خواص زیره چیست؟

خواص زیره سبز و زیره سیاه بسیار متعدد است. در این مقاله 10 خاصیت زیره را برای شما بیان می‌کنیم که از جمله خواص زیره برای لاغری است.
16 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

زیره یکی از دانه‌های گیاهی بسیار مفید است که در دو نوع سبز و سیاه، در طبیعت یافت می‌شود. این دانه گیاهی در کشورهایی مانند: ایران، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی یافت می‌شود. زیره گیاهی، خودرو است. در ادامه این مقاله به خواص زیره سبز و سیاه می‌پردازیم. خواص زیره برای لاغری یکی از خواص این ادویه است. رشد این گیاه دوساله است؛ وقتی در بهار کاشته شود، تابستان سال بعد دانه می‌دهد. زیره سیاه با نام‌های زیره کرمانی، کمون، زیره رومی و شاه‌ زیره هم شناخته می‌شود.

مرغوب‌ترین زیره ای که می‌توانید تهیه کنید زیره کرمان است. خواص زیره بسیار زیاد است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. به‌خاطر خواص زیره سیاه و خواص زیره سبز، این گیاه در صنایع غذایی و دارویی بسیار استفاده می‌شود. چون زیره دارای طبع گرمی است؛ از خواص آن برای درمان نفخ، لاغری، عفونت‌های میکروبی و… استفاده می‌شود. 

از زیره سیاه در طیخ برنج، خورشت، سوپ، ترشی و همراه با پنیر استفاده می‌شود. طب سنتی بنا به خواص زیره سیاه آن‌را برای برخی بیماری‌ها و مصارف غذایی توصیه کرده است. خواص زیره چیست و چرا باید این ادویه را مصرف کرد؛ این سوالی است که در ادامه مفصل به آن می‌پردازیم.

۱- خواص زیره برای تقویت سیستم ایمنی

یکی از انواع ادویه زیره، زیره سیاه کوهی می‌باشد که در کرمان کشت می‌شود. این ادویه مواد معدنی بسیار زیادی مانند: آهن، پتاسیم و فسفر دارد. زیره سیاه کوهی به دلیل داشتن چربی کم و ویتامین‌های زیاد برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

خواص زیره برای سلامتی


یکی از مهم‌ترین فواید زیره سیاه و زیره سبز تاثیر بسیار زیاد آن بر کاهش وزن می‌باشد. زیره با افزایش متابولیسم و سرعت سوخت و ساز در بدن شما، میزان چربی‌ها در خون شما را کاهش می‌دهد. اگر قصد لاغری دارید و به وزن خود اهمیت می‌دهید، حتما از ادویه زیره در مصارف غذایی استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای لاغری، استفاده از زیره و دارچین است. از ترکیب زیره و دارچین برای تهیه دمنوش لاغری و قرص لاغری استفاده می‌شود. از فواید این دمنوش می‌توان به انرژی زیاد، تقویت سیستم دفاعی و کاهش ترشحات حلق و بینی اشاره کرد. 

۳- زیره برای قاعدگی و رحم

مصرف زیره کمک زیادی به تسکین دردها و مشکلات پیش از دوران قاعدگی می‌کند.

با مصرف زیره سبز چرخه‌های دوران قاعدگی بهتر تنظیم می‌شود و با بهبود نشانه‌های این دوره، گذر آن‌را بسیار راحت‌تر می‌کند.

با مصرف آب زیره و دمنوش زیره عوارض جانبی قاعدگی به راحتی تسکین پیدا خواهد کرد. در مواردی که ترشحات زنانه در رحم شما وجود دارد، مصرف زیره سبز کمک بسیار زیادی به درمان این مشکلات می‌کند.

۴- درمان کبد چرب

خواص زیره سبز در درمان کبد چرب نیز موثر است. مصرف زیره سبز از نارسایی و بیماری‌های کبد جلوگیری می‌کند و به سم زدایی در کبد کمک می‌کند.

ترکیب زردچوبه و زیره سبز کمک بسیار زیادی به بهبود کبدچرب می‌کند. با استفاده از ترکیب این دو ادویه، می‌توانید از نارسایی‌ها و بیماری‌های کبدی جلوگیری کنید.

خواص زیره سبز برای سلامتی

۵- سلامت قلب با زیره

از دیگر خواص زیره برای مردان و زنان، کمک به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌باشد. دانه‌ های زیره به دلیل وجود مواد معدنی ازجمله پتاسیم؛ کمک به حفظ ضربان قلب می‌کنند.

دانه‌ های زیره باعث کاهش انقباض سرخرگ‌ها و رگ‌های شما می‌شوند. درنتیجه فشار خون شما کاهش پیدا می‌کند و از بیماری‌های فشار خون جلوگیری می‌شود. همچنین کلسترول بد خون شما با مصرف زیره سیاه و سبز کاهش پیدا م‌کند.

۶- بهبود دستگاه گوارش و کمک به هضم

خواص زیره برای درمان مشکلات گوارشی بسیار زیاد است. مصرف زیره از سو هاضمه، دل‌درد و زخم معده جلوگیری و اسید معده را تنظیم می‌کند.

همچنین موجب کاهش یا جلوگیری از مشکلاتی از قبیل اسهال خونی، استفراغ و حالت تهوع، عفونت‌های دهانی و گوارشی می‌شود. از دیگر موارد مصرف زیره افزایش اشتها خواهد بود.

۷- از بین بردن بیماری‌های تنفسی

فواید زیره سیاه و زیره سبز باعث درمان مشکلات و بیماری‌های تنفسی می‌شود. مشکلات و بیماری‌هایی مانند: آسم، برونشیت، گرفتگی راه‌های تنفسی و عفونت ریه با مصرف زیره درمان می‌شوند.

۸– خواص زیره برای پوست

مصرف زیره باعث می‌شود پوست بسیار شاداب‌تر و جوان‌تری داشته باشید و چین و چروک‌های پوست شما از بین برود. همچنین عفونت پوست سر و موهای شما با مصرف زیره از بین خواهد رفت. زیره به موهای شما در پاک کردن شپش و شوره سر، کاهش ریزش مو و خارش پوست سر کمک می‌کند.

۹- کمک به آرامش بیشتر

از خواص دیگر زیره برای بدن؛ کمک به داشتن خوابی سالم و آرام است، زیرا در آن منیزیم وجود دارد.
زیره چندین روغن اسانس و آنتی اکسیدان دارد که رادیکال‌های آزاد مضر را از بدن دفع می‌کنند و بدن را در برابر سرطان، پیری و بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون محافظت می‌کنند. برای داشتن آرامش مصرف زیره بسیار توصیه می‌شود.

خواص زیره برای آرامش

۱۰- ادرار آور

یکی از مهم‌ترین خواص زیره، کمک به خروج سموم از بدن توسط ادرار می‌باشد. زیره سیاه و سبز ادرار آور است و به کسانی که مشکل دفع ادرار دارند کمک شایانی می‌کند. با مصرف زیره نگرانی از دفع سموم از کلیه‌ها نخواهید داشت.

خرید زیره

فواید زیره سیاه و سبز آنقدر زیاد است که در یک مقاله نمی‌توان کامل به آن اشاره کرد. حال که با این خواص آشنا شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌شود برای خرید زیره از فروشگاه بانک طعم اقدام کنید. بانک طعم زیره سیاه و زیره سبز را با کیفیت و قیمت بسیار مناسب در اختیار شما می‌گذارد. به راحتی می‌توانید از فروشگاه خرید کرده و در مصارف غذایی خود استفاده کنید. برای خرید زیره بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه محصول شوید.

بریم برای خرید زیره سیاه

بانک طعم 16 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید