چگونه از زردچوبه برای لاغری استفاده کنیم؟

زردچوبه و لاغری دو کلمه ای است که زیاد شینده می‌شوند. ولی برای استفاده از زردچوبه برای لاغری باید نحوه استفاده و میزان آن را بدانیم.
11 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

در این مقاله قصد داریم خواص زردچوبه برای لاغری را بیان کنیم. مصرف زردچوبه به قرن‌ها قبل باز می‌گردد و یک ادویه پرکاربرد برای استفاده در آشپزی در غذاهای هندی و آسیای جنوبی بوده است. علاوه بر خوش رنگ کردن غذا، ادویه زردچوبه خواص ضد التهابی طبیعی دارد و برای لاغری نیز مفید است. زردچوبه را به دلیل رنگ، عطر و طعم فوق العاده‌اش به برنج و کاری اضافه می‌کنند. زردچوبه دارای مقادیر زیادی کورکومین است که نوعی پلی فنول است. این ماده خواص ضد التهابی فوق العاده‌ای دارد اما به تنهایی کارایی لازم را ندارد. برای فعال کردن کورکومین موجود در زردچوبه بهتر است با فلفل سیاه ترکیب شود.
سال‌ها است که زردچوبه با خواص کورکومین موجود در آن شناخته می‌شود. از این ادویه در غذا و نوشیدنی شیر زردچوبه در هند استفاده می‌شود. در حالی که ژاپنی‌ها از چای زردچوبه بیشتر استفاده می‌کنند. تایلندی‌ها هم به دلیل خواص بیشمار زردچوبه از این ماده در لوازم آرایشی بهره می‌گیرند. در آمریکا نیز ماده رنگ دهنده و نگهدارنده سس خردل، پنیر، کره و چیپس، زردچوبه است. در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با خواص زردچوبه، از مهم‌ترین ویژگی‌ آن یعنی خواص زردچوبه برای لاغری مطلع شوید.

مصرف زردچوبه برای لاغری

خواص شیر زردچوبه برای لاغری

ترکیب شیر و زردچوبه دارای فیبر غذایی است که باعث می‌شود از تجمع چربی‌ها جلوگیری شود و کاهش وزن اتفاق بیافتد. در مقاله خواص شیر و زردچوبه به صورت کامل در مورد خواص این نوشیدنی فوق العاده و معجزه بخش صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

خواص درمانی زردچوبه و لاغری

خواص درمانی زردچوبه مانند خواص ضد التهابی این ادویه به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. در واقع افزایش وزن به دلیل آزاد شدن سایتوکاین های پیش التهابی اتفاق می‌افتد. در این زمان التهاب مزمن به وجود می‌آید. در سال ۲۰۱۳ در مجله نوتریشن مقاله‌ای منتشر شد. این مقاله بیانگر این بود که افراد دارای اضافه وزن دچار سندرمی به نام متابولیک هستند که از اضافه وزن و اندازه زیاد دور کمر به وجود می‌آید. افراد دارای افزایش وزن اگر در مدت یک ماه روزی یک گرم کورکومین دریافت کنند، تری گلیسیرید در بدن آنها کاهش قابل توجهی خواهد داشت. البته محققان هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل این موضوع را اثبات کنند که زردچوبه و کورکومین تأثیری بر کاهش وزن دارد یا نه. برای اثبات این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است.

خواص چای زردچوبه برای کاهش وزن

مطالعات انجام شده در مورد کورکومین و زردچوبه نشان داده است که مصرف کورکومین به میزان ۸ گرم در روز بدون خطر است. بنابراین می‌توانید روزانه و به طور مداوم از زردچوبه استفاده کنید و تأثیرات آن را روی کاهش وزن خود مشاهده نمایید. برای استفاده از خواص زردچوبه می‌توانید از آن به عنوان چای استفاده کنید.

خواص زردچوبه

چای زردچوبه خواص ضد التهابی دارد و از فشار اکسیداتیو در بدن کم می‌کند. این چای همچنین از سندرم متابولیک جلوگیری می‌نماید. این سندرم عامل اصلی اضافه وزن و چاقی شکمی است. چای زردچوبه سبب کم شدن کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون می‌گردد و در نهایت به کاهش وزن می‌انجامد.

چطور از زردچوبه استفاده کنیم؟

خواص خوردن زردچوبه برای لاغری اثبات شده نیست اما استفاده از این روش معمول است و برخی افراد از آن نتایج زیادی گرفته اند. کافیست مصرف زردچوبه را در برنامه روزانه غذایی‌تان بگنجانید. زردچوبه ریشه‌ی زرد -نارنجی- است که در سراسر آسیا از آن برای بخشیدن عطر و طعم به غذاها استفاده می‌کنند. این ادویه دارای فواید دارویی زیادی است که به دلیل وجود ماده فعال کورکومین در آن است. زردچوبه به خواص ضد التهابی، بهبود خلق و خو، کم کردن قند خون و بهبود سلامت قلب شهرت دارد. اما سوال این است که چطور از این ادویه با خواص فوق العاده استفاده کنیم؟

امروزه مکمل‌های زردچوبه و کورکومین در دسترس هستند و طرفداران زیادی دارند. اما در زمان انتخاب این مکمل‌ها باید توجه کنید که کیفیت خوبی داشته باشند و از برند معتبری باشند.البته راه آسان‌تری نیز وجود دارد و می‌توانید از این ادویه به شکل تازه یا پودر شده در نوشیدنی‌ها و یا غذاها استفاده کنید. با اضافه کردن زردچوبه و فلفل سیاه به غذاها به جذب بیشتر کورکومین موجود در آن کمک کنید. اگر به صورت روزانه و همیشگی از زردچوبه در تهیه غذاها و نوشیدنی‌های خود استفاده کنید، امکان دریافت ماده کورکومین آن بیشتر می‌شود. اما اگر از طعم زردچوبه در نوشیدنی و غذاها لذت نمی‌برید، استفاده از مکمل آن توصیه می‌گردد.

​چای زردچوبه

خواص زردچوبه ناشتا برای لاغری

استفاده از زردچوبه به شکل ناشتا برای لاغری عوارضی برای بدن ندارد و می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز از زردچوبه استفاده کنید. اگر استفاده از زردچوبه در غذا را نمی‌پسندید از مکمل‌های زردچوبه استفاده کنید. مکمل‌های زردچوبه به دو صورت تولید می‌شوند. نوع اول ریشه زردچوبه را پودر می‌کنند و در آشپزی از آن استفاده می‌کنند. نوع دوم مکمل کورکومین است که از ریشه زردچوبه گرفته می‌شود. البته باید از نوع ارگانیک آن برای تلغیظ گرفته شود که از هر نوع سم آفت کشی عاری باشد.

خواص زردچوبه برای لاغری شکم

ماده فعال کورکومین موجود در زردچوبه برای لاغری شکم و کاهش وزن خواص زیادی دارد و می‌تواند با توجه به اثرات مثبتی که روی سلامتی دارد به کاهش وزن و لاغری سریع کمک کند. تحقیقات نشان داده است که زردچوبه در کاهش التهاب، سم زدایی، از بین بردن انگل، ایجاد خلق و خوی بهتر و کم شدن تشکیل عروق خونی جدید مؤثر است.

خواص زردچوبه برای کاهش وزن

برای استفاده از خواص زردچوبه برای لاغری می‌توانید از زردچوبه و یا کپسول مکمل آن استفاده کنید. با این روش بدن می‌تواند مقدار کورکومین مورد نیاز خود را دریافت کند. البته خواص زردچوبه به تنهایی قابل جذب توسط بدن نیست و باید همراه با فلفل سیاه استفاده شود. در انتخاب مکمل نیز دقت کنید که در آن فلفل سیاه وجود داشته باشد تا فرایند شکستن زردچوبه را آسان تر کند. به همین دلیل توصیه می‌گردد برای لاغری از زردچوبه و فلفل سیاه با هم استفاده کنید.

انواع زردچوبه برای لاغری


استفاده ازکپسول‌های مکمل معمولا همراه با غذا توصیه می‌گردد. اگر طعم و عطر زردچوبه برایتان دلپذیر است از زردچوبه در سبزیجات، شیر، غذاها و سالاد استفاده کنید و در کنار آن مصرف فلفل سیاه را اصلا فراموش نکنید.

خواص ماست و زردچوبه برای لاغری از دیگر ترکیباتی است که امتحان کردن آن خالی از لطف نیست و چاشنی بی نظیری برای سرو در کنار غذا است. زردچوبه دارای طبعی گرم و خشک است و طبع ماست نیز در طب سنتی تر و سرد است. ترکیب این دو با یکدیگر سبب تعادل در طبع آن‌ها می‌گردد. همچنین با وجود ترکیبات مفید موجود در این دو، سلامتی و بهبود سیستم ایمنی بدن تأمین می‌شود و در نهایت با بالا رفتن متابولیسم بدن، کاهش وزن اتفاق می‌افتد. البته این بدان معنا نیست که فقط استفاده از ماست و زردچوبه در طی شبانه روز سبب کاهش وزن می‌گردد. بلکه باید از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن در کنار مصرف ماست و زردچوبه استفاده کنید تا کاهش وزن اتفاق بیافتد. در ضمن این ترکیب سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می‌گردد.

خواص زردچوبه و عسل برای لاغری

از ترکیبات مؤثر برای لاغری استفاده از چای زردچوبه یا نوشیدنی شیر و زردچوبه است. برای ایجاد طعمی بهتر می‌توانید به این نوشیدنی عسل نیز اضافه کنید.

از زردچوبه به چه میزان استفاده کنیم؟

اگر برای لاغری از زردچوبه استفاده می‌کنید، دقت کنید که بیشتر از سه تا چهار قاشق چای خوری زردچوبه به صورت روزانه مصرف نکنید. همچنین اگر به زردچوبه آلرژی نداشته باشید، عوارض جانبی دیگری شما را تهدید نمی‌کند. البته این مورد در موارد خاصی استثنا دارد. پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله “از مضرات زردچوبه چه می‌دانیم؟“ را مطالعه بفرمایید. 


خواص درمانی زردچوبه برای لاغری

در ضمن مصرف زردچوبه با معده خالی برای افرادی که مبتلا به ریفلاکس هستند توصیه نمی‌شود زیرا اسید معده را تشدید می‌کند. مصرف مکمل زردچوبه نیز باعث تداخل دارویی و مختل شدن عملکرد برخی از داروها می‌گردد. بنابراین اگر دارویی خاص مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از مکمل زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف طولانی مدت مکمل زردچوبه و در دوزهای بالا منجر به ناراحتی معده یا زخم معده می‌شود. در ضمن افراد مبتلا به دیابت در مصرف آن باید احتیاط کنند زیرا سبب کاهش قند خون در زمان استفاده از داروهای دیابت می‌گردد.

مادران باردار یا شیرده نیز نباید بیشتر از سه قاشق چای‌خوری زردچوبه در طی روز استفاده کنند و افرادی که جراحی در پیش دارند نیز از دو هفته قبل باید در مصرف زردچوبه احتیاط کنند. زیرا زردچوبه گردش خون را تحریک می‌کند و مانع از انعقاد خون می‌گردد.

در انتها بد نیست بدانید که زردچوبه گیاهی است که در مناطق آسیای دور مانند اندونزی و هند کشت می‌شود. بخش بیرونی آن شبیه دیگر گیاهان استوایی است و گل‌های زردی دارد که به شکل قیف و بلند هستند. برگ‌های سبز و بزرگ آن نیز شبیه برگ‌های گل لیلی است. بخش اصلی زردچوبه زیر زمین است که به شکل ریشه‌ای غده‌ای و پهن است که طول آن به چندین فوت می‌رسد. ریشه‌ها بخش اصلی هستند که برداشت می‌شوند. استفاده از این ریشه‌ها به شکل تازه عالی است اما برای نگهداری طولانی تر از آن، بهتر است خشک شوند.

زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است اما اگر ریشه آن به شکل کامل خشک نشود و آب داشته باشد به راحتی فاسد می‌شود و از آنجایی که مسافت طولانی را طی می‌کند تا به سراسر جهان برسد، بهتر است ریشه آن به صورت خشک شده خریداری شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل گردد.

برای مطالعه بیشتر در مورد خواص زردچوبه و طریقه استفاده از آن حتما مقاله چگونگی مصرف زردچوبه و خواص زردچوبه را میدانید؟“ را بخوانید.

در این مقاله به بررسی خواص زردچوبه برای لاغری پرداختیم. تا با اطمینان از خواص این گیاه و ویژگی‌های آن به مصرف زردچوبه برای لاغری اقدام کنید. تنها نکته دارای اهمیت این است که خرید زردچوبه را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا نسبت به ارگانیک بودن و اصل بودن این ریشه پر خاصیت مطمئن باشید. در فروشگاه بانک طعم امکان خرید زردچوبه ارگانیک فراهم شده است که از طریق لینک زیر می‌توانید برای خرید زردچوبه اقدام کنید.

بریم برای خرید زردچوبه

بانک طعم 11 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید