خواص و مضرات چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران

چای زغفران از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌هاست.‌‌در این مقاله در خصوص خواص چای زعفران و فواید و طرز تهیه و دم کردن چای زعفران توضیح خواهیم داد.
20 دی 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

زعفران یک ادویه ارزشمند با تاریخچه غنی است. این ادویه بی نظیر در بسیاری از غذاهای خاورمیانه، هند و اروپا دیده می‌شود. زعفران رنگی زرد و قرمز و طعمی شیرین و عطری فوق العاده به غذاها می‌بخشد. در حالی که منشا دقیق زعفران نامشخص است، استفاده دارویی از آن در طول تاریخ به خوبی مستند است. کلئوپاترا در آب آغشته به زعفران به دلیل زیبایی ظاهری و ویژگی‌های قوای جنسی آن غسل می‌کرد و پزشکان یونانی-رومی آن را برای درمان طیفی از بیماری‌ها تجویز می‌کردند. فواید و خواص چای زعفران بسیار است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

چای زعفران مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و می‌تواند فواید قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد. از آنجایی که زعفران با دست برداشت می‌شود، جزء گران‌ترین ادویه در جهان است. عرضه‌کنندگان گاهی اوقات زعفران را با سایر مواد ترکیب می‌کنند و یا از مواد بی‌کیفیت برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین هنگام خرید زعفران و سایر ادویه‌ها، حتما با یک از یک فروشگاه معتبر خرید کنید تا بتوانید از خواص چای زعفران بهره مند شوید. اگر به انواع چای علاقه مند هستید حتما این مطلب معرفی کامل چای سیلان + انواع و خواص باورنکردنی آن هم بخوانید.

اطلاعات تغذیه‌ای و فواید زعفران

یک قاشق غذاخوری زعفران حاوی:

  • کالری: ۱۲
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۳ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • شکر: ۰ گرم

    همچنین زعفران منبع خوبی از موارد زیر است:
  • ویتامین سی
  • منگنز
  • آهن
  • پتاسیم
  • منیزیم

    در ضمن زعفران منبع عالی مس است. این ماده معدنی به حمایت از سیستم عصبی بدن شما کمک می‌کند ، به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب سلولی که می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن شود، عمل می‌کند.

خواص چای زعفران

فواید چای زعفران برای سلامتی

چای زعفران سرشار از مواد مغذی است و دانشمندان به بررسی این ترکیبات و مواد برای فواید آنها برای سلامتی پرداخته‌اند. به عنوان مثال، زعفران حاوی کروسین و کروستین است، آنتی اکسیدان‌هایی که ممکن است به بهبود عملکرد حافظه کمک کنند. محققان بر این باورند که این آنتی اکسیدان‌ها ممکن است پتانسیل درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را داشته باشند که بر مغز تأثیر می‌گذارد .

مطالعات دانشمندان در زمینه خواص چای زعفران برای مردان و خواص چای زعفران برای پوست نشان از چند مزیت دارد که با نوشیدن چای زعفران عاید بدن می‌شود.

۱- تسکین افسردگی

مطالعات بالینی نشان داده است که چای زعفران ممکن است به اندازه داروهای ضد افسردگی علائم افسردگی را درمان کند. تصور می‌شود که زعفران سطح سروتونین مغز را افزایش می‌دهد. محققان در حال مطالعه این اثر هستند تا پتانسیل آن را به عنوان جایگزینی برای داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات افسردگی تعیین کنند.

چای سفید چیست؟ طبع و خاصیت چای سفید

خاصیت چای سفید برای معده و پوست فوق‌العاده زیاد است اما قبل از مصرف بهتر است که درباره طبع چای سفید اطلاعات کافی داشته باشیم که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

همین الان بخون!!


۲- سلامت قلب

چای زعفران ممکن است با تقویت سیستم گردش خون به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. نشان داده شده است که آنتی اکسیدان‌های آن هم کلسترول و هم فشار خون را کاهش می‌دهند که می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد. همچنین زعفران منبع خوبی از مواد معدنی مهم برای سلامت قلب مانند منیزیم و پتاسیم است.

۳- درد قاعدگی را کاهش می دهد.

درد و ناراحتی قاعدگی در زنان با تغییر سطح هورمون‌ها از جمله سروتونین مرتبط است. از آنجایی که چای زعفران ممکن است سطح سروتونین را افزایش دهد، به دلیل توانایی آن در کاهش علائم مربوط به پریود مورد مطالعه قرار گرفته است. یک مطالعه نشان داد که زنانی که در طول دوره قاعدگی خود زعفران مصرف می‌کردند، ۵۰ درصد موارد کمتری از گرفتگی، نفخ، تحریک‌پذیری و خستگی را نسبت به زنانی که این کار را نمی‌کردند تجربه کردند. این مورد از خواص چای زعفران برای زنان است.

۴- خواص ضد سرطانی

کروسین و کروستین آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاروتنوئیدها هستند، رنگدانه‌های گیاهی که به زعفران رنگ قرمز غنی می‌دهند. مطالعات نشان داده‌اند که ممکن است اثرات ضد سرطانی و ضد توموری در بدن داشته باشند، اما تحقیقات بیشتری برای مطالعه این اثر در انسان مورد نیاز است.

با این حال، چای زعفران حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان‌های دیگر است که برای محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی شناخته شده است. این آسیب ناشی از عواملی مانند افزایش سن، محیط زیست و شیوه زندگی است و با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان مرتبط است.

۵- پشتیبانی از سیستم ایمنی

زعفران یکی از غنی‌ترین منابع ریبوفلاوین ، ویتامین B است که به شما کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن را سالم نگه دارید. زعفران با التهاب در بدن که می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن مانند سرطان شود، مبارزه می‌کند و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است از مغز در برابر بیماری های شناختی و میگرن محافظت کند.

چای زعفران همچنین حاوی سافرانال است، یک آنتی اکسیدان است که ممکن است فعالیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی را در بدن شما افزایش دهد. همچنین مشخص شده است که سافرانال کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و باعث عملکرد خوب سیستم ایمنی و سلامت کلی بهتر می‌شود.

خطرات احتمالی چای زعفران

زعفران برای اکثر مردم بی خطر است و جزء اصلی بسیاری از غذاهاست. با این حال، مصرف چای زعفران در مقادیر بسیار زیاد می تواند سمی باشد.

فواید و مضرات مصرف چای زعفران

قبل از افزودن چای زعفران به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید و خطرات بالقوه زیر را برای سلامتی در نظر بگیرید:

آلرژی: افرادی که به زیتون حساسیت دارند ممکن است به زعفران نیز حساسیت داشته باشند.
نگرانی‌های بارداری: برخی تحقیقات نشان داده است که زعفران می‌تواند انقباضات رحمی را تحریک کند و زنان باردار باید از مصرف آن اجتناب کنند.
شرایط قلبی: مصرف زعفران ممکن است بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است علائم را در افراد مبتلا به بیماری های قلبی بدتر کند.
فشار خون پایین: از آنجایی که زعفران می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد، عاقلانه است که از مصرف چای زعفران در صورتی که فشار خون پایینی دارید اجتناب کنید..
تداخل دارویی: اگر برای فشار خون دارو مصرف می‌کنید، از مصرف چای زعفران خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. زعفران همچنین ممکن است در افرادی که داروی اختلال دوقطبی مصرف می‌کنند باعث ایجاد حالت شیدایی شود .

فایده مصرف چای زعفرانی

نحوه دم کردن چای زعفران

اکنون که با خواص و فواید چای زعفران آشنا شدید بهتر است به شما طرز تهیه چای زعفران را نیز آموزش دهیم. دم کردن زعفران با مقداری دارچین، هل، لیمو، گل رز، نعناع یا زنجبیل به همراه چای سفید یک نوشیدنی با طراوت و تقویت کننده خلق و خو است. این چای فوق العاده خوشمزه چه گرم چه سرد مطمئنا شما را آرام می‌کند.

چای زردچوبه

ترکیبات چای زعفران

زعفران، هل، دارچین، گلبرگ های گل رز، زنجبیل تازه، تکه های لیمو، نعناع تازه، چای سفید یا سبز و سیاه و عسل. بسته به طعمی که انتخاب می‌کنید، فقط به تعدادی از این موارد نیاز خواهید داشت .

مهمترین چیز در تهیه چای زغفران، آسیاب کردن آن است: تارهای خشک زعفران را با کمی شکر با هاون سنگ مرمر یا سنگ به صورت پودر درآورید. چای سفید، سیاه یا سبز، ادویه جات، برش‌های لیمو، نعناع یا زنجبیل را برای چند دقیقه در آب داغ قرار دهید. زعفران پودر شده را نیز به آنها اضافه کرده و دم کنید و با عسل شیرین کنید.

نکات مهم در تهیه چای زعفران

  • زعفران را در جای خشک، خنک و تاریک و بدور از نور خورشید نگه دارید.
  • هنگام کار با زعفران دقت کنید که دستانتان خیلی خشک باشد.
  • زعفران را زیاد دم نکنید وگرنه تلخ می شود.
  • استفاده از چای سفید یا سیاه بهتر از چای سبز است. از آنجایی که طعم ملایم‌تری دارد و به ترکیبات معطر اجازه می‌دهد در مرکز توجه قرار گیرند، در حالی که فواید نیروبخش آن را ارائه می‌کنند.
  • این چای را می‌توان حدود یک هفته در یخچال نگهداری کرد. از آن سرد یا گرم لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه چای زعفران ساده

  • زعفران ¼ قاشق چایخوری
  • شکر ۱ قاشق غذا خوری
  • آب ۴ لیوان
  • چای سیاه یا سفید ۲ قاشق چای خوری
  • عسل ۱ یا ۲ قاشق غذا خوری بسته به ذائقه تان

مواد لازم برای تهیه چای زعفران با ادویه مخلوط

  • ترکیبات چای زعفران ساده
  • هل سبز ۳ عدد
  • چوب دارچین یک تکه کوچک
  • گل محمدی یا گل رز خش

موارد لازم برای تهیه چای زهفرانی

مواد لازم برای تهیه چای زعفران زنجبیلی

  • ترکیبات چای زعفرانی ساده
  • زنجبیل تازه یک قاشق غذا خوری
  • چوب دارچین ۲ تکه
  • مواد لازم برای تهیه چای زعفرانی نعناع لیمو
  • ترکیبات چای زعفران ساده
  • لیمو ارگانیک ۳ برش
  • نعناع تازه ۸ برگ

خواص درمانی و عوارض چای اولانگ

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود و طعمی شبیه چای سیاه دارد. خواص چربی سوزی چای اولانگ فوق‌العاده است. برای آشنایی با خواص چای اولانگ حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


طرز تهیه چای زعفرانی

¼ قاشق چای خوری از تارهای زعفران خشک را در هاون سنگ مرمر یا سنگ کوچک بریزید. شکر را اضافه کنید و زعفران را پودر کنید.
در یک قابلمه آب را بجوشانید و چای سفید یا سیاه را اضافه کنید. سپس با طعم دلخواه خود مراحل را ادامه دهید.
ادویه‌های مخلوط: هل، دارچین و گلبرگ‌های گل رز را اضافه کنید.

دارچین زنجبیل: چوب دارچین و تکه‌های زنجبیل تازه را اضافه کنید.

نعناع لیمو: برش‌های لیمو را با پوست و برگ‌های تازه نعناع اضافه کنید.

حرارت را خاموش کنید و بگذارید ۵ دقیقه دم بکشد.
سپس زعفران پودر شده را اضافه کنید و بگذارید ۳ تا ۴ دقیقه دیگر دم بکشد و عسل را به میزان دلخواه اضافه کنید. زعفران را زیاد دم نکنید وگرنه ممکن است تلخ شود.
این نوشیدنی را می توان حدود یک هفته در یخچال نگهداری کرد و می‌توانید آن را گرم یا به صورت چای سرد میل کنید.
با تارهای زعفران اضافی، چوب دارچین، تکه‌های زنجبیل، تکه‌های لیمو یا برگ نعنا تزئین کنید.

روش دم کردن چای زعفرانی

خرید چای

در این مقاله به صورت کامل به فواید و خواص چای زعفران اشاره کردیم. همچنین طرز تهیه چای زعفران را نیز به سه روش طعم‌دار و روش ساده بیان کردیم. برای خرید چای، خرید انواع ادویه می‌توانید از طریق فروشگاه بانک طعم اقدام نمایید.

چای و دمنوش

شما می توانید انواع چای و دمنوش را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب از سایت بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 20 دی 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید