طرز تهیه بامیه خانگی خوشمزه به سبک قنادی ها

بامیه یکی از خوراکی‌های معروف در ماه رمضان برای ما است که واقعا جزو بهترین شیرینی های تاریخ می‌توان گفت. در این مقاله طرز تهیه بامیه را به طور کامل بیان کردیم.
19 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

بامیه از آن دسته شیرینی ها و دسرهای محبوب و خوشمزه ای است که به خصوص در ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه ای در سفره های ایرانیان دارد. حتما شما نیز با شیرینی بامیه خاطرات زیادی دارید و احتمالا زمانی که صحبت از آن می شود، هوس خوردن آن به سرتان می زند. بامیه و زولبیا در کنار یک فنجان چای بهاره (خرید چای بهاره) در سفره افطار ترکیب معرکه ای است و با گاز زدن بامیه و نوشیدن چای لذت غیر قابل وصفی را به شما می بخشد. البته بهتر است انواع شیرینی ماه مبارک رمضان مانند بامیه، زولبیا، باقلوا و گوشفیل را خودتان در منزل تهیه کنید. زیرا با بامیه های تهیه شده در قنادی ها دارای مواد افزودنی هستند و روغنی که بامیه در آن سرخ می شود نیز ممکن است روغن تازه نباشد.

در هر صورت خوردن زولبیا و بامیه در وعده افطاری و سحری باید به حداقل برسد زیرا سبب چاقی و اضافه وزن می گردد. البته اگر هوس خوردن بامیه را دارید، می توانید طرز تهیه بامیه و طرز تهیه بامیه خانگی ساده را در این مقاله دنبال کنید و خودتان در منزل یک بامیه خوشمزه و سالم تهیه کنید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه بامیه قنادی را آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه خمیر بامیه
آرد ۱۵۰ گرم (۱ لیوان دسته دار فرانسوی پر)

آب ۲۴۰ گرم(۱ لیوان پر )

کره یا روغن جامد ۲۰ گرم

تخم مرغ درشت ۲ عدد

روغن برای سرخ کردن بامیه‌ها به مقدار لازم

مواد لازم برای شربت بامیه

آب ۲ لیوان

شکر ۳ لیوان

گلاب سه چهارم لیوان

جوهر لیمو یک چهارم قاشق چایخوری

زعفران به مقدار لازم

روش تهیه بامیه خانگی

طرز تهیه بامیه خانگی 

برای تهیه بامیه خانگی لازم است دو مرحله کلی را طی کنید. خمیر بامیه را تهیه کنید که در برخی از شیرینی های ماه رمضان مانند بامیه و گوشفیل استفاده ی شود و شیره بامیه یا شربت بار را تهیه کنید.البته درست کردن هر دوی این ها دارای قلق و نکاتی است که با رعایت کردن آن می توانید بامیه هایی ترد و بسیار خوشمزه داشته باشید. 

نحوه آماده کردن شربت بار یا شربت بامیه

ابتدا آب را درون ظرف بریزید و اجازه بدهید با حرارت متوسط به جوش بیاید. زمانی که شروع به قل زدن کرد، جوهر لیمو را درون آن بریزید. بعد اضافه کردن جوهر لیمو درون آب، کف و جوشش به وجود می آید. اکنون نوبت اضافه کردن شکر است. اجازه بدهید شکر درون آب با حرارت متوسط بجوشد و آن را هم نزنید تا دانه های شکر به خوبی حل شوند.

زمانی که دانه های شکر حل شدند و شربت شفاف شد، نوبت اضافه کردن زعفران و گلاب است. می توانید زعفران را به صورت پودری و یا به شکل دم کرده استفاده کنید. سپس حرارت را کم کنید تا شربت کم کم بجوشد و به قوام برسد.

حدود یک ربع بعد شربت بامیه شما به قوام می رسد. اگر کمتر از این زمان شربت به قوام رسید، احتمالا حرارت زیاد بوده و ممکن است شربت شکرک بزند. برای تست به قوام رسیدن شربت، کافیست آن را درون نعلبکی بریزید و به شکل دورانی خنک کنید. در صورتی که شربت آهسته حرکت نمود و غلظت داشت یعنی به قوام رسیده است. البته می توانید شربیت را بین دو انگشت قرار دهید و چسبندگی آن را تست کنید. زمانی که شربت به قوام رسید حرارت را خاموش کنید.

نکات تهیه شربت بامیه

دقت داشته باشید قوام شربت بامیه بسیار مهم است. در صورتی که شربت قوام کافی نداشته باشد، بامیه نرم می شود و حالت تردی به خود نمی گیرد. همچنین در صورتی که شربت بیش از حد قوام بیاید، بامیه شکرک می زند.

پس از آن به شربت اجازه بدهید در دمای محیط خنک شود و در این حین خمیر بامیه را تهیه کنید. غلظت شربت پس از خنک شدن باید از عسل روان تر باشد. 

(اگر می خواهید بامیه شبیه به بامیه های قنادی براق به نظر برسد، باید یک قاشق گلوکز در دو سه دقیقه آخر به شربت بار اضافه نمایید. می توانید گلوکز را از لوازم قنادی ها بخرید.)

تهیه بامیه

نحوه آماده کردن خمیر بامیه

ابتدا آب و کره را درون یک قابلمه نچسب بریزید تا آب به جوش بیاید و کره ذوب شود. اجازه ندهید آب تبخیر شود، فورا آرد الک شده را به آن اضافه کنید و به سرعت هم بزنید تا مخلوط شوند و سپس حرارت را کم کنید. خمیر را با پشت قاشق چوبی هم بزنید و تکه تکه کنید و سپس دوباره جمع کنید. این کار را چندین بار انجام دهید تا خمیر به خوبی پخته شود و آب درون آن تبخیر شود. 

این مرحله حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد و به آن به اصطلاح داغ زدن خمیر می گویند. پس از آن حرارت را خاموش کنید و خمیر را به ظرف دیگری منتقل کنید. اجازه بدهید خمیر کمی از حرارت بیفتد اما سرد نشود. در این زمان یک قاشق از شربت را به آن اضافه کنید.

سپس یک عدد تخم مرغ را درون خمیر بیاندازید و با همزن خوب مخلوط کنید تا تخم مرغ به خورد خمیر برود. سپس تخم مرغ دوم را اضافه کنید و دوباره با همزن بزنید. زمانی که خمیر حالت چسبندگی پیدا کرد دیگر نیازی به همزدن نیست.

در صورتی که خمیر بامیه شما چسبندگی لازم را ندارد؛ بهتر است یک تخم مرغ را درون ظرفی بشکنید و با چنگال هم بزنید و سپس یک قاشق از آن را به مخلوط خمیر اضافه کنید و سپس هم بزنید. اگر هنوز هم چسبناک نیست می توانید یک قاشق دیگر تخم مرغ به آن اضافه کنید. البته دقت داشته باشید خمیر نباید شل شود، بلکه فقط باید کمی چسبناک شود.

مراحل تهیه خمیر بامیه

در مرحله بعد داخل یک قیف ماسوره ستاره یا شکوفه و یا هر ماسوره ای که دوست دارید، قرار بدهید. سپس خمیر بامیه را درون قیف بریزید. استفاده از قیف پارچه ای برای بامیه کاربردی تر است. زیرا به دلیل سفت بودن مواد ممکن است قیف پلاستیکی پاره شود. در صورتی که قیف پارچه ای در دسترس نیست می توانید از دولایه قیف پلاستیکی استفاده کنید.

روغن یک تابه نچسب روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و سپس قیف را فشار دهید و بامیه ها را در اندازه دلخواه با قیچی ببرید و درون روغن سرخ کنید. البته دقت داشته باشید روغن باید سرد باشد. برای بریدن بامیه کافیست قیف را فشار دهید تا مواد خمیر بیرون بیاید و سپس با قیچی بامیه را به طول دلخواه ببرید. هر چند بار قیچی را درون روغن ببرید تا مواد به قیچی نچسبند. بعد از پر شدن تابه، آن را روی حرارت متوسط بگذارید و اجازه بدهید بامیه ها سرخ شوند. البته باید گاهی آنها را زیرو رو کنید تا یکدست سرخ شوند.

در مرحله آخر زمانی که بامیه ها سرخ شد، آنها را از روغن در بیاورید و فورا درون شربت بریزید. دو تا سه دقیقه زمان بدهید تا بامیه ها شربت را جذب کنند و سپس آن ها را خارج کنید و درون ظرف بچینید و تزیین کنید. امیدوارم از این طرز تهیه بامیه آسان لذت برده باشید.

زوبیا بامیه برای افطار

طرز تهیه بامیه بازاری بزرگ

اگر می خواهید بامیه های تهیه شده سایز بزرگ باشند باید دو روش زیر را به کار ببرید:

۱.ماسوره ای با دهانه بزرگ تر انتخاب کنید. این کار باعث می شود بامیه ها قطور تر شوند. البته در این صورت در زمان پخت بیشتر مغز پخت شدن آنها زمان می گیرد.
۲.زمان ریختن بامیه درون روغن و قیچی کردن آن، بامیه ها را درازتر در نظر بگیرید.

طرز تهیه بامیه ترکی

بامیه ترکی از جمله شیرینی های خوشمزه بین المللی است که به شیرینی بامیه ایرانی نیز شبیه است. البته شیرینی بامیه در ایران به شکل تکه های کوچک است اما بامیه ترکیه شبیه یک مارپیچ و در اندازه بزرگتر تهیه می شود. بافت بامیه ترکی نیز تردتر و خشک تر است. در ادامه دستور تهیه بامیه ترکی را گردآوری کرده ایم.

مواد لازم برای تهیه بامیه ترکی

تخم مرغ ۲ عدد

شیر ۱ لیوان

ماست ۱ لیوان

آرد سفید ۴ لیوان

آرد سمولینا ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع ½ لیوان

وانیل ½ قاشق چایخوری

بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری

آب لیمو ترش ۱ قاشق مرباخوری

شربت بار ۲ لیوان

روش تهیه بامیه ترکی

نحوه تهیه بامیه ترکی

ابتدا تخم مرغ، شیر و ماست را به مدت نیم ساعت در دمای محیط قرار دهید و سپس تخم مرغ را درون ظرفی بشکنید. آرد سفید و آردسمولینا را با بیکینگ پودر الک کرده و به تخم مرغ و وانیل اضافه کنید. سپس شیر، ماست، روغن مایع و آبلیمو را اضافه کنید. همه مواد با همزن دستی به خوبی مخلوط کنید تا یکدست و لطیف شوند. سپس خمیر را به یک کاسه چرب شده منتقل کنید و روی آن را با پارچه بپوشانید.

درون یک تابه مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و حرارت را کم کنید تا روغن کم کم داغ شود. خمیر را درون قیف بریزید. زمانی که روغن داغ شد بامیه را شبیه به یک حلقه درون روغن بریزید و اجازه بدهید پف کند و سرخ شود. سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. سپس روی یک توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن جدا شود. البته می توانید از دستمال حوله ای نیز استفاده کنید. سپس بامیه ها را درون شربت بار یا شربت بامیه که بالا دستور تهیه آن را نوشتیم بیاندازید تا شربت را جذب کند. سپس در ظرف دلخواهتان بچینید و تزیین کنید.

طرز تهیه بامیه عسلی

مواد لازم برای تهیه بامیه عسلی

تخم مرغ ۲ عدد

آب یک پیمانه و نیم

آرد یک پیمانه

کره ۲۵ گرم

وانیل یک دوم قاشق چایخوری

طرز تهیه بامیه عسلی

کره، آب، یک قاشق شربت بار را درون یک تابه نچسب ریخته و روی حرارت می گذاریم و خوب هم میزنیم تا زمانی که آب به جوش بیاید. سپس به آن آرد را اضافه می کنیم و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت می گذاریم تا آب تبخیر شود. در این مدت مرتب باید آن را هم بزنید. سپس از روی حرارت بردارید و به ظرف دیگری منتقل کنید. پس از آنکه خمیر سرد شد به آن یک عدد تخم مرغ اضافه کنید و با همزن به خوبی مخلوط کنید. سپس یک تخم مرغ دیگر به همراه وانیل را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

خمیر بامیه که آماده شد آن را درون قیف بریزید و ماسوره دلخواهتان را درون آن قرار دهید. سپس درون تابه دارای روغن سرد، بامیه ها را بریزید و سپس روی حرارت قرار دهید تا بامیه ها بپزند. بعد از پخت بامیه ها را روی صافی یا دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. سپس درون شربت بار بیندازید و دو سه دقیقه صبر کنید. بامیه ها را از شربت خارج کنید و درون ظرف بگذارید و تزیین کنید.

تهیه بامیه

طرز تهیه بامیه خشک 

آرد یک پیمانه (۱۲۵ گرم)

آب ۱ پیمانه (۲۵۰ سی‌سی)

تخم‌مرغ ۲ عدد

روغن جامد یا مایع ۲ قاشق سوپ‌خوری

نمک خیلی کم

وانیل شکری یا وانیل خالص نصف قاشق مرباخوری یا یک هشتم قاشق مرباخوری

شربت بار ۲ قاشق سوپ‌خوری

نحوه تهیه بامیه خشک 

ابتدا آب، شربت بار، روغن و نمک را درون قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. بلافاصله بعد از جوش آمدن آب، همه آرد را درون قابلمه بریزید. فورا مواد را هم بزنید تا آرد جمع شود و دقت داشته باشید حرارت حتما باید کم باشد. با پشت قاشق خمیر را درون تابه پهن کنید و سپس جمع کنید و این کار را مرتب تکرار کنید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیر کم کم آماده است. یکی از نشانه های آماده بودن خمیر چسبیدن آن به سطح ماهیتابه است.

بعد از آن خمیر را در ظرف دیگری بگذارید تا خنک شود. می توانید آن را زیر و رو کنید تا سرد شدن آن زودتر انجام شود. بعد از آن یک عدد تخم مرغ داخل خمیر میشکنیم و با دست مخلوط می کنیم. اگر خمیر شل به نظر می رسد نگران نباشید با هم زدن حالت سفت تری پیدا می کند.

بعد از آن تخم مرغ دوم و وانیل را به خمیر اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم. هر بار حدود ۵ دقیقه همزدن خمیر طول می کشد. سپس خمیر را درون یک قیف با ماسوره دلخواه می ریزیم. شستن این خمیر سخت است پس بهتر است از قیف های یکبار مصرف استفاده کنید. 

درون یک قابلمه مقداری روغن سرخ کردنی بریزید. سپس بامیه ها را در اندازه دلخواه برش بزنید و داخل روغن سرد بریزید. سپس با حرارت کم سرخ کنید. بعد از اینکه بامیه ها کاملا سرخ شد و روغن اضافه آن را گرفتید. بامیه ها را درون شربت بار بریزید و بعد از چند دقیقه خارج کنید و درون ظرف بچینید.

سخن آخر

در این مقاله طرز تهیه انواع بامیه خوشمزه را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. امیدوارم بامیه خانگی خوشمزه و ترد را درست کنید و در کنار یک لیوان چای بهاره خوش طعم از خوردن آن لذت ببرید. برای خرید چای بهاره، خرید حبوبات و خرید ادویه می توانید از طریق همین سایت اقدام کنید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

بانک طعم 19 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید