طرز تهیه عدسی خوشمزه + 11 خاصیت بی نظیر عدس

عدسی یکی از غذاهای اصیل و قدیمی بین ایرانیان است که در صبحانه جایگاه خاصی دارد. در این مقاله طرز تهیه عدسی خوشمزه را به طور کامل توضیح خواهیم داد.
17 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

عدسی یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ایرانی است؛ همانطور که از نامش مشخص است، با عدس پخته می‌شود. عدسی یکی از غذاهای گرمی است که در اکثر مواقع، در وعده صبحانه سرو می‌شود. یکی از بهترین طرز تهیه عدسی دستور پخت سنتی این خورشت می‌باشد؛ که در ادامه با دستور تهیه عدسی؛ این غذای اصیل و خوشمزه با ما همراه باشید.

طرز تهیه عدسی خوشمزه و مجلسی

مواد لازم برای تهیه عدسی برای ۴ نفر:

پیاز : ۱ عدد؛

عدس: ۲.۵ پیمانه؛

آرد : ۱ قاشق غذا خوری؛

سیب زمینی: ۱ عدد؛

رب گوچه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری؛

نمک و فلفل و زرد چوبه: به مقدار لازم.

اولین مرحله برای تهیه خورشت عدسی، تهیه عدس تمیز و پاک کرده است. پس باید عدس ها را خوب تمیز کرده و قبل از پخت حدود یک ساعت در آب بخیسانید.

برای مرحله‌ی بعد؛ پیاز را پوست گرفته و سپس به صورت نگینی خرد کنید و به آن مقداری نمک، فلفل و زردچوبه بزنید، تا پیازها کاملا طلایی شوند. در مرحله‌ی بعد، آرد را اضافه کنید تا خوب با پیازها تفت بخورد و تغییر رنگ دهد. دقت کنید که آرد نسوزد؛ در این مرحله باید آرد را هم بزنید تا نسوزد و یا بوی خامی نگیرد. در صورت تمایل، عدس را هم کمی تفت می‌دهیم. در ادامه ۶ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را قرار می‌دهیم؛ تا عدس به آرامی بپزد.

روش تهیه عدسی

سپس سیب‌زمینی‌ها را پوست گرفته و نگینی خرد کنید و بشویید، سپس به عدسی اضافه کنید. سیب‌زمینی را به‌صورت مکعب‌های کوچک خرد می کنیم تا راحت تر پخته شوند.

پس از جوش آمدن آب، می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و حرارت شعله را کم کرده و اجازه دهید تا کاملا عدسی جا بیافتد. پس از گذشت حدود ۱ تا ۲ ساعت، عدسی شما آماده است. و می‌توانید نوش جان کنید.

حالا می توانید عدسی را در ظرف مورد نظر خود کشیده و ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده را برای زیبایی بیشتر روی آن بریزید. در صورت تمایل می توانید چند برش لیمو ترش تازه نیز در کنار عدسی خود سرو کنید.

شما می‌توانید برای تزیین آن از کنجد، جعفری تازه یا پیاز داغ به سلیقه خود استفاده کنید.

روش تهیه عدسی

نکاتی مهم در طرز تهیه عدسی

نکات تکمیلی مهم در، طرز تهیه عدسی را در ادامه بیان می‌کنیم؛ برای داشتن یک خورشت عدسی خوشمزه و لذیذ.

  • اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی به عدسی دلخواه است.
  • در هنگام پخت، دائما آن را هم بزنید تا ته نگیرد.
  • بهتر است برای اینکه نفخ عدس را به کمترین حد ممکن برسانید، آن را از شب قبل خیس کنید.
  • شما می توانید در حین سرخ کردن پیاز، رب گوجه‌فرنگی را با آن سرخ کنید.
  • دارچین و یا آبلیموی تازه، بسته به ذائقه شما میتواند اضافه شود.
  • برای خوشمزه‌تر شدن عدسی به آن سیب‌زمینی نگینی شده اضافه کنید و هرگز از گوشت استفاده نکنید زیرا عدسی، غذایی است که اصلا نیاز به گوشت ندارد.
  • برای خوشمزه‌تر شدن خورشت عدسی‌، می‌توانید از ادویه این غذا مانند گلپر و یا زیره نیز استفاده کنید.
  • برای راحتی کار میتوانید از عدس‌های بسته بندی شده استفاده کنید؛ چراکه گاها این عدس ها زود پزتر و تمیزتر هستند.
  • اگر آب عدسی‌تان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ یا سبزیجات بریزید و اگر عدسی شور شد می‌توانید از سیب‌زمینی استفاده کنید.
  • می‌توانید از قارچ نیز، برای بهتر شدن خورشت عدسی استفاده کنید.

عدس چیست؟

عدس یک دانه خوراکی است که به عنوان یک گیاه خوراکی استفاده می‌شود. از دو بخش درونی و پوسته تشکیل شده، این گیاه خوراکی حدود ۹۰۰۰سال قدمت دارد. یکی از مهم‌ترین مواد خوراکی، که حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی است. عدس انواع مختلفی دارد که از رایج‌ترین آن‌ها عدس سیاه، قرمز، قهوه‌ای، ماش، دال عدس، عدس ماکاچیادو، لپه و عدس سبز فرانسوی می باشد. از عدس در انواع غذاها استفاده می شود و عدسی یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی است.این دانه خوراکی بیشترین مصرف را در کشور هند دارد.

تهیه عدسی خوشمزه

خواص مهم عدس برای بدن

عدس یکی از مواد غذایی بسیار خوشمزه و در عین حال سرشار از خواص، برای سلامتی بدن انسان می‌باشد. از مهم‌ترین خواص عدس می‌توان به وجود مقادیر زیادی آهن و پروتئین گیاهی، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین B9 و اسید فولیک اشاره کرد. از فواید عدس می‌توان به بهبود دستگاه گوارش، کاهش فشار خون و درمان دیابت اشاره کرد. در ادامه به مهم‌ترین خواص عدس برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.

1- خواص عدس برای سلامت قلب

عدس حاوی مقادیر قابل توجهی از منزیوم می‌باشد؛ که برای سلامت قلب بسیار مفید است. همچنین حاوی پروتئین گیاهی است که بسیار برای ماهیچه‌های قلب مفید خواهد بود.

2- خواص عدس در تقویت سیستم عصبی

عدس سرشار از ریز مغذی‌های ویتامین و مواد معدنی است؛ این ریز مغذی‌ها و پروتئین‌ها بسیار در بهبود و تقویت سیستم عصبی بدن موثرند.

3- خواص عدس در بهبود عملکرد گوارش

عدس حاوی مقادیر فیبر می‌باشد. فیبر بسیار برای سلامت گوارش و همچنین به تحرک بهتر روده ها کمک می‌کند و سبب جلوگیری از یبوست می‌شود.

4- خواص عدس در بهبود عملکرد اندام های داخلی

پتاسیم به‌عنوان یکی از مواد معدنی موجود در عدس، برای فعالیت الکترولیتی بدن نسبت به سدیم، جایگزین بهتری است. عدس حاوی پتاسیم می‌باشد. پتاسیم، علاوه‌بر فعالیت به‌عنوان الکترولیت، برای عملکرد اندام‌هایی چون: قلب، مغز و کلیه‌ نیز مفید است.

5- خواص عدس در کنترل دیابت

همانطور که بیان شد، عدس‌ حاوی فیبر رژیمی است؛ که این ماده غذایی، مانند عدس به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. همچنین فیبر رژیمی، سبب کاهش سرعت جذب غذا به‌وسیله خون می‌شود و سطح قند خون را ثابت نگه ‌می‌دارد.

خواص عدسی

6- وجود مقادیر زیاد آهن

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های عدس، این است که حاوی مقادیر بالای آهن می‌باشد. آهن به تقویت و بهبود عملکرد مغز و قلب کمک می‌کند. عدس به‌ویژه برای بانوان بسیار عالی است و سبب بهبود بیماری فقر آهن خواهد شد.

7- خواص عدس در کنترل وزن

با توجه به وجود فیبر گیاهی موجود در عدس، سیری در بلند مدت احساس خواهد شد و همچنین به مرور زمان سبب کاهش و کنترل وزن خواهد شد.

8- خواص عدس در کاهش کلسترول خون

عدس حاوی فیبر محلول است که می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد. عدس یک انتخاب و یک جایگزین مناسب برای گوشت قرمز می‌باشد و همچنین کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهد.

9- خواص عدس درپیشگیری از ابتلا به سرطان

عدس یک منبعی فوق العاده از آنتی‌اکسیدان‌هایی است؛ که می‌توانند به جلوگیری از برخی انواع سرطان‌ها کمک کنند. همچنین از اکسیدان‌هایی که در اثر رادیکال‌های ازاد ایجاد می‌شود و سبب بروز سرطان می‌شود؛ جلوگیری و با آن‌ها مبارزه می‌کند.

10- خواص عدس در بازسازی و سلامت پوست

عدس حاوی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از پوست در برابر تاثیرات مخرب آلودگی‌ها محافظت کند. خوردن عدس به کاهش پیری و چین‌وچروک در پوست کمک می‌کند. با مصرف عدس، علاوه‌بر حفظ تناسب اندام، می‌توانید پوستی سالم و جوان داشته باشید.

اگر می‌خواهید دندان‌های سفیدی داشته باشید؛ می‌توانید دانه عدس را سوزانده و به دندان‌هایتان بزنید. تاثیر آن را در بلند مدت خواهید دید.

بریم برای خرید عدس


بانک طعم 17 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید