رازهای طرز تهیه حلوا آرد گندم خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه حلوا و طرز تهیه حلوا زعفرانی تفاوت زیادی ندارند. برای تهیه حلوا زعفرانی خوشمزه دانستن نکات مهم آن ضروری است که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

در کشورهای خاورمیانه و به خصوص ایران حلوا از جمله محبوب‌ترین و مشهورترین دسرهاست. در بسیاری از مناطق ایران در گذشته و امروزه در سر سفره‌های نذری، مجلس ختم و عزادارای و مراسم‌های مذهبی و در مراسم‌های شادی، حلوا از مهم‌ترین دسرها و پایه ثابت آنها به شمار می‌رود. حلوا همچنین از دسرهای محبوب ماه رمضان است و تنوع مدل‌های حلوا نیز در دستور پخت‌های دسرهای ایرانی بسیار زیاد است. اما هیچ کدام از مدل‌های حلوا به اندازه حلوای ساده زعفرانی و حلوا ساده طرفدار ندارند.

طرز تهیه حلوا و طرز تهیه حلوا زعفرانی تفاوت زیادی باهم ندارند و تنها در موارد جزئی باهم اختلاف دارند. در این مقاله طرز تهیه حلوا زعفرانی و حلوا ساده را با کلیه فوت و فن‌ها و رازهای خوشمزه و مجلسی شدن حلوا را آموزش می‌دهیم. همچنین در مقاله نکات کلیدی برای تهیه حلوا بدون کشدار شدن آن را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تهیه حلوا زعفرانی

جهت آماده سازی مواد برای طرز تهیه انواع حلوا یک ربع زمان لازم است و پخت این حلوا حدود ۲ ساعت زمان می‌برد. دستور پخت ذکر شده برای ۴ تا ۶ نفر بوده و به نسبت کم یا زیاد شدن افراد باید مواد لازم را کم یا زیاد کنید.

آرد گندم: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

روغن جامد یا روغن حیوانی: ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

پودر هل: به مقدار لازم

خلال پسته و بادام و پودر نارگیل: برای تزیین حلوا

مواد لازم برای تهیه شهد حلوا

آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

گلاب: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته دار

شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته دار

زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شهد حلوا

در ابتدا باید شهد حلوا را آماده کنید. برای آماده کردن شهد حلوا، آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید و خوب هم بزنید تا ذرات شکر به شکل کامل در آب حل شوند. بعد از مخلوط شدن آب و شکر، گلاب و زعفران را به شربت اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که شهد و شربت به رنگ زعفرانی درآمد و شربت کمی قوام آمد و غلیظ شد، باید شهد را از روی گاز بردارید.

طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی

در ابتدا آرد را به خوبی الک کنید ( بهتر است ۲ تا سه بار آرد را الک کنید تا در زمان پخت گلوله گلوله نشود) و درون تابه یا قابلمه‌ای آرد را بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید و مرتب آن را هم بزنید تا کل آرد درون تابه به شکل یکسان تفت بخورد و بوی خامی آرد از بین برود. پس از مدتی رنگ آرد تغییر می‌کند و به رنگ کرم در می‌آید. سپس باید شعله را خاموش کنید و آرد‌ها تفت خورده را دوباره الک کنید. این کار باعث می‌شود حلوا یکدست، صاف و لطیف شود. دقت داشته باشید در این مرحله تنها باید آرد را به اندازه‌ای تفت دهید که کمی رنگ آن تغییر کند و کرمی شود. 

پس از آن باید یکبار دیگر آرد را همراه با روغن و بقیه مواد دوباره تفت بدهیم. آرد تفت داده الک شده را دوباره درون قابلمه بریزید و آن را به سمت گوشه‌های قابلمه کنار بزنید. پس از آن روغن مایع، روغن جامد یا حیوانی و پودر هل را وسط قابلمه خالی بریزید. درجه شعله گاز را روی ملایم قرار دهید. مواد را با هم مخلوط کنید و مرتب بهم بزنید تا رنگ آن به رنگ دلخواهتان در بیاید. بعد از آن نوبت اضافه کردن شهد است.

روش تهیه حلوا

برای اضافه کردن شهد حلوا، آن را به آرامی درون قابلمه بریزید و به خوبی بهم بزنید تا شهد به خورد مواد برود. برای خوش عطر شدن در صورت تمایل می‌توانید چند قطره گلاب و یا چند قطره عرق هل درون حلوا بریزید. مرتب حلوا را هم بزنید تا به روغن بیافتد و سپس از روی گاز بردارید. حلوا را درون ظرف دلخواهتان بریزید و آن را با خلال پسته، بادام، پودر نارگیل و یا دارچین تزیین کنید.

فوت و فن‌های طلایی شدن و طرز تهیه حلوا آرد گندم

  • برای اینکه حلوای آرد گندم شما، طلایی شود باید به دقت و آهسته آن را تفت بدهید. بومی خامی آرد باید به شکل کامل گرفته شود اما نباید آرد را به قدری تفت دهید که رنگ حلوا را تیره یا قهوه‌ای کند. به همین دلیل بهتر است شعله گاز در ملایم‌ترین حالت قرار داشته باشد تا رنگ حلوا طلایی و خوشرنگ شود. بنابراین برای داشتن یک حلوای طلایی باید صبر داشته باشید و پای گاز بایستید تا بتوانید آرد را به آرامی تفت دهید.
  • آرد گندم بعد از تفت خوردن وزن خود را از دست می‌دهد پس حتما از دو لیوان آرد سر پر استفاده کنید.
  • کشدار شدن حلوا نشان دهنده این است که مقدار گلوتن موجود در آرد زیاد است. برای حل این مشکل، کافیست به آرد مقدار کمی پودر نشاسته اضافه نمایید.
  • در طرز تهیه حلوا ساده یا زعفرانی بهتر است از آرد گندم سبوس دار استفاده کنید. این نوع آرد معمولا گلوتن پایینی دارد و حلوای درست شده با آن لطیف‌تر می‌شود. مانند آرد نان سنگک که آرد سبوس دار است و برای پخت حلوا مناسب است. معمولا برای پخت شیرینی‌ها هر چه آرد گلوتن کمتری داشته باشد، شیرینی تردتر و خوشمزه‌تر می‌شود. آردهای که سبوس آنها گرفته شده است مانند آردهای نانوایی، سبب سفت و کشدار شدن حلوا می‌شوند.
  • قبل از اضافه کردن شهد به آرد، دو قاشق شکر روی مخلوط آرد و روغن بریزید و مداوم و به سرعت آن را هم بزنید. این کار باعث می‌شود هوا وارد آرد شود و حلوا پف کند. پس از آن شربت قوام آمده را روی آرد بریزید.

جایگزین روغن

  • به جای روغن جامد یا حیوانی از کره نیز می‌توانید برای درست کردن حلوا استفاده کنید.
  • در انتها پس از هم زدن شهد و آرد و در دقایق آخر، چند قطره گلاب خالص یا چند قطره عرق هل درون حلوا بریزید تا بوی بی نظیر و فوق العاده‌ای به آن ببخشد.

حلوای خوشمزه

  • اگر حلوای زعفرانی تیره‌تری می‌خواهید؛ نباید برای تیره‌تر شدن حلوا، آرد را بیش از اندازه تفت بدهید تا رنگ آن قهوه‌ای سوخته شود. این کار سبب می‌شود حلوا طعم سوختگی پیدا کند. بهتر است برای تیره‌تر شدن حلوا فقط چند دقیقه آخر پخت، شعله گاز را کمی بیشتر کنید و به سرعت و بدون توقف آرد را هم بزنید و تفت بدهید تا رنگ آن کمی تیره‌تر شود و فقط کمی طلایی‌تر شود. مراقب باشید آرد تیره نشود و نسوزد چون طعم آن ناخوشایند می‌شود.
  • برای تهیه حلوا می‌توانید از آرد نشاسته هم استفاده کنید. یا اینکه به جای آرد گندم از آرد سفید یا آرد سنگک استفاده کنید.
  • می‌توانید حلوای ساده یا زعفرانی را به جای آب با شیر یا شیر خشک نیز درست کنید.
  • حتما قبل از اینکه زعفران را درون شهد بریزد ابتدا آن را دم کنید وگرنه رنگ و عطر خود را به شهد پس نمی‌دهد.
  • بهتر است روغنی را که به حلوا اضافه ‌می‌کنید کمی گرم کنید.
  • از دارچین نیز می‌توانید در کنار هل و گلاب برای خوش عطر کردن حلوای ساده یا زعفرانی استفاده کنید.

طرز تهیه حلوا بدون زعفران

این دستور پخت نیز شبیه به طرز تهیه حلوای ساده و یا حلوا شیر بدون زعفران است. در این دستور پخت تنها زعفران موجود در حلوا حذف می‌گردد. البته در برخی موارد به جای زعفران در این دستور تهیه از پودر کاکائو استفاده می‌شود. البته دقت داشته باشید اگر زغفران در دستور پخت حلوا حذف شود عطر و طعم حلوا تغییر می‌کند. اضافه کردن پودر کاکائو به حلوا تنها سبب تغییر رنگ آن می‌شود و در طعم و عطر آن مؤثر نیست. حتی امکان دارد که طعم کاکائو موجود در این نوع حلوا تشخیص داده نشود. در هر صورت میزان پودر کاکائو به کار رفته در این طرز تهیه و همچنین نحوه تهیه آن در طعم حلوای بدون زعفران مؤثر است.

جهت تهیه این نوع حلوا کافیست به جای آرد گندم، آرد برنج اضافه کنید و در زمان تهیه شهد حلوا نیز زعفران را از دستور پخت حذف کنید. سپس شهد را به آرد برنج تفت داده شده اضافه کنید.

تهیه انواع حلوا

طرز تهیه حلوای شیر

این نوع حلوا برای افطاری و دیگر مراسم‌های ماه رمضان بسیار مناسب است. طرز تهیه آن نیز شبیه به دیگر حلواهاست. البته طعم آن به دلیل وجود شیر کمی متفاوت است. در ادامه دستور پخت آن را قرار داده‌ایم.

  • آرد سفید: یک لیوان فرانسوی معدل ۱۳۵ گرم
  • کره : ۱۰۰ گرم
  • روغن مایع : ۱۰۰ گرم
  • شکر: یک لیوان فرانسوی معادل ۲۰۰ گرم
  • هل: نصف قاشق چای‌خوری
  • زعفران: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • شیر: نیم لیتر یا ۵۰۰ گرم
  • گلاب: نصف لیوان
  • وانیل: در صورت تمایل مقداری

برای تهیه حلوای شیر، ابتدا آرد را روی حرارت ملایم بگذارید و مرتب هم بزنید تا به خوبی همه ذرات آن تفت بخورد و نسوزد. بعد از آنکه کمی رنگ آرد طلایی شد و بوی خامی آن گرفته شد، زیر شعله گاز را خاموش کنید. کره را درون یک ماهیتابه بیاندازید و شعله گاز را ملایم کنید و اجازه دهید کره آب شود. سپس نصف لیوان روغن مایع را به کره اضافه کنید و هم بزنید. بعد از آن یک لیوان آرد تفت داده شده را الک کنید و به روغن و کره اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. یک لیوان شکر را همراه با هل، زعفران و اگر تمایل داشتید مقداری وانیل درون ماهیتابه بریزید و سپس هم بزنید.

دو لیوان شیر را به صورت مرحله به مرحله به مواد اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا حلوا یکدست شود. در نهایت نیز نصف لیوان گلاب ر اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا حلوا کمی سفت شود و خودش را بگیرد. زمانی که بتوانید حلوا را وسط ماهیتابه جمع کنید و یا آن را از ماهیتابه جدا کنید؛ حلوا آماده شده است. آن را در ظرف دلخواه خود سرو کنید و تزیین کنید.

طرز تهیه حلوا دو رنگ

این نوع حلوا نیز از حلواهای پرطرفدار و مقوی است که در مناسبت‌ها و مجالس مختلف یا سر سفره افطاری سرو می‌شود.

مواد لازم برای تهیه حلوای دو رنگ

  • آرد سفید: سه لیوان فرانسوی
  • کره: ۲۰۰ گرم
  • روغن جامد یا مایع: مقداری
  • پودر قند: یک لیوان
  • پودر کاکائو: سه قاشق چای‌خوری
  • پودر پسته: مقداری جهت تزیین
  • هل: یک قاشق چای‌خوری

ابتدا آرد را الک کنید و درون یک ماهیتابه بریزید. شعله گاز را روی ملایم قرار دهید و آرد را درون ماهیتابه به سرعت و به مدت ده دقیقه هم بزنید تا رنگ آن طلایی شود و بوی خامی آن گرفته شود. بعد از آن ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و آرد را دوباره الک کنید تا کاملا یکدست شود.
سپس آرد را درون ماهیتابه بریزید و کره یا روغن جامد را به آن اضافه کنید و دوباره چند دقیقه با سرعت آن را هم بزنید. در مرحله بعد هل یا پودر قند را به مخلوط آرد و روغن اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از اینکه منسجم شد مواد حلوا را درون یک سینی لبه دار بریزید و خوب سطح آن را صاف کنید. سپس مواد را برای یک ساعت درون فریزر قرار دهید.

تهیه انواع حلوا

دستور پخت قبلی را برای مواد رویی حلوا دوباره تهیه کنید ولی به آن چند قاشق پودر کاکائو اضافه کنید. سپس مواد را به شکل داغ روی مواد قبلی روی سینی بریزید و سطح آن را صاف کنید و برای یکساعت دیگر درون فریزر بگذارید. پس از آن مواد را از فریزر خارج کنید و به شکل لوزی برش دهید و یا با قالب آن را به شکل‌های دلخواهتان دربیاورید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه انواع حلوا و طر تهیه دو نوع حلوا ساده و حلوا زعفرانی مجلسی را به شما آموزش دهیم. همچنین فوت و فن‌ها و نکات طلایی برای خوشمزه‌تر شدن و طلایی شدن حلوا را نیز بیان کردیم. در انتها برای خرید انواع ادویه و طعم دهنده می‌توانید از خرید انواع ادویه، فروشگاه بانک طعم بازدید کنید.

بریم برای خرید ادویه

بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید