برای درمان حالت تهوع بارداری باید چه کارهایی انجام دهم؟

در این مقاله درمان حالت تهوع بارداری را روش‌های مختلف بیان کردیم که خانوم‌های بارداری می‌توانند حالت تهوع خود را با این روش‌ها درمان کنند.
16 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

حالت تهوع در بارداری یک مسئله شایع است که اکثر خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. به طور معمول تهوع و استفراغ از هفته ۶ یا ۹ شروع می‌شود و تا هفته ۱۴ به طول می‌انجامد. البته این احتمال وجود دارد که در برخی از زنان تا ماه آخر بارداری هم باقی بماند. با اینکه به جنین آسیبی نمی‌رساند، اما می‌تواند باعث ایجاد مشکل در کارهای روزانه خانم‌های باردار شود. برای درمان حالت تهوع در بارداری، نسخه‌های خانگی و سنتی زیادی وجود دارد. اگر باردار هستید و از تهوع صبحگاهی رنج می‌برید، در این مطلب به موارد خوبی برای کمک به شما در خلاص شدن از تهوع بارداری اشاره می‌کنیم.

چند توصیه موثر برای درمان حالت تهوع بارداری در خانه

بیشتر خانم‌ها، تهوع بارداری را در هنگام صبح تجربه می‌کنند؛ به همین خاطر به آن تهوع صبحگاهی هم گفته می‌شود. البته این حس می‌تواند در هر زمان شبانه‌روز اتفاق بیفتد. علت دقیق آن هنوز مشخص نشده است. با این حال عواملی مانند استرس، افزایش هورمون استروژن، حس بویایی پیشرفته، سابقه خانوادگی، کمبود برخی از ویتامین‌ها مثل ویتامین بی |B، ناراحتی معده و مشکل روحی و روانی می‌توانند در ایجاد حالت تهوع و استفراغ بارداری نقش داشته باشند.

تهوع بارداری چیز جالبی نیست، اما با توجه به حفظ سلامت جنین از هر راهکاری برای رفع آن نمی‌توان استفاده کرد. برای درمان حالت تهوع بارداری باید از نسخه‌هایی استفاده کرد که به سلامت مادر و جنین آسیبی نرساند. در زیر برای مقابله با تهوع بارداری، چند راهکار سریع و بی‌خطر معرفی می‌کنیم.

۱− صبحانه را در رختخواب بخورید

به هیچ عنوان قصد شوخی نداریم. بیشتر خانم‌ها در اول صبح، حالت تهوع را تجربه می‌کنند. با اینکه حدود هفت یا هشت ساعت چیزی نخورده‌اند. خالی بودن معده و سطح قند خون پایین باعث بدتر شدن حالت تهوع بارداری می‌شوند. به همین خاطر برای درمان حالت تهوع دوران بارداری در طب سنتی پیشنهاد می‌کنیم که صبحانه را در رختخواب بخورید. بهتر است با محصولات خشک مانند نان تست و غلات شروع کنید. زیرا با تامین سریع کالری باعث افزایش سطح قند خون شده و برخی از اسیدهای مربوط به حالت تهوع را جذب می‌کنند.

درمان حالت تهوع در بارداری

۲− درمان حالت تهوع بارداری با زنجبیل

درمان حالت تهوع بارداری با زنجبیل از زمان مادربزرگ‌هایمان رایج بوده است. اگر به دنبال یک گیاه دارویی موثر برای رفع تهوع صبحگاهی خود هستید، زنجبیل گزینه خوبی است. تا به حال برای درمان تهوع بارداری با گیاه زنجبیل اثر منفی گزارش نشده است. البته مانند دیگر مواد غذایی و دارویی بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. جالب است بدانید که تاثیر این گیاه دارویی موثر در درمان تهوع بیشتر از ویتامین B6 است. برای استفاده از خواص زنجبیل در درمان حالت تهوع بارداری می‌توانید پودر یا عصاره تازه آن را به چای و نوشیدنی صبح خود اضافه کنید.

۳− نعناع را امتحان کنید

گیاه نعناع دارای خواص دارویی مفید زیادی است. یکی از آن موارد درمان ویار حاملگی و حفظ آرامش است. برای درمان حالت تهوع بارداری می‌توانید از دمنوش نعناع یا عرق نعنا استفاده کنید. اگر بعد از خوردن غذا احساس حالت تهوع به شما دست می‌دهد، با خوردن مقداری عرق نعناع بعد از غذا می‌‌توانید آن را درمان کنید.

تهیه دمنوش نعناع برای درمان تهوع بارداری در هنگام صبح اثر بخش است. برای شیرین کردن چای نعناع می‌توانید از عسل یا نبات استفاده کنید. زیاده‌‌روی در مصرف نعناع برای خانم‌های باردار مضر است، پس سعی کنید مصرف متعادل داشته باشید.

۴− حجم وعده‌های غذایی را کم کنید

اگر شما هم مانند دیگر افراد عادت دارید در طول روز سه وعده غذایی پر حجم بخورید، وقت اصلاح آن رسیده است. در زمان بارداری سطح قند خون خیلی سریع پایین می‌آید و این برای مادر و جنین خوب نیست. به همین خاطر توصیه می‌کنیم برای تثبیت سطح قند خون به جای سه وعده غذایی استاندارد، ۵ یا ۶ وعده غذایی کوچک بخورید. از طرفی احساس سیری و گرسنگی زیاد باعث تشدید حالت تهوع می‌شود. بنابراین با انتخاب این رژیم غذایی به درمان حالت تهوع دوران بارداری بسیار کمک خواهید کرد.

۵− لقمه غذایتان را بیشتر بجوید

سریع غذا خوردن و بلعیدن لقمه قبل از جویدن کامل آن به هیچ عنوان عادت خوبی نیست، اما متاسفانه خیلی‌ها این رفتار را دارند. در دوران بارداری باید بیشتر مراقب آداب غذا خوردن خود باشید.

درمان حالت تهوع

زیرا این عادت قدیمی که فقط چند بار لقمه را می‌جوید، باعث بدتر شدن حالت تهوع می‌شود. جویدن کم غذا، هضم آن را سخت‌تر می‌کند. بنابراین تلاش اضافی معده برای هضم غذا می‌تواند باعث بدتر شدن حالت تهوع شود. اگر برای درمان حالت تهوع بارداری در طب اسلامی به دنبال یک راهکار ساده هستید، توصیه می‌کنیم قبل از بلعیدن هر لقمه، ۳۲ بار آن را بجوید.

۶− از استشمام بوی نامطبوع فرار کنید

تغییرات هورمونی دوران حاملگی شما را به برخی از بوها حساس می‌کند و حتی ممکن است آنها را برایتان غیر تحمل کند. اگر استشمام بوی غذا، عطرها، اگزوز ماشین، تنباکو و … باعث تشدید تهوع حاملگی در شما می‌شود، بهترین کار این است که از آن محل دور شوید و هوای تازه استشمام کنید. اگر امکان دور شدن از آن محل برایتان مقدور نیست، برای درمان حالت تهوع بارداری سعی کنید به جای بینی از طریق دهان نفس بکشید.

۷− در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید

گاهی اوقات علت حالت تهوع می‌تواند به خوردن غذاهای ناسالم و چرب مربوط باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود که در زمان بارداری یک رژیم غذایی سالم و مغذی انتخاب کنید. از طرفی خوردن غذاهای مقوی و سالم برای سلامت و رشد جنین بسیار مهم است. غذاهایی بخورید که سرشار از منیزیم، پتاسیم و پروتئین هستند. انواع سوپ‌ و چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از خوردن سبزی‌های تازه و میوه‌هایی مانند پرتقال، کیوی، توت فرنگی و لیمو غافل نشوید. برای حفظ سلامت مادر و جنین، آجیل و مغزیجات سالم و تازه بخورید. در کنار این موارد باید متذکر شویم غذاهایی را بخورید که با معده‌تان سازگار است.

۸− خواب کافی داشته باشید

خستگی و استرس برای خانم‌های باردار خوب نیست و می‌تواند باعث بدتر شدن تهوع آنها شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در دوران حاملگی استراحت و خواب کافی داشته باشید. برای اینکه خواب آرامی داشته باشید، بهتر است قبل از خواب لامپ‌های اضافه و دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید. اگر در طول روز احساس خستگی کردید، یک چرت کوتاه می‌تواند برای سلامتی ذهنی و جسمی شما بسیار مفید باشد.

مشکل حالت تهوع در دوره بارداری

۹− به اندازه کافی مایعات بنوشید

در طول دوران حاملگی برای حفظ سلامت خود و جنین باید هیدراته بمانید. از طرفی کم آبی بدن می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند. نوشیدن قهوه و نوشابه به خاطر کافئین موجود در آنها می‌تواند باعث کم آب شدن بدن شود. نوشیدنی‌های شیرین هم باعث تشدید حالت تهوع می‌شوند. خوردن شیر برای خیلی از افراد می‌تواند ناراحتی معده ایجاد کند. بنابراین وقتی از هیدراته نگه داشتن بدن در دوران بارداری صحبت می‌شود، بهترین نوشیدنی آب است. روزی هشت لیوان آب بنوشید. برای درمان حالت تهوع بارداری توصیه می‌شود که ۲۰ دقیقه قبل از غذا و در حین آن آب نخورید.

۱۰− پیاده‌روی را فراموش نکنید

ورزش سبک مانند پیاده‌روی برای بارداری بسیار مفید است. برای درمان حالت تهوع بارداری توصیه می‌شود در طول روز پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی در طول روز به مدت ۲۰ دقیقه به ترشح اندورفین کمک می‌کند و این می‌تواند خستگی و حالت تهوع را از بین ببرد. به طور معمول حالت تهوع در هنگام صبح رایج‌تر است. بنابراین بهترین زمان برای پیاده‌روی، بعد از خوردن صبحانه است. زیرا به هضم غذا و کاهش حالت تهوع کمک می‌کند. اگر پیاده‌روی طولانی خسته‌تان می‌کند، به جای ۲۰ دقیقه می‌توانید چند پیاده‌روی کوتاه پنج دقیقه‌ای داشته باشید.

درمان حالت تهوع بارداری با دارو

گاهی اوقات راه‌حل‌های خانگی به تنهایی برای درمان حالت تهوع بارداری خانگی موثر نیستند. برخی از خانم‌های باردار تهوع شدید‌تری دارند و مجبور هستند برای رفع شرایط آزار دهنده آن از داروهای ضد تهوع بارداری استفاده کنند.

درمان حالت تهوع با دارو

بدون‌شک استفاده از داروهای ضد تهوع برای مادر و جنین با عوارضی همراه خواهد بود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم با پزشک خود مشورت کرده و از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید. برای درمان تهوع حاملگی با توجه به وضعیت شخص باردار، داروهایی مانند دمیترون، پرومتازین، متوکلوپرامید، تریمتوبنزامید و پروکلروپرازین تجویز می‌شوند.

درمان‌های خانگی با عوارض کمتری همراه هستند. به همین خاطر خیلی از خانم‌های باردار برای رفع حالت تهوع خود ابتدا به راه‌حل‌های خانگی روی می‌آورند. اگر برای درمان حالت تهوع بارداری قصد مصرف زنجبیل، نعناع یا دیگر داروهای گیاهی را دارید، محصول تازه و ارگانیک آن را تهیه کنید. زیرا عطر و طعم بهتری دارند و این می‌تواند اثربخشی آنها را افزایش دهد. از طریق دکمه زیر می‌توانید خرید پودر زنجبیل را به راحتی از بانک طعم انجام دهید.

بریم برای خرید زنجبیل

بانک طعم 16 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید