استفاده از زیره در غذا

آیا تا به حال از زیره در غذای خود استفاده کردید؟‌اگر تا به حال از زیره در غذای خود استفاده نکرده اید پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله استفاده از زیره در غذا را بخوانید و یک بار آن را امتحان کنید.
18 دی 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

زیره گیاهی است از خانواده جعفری که از آن به عنوان یک ادویه طعم دهنده و نوعی چاشنی معطر در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. طبع زیره گرم است و در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه موجود است. این ادویه دارای طعم نسبتا تلخی است و خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد. از زیره سبز به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای پودرهای کاری و چیلی استفاده می‌شود و در بسیاری از محصولات غذایی کاربرد دارد. گل‌های زیره به رنگ سفید یا صورتی هستند و به‌صورت چتری در انتهای ساقه ظاهر می‌شود. این گیاه به‌طور وحشی در مناطق مدیترانه می‌روید و استفاده از آن کمک بسیار زیادی به حفظ سلامتی و شما می‌کند. با یادگرفتن طرز استفاده از زیره در غذا شما خواهید توانست به راحتی زیره را در وعده‌های غذایی روزمره خود مصرف کنید و استفاده از زیره در غذا را به راحتی انجام دهید و لذت ببرید. با استفاده زیره در غذا، خواص زیره به بدن شما می‌رسد و سلامت بسیار بیشتری خواهید داشت. 

روش تهیه زیره پلو

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از زیره در غذا، تهیه زیره پلو است که بسیاری از شما این غذای خوشمزه را مصرف کرده‌اید و این سوال ها ممکن است برایتان بوجود آمده باشد که، زیره پلویی سبز است یا سیاه؟ کدام زیره برای پلو مناسب است؟ چگونه زیره پلو تهیه می‌شود؟

روش تهیه زیره پلو

زیره مورد استفاده در زیره پلو، زیره سیاه است. به طور کلی کاربرد زیره سیاه از کاربرد زیره سبز در آشپزی بیشتر است. با یاد گرفتن طریقه مصرف زیره سیاه در غذا به راحتی می‌توانید زیره پلوی خود را آماده کنید و از آن بسیار لذت ببرید. مواد لازم برای تهیه زیره پلو عبارت هستند از:

۲ لیوان برنج برای تهیه زیره پلو، ۳ قاشق غذاخوری زیره سیاه برای استفاده از زیره در غذا و کره و روغن و نمک به مقدار لازم. برای تهیه زیره پلو باید ابتدا طرز شستن زیره را به خوبی بدانید و به مدت ۳۰ دقیقه زیره را در مقداری آب خیس کنید و سپس آبکشی زیره سیاه را انجام دهید تا با یادگرفتن طرز استفاده از زیره در غذا و برنج بتوانید به راحتی زیره‌پلو را آماده کنید.

نحوه استفاده از زیره در غذا به‌این صورت است که برنج را به همراه چند لیوان و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید. سپس آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد و نرم شود، پس از آن باید زمانی که اطراف دانه برنج کمی نرم و مغز برنج کمی خام بود، برنج را با آب سرد آبکشی کنید.

زیره در غذا

سپس برای درست کردن زیره‌پلو باید برنج آبکشی شده را با زیره و کمی نمک مخلوط کنید. سپس باید انتهای قابلمه مقداری روغن بریزید و نان یا سیب زمینی حلقه شده برای ته دیگ قرار دهید. سپس برنج مخلوط با زیره را داخل قابلمه بریزید. مقدار مصرف زیره سبز و زیره سیاه در برنج باید در حد مناسب باشد تا طعم و خواص لازم را به زیره پلو بدهد اما نباید بیش از حد نیاز باشد. پس از آن، حرارت را زیاد کنید تا برنج کمی بخار کند. سپس نصف لیوان آب و چند قاشق روغن روی برنج بریزید. در انتها باید در قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و صبر کنید تا برنج زیره پلو دم بکشد. پس از دم کشیدن برنج مقداری کره آب شده روی آن بریزید. این غذای خوشمزه را همراه گوشت یا مرغ پخته خواهید توانست بیشترین لذت را از این غذا ببرید.

استفاده از زیره در دمنوش

یکی از روش‌های بسیار مناسب برای استفاده از زیره در غذا، درست کردن نوشیدنی و دمنوش با استفاده از زیره سبز و زیره سیاه است. یکی از مهم‌ترین روش استفاده از زیره در غذا درست کردن دمنوش زیره در کنار غذا است تا وعده غذایی بسیار بهتری برای شما آماده شود و در کنار غذای دارای زیره از نوشیدنی دارای زیره نیز لذت ببرید.

تهیه زیره پلو

یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد زیره سبز در آشپزی، تهیه دمنوش زیره سبز است که دارای خواص و مزه بسیار مناسبی می‌باشد. مقدار مصرف زیره سبز برای تهیه این دمنوش چندان زیاد نیست و برای تهیه آن تنها کافی‌است یک قاشق غذاخوری پودر زیره سبز را آسیاب کنید و آن را در یک قوری به همراه آب در دمای ۸۰ درجه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مانند چای دم کنید تا دمنوش زیره سبز آماده شود و در کنار غذای خود بنوشید. هم‌چنین می‌توانید این دمنوش زیره سبز را همراه یک قاشق عسل و آبلیمو به راحتی مصرف کنید.
دمنوش زیره سبز و دمنوش زیره سیاه دارای خواص بسیاری برای شما دارد و کمک بسیار زیادی به دستگاه گوارش شما می‌کند. جلوی اضافه وزن و چاقی را در شما به راحتی می‌گیرد و باعث لاغری زودتر خواهد شد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین روش‌های استفاده از زیره، در غذا است. برای تهیه دمنوش زیره هم‌چنین می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری دانه زیره و ۲۰ قطره آبلیمو را از شب قبل در آب خیس کنید و صبح روز بعد در یک ظرف بجوشانید. سپس دانه‌های زیره را از عصاره آن باید خارج کنید و آبلیمو را در عصاره زیره حل کنید. خواهید دید که میل کردن نوشیدنی زیره همراه با غذا بسیار مفید و خوشمزه خواهد بود.

دمنوش زیره سبز و سیاه

مصرف پودر زیره به همراه ماست

یکی از روش‌های بسیار مناسب دیگر برای استفاده از زیره در غذا، استفاده از پودر زیره سیاه و زیره سبز به همراه ماست است. به طوری که بتوانید ماست و زیره را همراه با غذا مصرف کنید. زیره برای استفاده در ماست را می‌توانید به صورت پودری و آماده تهیه کنید یا دانه‌های زیره را خودتان تبدیل به پودر زیره کنید. سپس یک قاشق چای‌خوری از پودر زیره را با یک قاشق غذا خوری ماست مخلوط کنید و پیش از غذا یا همراه با غذا بخورید و از مصرف زیره سیاه و زیره سبز به همراه غذا بسیار لذت خواهید برد.

بریم برای خرید زیره سیاه

بانک طعم 18 دی 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید