آیا از پودر سیر در دوران بارداری استفاده کنیم؟

در این مقاله ضرر‌ها و فواید استفاده از پودر سیر در دوران بارداری با هم بررسی خواهیم کرد.
13 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

پودر سیر، یکی از ادویه‌جات پرکاربرد و پرخاصیت در آشپزی است که مصرف آن عطر و طعم خاص و دل‌انگیزی به غذاهای مختلف و خواص بی‌نظیر و طعم تند و تیز آن را می‌بخشد. اما آیا پودر سیر در بارداری نیز برای بانوان قابل استفاده است؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا این موضوع را از دیدگاه علمی و طب سنتی مورد بررسی قرار دهیم.

آیا پودر سیر در بارداری ضرر دارد؟

هزاران سال است که سیر در سراسر جهان، به دلیل داشتن بسیاری از خواص دارویی و درمانی، به عنوان ماده‌ای مفید و پرخاصیت شناخته می‌شود. این ماده حاوی غلظت بالایی از ارگانوسولفور است. این ترکیب، مسئول طعم و رایحه تند و تیز و همچنین فوائد بی نظیر آن برای سلامتی بدن است. جالب است بدانید که این خواص سیر، برای بانوانی که در دوره بارداری هستند نیز بسیار مفید است. اما همچنان این سوال وجود دارد که مصرف سیر و پودر سیر در بارداری ضرر دارد یا به طور کامل عاری از خطر خواهد بود؟

دوران بارداری، یکی از مهم‌ترین دوره‌ها در زندگی هر بانویی است. در این زمان، فرد باید تمامی نکات و شرایط مختلف برای حفظ سلامت خود و جنین را مورد توجه قرار داده و جانب احتیاط در مصرف مواد غذایی مختلف را رعایت کند. پودر سیر، یکی از مواد غذایی است که توصیه‌ها و اقدامات احتیاطی زیادی در رابطه با مصرف آن در دوران بارداری وجود دارد. طبیعی است که مصرف سیر در این زمان، مزایا و معایبی را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین شما نمی‌توانید آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما می‌توانید به جای اجتناب کامل، در مصرف آن اعتدال و میانه روی را رعایت کنید. به همین دلیل بهتر است تا قبل از مشورت با پزشک، اقدام به افزودن یا حذف سیر از رژیم غذایی خود نکنید.

خواص پودر سیر در بارداری

در ادامه، برخی از خواص پودر سیر در بارداری را معرفی می‌کنیم:

۱− کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا

سیر، ماده‌ای است که به درمان و پیشگیری از بروز مشکلات قلبی مشهور است. از طرفی، داشتن فشار خون بالا یکی از مشکل شایع در دوران بارداری است. متاسفانه، از هر ده بانوی باردار، یک نفر مبتلا به فشار خون بالاست. بنابراین بانوان باردار، می‌توانند با مصرف سیر یا پودر سیر احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

۲− کمک به وزن گرفتن جنین

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سیر یا پودر سیر در بارداری باعث افزایش وزن نوزاد در هنگام تولد شده و مکمل‌های حاوی سیر نیز ضمن کاهش احتمال بروز عوارض مختلف در زمان تولد، سلول‌های جفت را نیز تقویت می‌کنند.

خواص پودر سیر

۳− کاهش سطح کلسترول خون 

سیر، منبعی سرشار از آلیسین است، که به تنظیم میزان کلسترول خون و کاهش سطح کلسترول‌های بد و غیر مفید کمک می‌کند. به طور کلی، سیر یا پودر سیر، می‌تواند خطرات هرگونه عارضه‌ای که در نتیجه مشکلات قلبی ایجاد می‌شوند را کاهش دهد.

۴− پیشگیری از ابتلا به سرطان

خوردن سیر، احتمال ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف آن علاوه بر بانوان باردار، برای دیگر افراد نیز بسیار مفید است. بنابراین توصیه می‌شود، استفاده از آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید یا از پودر سیر در هنگام آشپزی و طبخ غذاهای مختلف استفاده کنید.

۵− مبارزه با انواع آنفولانزا، سرماخوردگی و عفونت‌ها

بانوانی که در دوران بارداری قرار دارند، باید بیش از دیگر افراد، مراقب سلامتی خود باشند. زیرا در صورت ابتلای شخص به بیماری و نیاز به مصرف داروهای شیمیایی، ممکن است سلامتی جنین تحت تاثیر عوارض دارو قرار گیرد. بنابراین، بانوان باردار باید با مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی که خواص ضد میکروب و ضد باکتری دارند، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و از ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند انواع آنفلوآنزا، سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها پیشگیری کنند.

خواص پودر سیر

۶− جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های پوستی

در دوران بارداری تغییرات زیادی در پوست زنان ایجاد می‌شود. اما مصرف سیر یا پودر سیر در بارداری به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد عفونت، در پیشگیری از بروز مشکلات پوستی موثر است.

تهیه پودر سیر خانگی

۷− پودر سیر در بارداری طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی، سیر ماده‌ای با مزاج گرم و خشک است که برای درمان انواع بیماری‌ها مانند سردی مزاج جنسی، ریزش مو، مشکلات قلبی-عروقی و فشار خون بالا، مفید است. حرارت و گرمای سیر، به حرارت ذاتی بدن شباهت بسیار داشته و مصرف آن در حد اعتدال، به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند.

اگر فردی دارای مزاج سرد بوده و سبک زندگی وی موجب افزایش طبع سرد در بدن وی شده باشد، با مصرف سیر می‌تواند طبع بدن خود را متعادل کرده و از بروز بیماری‌ها و مشکلات ناشی از طبع سرد جلوگیری کند. در طب سنتی، استفاده از سیر یا پودر سیر در بارداری را بسیار مفید می‌دانند. زیرا خواص و فواید بسیاری از جمله پیشگیری و درمان عفونت‌های شرمگاهی، کاهش خستگی، تهوع، فشار خون و کلسترول‌های بد خون را به همراه دارد.

پودر سیر در بارداری ضرر دارد؟

در طول سال‌های متمادی، هیچ مطالعه‌ای اثبات نکرده که مصرف سیر یا پودر سیر در دوران بارداری به طور کامل خطرناک یا بی خطر است. با این حال، برخی از متخصصان و پزشکان، به بانوان باردار اجازه می‌دهند تا در هفته‌های اول دوران بارداری خود، سیر مصرف کنند. دلیل این امر، آن است که در این زمان، بدن می‌تواند از برخی مزایای سیر برای سلامتی مادر بهره مند شده و تاثیر نامطلوبی روی جنین ایجاد نشود.

فواید پودر سیر و سیر

توجه کنید که مصرف سیر در هفته‌های اول بارداری نیز باید بسیار کم باشد و در سه ماهه دوم و سوم به دلیل امکان بروز برخی عوارض از جمله کاهش فشار خون و رقیق شدن خون، به طور کامل قطع شود.

با این حال، اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در دوران بارداری نیز به مصرف سیر یا پودر سیر در هنگام تهیه انواع غذاها و خوراک‌ها علاقمندند، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و از او درباره مصرف سیر یا پودر سیر برای دوران بارداری راهنمایی بگیرید. پزشک متخصص، می‌تواند مقدار مصرف مشخص و مطمئنی از پودر سیر یا سیر خام را به شما توصیه کند.

عوارض پودر سیر در بارداری

مصرف سیر با وجود تمام فوایدی که برای سلامتی دارد، می‌تواند عوارضی برای خانم‌های باردار داشته باشد. برخی از عوارض جانبی خوردن سیر یا پودر سیر در بارداری عبارتند از:

  • احتمال خون ریزی بیش از حد در زمان زایمان، به دلیل رقیق شدن خون
  • کاهش بیش از حد فشار خون و احتمال بروز شوک یا غش کردن
  • کم شدن میزان جذب ید و کم کاری غده تیروئید
  • احتمال واکنش منفی سیر با برخی داروها برای مبتلایان به بیماری قند خون (افرادی که دچار قند خون هستند، بهتر است مصرف سیر را تحت نظر پزشک در برنامه غذایی خود جای دهند.)

خواص پودر سیر

همانطور که دیدیم، خواص پودر سیر در بارداری بسیار بیشتر از اندک عوارض پودر سیر در بارداری است. با این حال، ما به شما توصیه می‌کنیم که امکان مصرف سیر و مقدار آن را با مشورت پزشک تعیین کنید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.

بریم برای خرید پودر سیر

بانک طعم 13 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید