۴ طرز تهیه لواشک گوجه سبز خوشمزه با آفتاب، فر و پنکه

اگر می خواهید لواشک خوشمزه گوجه سبز را در خانه درست کنید با این مقاله که طرز تهیه لواشک گوجه سبز در خانه را با روش های مختلف توضیح می‌دهیم را بخوانید.
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| 1 اظهار نظر

یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین تنقلات در ایران که طعم ملس، ترش و شیرینی دارد، لواشک است. لواشک‌ها از یک یا چند نوع میوه مانند آلو و انواع آن، سیب، گلابی، زغال اخته، انار و… درست می‌شود. در روزهای بهار و تابستان که میوه‌هایی مانند آلو و… زیاد می‌شوند، می‌توانید خودتان در منزل انواع لواشک با طعم‌های مختلف را درست کنید. لواشک به دلیل طعم لذیذ و بی نظیری که دارد هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگ‌ترها یک میان وعده فوق العاده است. در ضمن خواص درمانی و تغذیه‌ای نیز دارد و نسبت به دیگر تنقلات خوردن آن توصیه می‌شود.

البته احتمالا با لواشک‌های خوشمزه و خوش رنگ بازاری و دوره گردها مواجه شده‌اید و گاهی نیز از این لواشک‌ها خریداری کرده‌اید. اما بد نیست بدانید که در تهیه این نوع لواشک‌ها از مواد افزودنی غیر مجاز استفاده می‌شود و همچنین مواد اولیه آن نامرغوب و بدون کیفیت است. در ضمن برای بالا بردن ماندگاری این لواشک ها از مواد نگه دارنده به مقدار زیاد استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است طرز تهیه لواشک گوجه سبز در خانه را آموزش ببینید. با ما همراه باشید.

طرز تهیه لواشک آلوچه

لواشک گوجه سبز یا لواشک آلوچه یکی از پرطرفدارترین لواشک‌هاست که بسیار خوشمزه است و در عین عال به سادگی می‌توانید در فصل بهار و تابستان همزمان با رسیدن گوجه سبز، خودتان در منزل آن را تهیه کنید. جهت خشک کردن لواشک نیز می‌توانید از آفتاب کمک بگیرید و یا با استفاده از فر یا پنکه لواشک را خشک کنید. تفاوت این روش‌ها در زمانی است که برای آماده شدن لواشک صرف می‌شود. بنابراین با توجه به در دسترس بودن هر کدام می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. طعم لواشک گوجه سبز ترش و شیرین است. البته می‌توانید طعم آن را با توجه به ذائقه تان تغییر دهید. مثلا اضافه کردن کمی رب انار به لواشک سبب ترش تر شدن آن می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه لواشک گوجه سبز خانگی را آموزش دهیم.

لواشک گوجه سبز

طرز تهیه لواشک گوجه سبز در خانه + مواد لازم

  • گوجه سبز ۲ کیلوگرم
  • آب ۱/۲ پیمانه
  • نمک ۲ ق چای خوری
  • سرکه ۱/۲ پیمانه
  • روغن مایع ۱ ق چای خوری

۱.در ابتدا گوجه سبزها را تمیز بشویید و کنار بگذارید. سپس مخلوط آب و نمک را درون یک قابلمه بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و گوجه سبزها را به آن اضافه کنید. سپس سرکه را درون قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد کمی پخته شوند.
۲.پس از ده دقیقه درب قابلمه را بردارید و روغن مایع را درون قابلمه بریزید و خوب هم بزنید. سپس اجازه بدهید گوجه سبزها به مدت سه ساعت به خوبی پخته شوند و هسته‌ی آنها به خوبی از گوجه سبزها جدا شود. بعد از اینکه آب گوجه سبزها تمام شد و مایع گوجه سبز غلظتی شبیه به سس داشت، می توانید آن را از روی حرارت بردارید.
۳.مواد گوجه سبز را درون یک سبد بریزید و با پشت کفگیر خوب له کنید تا فقط هسته درون سبد باقی بماند. مایه گوجه سبز را با گوشتکوب برقی یا دستی خوب مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس درون سینی که می‌خواهید لواشک را تهیه کنید یک نایلون پهن کنید وکمی آن را چرب کنید. سپس مایه لواشک را روی آن بریزید.
۴.مایه لواشک را به خوبی روی سینی پهن کنید و آن را مقابل نور آفتاب بگذارید. بعد از خشک شدن می توانید لواشک را لوله کنید وداخل کابینت نگهداری کنید. ممکن است خشک شدن لواشک تا سه روز طول بکشد و خشک شدن آن بستگی به ضخامت موادی دارد که روی سینی پهن می‌کنید.

تهیه لواشک گوجه سبسز خانگی

طرز تهیه لواشک گوجه سبز در فر

برای تهیه لواشک گوجه سبز در فر کافیست مایه سس را به روش قبلی تهیه کنید و سپس سینی فر را کمی چرب کنید و مواد را روی آن به شکل یکدست پهن کنید. دمای فر را روی ۵ تا ۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و فقط شعله زیری را روشن کنید. سپس نیم ساعت تا یک ساعت به آن زمان بدهید تا آب اضافی لواشک تمام شود و لواشک خشک شود. در طی زمان پخت چند بار به لواشک سر بزنید تا نسوزد و پس از آن لواشک را از فر خارج کنید. سپس یک ساعت در دمای محیط قرار دهید تا خوب خشک و خنک شود.

برای تهیه لواشک گوجه سبز در سولاردم نیز به همین روش عمل کنید و سولاردم را روی کمترین دما تنظیم کنید و به آن ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا لواشک حاضر شود. می‌توانید لواشک گوجه سبز را با میوه‌های دیگری نیز درست کنید.

طرز تهیه لواشک گوجه سبز با پنکه

جهت آماده کردن لواشک گوجه سبز با پنکه می‌توانید مایه لواشک آماده شده را روی سینی که از قبل چرب کرده اید، پهن کنید و سپس سینی لواشک را جلوی پنکه بگذارید و زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود. این روش برای آپارتمان نشین هایی که به نور خورشید دسترسی ندارند، عالی است.

لواشک گوجه سبز

طرز تهیه لواشک‌های ترکیبی با گوجه سبز

لواشک گوجه سبز و زرد آلو: لواشک گوجه سبز را می‌توانید با میوه های ترکیبی دیگری نیز تهیه کنید. ترکیب کردن گوجه سبز با میوه‌های دیگر سبب ایجاد طعمی متفاوت و خوشمزه تر می شود. مثلا برای ملس شدن لواشک گوجه سبز می‌توانید از زردآلو استفاده کنید. برای تهیه این لواشک کافیست هسته زردآلو را جدا کنید و درون قابلمه بریزید و بگذارید با حرارت ملایم حسابی له شوند.

لواشک گوجه سبز و کیوی: اضافه کردن مقداری کیوی به لواشک گوجه سبز سبب خوشرنگ شدن و ترش تر شدن لواشک گوجه سبز می‌شود. کافیست مقداری کیوی را به قابلمه اضافه کنید وحالا از طعم جدید لذت ببرید.

لواشک گوجه سبز با رب انار: اگر می خواهید لواشک شما رنگ تیره تری داشته باشد و ترش تر شود. کافیست از رب انار استفاده کنید. استفاده از رب انار سبب قوی تر شدن طعم لواشک می‌شود. برای این کار کافیست بعد از آماده شدن لواشک گوجه سبز ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه سبز را به مایه لواشک اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا ترکیب شوند. بهتر است از رب انار خانگی و غلیظ ترش استفاده کنید تا طعم بی نظیری را در لواشک گوجه سبز تجربه کنید. بعد از ترکیب کردن مواد، لواشک ها را درون سینی بریزید و به صورت یکدست پهن کنید و با استفاده از یکی از روش های بالا آن را خشک کنید.

بیشتر بخوانید...

طرز تهیه لواشک آلوچه خشک

برای تهیه این لواشک کافیست درست مانند استفاده از گوجه سبز تازه عمل کنید. آلوچه های خشک را درون آب بجوشانید تا زمانی که نرم شوند و هسته آنها به راحتی جدا شود. سپس مایه لواشک را روی سینی به شکل یکدست بریزید و زیر نور خورشید بگذارید تا خوب خشک شوند.

طرز تهیه لواشک گوچه سبز

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک گوجه سبز رسیده

  • طرز تهیه لواشک گوجه سبز شیرین می‌توانید به جای نمک کمی شکر به مایه لواشک اضافه کنید تا طعم آن را ملس و شیرین سازد.
  • اگر می‌خواهید به صورت خانگی لواشک را تهیه کنید، نباید ضخامت مواد لواشک زیاد باشد. زیرا در این صورت لواشک به خوبی خشک نمی شود و پس از مدتی کپک می زند.
  • اگر می‌خواهید لواشک گوجه سبز را در آفتاب خشک کنید، بهتر است سینی لواشک را به دور از رطوبت قرار دهید تا سریعا خشک شود.
  • اگر می خواهید دور لواشک شما پلاستیک داشته باشد، کافیست قبل از ریختن مواد درون سینی ابتدا یک پلاستیک پهن کنید و سپس مواد را روی آن بریزید.
  • در طرز تهیه لواشک گوجه سبز ترش کافیست مقداری سرکه به مایه گوجه سبز اضافه کنید. این کار سبب ترش تر شدن طعم لواشک می‌شود.
  • اگر مواد لواشک خوب له نشوند، لواشک یکدست و خوشمزه ای نخواهید داشت به همین دلیل بهتر است با استفاده از یک مخلوط کن تمامی مواد را به خوبی پوره و له کنید.
  • اگر می خواهید از فر یا سولاردم برای خشک کردن لواشک استفاده کنید، به هیچ عنوان حرارت را زیاد نکنید زیرا سبب سوختن لواشک می شود.
  • رایج ترین روش سرو گوجه سبز، سرو آن با نعنا، گلپر یا نمک سبز است. اما اکنون به شما پیشنهاد می کنیم لواشک گوجه سبز را از دست ندهید.

گوجه سبز

چطور یک لواشک گوجه سبز فوری درست کنیم؟

برای درست کردن گوجه سبز به صورت فوری باید مرحله خشک کردن گوجه سبز را به جای آفتاب در فر انجام دهید و سینی فر را بسته به ضخامت لواشک به مدت ۲ الی ۳ ساعت درون فر قرار دهید.

چگونه لواشک گوجه سبز خانگی درست کنیم؟

در آسان ترین روش پخت لواشک گوجه سبز خانگی و یا هر میوه دیگری کافیست میوه ها را درون آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا پخته شوند وآب آنها گرفته شود. سپس مایه لواشک را روی سینی پهن کنید و جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شوند.

طرز تهیه لواشک گوجه سبز

سخن آخر

لواشک در حقیقت همان عصاره میوه است که با قرار گرفتن در مقابل نور خوشید، پنکه یا در فر خشک می‌شود. بسته به میوه‌ای که از عصاره آن استفاده می شود انواع لواشک، ترش، شیرین وملس در بازار وجود دارد و یا می‌توانید خودتان در منزل آن را درست کنید. درست کردن لواشک در منزل اصلا کار سختی نیست و بهتر است به جای خرید لواشک های خوش رنگ و لعاب بازاری که در آن از مواد افزودنی غیر مجاز و رنگ های خوراکی و مواد نگه دارنده استفاده می شود، خودتان در منزل اقدام به تهیه لواشک خانگی و سالم نمایید. محبوب ترین و پرطرفدارترین لواشک ها، لواشک آلو، آلبالو، زردآلو و لواشک آلوچه یا همان گوجه سبز هستند.

در این مقاله طرز تهیه لواشک با گوجه سبز را به روش‌های مختلف به شما آموزش دادیم. در این فصل که گوجه سبز ترش در همه مغازه ها پیدا می شود، بهتر است یکی از خوشمزه ترین و ترش ترین لواشک ها یعنی لواشک آلوچه یا گوجه سبز را در منزل تهیه کنید. مواد اولیه این لواشک نیز بسیار کم بوده ودر مدت کوتاهی می توانید یک لواشک خانگی ترش و خوشمزه تهیه کنید. برای خرید ادویه و خرید عمده ادویه می‌توانید از طریق همین فروشگاه اقدام نمایید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید