۳ تا از خواص و ترکیبات ادویه کاری + مضرات ادویه کاری

ادویه کاری خواص مانند جلوگیری از عفونت روده، سرطان و... دارد ولی مضرات ادویه کاری را هم نباید دست کم گرفت که در بانک طعم به آن می پردازیم.
16 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

ترکیبات ادویه کاری چیه؟

ادویه کاری یکی از ادویه‌های بسیار مهم و خوشمزه در مواد‌غذایی است که شامل مخلوط ادویه‌های مختلف می‌باشد و باید به فواید و مضرات ادویه کاری توجه کنیم. در هر کشور و فرهنگی این ادویه می‌تواند به طور متفاوتی وجود داشته‌باشد که شاید یکی از مشهورترین نوع آن ادویه کاری هند است و ادویه کاری این کشور بیشتر از کشورهای دیگر مصرف می‌شود. ویژگی همه انواع ادویه کاری در این است که از انواع مختلف ادویه ساخته شده‌اند و مخلوط آن ادویه‌ها و ویژگی آنها، ادویه کاری را تشکیل داده است.

به عبارتی اگر بخواهیم بدانیم که ترکیبات ادویه کاری چیست، باید بگوییم که ادویه کاری مخلوطی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره و گیشنیز و فلفل است و این ادویه‌جات، ترکیبات ادویه کاری هندی را تشکیل می‌دهند.طعم ادویه کاری که طعم بسیار خوب و مناسبی می‌باشد، از کنار هم قرار گرفتن این ادویه‌ها در کنار یکدیگر به دست می‌­آید .

خواص ادویه کاری چیست؟

ادویه کاری دارای خواص و فواید زیادی می‌باشد. پودر ادویه کاری به دلیل وجود کورکومین که عامل ضدالتهاب و یک آنتی اکسیدان قوی است، یک ضد التهابی قوی محسوب می‌شود و موجب کاهش التهاب مفاصل می شود. علاوه بر آن، به سلامت ماهیچه‌های استخوان نیز کمک می‌کند.

خواص و ترکیبات ادویه کاری

تاثیر ادویه کاری بر سرطان

همچنین ترکیبات ادویه کاری به گونه‌ای هستند که می‌توانند عناصر ژن سرطان ناقل پستان را غیرفعال کنند و از پیشرفت سرطان پرستات و سرطان روده بزرگ پیشگیری نمایند. از فواید ادویه کاری می­توان به این اشاره کرد که مصرف آن تاثیر مثبت و چشمگیری بر درمان سرطان لوزالمعده دارد. امروزه برخی تحقیقات نیز نشان داده است که کورکومین موجود در ادویه کاری می­تواند با سرطان پوست نیز مبارزه و سلول های سرطانی پوست را تخریب کند. 

حافظه و ادویه کاری

مصرف ادویه کاری می‌تواند حافظه ما را بهبود ببخشد و از آلزایمر در سنین بالا که خطری برای بسیاری از افراد است، جلوگیری کند. از خواص دیگر ادویه کاری پیشگیری از انواع بیماری های قلبی و عوارض ناشی از آن است و این به دلیل وجود برخی ترکیبات ادویه کاری مانند سرخجه،ریحان و فیبر موجود در آن است که به تعادل کلسترول خون ما بسیار کمک می­کند. همچنین ادویه کاری به دلیل وجود ترکیبات زردچوبه در آن، حاوی ترکیباتی است که برای سم­‌زدایی کبد یافت می­شود و با مصرف آن تصفیه بدن بسیار بهتر انجام می‌شود.

جلوگیری از عفونت روده با ادویه کاری 

از دیگر خواص ادویه کاری خاصیت ضدباکتری و ضدقارچ بودن آن است که این به دلیل وجود گیاه افزودنی گیشنز در آن است و این می‌تواند از بسیاری از بیماری ها و عفونت های مربوط با روده جلوگیری نماید. این ادویه، علاوه بر این که می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز را بهتر جذب بدن کند، با استفاده از فیبر موجود در ترکیبات ادویه کاری به حرکت بهتر روده و هضم بهتر مواد غذایی نیز کمک می‌کند.

مصرف ادویه کاری

مصرف ادویه کاری نقش بسیار موثری در کاهش استرس و نگرانی های روزمره مان دارد و از پیری زودرس نیز جلوگیری می­کند. مصرف این ادویه مفید می­تواند میزان ابتلا به سرماخوردگی را در فصل سرما کاهش دهد و از بروز بسیاری از عفونت ها نیز جلوگیری نماید. هم چنین ادویه کاری کمک بسیار زیادی به لاغر شدن و جلوگیری از چاقی می­کند.

فلفل قرمز موجود در ادویه کاری سبب افزایش دمای بدن و سوختن کالری ها می‌شود .در نتیجه آن میزان مصرف وعده‌های غذایی نیز کاهش می‌یابد و از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌شود.

مضرات ادویه کاری و عوارض مصرف زیاد ادویه کاری چیست؟

در این جا دانستیم که ادویه کاری دارای خواص و فواید بسیار زیادی است و مصرف آن می‌تواند فواید بسیار زیادی به بدن ما برساند، اما با وجود این مضرات و عوارضی نیز مصرف زیاد ادویه کاری دارد و مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را برای ما به همراه داشته باشد، از این رو باید تعادل را در مصرف ادویه کاری حفظ کنیم.

مانع انعقاد خون

از جمله مضرات ادویه کاری مقابله با انعقاد خون است به طوری که پودر ادویه کاری به عنوان یک ضد منعقد کننده خون شناخته می‌شود و اگر شما از قبل از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌‌کنید، باید با دقت و مشورت پزشکی ادویه کاری را مصرف کنید تا دچار مشکلات خون نشوید.

مصرف ادویه کاری

تحریک زیاد کیسه صفرا

از دیگر مضرات و عوارض مصرف ادویه کاری تحریک زیاد کیسه صفرا در افرادی است که دارای التهابات موجود در کیسه صفرا هستند و مصرف زیاد ادویه کاری مشکلاتی را برای آن‌ها درست می‌کند، به طوری که ادویه کاری انقباضات کیسه صفرا را تحریک می‌کند.

این موضوع برای کسانی که دارای کیسه صفرای سالم هستند، خوب است اما مصرف زیاد آن برای افرادی که سنگ کیسه صفرا یا انسداد مجاری صفراوی دارند، بسیار دردناک و مشکل می‌باشد و می‌تواند آسیب زیادی به کیسه صفرا وارد کند.

آسیب رساندن به کلیه و کبد 

هم­چنین از عوارض مصرف زیاد ادویه کاری آسیب رساندن به کلیه‌ها هست که این به‌دلیل وجود دارچین و زردچوبه در ترکیبات ادویه کاری است و میزان بالای مصرف آن می‌تواند آسیب به کبد و کلیه ها برساند که به همین دلیل باید در مصرف آن کمی دقت نمود.

این افراد از مصرف خودسر و زیاد آن حتما بپرهیزند که دچار مشکلات زیادی نشوند. هم چنین اگر داروی خاصی مصرف می­کنید یا دارای بیماری خاصی هستید حتما پیش از مصرف آن نظر پزشک مورد نظر را بپرسید.

سوزش معده با ادویه کاری

از دیگر مضرات ادویه کاری نیز احساس سوزش معده و هم چنین رفکلاس معده در صورت مصرف بیش از حد آن است که این به دلیل وجود فلفل در ترکیبات ادویه کاری است .

بنابراین متوجه شدیم که ادویه کاری دارای خواص و فواید بسیار زیادی است. اما با وجود تمام این فواید و خواص، مصرف زیاد ادویه کاری می‌تواند عوارض و ضررهایی نیز برای ما به همراه داشته‌باشد. به ویژه در افراد و گروه هایی که دارای برخی حساسیت‌ها و بیماری‌ها باشند ممکن است مصرف زیاد و بیش از حد آن آسیب و ضرر زیاد وارد کند.

بانک طعم با فراهم کردن بستری مناسب و آسان برای خرید ادویه کاری در خدمت مشتریان هست. با کلیک روی لینک زیر میتوانید به صفحه فروش ادویه کاری بروید.

بریم برای خرید پودر کاری

بانک طعم 16 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید