خواص بی نظیر عرق هل برای سلامتی بدن

یکی از گران‌ترین ادویه‌های جهان هل است که عرقیجات آن دارای خواص بی‌نظیری هست. در اینجا خواص عرق هل را به طور کامل شرح داده‌ایم.
16 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

عطر دلپذیر بسیاری از چای‌های معطر و غذاهای شیرین و خوش طعم هندی و ایرانی به دانه‌های سیاه و سبز ریز هل نسبت داده می‌شود. هل یک ادویه عجیب و غریب بومی آشپزی و دارویی در هند است و خواص عرق هل بیشمار و فراوان است.

هل(Cardamom ) به عنوان ملکه ادویه‌جات در رده سوم گران‌ترین ادویه‌ها قرار دارد و وانیل و زعفران مقام‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. هل یک گیاه علفی از خانواده زردچوبه و زنجبیل است. همچنین هل بومی جنگل‌های انبوه هند، بوتان و نپال است و در انواع سیاه، سبز و سفید موجود است. نوع سفید آن در حقیقت نسخه سفید شده از هل سبز است.

رایحه غنی و مشخصه هل به دلیل وجود ترپن‌های آنتی اکسیدانی، یعنی سینئول و آلفا ترپینیل استات است. هل علاوه بر اینکه یک عنصر همه کاره در آشپزخانه است، فواید سلامتی زیادی نیز دارد.

هل همچنین به دلیل کاربردهای دارویی آن در طب آیورودا و یونانی و طب سنتی چینی مورد توجه قرار گرفته است. خواص عرق هل به فواید تغذیه‌ای، خواص هضم‌کننده، ادرارآور، خلط‌آور، محرک، ضدعفونی‌کننده، آنتی اکسیدان و ضد اسپاسم مربوط می‌شود و در ادامه درباره فواید عرق هل اطلاعات بیشتری را ارائه می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ارزش تغذیه‌ای هل

هل به دلیل ترکیباتی مانند روغن‌های فرار، ویتامین‌های حیاتی و مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم و منیزیم همراه با آهن و گوگرد مورد تحسین قرار می‌گیرد.علاوه بر این، آنتی اکسیدان ‌ا، یعنی پروپانوئیدها، فلاونوئیدها و ترپن‌ها را در خود جای داده است که می‌توانند برای بدن انسان بسیار مفید باشند.

عرق هل

فواید هل برای سلامتی

اکنون که از ارزش تغذیه ای هل آگاه شدید، وقت آن رسیده است که با فواید عرق هل و خواص عرق هل آشنا شوید.

۱. هل هضم را تقویت و تحریک می‌کند

هل دارای خواص تجمعی است که می‌تواند به فرآیند هضم کمک کند. از دیگر خواص عرق هل برای معده می‌توان به درمان قولنج و گرفتگی معده اشاره کرد. هل همچنین می‌تواند نفخ را کاهش دهد. به علاوه، جریان صفرا را که برای هضم چربی‌ها ضروری است، افزایش می‌دهد.

در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، اثرات محافظتی گوارشی ترکیبی از زردچوبه، برگ‌های سبز و غلاف هل نشان داده شد. در این مطالعه مشخص شد گروهی که ترکیب دم کرده گیاهی هل را دریافت می‌کردند، میزان آسیب مخاطی و زخم معده و همچنین تعداد ماست سل‌ها و ائوزینوفیل‌های کمتری را نسبت به گروه کنترل نشان دادند.

اثرات محافظتی گوارشی هل آن را به یک راه حل اصلی برای بسیاری از مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال خونی، اسیدیته، سوء هاضمه و انواع مختلف عفونت‌های معده تبدیل کرده است.

برای تسکین ناراحتی‌های گوارشی می‌توانید دانه‌ها را به صورت ساده مصرف کنید، پودر هل را در برنج یا غذای خود بپاشید یا به سراغ نوشیدن یک فنجان عرق هل سالم بروید. از آنجایی که دانه‌های هل طعمی تند و شیرین دارند، تقریباً همه از جمله کودکان از آن لذت می‌برند.

۲. بهداشت دهان و دندان را ارتقا می‌دهد و با بوی بد دهان مبارزه می‌کند

هل باعث بهداشت دهان و دندان و رفع بوی بد دهان می‌شود. عطر و بوی مطبوع و طعم قوی هل می‌تواند با بوی بد دهان مبارزه کند. روغن‌های فرار ضروری موجود در آن دارای خواص ضد باکتریایی هستند که به مبارزه با میکروب‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند. طعم تند هل باعث افزایش جریان بزاق می‌شود و به حفظ سلامت دهان کمک می‌کند.

طبق مطالعه‌ای که در مجله بین المللی دندانپزشکی پیشگیرانه بالینی منتشر شد، اثربخشی دهانشویه حاوی ۰.۵ درصد اسانس هل برای غلبه بر هالیتوز ثابت شد.

برای بهره مندی از فواید هل در بهداشت دهان و دندان خود، کافی است بعد از هر وعده غذایی یک غلاف هل را بجوید. دو بار در روز دهان خود را با چای هل یا عرق هل بشویید. این ماده به عنوان یک دهان شویه ضد عفونی کننده موثر بدون هیچ گونه عوارض جانبی مانند دهانشویه الکلی عمل می‌کند.

فواید عرق هل

۳.اشتها را بهبود می‌بخشد

هل به عنوان یک مقوی گوارشی عمل می‌کند که می‌تواند به شما در مقابله با سوء هاضمه، نفخ و اسیدیته کمک کند و این موضوع می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد. بدین صورت فواید عرق هل برای لاغری مشخص می‌شود. به علاوه، هل می‌تواند ترشح شیره‌های گوارشی را تحریک کند که به نوبه خود اشتهای شما را بهبود می بخشد. برای بهبود اشتها کمی هل پودر شده را به سوپ خود اضافه کنید یا مقداری از دانه‌های آن را بجوید تا اشتهایتان دوباره فعال شود.

۴.به سم زدایی کمک می‌کند و از کبد محافظت می‌کند

هل مملو از آنتی اکسیدان‌ها و منگنز است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد و دفع سموم از بدن به سم زدایی کمک می‌کند. کبد سالم پیش نیاز متابولیسم سالم و راز طول عمر طولانی است. همچنین عصاره هل و عرق هل ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهد و سطح کلسترول و تری گلیسیرید را پایین بیاورد. عصاره هل می‌تواند بزرگی کبد را کاهش دهد و همچنین از آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف بیش از حد داروها، مواد شیمیایی یا آنتی بیوتیک ها محافظت کند. برای بهره مندی از خواص هل برای کبد کافیست روزانه یک فنجان چای هل یا عرق هل بنوشید.

۵. سلامت کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد

هل برای کلیه‌ها مفید است، زیرا باعث افزایش ادرار، کاهش فشار خون، دفع کلسیم و اوره انباشته شده در کلیه‌ها می‌شود. استفاده منظم از هل می‌تواند به درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات کلیوی، مثانه و ادراری از جمله سنگ کلیه، نفریت، سوزش یا ادرار دردناک و کنترل تکرر ادرار کمک کند. همچنین اغلب در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری از آن استفاده می‌شود. برای بهره مندی از خواص هل برای کلیه کافیست هل کامل و آسیاب شده را استفاده کنید.

۶. فشار خون را کاهش می‌دهد

گنجاندن هل در رژیم غذایی می‌تواند به تنظیم فشار خون بالا نیز کمک کند. ترکیب غنی از آنتی اکسیدان‌های موجود در هل می‌تواند به کاهش تجمع پلاکت‌های اضافی که منجر به لخته شدن خون می‌شود، کمک کند. این موضوع به نوبه خود می‌تواند سطح فشار خون را کاهش دهد. علاوه بر این، هل حاوی پتاسیم و منیزیم است؛ دو ماده معدنی دوستدار قلب که می‌توانند به کاهش سطح فشار خون کمک کنند .مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ که در مجله هندی بیوشیمی و بیوفیزیک منتشر شد، نشان داد که شرکت‌کنندگانی که به مدت چند ماه روزانه پودر هل مصرف می‌کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون خود مشاهده کردند.

هل همچنین فیبرینولیز را افزایش می‌دهد و وضعیت آنتی‌اکسیدانی را بدون تغییر قابل توجهی در سطح لیپیدهای خون و سطح فیبرینوژن در افراد مبتلا به فشار خون مرحله ۱ بهبود می‌بخشد. برای بهره مندی از خواص هل برای فشار خون کافیست چای هل بنوشید و دانه هل یا عرق هل را در آشپزی و پخت خود بگنجانید.

استفاده از هل در غذا


۷. حالت تهوع، گلودرد و استفراغ را درمان می‌کند

هل به کنترل طبیعی حالت تهوع، گلودرد و استفراغ کمک می‌کند. به طور سنتی، هل به عنوان یک درمان برای حالت تهوع استفاده می‌شده است. هل یک مقوی و محرک موثر است و همچنین برای آرام کردن حالت تهوع و استفراغ مفید است. به عنوان یک درمان خوب برای گلودرد نیز عمل می‌کند. هل و دارچین را می‌توان هر روز صبح در آب جوشانده و غرغره کرد تا گلودرد دردناک را کنترل کند.

۸. آسم را تسکین می‌دهد

مبتلایان به آسم می‌توانند از عرق هل برای تسکین علائمی مانند سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و گرفتگی قفسه سینه استفاده کنند. مطالعه‌ای که روی خرگوش‌ها انجام شد، تأثیر هل را بر آسم نشان داد. محققان دریافتند که این ماده دارای اثر گشادکننده برونش بر آسم است. هل با افزایش گردش خون در ریه‌ها، مبارزه با التهاب و تسکین غشاهای مخاطی به تنفس راحت‌تر کمک می‌کند. طبع گرم هل باعث دفع بلغم و رفع گرفتگی سینه می‌شود.

استفاده منظم از هل در مقادیر کم برای کسانی که از آسم یا برونشیت رنج می‌برند بسیار مفید است. می‌توانید به سادگی پودر هل را به غذا اضافه کنید و یا چای هل و عرق هل بنوشید.

۹. سرفه و سرماخوردگی را درمان می‌کند

تعداد فراوان آنتی اکسیدان‌های موجود در هل می‌تواند به درمان سرماخوردگی، سرفه و ناراحتی‌های تنفسی کمک کند. برای بهره‌مندی از خواص هل برای سرفه کافیست چای هل یا عرق هل بنوشید. برای تهیه چای، مقداری غلاف هل را به آب در حال جوش اضافه کنید، آب آن را صاف کرده و عسل را به مقدار دلخواه اضافه کنید.

۱۰. ممکن است از سرطان جلوگیری کند

مصرف منظم هل ممکن است به پیشگیری از برخی از انواع سرطان کمک کند. هل حاوی فیتوکمیکال‌هایی است که مبارزه‌کننده‌ی معروف سرطان هستند. هل همچنین ممکن است از رشد هورمون‌های مسئول سرطان سینه، تخمدان و پروستات و غیره جلوگیری کند. همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در هل برای کسانی که از سرطان روده بزرگ رنج می‌برند بسیار مفید است.

مطالعه‌ای که بر روی تومورهای القا شده در موش‌ها انجام شد، اثرات ضد شیمیایی هل را نشان داد. مصرف هل به کاهش اندازه و تعداد پاپیلوم‌های پوستی ایجاد شده بر روی پوست کمک کرده و در نتیجه به درمان دی متیل بنزانتراسن کمک می‌کند. برای مبارزه و پیشگیری از سرطان، روزانه ½ قاشق چایخوری پودر هل بخورید و یا یک فنجان عرق هل بنوشید.

استفاده از هل در غذا

خواص عرق هل برای صورت

با استفاده از هل و عرق هل می‌توانید پوستی صاف و شفاف داشته باشید. روغن اسانسی هل می‌تواند مشکلات پوستی را برطرف کند و رنگ پوست را یکدست نماید.

خواص عرق هل برای مو

هل به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های قوی به تغذیه پوست سر و بهبود سلامت آن کمک می‌کند. همچنین هل قادر است فولیکول‌های مو را تغذیه نماید و استحکام مو را افزایش دهد.

چگونه می‌توان از هل استفاده کرد؟

عطر غنی، طعم و استفاده همه جانبه هل از دلایل محبوبیت هل است. غلاف‌های هل را می‌توان برای حفظ عطر، طعم و تازگی ادویه بسته بندی کرد. می‌توانید از هل به روش‌های مختلفی استفاده کنید:

  • پودر هل به طور گسترده‌ای به عنوان یک طعم دهنده در کلوچه‌ها، دسرها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که اسانس‌های فرار موجود در هل پس از پودر شدن از بین می‌روند، توصیه می شود در صورت نیاز از پودر هل تازه آسیاب شده استفاده کنید. می‌توان هل را با شکستن غلاف و له کردن دانه ها در هاون و یا آسیاب تهیه کرد.
  • هل سیاه را می‌توانید به طور کامل در برنج، کاری و دیگر غذاهای خوش طعم اضافه کنید.
  • چای هل یک نوشیدنی محبوب در فرهنگ شرقی است. وقتی آب در حال جوشیدن است، دانه‌های هل سبز را به چای خود اضافه کنید تا دانه‌ها در آب خیس بخورند.
  • همچنین می‌توانید دانه هل را بجویید.
  • راه راحت‌تر نیز استفاده از عرق هل است.

خواص عرق هل برای لاغری

اقدامات احتیاطی که باید برای مصرف هل در نظر داشته باشید:

با همه فوایدی که هل به همراه دارد، برخی از افراد باید مراقب مصرف هل خود باشند تا از هر گونه اتفاق ناگوار جلوگیری کنند. مصرف هل در دوران بارداری ممکن است منجر به سقط جنین شود و در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا باعث ایجاد درد اسپاسمودیک کولیک شود.

این گیاه می‌تواند موارد نادر درماتیت و به ندرت آلرژی ایجاد کند. در بیمارانی که داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنند و افرادی که داروهای کاهش فشار خون و کلسترول مصرف می‌کنند، هل نباید مصرف شود.

سخن پایانی

هل یک ادویه عجیب و غریب است که به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده غذاهای هندی شناخته شده است. هل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. هل علاوه بر دادن طعم و مزه غنی به مواد غذایی، فواید زیادی برای سلامتی دارد.

هل اثرات شفابخشی بر روی مجموعه‌ای از مسائل بهداشتی از سلامت گوارش گرفته تا بهداشت دهان و دندان و حتی دفع سموم از بدن دارد. در فروشگاه بانک طعم می‌توانید خرید ادویه، خرید انواع حبوبات و خرید عرقیات ارگانیک را انجام دهید.

بریم برای خرید عرقیات

بانک طعم 16 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید