راه های افزایش شیر مادر چگونه است؟

شیر مادر بهترین راه برای تغذیه و تقویت کودک است. در این مقاله به چندین راه افزایش شیر مادر در حین بارداری و بعد از آن به طور کامل پرداختیم.
17 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

یکی از دغدغه‌های اصلی هر مادر در دوران شیردهی، راه افزایش شیر مادر است. به این دلیل که سلامتی و رشد کودک در گرو خوردن شیر مادر است. خوردن برخی غذاها در دوران شیردهی کمک می‌کند تا میزان تولید شیر مادر افزایش پیدا کند. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که برای افزایش شیر مادر باردار چه باید کرد؟ در ادامه با ما باشید تا نکاتی را در رابطه با راه حل افزایش شیر مادر مطرح کنیم.

راه افزایش شیر مادر

یکی از نگرانی‌های هر مادری در دوران بارداری، عدم کافی بودن شیر برای نوزاد تازه متولد شده است. به این دلیل که در این شرایط، نوزاد به اندازه کافی نمی‌تواند مواد مغذی را از مادر خود دریافت کند. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید، هر چقدر بتوانید به نوزاد خود شیر بیشتر بدهید، ذخیره شیر شما بیشتر خواهد شد.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای شیر دادن به نوزاد خود، به خصوص در هفته‌های اول بعد از زایمان بهتر است برنامه خاصی نداشته باشید؛ بنابراین هر زمان که نوزاد شما احساس گرسنگی داشت، می‌توانید به او شیر دهید. همچنین در صورت خالی شدن یک سینه، بهتر است شیردهی را از سینه دیگر خود شروع کنید. راه افزایش شیر مادر شیردهی مرتب به کودک‌تان است.

اگر در روزهای اول بعد از زایمان مقدار شیر سینه‌های شما کم است، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. به این دلیل که شیر شما بسیار غلیظ است و مقدار زیادی مواد مغذی دارد؛ بنابراین نوزاد شما مواد غذایی بسیار زیادی را دریافت خواهد کرد. همچنین توجه به وزن کودکتان می‌تواند نشانه خوبی برای کافی بودن شیر شما باشد. اگر وزن کودک رو به بالا باشد؛ بنابراین مقدار شیر دریافتی نوزاد شما بسیار مناسب است.

راه افزایش شیر مادر

راههای افزایش شیر مادر بعد از سزارین

اگر به دنبال راه افزایش شیر مادر برای نوزاد هستید، پیشنهاد می‌کنیم که نکات زیر را در نظر داشته باشید تا به هدف خود برسید.

  • شیردادن مرتب به کودک: به‌طور کلی هرچقدر کودک شما شیر بیشتری بخورد، سینه‌های شما شیر بیشتری تولید خواهد کرد. بنابراین بهتر است کودک را در وضعیتی بغل کنید که به راحتی بتواند سینه شما را در دهان خود نگه دارد. در غیر این صورت ممکن است کودک از خوردن شیر امتناع کند.
  • دوشیدن شیر: راه افزایش شیر مادر دوشیدن شیر است. در صورتی که کودک شما تمایل زیادی به خوردن شیر ندارد، می‌توانید شیر خود را بدوشید تا تولید شیر متوقف نشود.
  • کم کردن شیردهی: هر زمان که احساس کردید، مقدار شیر تولیدی شما کمتر شده است، پیشنهاد می‌کنیم که دو تا سه روز را فقط به شیردادن به کودک خود اختصاص دهید. البته در این بین بهتر است تغذیه خودتان را نیز بهتر کنید.
  • تغییر موقعیت: خوردن شیر از یک سینه باعث می‌شود تا بعد از مدتی شیردهی شما کم شود. برای این منظور بهتر است ابتدا کودک شما شیر یک سینه شما را به‌طور کامل بخورد. سپس می‌توانید شیردهی را از سینه دیگر خود شروع کنید. یکی از خوبی‌های این روش، رسیدن چربی‌های انتهایی شیر به کودک است.
  • استراحت کافی: از جمله راه‌های افزایش شیر مادر در روزهای اول زایمان تغذیه خوب، استراحت کافی، رژیم غذایی متعادل‌ کننده و استفاده از مایعات است؛ که به افزایش شیر مادر کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • استفاده از لباس زیر مناسب: استفاده از لباس‌ زیر گشاد و راحت یک راه افزایش شیر مادر است که می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی جریان شیر بگذارد. در غیر این صورت اگر لباس زیر شما تنگ باشد، ممکن است مجرای شیر شما را ببندد. در نتیجه تولید شیر سینه‌های شما متوقف خواهد شد.

روش افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر در دوران بارداری

برای افزایش شیر مادران باردار در دوران بارداری راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد. اگرچه تولید شیر در این دوران اتفاق نمی‌افتد، اما زنان باردار می‌توانند با رعایت برخی نکات، به افزایش شیر مادر در دوران بارداری کمک بسیار زیادی کنند تا بعد از تولد کودکشان، به میزان کافی شیر داشته باشند. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف قند کمتر: استفاده از پروتئین و چربی‌های سالم در رژیم غذایی علاوه‌بر پیشگیری از اضافه وزن مادر باردار، از افزایش هورمون استروژن در بدن نیز جلوگیری می‌کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای افزایش شیر مادر در زمان بارداری مصرف غذاهای قندی را به حداقل برسانید تا تعادل در هورمون‌های شما برقرار شود.
  • دوری از استرس: راه افزایش شیر مادر دوری از استرس است. برای این منظور به سایر افراد خانواده توصیه می‌کنیم که خانه را برای مادر باردار، به فضایی بدون دغدغه و نگرانی تبدیل کنند. به این دلیل که استرس می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی تولید شیر بگذارد.
  • مصرف برخی مواد غذایی: مصرف قهوه، نوشابه‌های کولا، نوشابه‌های انرژی‌زا، چای، شکلات تلخ و… از جمله مواردی است که میزان تولید شیر مادر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • مصرف آهن: یکی از راه های افزایش شیر مادر در بارداری مصرف برخی منابع سرشار از آهن است. از آنجایی که بیشتر مادران باردار دچار کمبود آهن هستند، این مسئله می‌تواند بر روی میزان شیر مادر تاثیرگذار باشد.
  • کاهش مصرف سدیم: اگر می‌خواهید بدانید که برای افزایش شیر مادر در ماه نهم بارداری چه چیزی کمک‌کننده بدن شما است، باید بگوییم که مصرف نمک خود را کاهش دهید. استفاده بسیار زیاد از نمک می‌تواند ذخایر شیر مادر را تحت تاثیر قرار دهد.
  • دوشیدن شیر: برای تحریک مادر به زایمان پیشنهاد می‌کنیم که دوشیدن شیر را شروع کنید. این کار قبل از زایمان یک راه افزایش شیر مادر بعد از دوران بارداری است.

افزایش شیر مادر

حبوبات و ادویه‌های مناسب برای افزایش شیر مادر

از جمله راه های خانگی افزایش شیر مادر مصرف برخی غذاهای مخصوص است که شیردهی مادر شیرده را تقویت می‌کنند. اگر شما هم به دنبال افزایش شیر هستید، بهتر است این ادویه‌ها و حبوبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ تا علاوه‌بر افزایش شیر، سلامت بدن شما را تامین کند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جو: جو به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، برای دستگاه گوارش بسیار مناسب است و خطر ابتلا به دیابت را در مادر باردار به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • رازیانه: یک راه سریع افزایش شیر مادر مصرف این گیاه است. رازیانه می‌تواند کیفیت شیر شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه‌براین، مصرف این گیاه می‌تواند گریه‌های کولیک نوزاد شما را به میزان قابل توجهی کنترل کند. شما می‌توانید از این گیاه به صورت ادویه در غذاهای خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید دانه‌های رازیانه را همراه با شیر یا چای نیز نوش جان کنید.
  • مصرف شنبلیله: یک راه افزایش شیر مادر استفاده از دانه‌های شنبلیله است. برای این منظور می‌توانید مقداری از دانه‌های این گیاه را همراه با شیر نوش جان کنید. همچنین می‌توانید دانه‌های این گیاه را با برخی از ادویه‌ها ترکیب کنید. مصرف این دانه‌ی ارزشمند کیفیت شیر شما را بالا می‌برد.
  • مصرف مارچوبه: یک راه حل سریع افزایش شیر مادر مصرف مارچوبه است. این ادویه سرشار از فیبر، ویتامین A، ویتامین K و… است؛ که حجم تولید شیر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • مصرف نخود: پروتئین بالای نخود، سریع ترین راه افزایش شیر مادر است. نخود جزو حبوباتی است که سرشار از کلسیم، ویتامین ب کمپلکس و فیبر است. نخود ارزش غذایی بالایی برای مادر شیرده دارد.

روش مناسب افزایش شیر مادر

مواد غذایی مناسب برای افزایش شیر مادر

از جمله راه های افزایش شیر مادر بعد از زایمان طبیعی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. برخی از مواد غذایی مناسب برای افزایش شیر مادر شامل موارد زیر است:

  • مصرف بادام: بادام به دلیل داشتن امگا ۳ و ویتامین E، میزان شیردهی شما را افزایش می‌دهد. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که بادام را به همراه شیر نوش جان کنید.
  • کدو سبز: راه افزایش شیر مادر مصرف کدو سبز است. این ماده غذایی به دلیل هضم راحت‌تر، برای بدن مادر شیرده بسیار مناسب است. علاوه‌براین می‌تواند بر روی کیفیت شیر مادر تاثیر بسیار زیادی بگذارد. برای این منظور می‌توانید علاوه‌بر خوردن خود کدو سبز، از آب آن نیز برای کاهش سطح قند خون بالا نیز استفاده کنید.
  • مصرف هویج: یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای افزایش میزان شیردهی، مصرف یک لیوان آب هویج در زمان صبحانه و ناهار است. از آنجایی که هویج سرشار از ویتامین A است، در نتیجه می‌تواند بر روی کیفیت شیر شما نیز تاثیر بسیار بالایی بگذارد. برای این منظور می‌توانید هویج را به شکل‌های مختلف مانند پوره، خام و یا پخته در غذا مصرف کنید.
  • مصرف سیر: به کمک خوردن سیر می‌توانید شیردهی خود را تقویت کنید. برای این منظور می‌توانید سیر را به صورت سرخ شده در غذاهای خود مانند سوپ استفاده کنید. همچنین می‌توانید در پلوهای روزانه خود، چند حبه سیر بریزید.
  • مصرف اسفناج و برگ چغندر: راه افزایش شیر مادر مصرف اسفناج و برگ چغندر است. این سبزی سرشار از آهن، کلسیم و فولیک اسید است و خاصیت سم‌زدایی نیز دارد. شما می‌توانید از برگ‌های این گیاه در سوپ خود استفاده کنید.
  • کنجد سیاه: دانه‌های کنجد به دلیل داشتن کلسیم زیاد، می‌تواند شیر مادران شیرده را افزایش دهد. برای این منظور می‌توانید دانه‌های کنجد را همراه با شیر، بادام و شکر استفاده کنید.

روشن نگهداری شیر مادر

نکات مهم برای شیردهی به کودک

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید شیردهی مناسبی داشته باشید و کودک خودتان را راحت‌تر شیر دهید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در محیطی آرام و بدون استرس به کودک دلبندتان شیر دهید.
  • در زمان شیردادن سعی کنید که کاملا خونسرد باشید.
  • رژیم غذایی گفته شده در بالا را رعایت کنید.
  • سعی کنید که همیشه اطراف سینه‌های خود را گرم نگه دارید. برای این منظور استفاده از حوله گرم را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
  • بعد از هر بار شیردهی سعی کنید که حتما آروغ کودک دلبندتان را بگیرید تا کودک شما دچار نفخ شکم نشود.
  • به‌طور مرتب و منظم به کودک خود شیر دهید. راه افزایش شیر مادر شیر دادن دائم به کودک است.
  • برخی از خانم‌ها به دلیل افزایش وزن در دوران بارداری، رژیم می‌گیرند. اما اکنون زمان مناسبی برای گرفتن رژیم نیست و باید به تغذیه خود توجه کافی داشته باشید.
  • ماساژ سینه می‌تواند به باز شدن مجاری شیردهی سینه کمک بسیار زیادی بکند.
  • مصرف الکل و نیکوتین در زمان شیردهی، علاوه بر کاهش میزان شیر، برای سلامت کودک دلبندتان نیز مضر است.
  • مصرف شیر خشک، آب و جامدات برای کودکان زیر شش ماه منع مصرف دارد. چرا که باعث می‌شود کودک شما تمایل چندانی به خوردن شیر نداشته باشد.

ما در این مقاله در رابطه با راه افزایش شیر مادر صحبت کردیم. رعایت این نکات کمک می‌کند تا بتوانید شیردهی بهتری داشته باشید. این موضوع علاوه‌بر سلامت مادر، بر روی سلامت کودک نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

از آنجایی که حبوبات و ادویه‌ها تاثیر مستقیمی بر روی افزایش شیر مادر دارد، در صورت تمایل به خرید نخود می‌توانید از لینک زیر اقدام به خرید کنید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در رابطه با مصرف حبوبات مفید برای افزایش شیردهی، می‌توانید زیر همین پست نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بریم برای خرید حبوبات

بانک طعم 17 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید