آشنایی با ۴ کاربرد انبه و پودر انبه در غذا و ترشی

راز شگفت‌انگیز لطیف کردن طعم‌ها، استفاده از پودر انبه در غذا‌ها و حتی ترشیجات‌ است. استفاده از پودر انبه در مرغ و فلافل باعث می‌شود تا غذا طعم خوشمزه‌ای پیدا کند.
18 دی 1401 توسط
بانک طعم
| 1 اظهار نظر

یکی از ادویه‌های هندی بی‌نظیر، پودر انبه است که از تکه‌های خشک شده‌ی انبه بدست می‌آید. این ادویه‌ی خوش طعم می‌تواند چاشنیِ غذاهای بسیاری شود. پودر انبه در مرغ، ترشی، فلافل، جوجه‌کباب، کتلت، سالادها، سوپ‌ها و… استفاده می‌شود. استفاده از پودر انبه در غذا مواد مغزی بسیاری را وارد بدن می‌کند، اگر به آشپزی علاقه‌مندید و سلامت و کیفیت غذا برای‌تان اهمیت دارد پیشنهاد می‌کنم استفاده از پودر انبه در غذا را فراموش نکنید.

پودر انبه در چه غذاهایی استفاده می‌شود ؟

به دلیل مزاج گرم پودر انبه و طعم ملایم و نزدیک به تندی که دارد، یک تلخی خاصی را ایجاد می‌کند که طعم دهنده‌ی فوق‌العاده‌ای برای برخی از غذاها مانند مرغ و ماهی است.

استفاده از پودر انبه در غذا باعث خوش عطر و طعم شدن آن می‌شود؛ و علاوه بر این موارد، پودر انبه فواید بسیاری دارد که برخی از افراد فقط به‌ دلیل بهره بردن از همین فایده‌ها از آن در طبخ غذاهای مختلفی استفاده می‌کنند.

با مطالعه‌ی این قسمت، موارد مصرف پودر انبه در غذا را بدانید و سعی کنید با مصرف آن در انواع غذاها، علاوه بر پخت یک غذای خوش عطر و طعم، از غذای با کیفیتی استفاده کنید.

۱- پودر انبه در مرغ 

پودر انبه می‌تواند به عنوان یک ادویه‌، عطر و طعم مرغ را فوق‌العاده کند. طریقه‌ی استفاده از آن به این صورت است که هنگام پخت مرغ، مقداری پودر انبه را مانند زردچوبه به خورش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به درجه‌ی پخت برسد.

خوراک مرغ و انبه و خورش مرغ و انبه دو نمونه از غذاهایی هستند که برای پخت آنها از انبه استفاده می‌شود. برخی برای پخت این غذاها در صورت وجود نداشتن انبه، از پودر آن استفاده می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است.


پودر انبه در غذا

۲- پودر انبه در فلافل 

فلافل غذایی پرطرفدار و خوشمزه است؛ یکی از جذابیت‌های این غذا، سس بی‌ظیر و خاص آن است که درست کردن آن ممکن است برای هر کسی راحت نباشد. اگر فلافل دوست دارید و دلتان می‌خواهد فلافل بازاری جنوبی اصیل را هر از گاهی برای خودتان درست کنید، طرز تهیه‌ی آن‌را یاد بگیرید.

پودر انبه برای فلافل : مواد لازم برای تهیه‌ی سس فلافل عبارت است از پودر انبه به میزان دو قاشق غذاخوری، رب گوجه‌فرنگی به میزان یک قاشق غذاخوری، یک چهارم لیوان دسته‌دار فرانسوی سرکه، یک قاشق مرباخوری جعفری خشک یا تازه، فلفل‌قرمز و نمک.

حالا که صحبت از فلفل قرمز شد اگر دوست داشتید بیشتر در مورد این ادویه بی نظیر بدانید به شما مقالات زیر را پیشنهاد می‌کنیم:


برای تهیه سس فلافل با پودر انبه، مواد ذکر شده به غیر از جعفری را داخل یک قابلمه یا شیر جوش قرار دهید و سپس مقداری آب به آن اضافه کنید؛ سس را خوب هم بزنید تا کاملا رقیق و یکدست شود. ترکیب را روی حرارت بگذارید تا جوشیده و غلیظ شود. حالا زمان اضافه کردن جعفریِ تازه‌ی ساطوری شده یا خشک است. هم‌اکنون می‌توانید این سس خوش‌طعم را در کنار فلافل‌های خوشمزه‌تان نوش جان کنید.

​سس فلافل به روشی دیگر

برای درست کردن سس فلافل یک دستور دیگر هم وجود دارد که بازهم طرفداران خاص خودش را دارد. برای ساخت این سس، به دو ‌سوم لیوان فرانسوی دسته‌دار سرکه‌ی سفید، یک قاشق غذاخوری سرپُر پودر انبه و نمک و فلفل‌قرمز به میزان دلخواه نیاز است. برای تهیه این سس، کافی است مواد را داخل شیرجوش یا قابلمه بریزید و به‌مدت ۳ تا ۴ دقیقه صبر کنید. سپس حرارت شعله را ملایم کنید و اجازه دهید سس غلیظ شود. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه سس را از روی حرارت بردارید؛ حالا می‌توانید از سس استفاده کنید. برای نگهداری این سس برای استفاده‌ در آینده، پیشنهاد می‌شود آن‌را در یک ظرف شیشه‌ای دربسته در یخچال نگهداری کنید.


استفاده از پودر انبه

۳- پودر انبه در ترشی

مواد لازم برای تهیه‌ی ترشی بندری جنوبی عبارت‌اند از هویج، خیار، کلم ‌برگ، فلفل سبز تند، سیر، سرکه، آبلیمو، نمک، پودر انبه و آب جوش. برای درست کردن این ترشی برای ۱۰ نفر، لازم است ۲ عدد هویج نسبتا بزرگ، ۲ عدد خیار، ۵۰۰ گرم کلم برگ، ۱ عدد فلفل سبز، ۳ حبه سیر، ۲۰۰ میلی‌لیتر سرکه، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو، ۱ قاشق غذاخوری نمک، ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری پودر انبه و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌لیتر آب جوش داشته باشیم.

خواص سیر و پودر سیر را می‌دانید؟ پس با ما در مقالهخواص پودر سیر؛ روش تهیه پودر سیر از پوست کندن تا پودر کردن + فیلمهمراه ما شوید.

تازه توی مقاله مصرف پودر سیر چه غذاهایی را خوشمزه می‌کند؟ + طرز تهیه نان سیر و سس سیرمصرف پودر سیر در انواع غذا ها را با هم بررسی می‌کنیم.

حالا هویج، خیار، برگ کلم و فلفل سبز را به اندازه دلخواه خرد کرده و کنار می‌گذاریم. سرکه‌ و نمک را در قابلمه‌ای به جوش می‌رسانیم و مواد خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از گذشت ۵ دقیقه قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و سیرهای بسیار ریز شده را به آن اضافه می‌کنیم و فرصت می‌دهیم تا خنک شود.

در ظرفی دیگر، آب جوش، پودر انبه و آبلیمو را با هم ترکیب کرده و هم می‌زنیم؛ حالا همه‌ی مواد قرار گرفته در سرکه را به این ترکیب اضافه کرده و در یک ظرف شیشه‌ای قرار می‌دهیم. این ترشی بهتر است یک روز در هوای آزاد قرار بگیرد تا همه‌ی مواد مزه‌دار شوند و بعد در یخچال نگهداری شود.

۴- انبه برای جوجه کباب

برای درست کردن یک جوجه‌کباب فوق‌العاده برای ۴ نفر کافی است ران مرغ، یک‌دوم پیمانه آب، دو عدد انبه‌ی رسیده و سفت، یک عدد پیاز متوسط اسلایس‌شده، یک حبه سیر، ۴ قاشق سوپ‌خوری شکر، یک قاشق سوپ‌خوری زنجبیلِ خرد شده، یک دوم قاشق چای‌خوری خردل، فلفل قرمز، روغن زیتون و نمک و فلفل به مقدار لازم را در اختیار داشته باشیم.

چربی اضافه‌ی ران مرغ را جدا کرده و کنار می‌گذاریم. انبه‌ی سفت، سیر و پیاز را ریز خرد می‌کنیم. پیازها را در تابه‌ای که با روغن زیتون چرب شده قرار داده و بعد از ۵ دقیقه که پیازها نرم شدند سیر‌ها را اضافه می‌کنیم و یک دقیقه‌ی دیگر تفت می‌دهیم.

استفاده از پودر انبه

سپس انبه‌ی خرد شده را با کشمش خرد شده، دانه‌ی خردل، سرکه، آب، شکر و فلفل قرمز به پیاز و سیر اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت ۳۰ دقیقه با شعله‌ی آرام بجوشند.

در این تایم به سراغ مرغ‌ها می‌رویم. فر را در دمای ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم می‌کنیم، سطح سینی را با روغن زیتون چرب کرده و برش‌های ران مرغِ شسته و خشک شده را که با روغن زیتون و نمک ماساژ داده شده‌اند داخل سینی فر به مدت ۳۰ دقیقه قرار می‌دهیم تا مرغ‌ها طلایی شوند. تکه‌های مرغ را از سینی فر جدا کرده و و در تابه‌ای قرار می‌دهیم. سس انبه را روی مرغ‌ها می‌ریزیم تا کاملا پوشانده شوند. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه که طعم سس به خورد مرغ خواهد رفت، حالا می‌توانیم آن‌را همراه با برنج سرو کرده و لذت ببریم.

خواص پودر انبه در غذا

پودر انبه در غذا به دلیل گرمی‌ که دارد می‌تواند به عنوان یک مصلح عمل کند و سردی غذا مصرفی شما را از بین ببرد. علاوه بر این مورد مصرف پودر انبه در غذا باعث می‌شود:

  • جوش‌ها و آکنه‌های صورت درمان شود.
  • رنگ پوست شفاف و روشن شود.
  • پوست صورت جوان شود.
  • چربی پوست کاهش پیدا کند.
  • غذا بهتر هضم شود.
  • زخم معده درمان شود.
  • دستگاه گوارش سلامت باشد.

خواص سس پودر انبه در غذا

  • سیستم ایمنی بدن تقویت شود.
  • از یبوست و اسهال جلوگیری شود و در صورت وجود داشتن درمان شوند.
  • از انواع سرطان‌های لوسمی، ریه، پروستات، پستان و ریه‌ی بزرگ جلوگیری شود.
  • بیماری‌های قلبی/عروقی کاهش یابند.
  • کم خونی درمان شود.
  • سرماخوردگی درمان شود.

مواردی که در این بخش گفته شدند، تنها برخی از خواص فوق‌العاده‌ی انبه یا پودر انبه بودند؛ اگر دوست دارید با خواص پودر انبه آشنا شوید می‌توانید دو مقاله زیر را بخوانید.‌

لذیذ بودن غذاها یکی از مواردی است که همه دوست دارند آن‌را تجربه کنند؛ استفاده از پودر انبه در مرغ یا هر غذای دیگری مانند انواع سوپ‌ها و سالاد‌ها و… بدون شک این لذیذی و خوش طعمی را به غذاها می‌بخشد و یک طعم بی‌نظیر و منحصر به فرد را در خاطرتان به جای می‌گذارد.

انبه از میوه‌هایی است که ممکن است نتوانیم هر زمانی که خواستیم آن‌را تهیه کنیم و از آن استفاده کنیم یا خشک شده‌ی آن‌را برای غذاهای مورد نظرمان پودر کنیم؛ اما می‌توانیم با خرید پودر انبه با قیمتی مناسب، هر زمانی از سال که لازم داشتیم از آن در غذاها استفاده کنیم و لذت ببریم.

بریم برای خرید پودر انبه

بانک طعم 18 دی 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید