از خواص لوبیا چیتی چقدر می‌دانیم؟ ۱۴ خاصیت بی نظیر

لوبیا چیتی یکی از انواع لوبیا است که دارای خواص بی‌نظیری است یکی از خواص لوبیا چیتی برای لاغری است. دیگر خواص این حبوبات را در این مقاله بخوانید.
16 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

لوبیا چیتی جزو حبوباتی مقرون‌به‌صرفه، مغذی و همه کاره است؛ که معمولاً در سوپ، خورش و انواع دیگری از غذاها استفاده می‌شود. اما ما امروز می خواهیم در مورد مزایای لوبیا چیتی صحبت کنیم. از آنجا که منبع خوبی از پروتئین گیاهی، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است، یک انتخاب عالی برای رژیم غذایی شما محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله به خواص لوبیا چیتی برای لاغری، تقویت حافظه، مادران باردار و… می‌پردازیم.

لوبیا چیتی یکی از انواع لوبیا است؛ که به آن لوبیای نقاشی شده یا لوبیا رومی نیز گفته می‌شود؛ که ریشه اسپانیایی دارد. این لوبیا سرشار از مواد غذایی مفید و پرخاصیت می‌باشد. لوبیا چیتی علاوه بر طعم مناسبش، خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد؛ و یکی از محبوب‌ترین انواع لوبیا‌ها، بین ایرانی‌ها و سایر کشورها است. بالاترین سطح فیبر را در میان لوبیاها دارد و همچنین بیشترین کشت لوبیا در کشور ما مربوط به استان لرستان می‌باشد. در ادامه با مهم‌ترین مزایای لوبیا چیتی با ما همراه باشید.

لوبیا چیتی

مصرف لوبیا چیتی هم‌چنین خواص بسیار زیادی برای سلامت قلب شما دارد.  برای خرید لوبیا چیتی با کیفیت بسیار عالی و قیمت بسیار مناسب از بانک طعم اقدام کنید.

همین الان کلیک کنید


ارزش غذایی لوبیا چیتی

مزایای لوبیا چیتی برای سلامتی بسیار زیاد است و یک فنجان لوبیا چیتی حاوی مواد مغذی فراوانی برای بدن است؛ که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

مصرف لوبیا چیتی دوز سالم کربوهیدرات‌های پیچیده را تأمین می‌کند. در یک وعده لوبیا چیتی تقریبا ۳۰ گرم نشاسته وجود دارد. کربوهیدرات‌ها به شکل نشاسته، انرژی سریع بدن را تامین می‌کنند. در یک فنجان لوبیا چیتی میزان ۶۷۰ کالری وجود دارد. این کالری‌ها مربوط به کربوهیدرات، چربی، پروتئین است.

همچنین این لوبیا منبع غنی از پتاسیم، منیزیم، فسفر و تیامین است. میزان قند این لوبیا نسبت به سایر لوبیاها کمتر و فاقد کلسترول است. نکته دیگر در مورد طبع لوبیا چیتی این است که طبع گرم و تری دارد.

خواص لوبیا چیتی برای سلامت بدن

خواص لوبیا چیتی برای سلامت بدن و درمان بیماری‌ها

حبوباتی مانند لوبیا چیتی، سال‌ها است که توسط محققان تغذیه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، زیرا معمولاً در سراسر جهان مصرف می شوند. تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف حبوبات، مزایای زیادی برای سلامتی به همراه دارد. طبق مطالعات انجام شده مزایای مصرف لوبیا چیتی به شرح زیر است.

طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه چگونه است؟

قورمه سبزی یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که همیشه میهمان خانه‌های ما بوده، در اینجا طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه را خواهید آموخت پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


۱- خواص لوبیا چیتی برای یبوست

لوبیا چیتی به دلیل داشتن فیبرهای نامحلول، در درمان یبوست بسیار موثر هستند. به عمین دلیل یکی از مهمترین مزایای لوبیا چیتی، درمان یبوست است.

۲- خواص لوبیا چیتی برای پیشگیری از سرطان

تغذیه نامناسب همیشه سبب بروز مشکلاتی برای انسان می‌شود. مصرف لوبیا چیتی به‌خاطر داشتن فیبر بالا و آنتی اکسیدان‌های قوی برای انواع سرطان و به ویژه سرطان معده موثر است.

گنجاندن مقداری لوبیا چیتی در برنامه غذایی؛ به‌خاطر وجود منابع معدنی فراوانی که دارد نه تنها به سلامت بیشتر شما کمک می‌کند؛ بلکه سبب پیشگیری از سرطان نیز می‌شود. مصرف غذاهای غنی از پتاسیم و غذاهای حاوی منیزیم و فیبر غلات، به‌طور قابل توجهی خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهند.

۳- لوبیا چیتی برای جلوگیری از خشکی پوست

لوبیا چیتی به‌خاطر داشتن ویتامین”ب”، یکی از مواد مهم مورد نیاز بدن است؛ که بسیار برای سلامت پوست مفید است و کمبود این ویتامین در بدن سبب ایجاد مشکلات پوستی خواهد شد. مصرف لوبیا چیتی در داشتن پوستی سالم بسیار موثر است.

۴- لوبیا چیتی برای لاغری

یکی از بهترین موارد برای جایگزین کردن فست‌فودها یا غذاهای پرچرب که بسیار برای سلامت مضرند، لوبیا چیتی است. که تأثیرات مفیدی بر پیشگیری و مدیریت چاقی و اختلالات مربوط به آن، مانند بیماری های قلبی و عروقی دارد.

مصرف لوبیا چیتی

۵- لوبیا چیتی و دوران قاعدگی؛

لوبیا چیتی می‌تواند با کمک به تجدید ذخایر آهن، انرژی شما را افزایش دهد. به ویژه برای زنان در دوران قاعدگی، که بیشتر در معرض کمبود آهن هستند. افزایش ذخایر آهن با لوبیا چیتی گزینه بسیار خوبی است.

۶- خواص لوبیا چیتی برای مردان؛

یکی از موارد مهم در ناباروری آقایان کمبود روی در بدن است؛ که همواره نقش مهمی در بدن آقایان دارد. لوبیا چیتی یکی از منابع سرشار روی است؛ که مصرف آن تاثیر مستقیمی بر روی بدن آن‌ها دارد و روی مقدار اسپرم را به طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد.

۷- خواص لوبیا چیتی برای مادران باردار و شیرده؛

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در شیردهی ویتامین”ب” است؛ که در لوبیا چیتی بسیار فراوان است. یکی از مهم‌ترین خواص لوبیا چیتی، افزایش شیر در دوران شیردهی برای مادران است. اگر باردار یا شیرده هستید، نیاز شما به آهن افزایش می‌یابد. پس با مصرف لوبیا چیتی در دوران بارداری یا شیردهی، هم میزان ویتامین”ب” و هم آهن بدن خود را افزایش دهید. همچنین آهن موجود در لوبیا چیتی به رشد کودکان بسیار کمک می‌کند.

۸- خواص لوبیا چیتی برای بیماری کرونا؛

لوبیا چیتی سرشار از مولیبدن است؛ که یک سم زدای قوی است، تولید انرژی در سلول‌های بدن را بهبود می‌بخشد و به تقویت سیستم عصبی بدن کمک می‌کند. همچنین ویتامین‌های حیاتی مغز، مواد معدنی، اسید فولیک و آمینو اسیدها را تامین می‌کند. مهم‌ترین مزایای لوبیا چیتی وجود ویتامین های حیاتی مغز، مواد معدنی، اسید فولیک و آمینو اسیدها را تامین می کند.

مولبیدن موجود در لوبیا چیتی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و همچنین برای بیماری های عفونی، مانند کرونا بسیار مفید است.

خواص لوبیا چیتی برای بدن

۹- خواص لوبیا چیتی در کاهش کلسترول

لوبیا چیتی منبع غنی فیبر است که به شما در کاهش و تنظیم سطح کلسترول خون کمک و از خطر پیشرفت مشکلات قلبی جلوگیری می کند؛ که یکی از خواص لوبیا چیتی محسوب می‌شود.

یک بررسی منتشر شده توسط مجله انجمن پزشکی کانادا نشان داد؛ که گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی شما، به کاهش کلسترول کلسترول بد(LDL) نیز کمک می‌کند.

۱۰- خواص لوبیا چیتی برای تقویت حافظه؛

لوبیا چیتی، حاوی مقادیر زیادی”کولین” است؛ که یکی از مواد موثر در تقویت حافظه است. این ماده در تقویت غشای سلولی، همچنین بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و برای پیشگیری و یا درمان بیماری آلزایمر بسیار مفید است. به همین دلیل لوبیا چیتی برای حافظه بسیار مفید است.

فواید و مضرات جوانه حبوبات

مصرف جوانه حبوبات و غلات زیاد است.‌خواص جوانه حبوبات در بدن غیر‌قابل چشم‌پوشی است اما باید حواسمان به مضرات آن نیز باشد برای فهمیدن این مضرات این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


۱۱- خواص لوبیا چیتی در تقویت قلب؛

مصرف لوبیا چیتی به‌خاطر داشتن منابع سرشاری همچون: اسید فولیک، پتاسیم، منیزیم و فیبر بسیار برای سلامت قلب حائز اهمیت است. برای داشتن قلب سالم‌تر حتما در رژیم غذایی خود از لوبیا چیتی و خواص بی نظیرش غافل نشوید.

۱۲- پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت؛

یک مطالعه به تازگی نشان داد که افزایش مصرف لوبیا، نخود فرنگی و عدس می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا در طولانی مدت، قند خون را به شکل قابل توجهی کنترل نمایند. لوبیا چیتی می‌تواند میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. یکی دیگر از مزایای لوبیا چیتی این است که می تواند میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. همچنین فیبر موجود در لوبیا چیتی به حفظ سطح قند خون سالم کمک می‌کند.

لوبیا چیتی و خواص

۱۳- تقویت کننده مفاصل و استخوان‌ها؛

مس یکی از مواد مغذی موجود در لوبیا چیتی است؛ که برای فعالیت‌های آنزیمی که در اتصال کلاژن و الاستین نقش دارد، ضروری است. هر دو آنها ماده اولیه و انعطاف پذیری را در رگ‌های خونی، استخوان‌ها و مفاصل فراهم می کنند. از بهترین و مهم‌ترین مزایای لوبیا چیتی می باشد.

۱۴- خواص لوبیا چیتی برای کبد

یکی از خواص مهم لوبیا چیتی برای بدن این است که برای سم زدایی و پاک سازی کبد بسیار مناسب است. لوبیا چیتی حاوی منابع غنی از مولبیدن است که برای پاک سازی کبد از آلودگی‌ها و سموم بسیار مفیداست. پاک سازی و سم زدایی کبد می‌تواند؛ خطر ابتلا به بیماری های شایع کبدی، مانند، کبد چرب را نیز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

بهترین خواص لوبیا چیتی از منظر طب سنتی

در طب سنتی، به مصرف لوبیا چیتی تاکید فراوان شده است؛ اما بیشترین تاکید درمانی، برای درمان آکنه و جوش صورت، بیماری‌های قلبی، دیابت، سوختگی، اسهال، اگزما، سکسکه، روماتیسم و سیاتیک توصیه شده است.

خواص لوبیا چیتی برای لاغری

نکاتی برای پخت لوبیا چیتی و نحوه نگهداری آن

لوبیا چیتی خشک را پاک کنید تا هیچ گونه آلوگی و سنگ ریزه‌ای نداشته باشد. سپس لوبیاها را خوب بشویید و به مدت ۶ الی ۸ ساعت در آب سرد خیس کنید. سعی کنید هر چند ساعت یک‌ بار، آب آن را عوض کنید. سپس لوبیا چیتی را در قابلمه‌ای بریزید و به ازای هر فنجان لوبیا، ۳ فنجان آب به آن اضافه کنید و بگذارید ۳۵ دقیقه تا ۱ ساعت بپزد تا خوب له شود. مدت زمان پخت بستگی به نوع لوبیا چیتی دارد.

لوبیای پخته شده را درون یخچال تا ۳ روز و در فریزر می‌توانید به صورت نیم پز تا چند ماه مصرف کنید. اما بهتر است که از لوبیای تازه برای طبخ انواع غذاها استفاده شود تا مواد معدنی آن از بین نرود.

لوبیا چیتی خشک را حتما در جای خشک و خنک و در ظرف در دار نگهداری کنید.

با توجه به موارد مطرح شده بهتر است تا لوبیا چیتی را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهیم. تا هم به سلامت خود بیشتر کمک کرده و هم از بروز انواع بیماری‌ها پیشگیری کنیم.اگر به دانستن خواص حبوبات علاقه دارید حتما این مطلب مگر لوبیا قرمز برای بدن و سلامتی ضرر هم دارد؟ را بخوانید.

لوبیا چیتی

مصرف لوبیا چیتی هم‌چنین خواص بسیار زیادی برای سلامت قلب شما دارد.  برای خرید لوبیا چیتی با کیفیت بسیار عالی و قیمت بسیار مناسب از بانک طعم اقدام کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 16 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید