طرز تهیه شیرینی کرکی با قابلمه و فر

همیشه پخت شیرینی در خانه لذت خاص خودش را داشته است؛در این مقاله، تک تک مراحل طرز تهیه شیرینی کرکی یا بهشتی را با هم خواهیم رفت.
12 بهمن 1402 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

یکی از انواع شیرینی خشک که می‌توانید در منزل بپزید و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید، شیرینی کرکی یا بهشتی است. شیرینی‌های خشک مثل شیرینی بهشتی یا کرکی از محصولاتی هستند که به عنوان سوغاتی می‌توانید از شهرهای مختلف خریداری کنید و از خوردن آن لذت ببرید. شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی از جمله شیرینی‌هایی است که در همه شهرها و استان‌های کشورمان می‌توانید آن را پیدا کنید. اما نوع اصفهانی آن مسلما خوشمزه‌تر و خوش طعم‌تر است. اما به دلیل اینکه موقعیت خرید این شیرینی در اصفهان برایتان همه فراهم نیست، در این مقاله تصمیم گرفتیم طرز تهیه شیرینی کرکی یا همان شرینی بهشتی را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه شیرینی بهشتی

در اصفهان شیرینی کرکی در بسیاری از قنادی‌های شهر تولید می‌شود و شیرینی بهشتی یا کرکی از جمله محبوب‌ترین سوغاتی‌های اصفهان است. در این مقاله تصمیم گرفتیم دستور تهیه شیرینی کرکی به روش اصفهانی را به شما آموزش دهیم. شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه و خوش طعم را در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. برای پخت شیرینی کرکی در فر به مواد زیر نیاز دارید.

مواد اولیه برای تهیه شیرینی کرکی اصفهان

  • آرد گندم: ۲۵۰ گرم
  • آرد برنج: ۱۲۵ گرم
  • آرد نخودچی: ۱۲۵ گرم
  • پودر قند الک شده: ۱۷۵ گرم
  • کره یا روغن جامد: ۲۲۵ گرم
  • پودر هل: ½ قاشق چایخوری
  • پودر پسته یا تخم خرفه برای تزئین: به مقدار لازم

پخت شیرینی کرکی

طرز پخت شیرینی کرکی

مرحله اول

ابتدا باید پودر قند را الک کنید و آن را با روغن جامد درون یک ظرف بریزید. سپس همزن را روشن کنید و با دور تند آن به خوبی پودر قند و روغن را با هم میکس کنید. در صورتی که از کره به جای روغن جامد استفاده کنید، شیرینی بهشتی یا کرکی شما خوشمزه‌تر خواهد شد. برای این منظور کافیست به جای روغن جامد مقدار ۲۲۵ گرم کره را به پودر قند اضافه کنید. ۵ دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا پودر قند و روغن یا کره به خوبی با هم ترکیب شوند. در این مرحله باید رنگ مخلوط کرمی شود و بافتی خامه‌ای و لطیف پیدا کند. سپس همزن را خاموش نمایید.

مرحله دوم

آرد گندم، آرد نخودچی، آرد برنج را در یک ظرف به خوبی الک کنید و پودر هل را نیز روی آن بریزید. برای یکدست شدن آرد‌ها بهتر است دو بار آنها را با پودر هل الک کنید تا به خوبی یکدست و مخلوط شوند.

مرحله سوم

اکنون آردهایی را که الک کرده‌اید آرام آرام با استفاده از یک قاشق به مخلوط پودر قند و روغن اضافه کنید. هر قاشق آردی که اضافه می‌کنید، ترکیب را به آهستگی هم بزنید تا به خوبی مواد ترکیب شوند. در این صورت شاهد گلوله گلوله شدن مایع شیرینی نخواهید بود.

مرحله چهارم

پس از ترکیب کردن تمامی آرد‌ها، روی ظرف را یک سلفون بکشید و بگذارید ۴ ساعت در دمای محیط بماند و استراحت کند.

مرحله پنجم

برای پخت شیرینی کرکی اصفهانی بعد از ۴ ساعت که خمیر استراحت کرد می‌توانید روی یک سینی کاغذ روغنی پهن کنید و آن را به خوبی با روغن مایع چرب کنید. سپس از خمیر گلوله‌ای به اندازه یک گردو جدا کنید و آن را خوب ورز دهید تا به شکل دلخواهتان در بیاید. البته می‌توانید از قیف قنادی نیز برای شکل دادن به شیرینی ها استفاده کنید. در این صورت نیازی نیست آنها را با دست فرم بدهید.

روش تهیه شیرینی کرکی

مرحله ششم

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۲۰ دقیقه گرم کنید.

مرحله هفتم

گلوله‌های شیرینی را کف سینی فر بچینید و با یک استکان کمی روی آن را فشار دهید و سپس با استفاده از ابزارهای در دسترس روی شیرینی را به اشکال مختلف در بیاورید. اگر با قیف به شیرینی‌ها فرم داده‌اید، نیازی به اینکار نیست. سپس روی شیرنی‌ها پودر پسته یا تخم خرفه بپاشید.

مرحله هشتم

شیرینی‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در فری که از قبل گرم کرده‌اید، قرار دهید. پس از آن سینی را از فر بیرون بیاورید و بگذارید به خوبی خنک شوند. شیرینی شما آماده است. می‌توانید از آن به عنوان دسر برای نوشیدن با چایی یا شربت استفاده کنید.

شیرینی با خمیر پفکی

طرز تهیه شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان در قابلمه

پخت شیرینی کرکی در قابلمه نیز امکان پذیر است. برای پخت این نوع شیرینی بدون فر باید یک قابلمه مناسب با اندازه مناسب را انتخاب کنید. اندازه قابلمه باید به صورتی باشد که سینی شیرینی‌ها دورن آن جا شود. سپس قابلمه را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا به خوبی گرم شود. پس از آن یک شعله پخش کن را زیر قابلمه بگذارید و شیرینی‌ها را درون قابلمه بگذارید. البته دقت داشته باشید سینی شیرینی نباید با کف قابلمه تماس داشته باشد. می‌توانید یک پایه فلزی رون قابلمه بگذارید و سپس قالب شیرینی را روی آن بگذارید. در نهایت نیز دم کنی را روی قابلمه بگذارید و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به آن زمان بدهید تا شیرینی‌ها پخته شوند.

پای مرغ قابلمه ای بیسکوییتی

مواد اولیه برای تهیه شیرینی کرکی با پیمانه

  • آرد، ۱ و ¼ پیمانه
  • پودر قند الک شده، ۲/۳ پیمانه
  • روغن جامد، ½ پیمانه
  • روغن مایع، ۱/۸ پیمانه
  • تخم خرفه یا پودر پسته برای تزئین، به مقدار لازم

پخت شیرینی کرکی در قابلمه

فوت و فن و نکات مهم طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی

۱. شیرینی کرکی نوعی آرد مخصوص دارد که به آن آرد شکر پاره می‌گویند. این آرد را می‌توانید از لوازم قنادی تهیه کنید و در لوازم قنادی اصفهان به فور پیدا می‌شود.

۲. برای تهیه آرد برنج بهتر است خودتان در منزل اقدام کنید و با استفاده از برنج مرغوب این آرد را تهیه کنید.

۳. در صورتی که از روغن جامد استفاده کنید، شیرینی کرکی به مدت ۲ ماه قابل استفاده است. اما اگر شیرینی کرکی یا بهشتی را با کره درست کنید بهتر است در طی دو هفته آن را مصرف کنید.

۴. شیرینی کرکی یا بهشتی مانند شیرینی نخود چی، مشهدی … از شیرینی‌هایی است که در عید نوروز از آن استفاده می‌شود.

طرز تهیه دسر شکلاتی و توت فرنگی

سوالات متداول در مورد شیرینی کرکی

در طرز تهیه شیرینی کرکی کاکائویی چه زمانی باید پودر کاکائو را اضافه کنیم؟

اگر می‌خواهید شیرینی کرکی کاکائویی تهیه کنید باید بعد از اینکه خمیر آماده شد به آن پودر کاکائو اضافه کنید و خوب ورز دهید تا کاکائو به خورد خمیر برود.

طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی بدون فر چگونه است؟

همان طور که گفتیم برای تهیه شیرینی کرکی یا بهشتی می‌توانید از قابلمه استفاده کنید. کافیست یک پایه فلزی درون قابلمه بگذارید و سپس سینی شیرینی را روی آن بگذارید. در نهایت نیز یک دمکنی روی قابلمه قرار دهید و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به آن زمان بدهید تا شیرینی شما بپزد.

پخت شیرینی کرکی در فر

سخن آخر

شیرینی کرکی یکی از شیرینی‌های خشک و خوشمزه‌ای است که کالری پایینی دارد. زیرا در تهیه آن از مقدار کمی روغن و پودر قند استفاده شده است. به همین دلیل می‌توانید از آن به عنوان یک شیرینی خانگی سبک و خوشمزه در مهمانی‌ها و به عنوان دسر در کنار چای استفاده کنید. شیرینی کرکی همچنین مواد فاسد شدنی مانند تخم مرغ ندارد و به همین دلیل می‌توانید به مدت دو ماه نیز از آن استفاده کنید. شیرینی کرکی یا بهشتی همچنین از جمله شیرینی هایی است که حتی اگر در خانه فر نداشته باشید نیز می‌توانید آن را بپزید و از طعم آن لذت ببرید. برای خرید ادویه مانند هل برای تهیه شیرینی کرکی و همچنین خرید چای و خرید عمده چای می‌توانید سری به فروشگاه ما بزنید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

بانک طعم 12 بهمن 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید