همه آنچه که در مورد آویشن باید بدانید؛ از کاشت تا مصرف آویشن

در مصرف آویشن باید هم به خواص آن هم به عوارض آن توجه کنیم.در این مقاله خواص و عوارض استفاده از آویشن را با هم خواهیم خواند.
16 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

بسیاری از خانم‌های خانه‌دار از آویشن شیرازی به دلیل رایحه و طعم عالی که دارد، به عنوان یک ادویه طعم دهنده برای طیف وسیعی از غذاها مانند گوشت، مرغ، ماکارونی و ماهی استفاده می‌کنند. اما آویشن فقط یک طعم‌دهنده نیست، این گیاه دارویی مفید به خاطر ترکیب ضدعفونی کننده قوی که در برگ‌های آن وجود دارد، کاربردهای درمانی بسیاری را ارائه می‌دهد. شاید برایتان کمی تعجب برانگیز باشد که بگوییم مصرف آویشن برای از بین بردن استرس، بهبود سلامت قلب، کاهش مشکلات تنفسی، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از عفونت‌های قارچی، درمان سرما خوردگی و فشار خون بالا مفید است. اما خواص دارویی آویشن شیرازی خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. اگر دوست دارید درباره این ادویه محبوب، فواید و موارد مصرف آن اطلاعات کافی داشته باشید، ادامه مطلب همه مواردی را که باید در مورد آویشن شیرازی بدانید به شما ارائه می‌دهد. 

مقدمه‌ای در مورد گیاه آویشن

آویشن با نام انگلیسی تیموس (Thymus) یک گیاه علفی از خانواده نعناع و نژاد پونه کوهی است. به صورت بوته‌ای رشد می‌کند و ممکن است تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر برسد. آویشن یک درختچه همیشه سبز با برگ‌های معطر کوچک و لوزی شکل است. این گیاه سبز در اواخر خرداد و اوایل تیر ماه شروع به گلدهی می‌کند. به طور معمول رنگ گل‌های آن سفید و بنفش است. آویشن بیشتر در جنوب ایران، پاکستان و افغانستان رشد می‌کند.

کاشت آویشن

با این حال به خاطر خواص مفید دارویی آن در سراسر جهان کشت داده می‌شود. استفاده از این گیاه دارویی به هزاران سال قبل بر می‌گردد؛ زمانی که رومیان باستان به عنوان بخور و مصریان برای کارهای مومیایی از آن استفاده می‌کردند. آویشن دارای ده‌ها نوع است. گونه‌های مختلف آن از لحاظ بسیاری از خواص مشابه هم هستند. استفاده از گونه آویشن کوهی و آویشن شیرازی در ایران بسیار رایج است.

همه خواص و فواید عرق گیاهی نعناع برای گوارش و درمان

خواص عرق گیاهی برای گوارش و ریه بسیار زیاد که حتی برای درمان بیماری‌های گوارشی از آن استفاده می‌شود که در این مقاله به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


شرایط کاشت و پرورش آویشن

آویشن به خاطر طعم عالی و خواص دارویی، بسیار پر مصرف است. این موضوع افراد زیادی را ترغیب به کشت آن می‌کند. آویشن شیرازی کاشت راحتی دارد. بنابراین اگر در مورد شرایط کشت و نگهداری آن اطلاعات کافی داشته باشید، خیلی راحت می‌توانید با تولید آویشن به درآمدزایی برسید. مهم‌ترین نکات کشت آویشن به شرح زیر است:

  • در آب و هوای گرم و معتدل رشد خوبی دارد.
  • بهترین زمان کشت آویشن شیرازی نیمه دوم اسفند تا اواخر فروردین است.
  • کشت آن از طریق بذر یا شیوه رویشی امکان‌پذیر است.
  • برای رشد کافی نیاز به نور خورشید دارد.
  • آویشن شیرازی در ماه اول کشت، باید هر روز آبیاری شود.
  • امکان کاشت در گلدان را دارد.

ارزش تغذیه‌ای آویشن شیرازی

گیاه پرخاصیت آویشن دارای طبیعت گرم و خشک است. آویشن تازه غنی از آب، انرژی، فیبر، مواد مغذی گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای رشد و سلامت کلی بدن است. برگ‌های آن سرشار از پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، منیزیوم و سلنیوم است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند. همچنین گیاه آویشن شیرازی منبع خوبی از ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های B کمپلکس، ویتامین A، ویتامین K، بتاکاروتن، ویتامین C و اسید فولیک است. جالب است بدانید که ۱۰۰ گرم آویشن تازه حاوی حدود ۴۵/۲۴ گرم کربوهیدرات است.

آویشن شیرازی

آویشن شیرازی چه خواصی دارد؟

با توجه به ارزش تغذیه‌ای زیاد آویشن، طبیعی است که مصرف آن فواید بی‌شماری داشته باشد. ارزش درمانی گیاه آویشن در برگ‌ها، گل و روغن آن انباشته است. استفاده از آویشن به صورت ادویه، بخور، دمنوش، روغن، کپسول، شربت و عرق رایج است. در این میان مصرف آویشن شیرازی خشک بسیار رایج است. در هر آشپزخانه‌ای از آویشن به عنوان یک ادویه طعم دهنده و همچنین مصلح استفاده می‌شود. از مهم‌ترین خواص آویشن شیرازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسکین گلودرد

روغن آویشن یک ضد میکروب طبیعی قوی است و به همین خاطر برای بهبود گلودرد از آن استفاده می‌شود. برای از بین بردن میکروب و تسکین گلودرد می‌توان آویشن شیرازی خشک را به سوپ اضافه یا از دمنوش آن استفاده کرد.

سلامت استخوان‌ها

گیاه آویشن شیرازی یک منبع عالی از ویتامین K، آهن، کلسیم و منگنز است. این مواد معدنی در سلامتی استخوان، رشد و نمو مناسب آن تاثیر مثبت دارند. بنابراین مصرف آویشن به حفظ استخوان‌های قدرتمند و سالم کمک می‌کند.

کمک به عملکرد دستگاه گوارش

برخی از گیاهان دارویی در رفع مشکلات گوارشی بسیار خوب عمل می‌کنند؛ آویشن یکی از آن گیاهان مفید است. مصرف دمنوش آویشن برای مشکلاتی از قبیل سنگینی معده، نفخ، دل پیچه و سکسه مفید است.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

آویشن به خاطر خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی که دارد باعث پیشگیری از التهاب مزمن می‌شود. لازم به ذکر است که التهاب مزمن علت اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی است، بنابراین می‌توان گفت که مصرف آویشن باعث بهبود بیماری‌های قلبی می‌شود. علاوه‌بر این روغن آویشن شیرازی به خاطر خاصیت ضد اسپاسم باعث سلامت قلب می‌شود. در واقع به عملکرد صحیح دریچه‌های قلب کمک می‌کند، باعث شل شدن رگ‌ها شده و با کاهش فشار خون باعث تقویت قلب می‌شود

جلوگیری از کم خونی

به طور حتم می‌دانید که آهن برای رشد و نمو گلبول‌های قرمز خون در بدن حیاتی است. بنابراین مصرف گیاهان دارویی غنی از آهن مانند آویشن باعث جلوگیری از کم خونی می‌شود.

خواص مصرف آویشن

آویشن شیرازی و فشار خون

برگ‌های آویشن سرشار از پتاسیم است که از اجزای مهم مایعات و سلول‌های بدنی به شمار می‌رود. بنابراین مصرف آویشن به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. به همین خاطر به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود که در هنگام پخت غذا به جای نمک از آویشن شیرازی استفاده کنند.

مصرف آویشن برای بهبود گرفتگی عضلات

آویشن دارای خواص ضد التهابی بسیار خوبی است، به همین خاطر در درمان گرفتگی‌های قاعدگی و هر نوع اسپاسم دیگری در بدن موثر عمل می‌کند. مصرف چای آویشن اغلب برای درمان PMS (سندروم پیش از قاعدگی) در زنان توصیه می‌شود.

۱۵ خواص عرق بیدمشک برای سلامتی بدن

خواص عرق بیدمشک برای پوست و قلب فوق‌العاده زیاد است. در این مقاله می‌توانید طریقه مصرف عرق بیدمشک و خواص بی نظیر آن را بخوانید.

همین الان بخون!!


سلامت پوست و بهبود آکنه

استفاده از روغن آویشن به صورت تونر می‌تواند برای از بین بردن برخی از مشکلات پوستی مفید باشد. فقط دقت داشته باشید که با استفاده از آب آن را رقیق کرده و با استفاده از یک پنبه تمیز به آرامی روی پوست صورت بکشید. جهت درمان آکنه هم می‌توان از کرم‌های حاوی آویشن شیرازی استفاده کرد.

آویشن شیرازی و سرماخوردگی

از ویژگی‌های مهم آویشن این است که یک گیاه ضد التهاب است. بنابراین برای درمان سرماخوردگی بسیار موثر عمل می‌کند. در زمان سرماخوردگی برای رفع سرفه و کاهش عفونت و چرک گلو می‌توان از بخور یا دمنوش آویشن استفاده کرد.

مصرف آویشن و اثرات منفی آن

با اینکه آویشن به عنوان یک ادویه و گیاه دارویی مفید شناخته شده است، اما باید بگوییم که مصرف آویشن مانند هر گیاه دیگری ممکن است با برخی از عوارض جانبی همراه باشد. به طور حتم می‌دانید که حساسیت به گیاهان خانواده نعناع رایج است. اگر به گیاهان این خانواده حساسیت دارید؛ این احتمال وجود دارد که با مصرف آویشن دچار آلرژی شوید. لازم است بدانید که مصرف بیش از حد آویشن ممکن است با برخی اثرات منفی همراه باشد. توصیه می‌کنیم قبل از خرید آویشن لیست عوارض جانبی آن را با دقت بخوانید تا از این گیاه دارویی و ادویه پرکاربرد استفاده ایمنی داشته باشید.

عوارض جانبی مصرف آویشن شیرازی

  • افراد که دارای تیروئید کم کار یا پر کار هستند، باید از مصرف آویشن خودداری کنند. زیرا اثبات شده است که روی غده تیروئید اثر منفی دارد.
  • آویشن در برخی از مواد ممکن است باعث تحریک غشاء مخاطی شود، در این صورت باید از استفاده آن اجتناب کرد.
  • کودکان زیر ۱۰ سال بهتر است از آن استفاده نکنند. در صورت اصرار برای استفاده از آویشن شیرازی، ضروری است که با پزشک کودکان مشورت کنید.

عوارض مصرف آویشن

  • تیمول ترکیب اصلی آویشن در برخی از مواقع باعث مشکلات تنفسی می‌شود، بنابراین افرادی که دچار آسم هستند باید از مصرف آن خودداری کنند.
  • در برخی از منابع اشاره شده است که استفاده بی‌رویه آویشن ممکن باعث مشکلات قلبی شود. 
  • آویشن شیرازی ممکن است منجر به آلرژی پوستی شود. بنابراین در صورت حساسیت پوستی استفاده از آن ممنوع است.
  • آویشن ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند. اگر شرایطی دارید که در معرض استروژن بدتر می‌شود (مانند سرطان پستان، سرطان رحم و تخمدان، فیبروم و آندومتریوز) به هیچ عنوان از آویشن استفاده نکنید.
  • از دیگر عوارض جانبی آویشن شیرازی می‌توان به اسهال، سوزش معده، حالت تهوع، تشدید التهاب مرتبط با عفونت ادراری، ضعف عضلانی، استفراغ و تحریک دستگاه گوارش اشاره کرد.

مصرف آویشن و اختلالات خونریزی

افرادی که دچار اختلال لخته شدن خون هستند، باید در استفاده از آن خودداری کنند؛ زیرا آویشن به خاطر داشتن ویتامین K ممکن است لخته شدن خون را کُند کند. اگر در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون هستید، از مصرف آویشن خودداری کنید. بنابراین توصیه می‌شود که بیماران دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف آن خودداری کنند.

مصرف آویشن شیرازی در بارداری

با اینکه تا به حال مدرک علمی معتبری درباره اثرات منفی مصرف آویشن برای خانم‌های باردار و شیرده ارائه نشده است، اما توصیه می‌کنیم این افراد در استفاده از آن خودداری کنند. تیمول موجود در آویشن دارای اثرات مانند استروژن است که می‌تواند باعث تحریک قاعدگی ‌شود، بنابراین این احتمال وجود دارد که مصرف آویشن شیرازی در بارداری منجر به سقط جنین شود.

آویشن در بارداری

چگونه از عوارض آویشن جلوگیری کنیم؟

برای کاهش اثرات منفی مصرف آویشن و هر گیاه دارویی دیگری باید مراقب دوز مصرفی آن باشید. دوز خاصی برای استفاده از آویشن وجود ندارد و همه چیز به شخص بستگی دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود که با پزشک خود مشورت کرده و به دوز پیشنهادی او پایبند باشید. احتمال اینکه مصرف آویشن شیرازی باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شود بسیار کم است. چنانچه مصرف آن همراه با عوارض جانبی باشد، ابتدا استفاده آن را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

از کجا می‌توان آویشن شیرازی را تهیه کرد؟

مهم‌ترین چیزی که باعث تمایز ادویه آویشن شده است، عطر و طعم متفاوت آن است. لازم است بدانید که عطر و طعم گیاهان دارویی به نحوه کشت، خشک کردن و آماده‌سازی آنها بستگی دارد. به طور حتم آویشن تازه و ارگانیک عطر و طعم بهتری دارد و از ارزش غذایی و دارویی بیشتری برخوردار است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید آویشن شیرازی به صورت آنلاین را دارید، به فروشگاه های معتبر و دارای ضمانت مراجعه کنید.

امیدواریم این نکات برای شما مفید واقع شده باشد. اکنون که متوجه کاربردهای فراوان آویشن به عنوان یک ادویه طعم دهنده و داروی گیاهی مفید شدید، وقت آن رسیده است که در رژیم غذایی خود از آن استفاده کنید.

همانطور که ملاحظه کردید عوارض جانبی گیاه آویشن شیرازی در مقایسه با خواص درمانی آن اندک است. با این حال توصیه ما به شما این است که در استفاده از این ادویه و گیاه دارویی محبوب زیاده‌روی نکنید و با تهیه آن از فروشگاه‌‌ بانک طعم سلامتی خود و اعضای خانواده‌تان را تضمین کنید.

پودر آویشن

آویشن یکی از گیاهان دارویی مهم است که دارای خواص و فواید بسیار زیادی می‌باشد و  با خرید ادویه آویشن، خواص بسیار زیادی به بدن شما می‌رسد برای خرید آویشن با کیفیت و قیمت مناسب می توانید به بانک طعم مراجعه کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 16 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید