمک کند، از سرطان، از سرماخوردگی و همچنین از دیابت، آلزایمر، سنگ مثانه، پیری پوست و … جلوگیری کند.

خواص فلفل سیاه

امیدوارم با خواندن مقاله “خواص فلفل سیاه برای لاغری و سلامتی که شما را شگفت زده می کند“ واقعا شگفت زده بشوید.

خواص آویشن

آویشن از گیاهان دارویی بسیار قوی و درمانگر در طب سنتی است که خواص بیشماری برای سلامت به همراه دارد. از رایج‌ترین خواص آویشن می‌توان به درمان آکنه، رشد مو، درمان ریزش مو، درمان شوره سر، جلوگیری از التهاب مزمن، درمان سوء هاضمه، درمان اختلالات تنفسی، کاهش مشکلات استخوانی، کنترل فشارخون، بهبود بینایی و غیره اشاره کرد.

پیشنهاد می‌کنم برای مطالعه بیشتر در مورد خواص این ادویه بی نظیر مقاله “۱۵ خواص آویشن + روش تهیه دمنوش و چای آویشن” را حتما یخوانید.

سیاه دانه

تحقیقات نشان داده است که سیاه دانه می‌تواند درمانگر هزار درد باشد. طبع این دانه گرم و ارزش غذایی بالایی دارد. خواص سیاه دانه شامل درمان روماتیسم، تسکین سرگیجه و سردرد، درمان اسهال، درمان آسم، درمان فشار خون بالا، درمان سرطان روده بزرگ، درمان ریزش مو، کمک به ترک اعتیاد، تقویت نیروی جنسی و… می‌شود.

برگ کرفس خشک شده

اگر قصد دارید ادویه ماست و خیار را در خانه درست کنید، افزودن برگ کرفس خشک را فراموش نکنید. خواص برگ کرفس خشک شده لیست بلند بالایی دارد که ما در اینجا به چند مورد اشاره خواهیم کرد. این خواص شامل کنترل فشار خون، جلوگیری از سرطان، تقویت سیستم دفاعی بدن، جلوگیری از سرماخوردگی، کمک به کاهش وزن، بهبود مشکلات پوست و… می‌شود.

خواص سیاه دانه

در این مقاله خواص ادویه ماست و خیار و سبزیجاتی که در آن استفاده می‌شدند را برایتان گفتیم. ماست و خیار از محبوب‌ترین غذا یا پیش‌غذاهای ایرانی است که با رسیدن فصول گرم سال، پای ثابت بیشتر سفره های ایرانی می‌شود. خیار و ماست از بهترین خوراک‌ها برای مقابله با گرماست، اما از آنجایی که طبعی سرد دارد ممکن است برای سرد مزاجان ایجاد مشکل کند. این افراد می‌توانند با خرید ادویه ماست و خیار، به راحتی هر چقدر که می‌خواهند ماست و خیار میل کنند و از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند شوند. با خرید ادویه در تهران از بانک طعم لذت ببرید.

بریم برای خرید ادویه

بانک طعم 13 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید