خواص درمانی و عوارض چای اولانگ

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود و طعمی شبیه چای سیاه دارد. خواص چربی سوزی چای اولانگ فوق‌العاده است.
16 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود و طعمی شبیه چای سیاه دارد اما کمی متفاوت‌تر و منحصر به فردتر است. چای اولانگ همچنین به عنوان چای آبی یا چای نیمه تخمیر شده نیز شناخته می شود. این چای چینی بین چای سیاه و چای سبز قرار دارد و امروزه یکی از با ارزش‌ترین انواع چای است. ارزش این چای چینی تا حد زیادی به دلیل انواع خواص سلامتی آن، به ویژه آنتی اکسیدان‌های آن است. چای اولانگ به دلیل طعم منحصر به فرد آن فورا قابل تشخیص است و به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد.

مانند هر چای دیگری، اولانگ نیز از درخت چای ( Camellia sinensis ) بدست می‌آید. این چای بیشتر از استان فوجیان چین، جایی که نوع Ti-Kuan-Yin تولید می‌شود، برداشت می شود. یکی دیگر از انواع شناخته شده این چای Formosa Oolong است که از تایوان می‌آید و از نظر طعم قوی‌تر از نمونه تولید شده در فوجیان چین است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد تاریخچه چای اولانگ و خواص آن بیشتر توضیح دهیم.

خواص چای اولانگ

چای اولانگ چگونه تهیه می‌شود؟

برگ‌های اولانگ بر خلاف چای‌های دیگر، تحت فرآیند اکسیداسیون خاصی قرار گرفته‌اند که به آن‌ها رنگ آبی مایل به سیاه می‌دهد و برخی از برجسته‌ترین خواص ارگانولپتیکی آن‌ها را فراهم می‌کند.

این اکسیداسیون با قرار دادن برگ‌های چای در فرآیند هوادهی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید حاصل می‌شود. زمان هوادهی و خشک شدن چای اولانگ بسیار کوتاهتر از چای سیاه است. این مدت زمان اکسیداسیون به این معنی است که فقط اکسیداسیون جزئی در آن اتفاق می‌افتد تا عطر شدید، طعم ملایم و میوه‌ای و رنگ‌ قرمز آن را در زمان دم کشیدن حفظ کند. در حقیقت چای اولانگ طعمی بین چای سبز و چای سیاه دارد.

اگرچه چای اولانگ به طور کلی تا حد امکان تازه مصرف می‌شود، اما مدت کوتاهی پس از فرآوری، برخی از انواع آن قبل از مصرف برشته می‌شوند. این تکنیک باعث می‌شود بوی نامطلوب آن از بین برود و چای نرم‌تر شود.

اینفوگرافیک طرز تهیه و خواص دمنوش آویشن

در اینفوگرافیک دمنوش آویشن، خواص و طرز تهیه این دمنوش فوق العاده را بیان می‌کنیم. با دانستن این موارد می‌توانیم استفاده بهینه از دمنوش را ببریم پس حتما این اینفوگرافیک را بخوانید.

همین الان بخون!!


چای اولانگ چه طعمی دارد؟

چای اولانگ طعم مطبوعی دارد و بسته به سطح اکسیداسیون، طعم ملایم تا متوسط ​​برشته شده دارد. ولی مثل چای سیاه تلخ نیست. و طعم‌‌هایی شبیه به آجیلی، کره ای و شکلاتی در آن دیده می‌شود.

خواه انتخاب شما یک فنجان چای داغ در یک روز سرد باشد و یا یک لیوان چای سرد در تابستان را ترجیح دهید؛ در هر صورت چای اولانگ می‌تواند بهترین انتخاب باشد، نه تنها از نظر خواص و فواید آن برای سلامتی بلکه برای طعم خوب و با طراوت آن بهترین نوشیدنی است.

سلامتی با چای اولانگ

عناصر مفید موجود در چای اولانگ

کاتچین‌ها (نوعی فنل و آنتی اکسیدان طبیعی) و فلاونوئیدها عناصر اصلی چای اولانگ هستند که فواید سلامتی دارند. اولانگ حاوی فلاوینوئیدهایی به نام تیآسیننسین و مخلوطی از کاتچین ها و مواد پلیمری اکسید شده آنها مانند تافلاوین و تیاروبیگین است که دارای چندین خواص مفید برای سلامتی است.

کاتچین یکی از عناصر موجود در چای است که تحت تاثیر فرآیند اکسیداسیون قرار می‌گیرد. اساساً هر چه مدت زمان بیشتری به برگ‌ها اجازه داده شود تا اکسید شوند، کاتچین کمتری در محصول نهایی وجود دارد. بنابراین، محتوای کاتچین در چای سبز بیشتر و در چای سیاه کمتر است.

در حالی که اکسیداسیون باعث کاهش سطح کاتچین در چای اولانگ می‌شود، اما در واقع سطح تافلاوین و ایروبیگین را در چای افزایش می‌دهد.

این بدان معنی است که اولانگ در واقع حاوی تعداد بیشتری از این عناصر نسبت به چای سبز است. (چون نسبت به چای سبز بیشتر تحت اکسیداسیون قرار می‌گیرد.) این آنتی‌اکسیدان‌های خاص احتمالاً می‌توانند رشد سرطان‌ها را کاهش دهند، آنها دارای عوامل ضدالتهابی هستند و ممکن است به کاهش آلرژی کمک کنند.

مشخصات غذایی چای اولانگ به طور مختصر

مانند چای‌های دیگر، چای اولانگ نیز مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

یک فنجان کوچک (۱۰۰ گرم) چای اولانگ دم کرده حاوی ۱۶ میلی‌گرم کافئین همراه با آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی مانند تافلاوین، تئاروبیگین‌ها و اپی گالوکاتچین گالت است.

خواص چای اولانگ

هرکسی که در مورد فواید چای اولانگ چینی بشنود متعجب می‌شود، زیرا این چای دارای مجموعه‌ای از خواص است. همان‌طور که گفتیم یکی از نقاط قوت اصلی آن، قدرت آنتی‌اکسیدانی بالای آن است که فواید زیادی برای سیستم ایمنی بدن دارد. دلیل این موضوع به محتوای بالای کاتچین در چای اولانگ نسبت داده می‌شود. کاتچین‌ها فلاونوئیدهایی هستند که توانایی قابل توجهی در محافظت از سلول‌ها و به تاخیر انداختن پیری آنها دارند.

کاتچین‌ها همچنین به چای خاصیت ضد سرطانی می‌دهند و به کاهش کلسترول، فشار خون و سطح قند خون کمک می‌کنند. البته خواص چای اولانگ خالص به این موارد محدود نمی‌شود و چای اولانگ به محافظت از کبد، بهبود دفاع بدن و کمک به سوزاندن چربی نیز مشهور است.

قدرت محرک چای اولانگ قابل توجه است و این قدرت به دلیل ترکیبات تئین در این چای است که خواص قابض و ادرارآور دارند و به هضم غذا نیز کمک می‌کنند.

در میان فواید فراوان چای اولانگ چینی برای بدن، قدرت این چای در بهبود هضم باعث شده است که این چای به متحدی عالی برای کاهش وزن تبدیل شود. همچنین ظرفیت فوق العاده‌ای برای مبارزه با استرس و تقویت استخوان‌ها و محدود کردن اثرات دیابت دارد.

در حقیقت دم کردن چای اولانگ راهی برای بهره بردن از تمام خواص و فواید آن و همچنین ایجاد لذت از طعم و عطر غنی این چای است.

پلی‌فنول‌های موجود در چای اولانگ به پیشگیری از برخی انواع سرطان کمک می‌کنند، خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می‌دهند. این ترکیب به احتمال زیاد به کشتن باکتری‌های ناسالم در دهان کمک می‌کند. ای چای همچنین ممکن است به کاهش ناراحتی اگزما کمک کند.

خواص چای اولانگ مناسب

چربی سوزی چای اولانگ

نوشیدن چای اولانگ برای کاهش وزن فواید زیادی دارد. این چای می‌تواند به کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول کمک کند. مطالعات نشان داد که چای اولانگ می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد، حرکت چربی را بهبود بخشد، از تکثیر سلول‌های چربی جلوگیری کند و وزن را ثابت نگه دارد. علاوه بر این، چای اولانگ سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کند.

پلی فنول ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در چای اولانگ با افزایش متابولیسم و ​​ظرفیت چربی سوزی، نقش عمیقی در کاهش وزن دارند. در یک مطالعه، ۲ گرم چای اولانگ به ۱۰۲ فرد چاق چینی ۴ بار در روز به مدت ۶ هفته داده شد و درصد چربی بدن آنها اندازه گیری شد. آنها کاهش وزن قابل توجهی (۱-۳ کیلوگرم) را در بازه زمانی مصرف نشان دادند و سایز دور کمر آنها نیز کاهش یافت.

مطالعه دیگری نشان داد که چای اولانگ نعنایی دم کرده کامل مصرف انرژی و اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهد. میزان متابولیسم را نیز طی ۲۴ ساعت ۳تا ۷ درصد افزایش می‌دهد. علت احتمالی این موضوع اثر ترکیبی کافئین و EGCG است که گرمازایی و در نتیجه اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهد.

معرفی 7 دمنوش انرژی زا فوق‌العاده برای بازیابی انرژی

در این مقاله به معرفی بهترین دمنوش انرژی زا خواهیم پرداخت که می‌توانید تجربه مصرف دمنوش انرژی زا قبل ورزش یا قبل درس خواندن را برای بهره‌وری بهتر داشته باشید پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


چای اولانگ چگونه باعث کاهش وزن می شود؟

  • مکانیسم ضد چاقی چای اولانگ ناشی از EGCG و تافلاوین است. این ترکیبات تعادل انرژی را تعدیل می‌کنند و متابولیسم کربوهیدرات و لیپید را حفظ می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود اکسیداسیون آنزیمی لیپید تسهیل بابد.
  • کاتچین‌های چای همچنین با کاهش آنزیم سنتاز اسید چرب (یک مجموعه آنزیمی مسئول سنتز اسیدهای چرب) از لیپوژنز جلوگیری می‌کنند.
  • پلی فنول‌های موجود در چای اولانگ به کاهش وزن کمک می‌کنند و اثرات ضد التهابی دارد.
  • چای اولانگ می تواند متابولیسم را تا ۱۰ درصد افزایش دهد و به سوزاندن چربی شکم و بازو کمک کند. چای اولانگ حاوی کافئین و اپی گالوکاتچین است که هر دو با هم برای تسریع اکسیداسیون چربی کار می‌کنند. ترکیب کافئین-کاتچین موجود در چای اولانگ لیپولیز نورآدرنالین را افزایش می‌دهد و فعالیت لیپاز پانکراس را کاهش می‌دهد که اثر ضد چاقی دارد .

خواص چای اولانگ برای سلامتی

  • مصرف چای در طول یک دوره، به ویژه انواع اولانگ، به کاهش میزان شیوع دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. چای اولانگ کاملاً دم شده به طور قابل توجهی غلظت گلوکز و فروکتوزامین پلاسما را در طی یک دوره کاهش می‌دهد.
  • یکی دیگر از مکانیسم‌های محبوب ضد چاقی چای اولانگ، مهار آنزیم‌های گوارشی است. پلی فنول‌های موجود در چای اولانگ چندین آنزیم گوارشی را مهار می‌کنند که سرعت جذب قندها و چربی‌ها را از روده کاهش می‌دهند و در نتیجه گرسنگی و پرخوری را کنترل می‌کنند.
  • پلی فنول‌های موجود در چای اولانگ بر روی کربوهیدرات‌های هضم نشده در روده تأثیر می‌گذارند و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کنند که به سمت کبد حرکت می‌کند و واکنش‌های آنزیمی بیوشیمیایی را تنظیم می‌کند. این موضوع به نوبه خود منجر به اکسیداسیون اسیدهای چرب می‌شود.
  • یکی دیگر از مکانیسم‌های احتمالی پلی فنول‌ها، تغییر میکروبیوتای روده است. روده ما حاوی تریلیون‌ها باکتری است که سیستم گوارش ما را تقویت می‌کنند. رژیم‌های غذایی پرچرب و قند بالا، اکوسیستم باکتری‌های خوب را از بین می‌برد که این موضوع هضم غذا را تغییر می‌دهد و به افزایش وزن کمک می‌کند. پلی فنول‌های موجود در چای اولانگ از جذب در کل روده پیشی می‌گیرند و با میکروبیوتا واکنش نشان می‌دهند تا متابولیت‌های فعال زیستی کوتاهی را تشکیل دهند که هضم را بهبود می‌بخشد و روند کاهش وزن را سرعت می‌دهد.

چای اولانگ نعناع

چگونه چای اولانگ را درست کنید؟

برای درست کردن یک فنجان چای اولانگ، تنها کاری که باید انجام دهید این است:

۲ گرم (۱ قاشق چایخوری) چای اولانگ را در یک فنجان آب با دمای ۸۵ درجه سانتی گراد به مدت ۳ دقیقه دم کنید. دقت داشته باشید ریختن چای اولانگ یا چای سبز در آب جوش باعث می‌شود برخی از ترکیبات مفید آن از بین برود. بنابراین پس از به جوش آمدن آب چند دقیقه صبر کنید تا دمای آب پایین‌تر بیاید.

به همین راحتی یک فنجان چای اولانگ برای خود درست کنید و از تمام خواص فوق العاده این چای عجیب و غریب برای سلامتی لذت ببرید و در کنار لذت بردن از برخی طعم‌های بی بدیع، با بدن خود مهربان باشید!. اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما این مطلب علت حساسیت به چای و کافئین چیست؟ هم کمک کننده خواهد بود.

چای اولانگ چینی را از کجا بخریم؟

چای اولانگ یک نوشیدنی خوش طعم است که با مزایای سلامتی زیادی که دارد، نوشیدن آن دلپذیرتر نیز می‌شود. صرف نظر از اینکه به دنبال یک نوشیدنی خوشمزه یا یک مرهم مفید برای هر درد هستید، خرید چای اولانگ قطعا توصیه می‌شود.

امروزه می‌توانید چای اولانگ را هم از فروشگاه‌های فیزیکی و هم به صورت آنلاین خریداری کنید. در بانک طعم طیف گسترده‌ای از انواع چای با انواع طعم‌ها برای دوستداران چای گردآوری کرده‌ایم تا ضمن بهره بردن از تمام خواص این چای، از طعم دلچسب آن نیز لذت ببرید. چای اولانگ جینسنگ یا چای آبی را با بهترین کیفیت می‌توانید از بانک طعم خریداری کنید. برای خرید چای بهاره و خرید عمده چای به فروشگاه سری بزنید.

چای و دمنوش

شما می توانید انواع چای و دمنوش و عرقیات و حبوبات و سبزی خشک را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب از سایت بانک طعم تهیه کنید.

همین الان کلیک کنید


بانک طعم 16 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید