طرز تهیه استیک گوشت حرفه ای به روش رستورانی

در این مقاله طرز تهیه استیک گوساله رستورانی روی گاز را به طور کامل آموزش دادیم. همچنین به معرفی ادویه های مورد نیاز برای این غذا پرداختیم.
12 بهمن 1402 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

استیک گوشت، یکی از غذاهای ساده و بسیار خوشمزه بین‌المللی در ایران و جهان است که طرفداران بسیار زیادی دارد و افراد زیادی تمایل دارند این غذای خوشمزه را در خانه یا رستوران تجربه کنند. حتما با دیدن عکس‌های استیک در عکس‌ها یا فیلم‌ها، علاقه بسیار زیادی به تهیه و خوردن این غذای خوشمزه پیدا کرده‌اید. از این رو در این جا می‌خواهیم طرز تهیه استیک را به روش‌ رستورانی و دیگر روش‌های موجود به شما آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه استیک گوساله به صورت رستورانی و غیر آن را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه استیک رستورانی

طرز تهیه استیک به سبک رستورانی بدین صورت است که باید ابتدا مواد اولیه لازم برای تهیه استیک را فراهم کنید. مواد لازم برای تهیه استیک برای ۴ نفر عبارت هستند از: ۴ عدد راسته فیله استیکی گوساله، ۸ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۴ حبه سیر، چند ساقه رزماری خشک و نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی.

طرز تهیه استیک رستورانی و طرز تهیه استیک ایتالیایی به این صورت است که ابتدا باید برای تهیه استیک گوشت خوشمزه و آبدار، گوشت را مرینیت یا نرم کرد. این کار با اضافه کردن ادویه نرم‌کننده گوشت یا تندرایزر به گوشت به راحتی انجام می‌شود. هم‌چنین برای نرم کردن گوشت می‌توانید گوشت استیک را در ظرف مناسب قرار دهید و سپس روغن زیتون را به صورت پخش بر روی گوشت استیک بریزید تا به آن نفوذ کند. 

پس از آن طرز تهیه استیک گوساله به این صورت است که باید گوشت استیک را با دست به خوبی ماساژ دهید. با این کار روغن زیتون به طور کامل وارد بافت گوشت استیک خواهد شد. پس از آن لازم است که پوست سیر را جدا کنید، سپس سیر را بشویید و با دندانه‌های ریز ان را رنده رنده کنید.

روش تهیه استیک در فر

پخت استیک رستورانی

پس از آن لازم است که سیر رنده شده را در ظرف گوشت استیک بریزید و سیر را بر روی استیک‌ها به آرامی ماساژ دهید، با این کار عطر و طعم سیر وارد گوشت استیک خواهد شد. هم‌چنین مقداری نمک و فلفل سیاه بر روی گوشت استیک بریزید. پس از آن لازم است که فیله‌های استیک را با استفاده از دست دوباره ورز دهید. هم‌چنین رزماری را بر روی تکه‌های گوشت قرار دهید. پس از آن بایستی که بر روی ظرف سلفون کامل بکشید و به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید.

پس از آن باید اجازه دهید که تکه‌های گوشت داخل یخچال به خوبی قرار بگیرند تا مزه خوبی بگیرند. پس از گذشت مدت زمان مناسب، فیله‌های مزه‌دار شده را از یخچال خارج کنید و سپس تابه گریل را بر روی حرارت قرار دهید. طرز تهیه استیک در فر نیز به همین روش می‌تواند انجام شود.

حرارت مناسب برای استیک

باید صبر کنید تا گریل به خوبی گرم شود. پس از آن تکه‌های گوشت را روی تابه گریل قرار دهید و به صورت یک‌دست گریل کنید تا حرارت به همه جای گوشت استیک برسد. حرارت تابه باید متوسط رو به بالا باشد. در ادامه باید با استفاده از پشت کف گیر، روی استیک گوشت را فشار دهید تا فیله‌ها به طور کامل گریل شوند. پس از گریل شدن و پخت یک طرف استیک، باید استیک را برداریم و طرف دیگر را بر روی گریل یا فر قرار دهید.

در ادامه دوباره باید کف‌گیر روی فیله‌ها را فشار دهید تا طرف دیگر استیک‌ها نیز گریل شود. پس از آن باید سبزیجات دلخواه شسته می‌شوند و آن را داخل تابه گریل قرار دهید. در انتها لازم است که دو طرف سبزیجات گریل شوند و به همراه استیک گریل شده در ظرف مورد نظر چیده شود. حال استیک گوشت آماده شده است و می‌توانید با سیب زمینی نوش جان کنید. دیدی که طرز تهیه استیک در خانه چه قدر آسان است.

طرز پخت گوشت استیک به سبک رستوران‌ها

برای طرز تهیه استیک رستورانی دقت داشته باشید که باید از تابه‌ای استفاده کنید که جنس چدن دارد. تابه‌های چدنی مخصوص گریل برای این کار مناسب هستند. تابه را کاملا حرارت دهید و سپس کمی روغن کف تابه بریزید. پس از داغ شدن روعن، استیک را داخل تابه بیندازید. اگر استیک ضخیم دارید، حتما با بیفتک کوب آن را بکوبید .هم‌چنین می‌توانید از استیک‌های نازک‌تر استفاده کنید.

روش تهیه استیک گوساله

دقت داشته باشید که لازم است در دقایق اول همیشه استیک را برگردانید تا تمام سطح آن حرارت دهد و رنگ آن تغییر کند. پس از آن ۵ دقیقه فرصت دهید تا یک طرف آن کامل بپزد. هر طرف استیک در مدت ۵ دقیقه پخته می‌شود. این البته به قطر استیک در حال پخت نیز بستگی خواهد داشت. اگر می‌خواهید استیک رستورانی آبداری داشته باشید، پس از یک ربع، استیک خود را بردارید.

پس از اتمام پخت استیک و انجام طرز تهیه استیک گوساله، استیک را از تابه خارج کنید و صبر کنید استیک به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه بیرون تابه بماند تا عصاره خود را جذب کند. در صورت مصرف سریع استیک، استیک خشک و بی مزه خواهد شد. حتما آن را با فویل بپوشانید تا از سرد شدن آن جلوگیری کنید. پیشنهاد می‌شود برای سرو کردن استیک رستورانی حتما از سبزیجات تازه مانند کاهو، جعفری، کلم بروکلی و پیاز استفاده کنید.

طرز تهیه استیک خانگی

ممکن است شما بخواهید طرز تهیه استیک گوساله را به روش خانگی انجام دهید. برای این کار ابتدا لازم است که چربی‌های قسمت بیرونی گوشت را جدا کنید چون این چربی‌ها بر روی طعم استیک اثر خواهند گذاشت و طعم و بوی استیک را به سمت سوختگی خواهند برد. پس از آن باید یک دستمال کاغذی رطوبت استیک را در طرز تهیه استیک به کار بگیرید. بر روی هر دو طرف استیک نمک و فلفل قرمز یا پودر فلفل سیاه بریزید. سپس گوشت را ماساژ دهید. استیک را سپس بین یک تا ۴۸ ساعت باید داخل یخچال قرار دهید.

حال لازم است که مواد مزه دار کردن استیک را آماده کنید. برای این کار موادی مانند کره، آویشن، رزماری، سیر و پیازچه را با هم مخلوط کنید و بر روی حرارت، به خوبی هم بزنید.‍ در طرز تهیه استیک گوساله دقت داشته باشید که ۱۰ دقیقه پیش از گریل کردن، کره و سبزیجات را بر روی آن بریزید. پس از آن شما می‌توانید طرز تهیه استیک در فر یا طرز تهیه استیک گوشت روی گاز یا بر روی باربیکیو انجام دهید.

مخلوط گوشت و برنج مکزیکی


ترد کردن استیک

برای این کار باید استیک را بر روی حرارت مستقیم گریل دهید. برای ترد شدن استیک و داشتن بافت و طعم نرم، پیشنهاد می‌شود که استیک را روی شعله بگذارید و هر طرف استیک را بر روی حرارت مستقیم به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بپزید. دقت داشته باشید که باید رنگ استیک پس از حرارت قهوه‌ای شود. این رنگ نه باید سیاه شود و نه صورتی که نشان‌دهنده زیاد یا کم پخته شدن استیک باشد. 

پس از انجام طرز تهیه استیک در فر یا ماهی‌تابه لازم است که به مدت ۵ دقیقه آن را بر روی گریل قرار دهید تا حرارت به خوبی به آن برسد. ۵ دقیقه که گذشت، باید استیک را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید و مقداری سس قارچ یا پوره سیب زمینی بر روی آن بریزید تا مزه بهتری به آن بدهید. از این رو بسیاری از افراد به دنبال یادگیری طرز تهیه استیک با سس قارچ هستند تا تجربه بهتری از طرز تهیه استیک داشته باشند.

طرز تهیه استیک به سبک رستورانی

طرز تهیه سس قارچ مخصوص استیک گوشت

در طرز تهیه استیک گوساله یا در طرز تهیه استیک گوسفندی بسیاری از افراد تمایل دارند که برای کسب لذت بیشتر و تجربه مزه‌ای بهتر از استیک، سس قارچ درست کنند و از آن بر روی استیک خود استفاده کنند. برای تهیه سس قارچ لازم است که از ۲ قاشق غذا خوری کره، ۴ قاشق غذا خوری روغن زیتون، ۶۰۰ گرم قارچ، ۲ حبه سیر، ۱ پاکت خامه صبحانه، نصف لیوان شیر، ۵۰ گرم پنیر موزارلا، نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار دلخواه و ۵۰ گرم جعفری خرد شده استفاده کنید.

برای تهیه سس قارچ قابل استفاده در طرز تهیه استیک لازم است که ابتدا قارچ‌ها را بشورید و به صورت ورقه‌ای آن را خرد کنید سپس کره و روغن را با هم داخل یک تابه بریزید. پس از گرم شدن کره، باید قارچ‌ها را در کره تفت دهید و صبر کنید تا آب آن کشیده شود. پس از طلایی شدن قارچ‌ها لازم است که سیر ریز رنده شده را به آن اضافه کنید. پس از بلند شدن بوی سیر، باید خامه را اضافه کنید. برای تهیه سس قارچ، لازم است که یک پاکت خامه نیز به آن اضافه کنید.

در مرحله بعد لازم است که بر روی شعله ملایم گاز، خامه را با قارچ به خوبی مخلوط کنید. پس از آن شیر را اضافه و مخلوط نمایید. پس از آن به مقدار دلخواه باید نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به همراه پنیر پیتزا اضافه کنید. به خوبی دوباره سس قارچ را هم بزنید تا پنیر آب و با گرمای سس ذوب شود. سس قارچ کمی پس از پخت سفت خواهد شد، البته نباید زیاد از حد غلیظ و سفت شود.

روش تهیه استیک

طرز تهیه استیک گوشت روی اجاق گاز

یکی از روش‌های موجود برای تهیه استیک، طرز تهیه استیک گوشت روی گاز است. اگر می‌خواهید روی اجاق گاز، پخت استیک را انجام دهید لازم است که استیک نازک‌تری با ضخامت حدود ۵ سانتی متر انتخاب کنید. با این کار می‌توانید بیرون اجاق گاز را کاملا ترد و داخل آن را نیز مغزپخت کنید. اگر استیک ضخیم‌تری داشته باشید، باید آن را بر روی حرارت کم و به مدت طولانی‌تری بپزید. استیک را ۳۰ دقیقه قبل از یخچال بیرون بگذارید و در دمای اتاق قرار دهید تا سریع‌تر بپزد. بر روی استیک نمک و فلفل قرمز بپاشید.

هم‌چنین نمک با دانه‌های درشت معمولا بهتر است. یک ماهیچه بزرگ چدنی را بر روی حرارت متوسط قرار دهید. نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در آن بریزید و ظرف را با آن چرب کنید. هم‌چنین می‌توانید از روغن نارگیل نیز برای این کار استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از ماهیتابه معمولی و روغن بیشتری نیز استفاده کنید.استیک را پس از آن به مدت ۳ تا ۴ دقیقه بر روی اجاق گاز داخل ماهی‌تابه بگذارید تا زمانی که گوشت استیک قهوه‌ای شود. بایداستیک را برگردانید تا هر دو طرف ترد و قهوه‌ای باشد.پس از آن باید حرارت را تا متوسط رو به کم کاهش دهید و صبر کنید تا میزان مورد نظر بپزد. اگر دما سنج گوشت دارید به این راهنما دقت کنید.

انواع استیک پخت شده

استیک نیم پز: دمای این استیک ۵۴ تا ۵۷ درجه سانتیگراد است. بعد از برگرداندن هر دو طرف فورا استیک را از ظرف دربیاورید.

نیم پز تا متوسط: دمای این استیک ۶۰ درجه سانتیگراد است. یک تا ۳ دقیقه طولانی‌تر از استیک نیم پز در هر طرف طول می‌کشد تا به این مرحله برسد.

متوسط: دمای این استیک ۶۸ درجه سانتیگراد است. اجازه دهید هر طرف ۳ – ۵ دقیقه دیگر بپزد.

پخته: دمای این استیک نیز ۷۴ درجه سانتیگراد. اجازه دهید هر طرف ۵ – ۷ دقیقه دیگر بپزد.

پس از خارج کردن استیک پخته شده روی اجاق گاز، باید صبر کنید استیک به مدت ۱۰ دقیقه خنک شود. این کمک به حفظ طعم و آبداری استیک خواهد کرد. هم‌چنین یک قطعه فویل آلومینیومی را بر روی استیک بکشید تا چند دقیقه بر روی آن بماند.

طعم دار کردن استیک

به شما پیشنهاد می‌شود که پیش از اتمام کامل طرز تهیه استیک، ۳۰ دقیقه قبل از پخت چاشنی‌های خشک را امتحان کنید تا طعم بسیار بهتری به گوشت استیک خود بدهید. برای این کار توصیه می‌شود از هر ادویه یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری به هر طرف گوشت استیک اضافه نمایید.

روش پخت استیک

ادویه مناسب در طرز تهیه استیک عبارت هستند از: پودرپیاز، پودر پاپریکا، پودر فلفل چیلی، پودر سیر، رزماری، آویشن، پونه کوهی، شکر قوه‌ای، فلفل چیلی، فلفل پاپریکا و پودر قهوه.

مارینادتر چیست؟

بهتر است که از یک مارینادتر برای خوش طعم و مرطوب کردن هر چی بیشتر استیک استفاده کنید.مارینادتر معمولا باید یک شب بر روی استیک بماند. این مواد در برگیرنده سرکه و آبلیمو و … هستند و برخی از بافت‌ها را تجزیه می‌کنند و گوشت تردتر می‌شود. استیک را همراه با ماریناد در یک کیسه بگذارید و یک شب در یخچال بگذارید تا نتیجه بهتری در تهیه استیک بگیرید. سعی کنید ادویه‌ها و ترکیبات مختلف را برای این کار امتحان کنید.

به شما پیشنهاد می‌شود که از یک سوم پیمانه سویا سس، روغن زیتون، آبلیمو، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری پودر سیر، ریحان خشک، جعفری، رزماری، فلفل سیاه، یک سوم پیمانه سرکه، نصف پیمانه سویا سس، یک پیمانه روغن گیاهی، ۳ قاشق غذاخوری سس ورچسترشایر، ۲ قاشق غذاخوری خردل، ۲ – ۳ حبه سیر خرد شده، ۱ قاشق غذاخوری فلفل سیاه استفاده کنید.یک تکه کره را روی استیک قرار دهید. کره می‌تواند به داخل گوشت نفوذ کند و طعم و مزه و رطوبت آن را بهتر کند.

ادویه خانگی استیک

هم چنین می‌توانید از کره ترکیبی نیز استفاده کنید. برای ساخت کره ترکیبی ۶ قاشق غذا خوری کره را با سبزیجات در مخلوط کنید و در فریزر قرار دهید.

  • یک قاشق چای‌خوری آویشن، مریم گلی و رزماری
  • ۲ تا ۳ حبه سیر خرد شده
  • یک قاشق چای‌خوری پودر شیلی و فلفل قرمز و گشنیز

هم‌چنین می‌توانید پیاز، فلفل و قارچ و پیاز سرخ شده و پنیر را نیز بر روی استیک بریزید.

تهیه انواع استیک

خرید ادویه

در این جا سعی کردیم شما را با روش‌های مناسب و رایج برای طرز تهیه استیک به خوبی آشنا کنیم تا بتوانید این غذای خوشمزه را با خیال راحت به سبک رستورانی یا خانگی هر زمان که بخواهید تهیه کنید. هم‌چنین ادویه‌های بسیار زیادی وجود دارند که برای خوش طعم شدن استیک می‌توانید به آن اضافه کنید. این ادویه‌جات شامل فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر، پودر پاپریکا، آویشن، رزماری و… است.

به شما پنیشهاد می‌شود که برای خرید ادویه در انواع مختلف با کیفیت بسیار عالی و قیمت بسیار مناسب از فروشگاه بانک طعم اقدام کنید. بانک طعم انواع ادویه را با کیفیت و قیمت بسیار مناسب برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید خرید خود را به راحتی از آن انجام دهید. برای خرید ادویه بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه محصولات شوید. در خدمت شما هستیم.

بریم برای خرید ادویه

بانک طعم 12 بهمن 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید