طرز تهیه ۵ غذای راحت با نخود

غذا با نخود فوق‌العاده زیاد است. محبوب‌ترین غذاها با نخود درست می‌شود، بنابراین آشپزی با نخود بسیار پر کاربرد ولذت بخش است.
12 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد


نخود یکی از حبوباتی است که میلیون‌ها سال قبل در آشپزی مدیترانه‌ای و خاورمیانه‌ای از آن استفاده می‌شود. نخود مملو از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات است و با استفاده از آن می‌توان غذاهای متنوعی پخت. نخود منبع غنی از انواع آنتی اکسیدان و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، اسید فولیک، کلسیم، روی، فسفر و پتاسیم است. همچنین در نخود مواد مغذی مانند ویتامین b6 و ویتامین C وجود دارد. مصرف نخود به کمتر شدن بیماری‌های قلبی عروقی، بهبود گوارش، کاهش وزن، از بین رفتن چین و چروک، درمان عفونت قارچی، تقویت و رشد مو، پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم دفاعی بدن و … کمک می‌کند. در ادامه چند نوع غذا با نخود را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید با پخت این غذاها از خواص نخود بهره مند شوید. اگر به طرز تهیه غذاهای متنوع علاقه دارید حتما این مطلب طرز پخت بی نظیر دونات حبوبات را بخوانید.

نخود

یکی از مغذی‌ترین و مفیدترین حبوبات شناخته شده، نخود است. با خرید نخود ارزش و خواص غذایی بسیار زیاد به وعده‌های روزانه خود خواهید داد. و برای خرید نخود می‌توانید از بانک طعم کمک بگیرید.

همین الان بخون!!


انواع غذا با نخود

1- فلافل

به جرأت می‌توان گفت، فلافل محبوب ترین غذا با نخود است که مخلوطی از نخود، گیاهان تازه و ادویه جات است و به شکل یک توپ کوچک سرخ می‌شود. این گمان وجود دارد که فلافل از مصر سرچشمه گرفته است، زیرا مصریان به دنبال جایگزینی دلچسب برای گوشت در طول فصول طولانی روزه‌داری می‌گشتند. پس از آن فلافل به یک غذای گیاهی محبوب در مصر و در سراسر خاورمیانه تبدیل شده است.

مواد لازم

  • نخود خشک ( از مصرف کنسرو نخود پرهیز کنید)
  • گیاهان تازه مانند جعفری تازه، گشنیز و شوید
  • پیاز و سیر تازه
  • نمک و فلفل
  • زیره خشک و کمی فلفل هندی و گشنیز خشک
  • بیکینگ پودر

ابتدا نخود را از ۲۴ ساعت قبل در آب خیس کنید و حدود یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین به آب آن اضافه کنید تا به نرم شدن نخود کمک کند. اندازه نخود با خیس خوردن دوبرابر می‌شود. می‌توانید پوست نخودها را بگیرید و یا اینکه نخود و سبزی‌های تازه و سایر مواد را دورن غذاساز بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس مایه فلافل را برای یک ساعت و یا یک شب درون یخچال بگذارید تا بافت آن بهم چسبیده‌تر شود.

پس از آن بیکنیگ پودر را به مخلوط اضافه کنید. این ماده به فلافل بافتی مطبوع و کرکی می‌دهد و بعد به اندازه یک توپ کوچک از فلافل بردارید و فلافل‌ها را در درون داغ سرخ کنید.

روش تهیه غذا با نخود

با احتیاط فلافل‌ها را از روغن بیرون بکشید. دقت داشته باشید باید فضای کافی برای سرخ شدن هر کدام از فلافل‌ها وجود داشته باشد. زمانی که فلافل خوب سرخ شد آن را روی دستمال حوله‌ای بگذارید. دقت داشته باشید باید در تهیه فلافل حتما از نخود خشک استفاده کنید زیرا نخود خشک بهترین بافت را به شما می‌بخشد. نخودخشک به طور طبیعی نشاسته ای است و به شکل گیری فلافل شما کمک می‌کند. اگر از کنسرو نخود استفاده کنید فلافل شما در روغن سرخ کردنی متلاشی می‌شود.

حبوبات پخته چه مزایایی دارند؟ + آموزش نحوه نگهداری از حبوبات پخته

حبوبات پخته مزایای زیادی دارند. حبوبات پخته شده برای لاغری و همچنین برای حیوانات از جمله سگ، خواص ویژه‌ای دارد برای اشنایی بیش تر با این خواص حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


2- حریره

آشپزی با نخود و تهیه غذا با نخود به چند غذای ساده منتهی نمی‌شود. یکی دیگر از غذاهای ساده‌ای که با نخود می‌توانید بپزید، حریره است. حریره یک خورش سنتی مراکشی است که مخصوصا در ماه رمضان و سفره‌های افطار و سحری از آن استفاده می‌کنند. این خورش معمولا به عنوان پیش غذا و یا به عنوان یک شام سبک سرو می‌شود.

مواد لازم

  • گوشت بره، گاو یا گوشفندی خورشتی
  • پیاز ساطوری شده، گشنیز خردشده، جعفری ساطوری شده و ساقه کرفس خردشده
  • زردچوبه، زنجبیل آسیاب شده، فلفل سیاه، پودر دارچین، جوز هندی رنده شده، تخم گشنیز رنده شده و پودر زیره سیاه
  • نخود کنسروی، عدس سبز، آب، نمک دریایی و لیموی قاچ شده
  • خرمای تازه و نان لواش برای سرو
  • آرد، آب و رب گوجه فرنگی

برای تهیه سس تدویرا باید آب، رب گوجه و آرد را درون یک ظرف بریزید و خوب مخلوط کنید تا سس یکدستی به دست آید. سپس گوشت، پیاز، نصف گشنیز، جعفری، کرفس، ادویه جات، نخود و عدس را درون یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت زیاد بگذارید تا جوش بیاید. بعد از آن حرارت را متوسط کنید و اجازه بدهید گوشت به خوبی نرم شود. البته در این حین گاهی مواد را هم بزنید تا به ته قابلمه نچسبند.

آشپزی با نخود

بعد از آن سس تدویرا را درون قابلمه بریزید و نمک، بقیه گشنیز و فلفل سیاه و زیره را نیز به آن اضافه کنید. نیم ساعت دیگر به آن زمان بدهید و گاهی آن را هم بزنید تا خورش به خوبی جا بیفتد. سپس خورش را درون کاسه سرو بریزید و با اب لیمو و مقداری گشنیز آن را تزیین کنید. این خورش با قاچ‌های لیمو، خرما و نان لواش سرو می‌شود.

3- بهترین غذا با نخود آبگوشت

یک غذای ایرانی با نخود که بسیار هوشمندانه و پرطرفدار است، آبگوشت است. آبگوشت معمولا در بین همه افراد محبوب بوده و بیشتر ایرانی‌ها آن را دوست دارند. در ادامه طرز تهیه انواع غذا با نخود و طرز تهیه آبگوشت با نخود را بیان می‌کنیم.

مواد لازم

برای درست کردن آبگوشت باید ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را دور بریزید و با آب تازه عوض کنید تا نفخ آن به خوبی گرفته شود. سپس دنبه و گوشت را درون قابلمه با مقداری آب بریزید تا آب به جوش بیاید. اگر می‌خواهید رنگ آبگوشت شما روشن باشد، حتما بعد از به وجود آمدن کف‌های قهوه‌ای، گوشت‌ها را آبکش کنید.

سپس درون یک قابلمه گوشت‌ها را بریزید و حرارت را متوسط بگذارید. در این حین پیاز را پوست بگیرید و درشت خرد کنید و روی گوشت بریزید. حبوبات را نیز آبکش کنید و به قابلمه گوشت اضافه کنید. سپس ادویه جات را اضافه کنید و کمی گوشت را با مواد تفت دهید تا با روغن گوشت کمی سرخ شوند.

طرز تهیه سالاد نخود

پس از آن مقدار مناسبی آب اضافه کنید و ۲ حبه سیر را نیز پوست بگیرید و به مواد اضافه کنید. چوب دارچین را به مواد اضافه کنید و بعد از کمی جوش خوردن آن را بیرون بیاورید. دنبه را نیز بعد از سه ساعت پخت بیرون بیاورید و با گوشت کوب خوب بکوبید تا له شود. سپس به آبگوشت اضافه کنید. نیم ساعت قبل از پخته شدن آبگوشت، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. سپس سیب زمینی شسته شده و چهار قسمت شده را به آبگوشت اضافه کنید. در این مرحله باید گوجه را برش بزنید و به مواد اضافه کنید. لیمو عمانی ها را نیز با کمک چنگال سوراخ کنید و به آبگوشت اضافه کنید. به جای لیمو عمانی می توانید از پودر و یا گرده لیمو عمانی نیز استفاده کنید.

زمانی که روغن دنبه روی آبگوشت را گرفت و آبگوشت جا افتاد می‌توانید آن را با نان سنگک، سبزی و پیاز سرو کنید.

آبگوشت

4- نخود پلو

اگر به دنبال تهیه غذای ساده با نخود هستید، نخود پلو یک غذای ساده است که به سبک جنوبی‌ها می‌توانید آن را بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم

  • نخود آبگوشتی
  • برنج
  • گوشت خورشی گوساله یا گوسفند
  • زعفران آب کرده و غلیظ به میزان لازم
  • پیاز
  • روغن به میزان لازم
  • نمک ، فلفل سیاه ، دارچین ، زردچوبه ، زعفران به میزان لازم
  • پودر سیر به مقدار دلخواه
  • هل دو عدد ساییده شده (در صورت دلخواه)
  • ادویه پلویی بندری(در صورت دلخواه)

برای تهیه این غذا لازم است نخود را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس برنج را از دو یا سه ساعت قبل خیس کنید.

پخت غذا با نخود

پیاز را به خوبی خرد کنید و درون قابلمه با کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت را به آن اضافه کنید و کمی سرخ کنید. در آخر نیز نخودهای آب گرفته شده را اضافه کنید. ادویه‌های دلخواهتان را درون قابلمه بریزید. فقط مقداری زعفران برای مراحل آخر پخت نگه دارید. بعد از تفت خوردن مواد، ۴ تا۵ لیوان آب درون قابلمه بریزید تا مواد به خوبی پخته شوند. زمانی که گوشت و نخود پخته شد و یک سوم آب درون قابلمه باقی بود، برنج را به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید مانند کته پخته شود. در انتها پودر هل و زعفران و کمی روغن روی برنج بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا با حرارت کم دم بکشد.

5- آش رشته

یکی از سوالات بانوان ایرانی با توجه به خواص نخود این است که با نخود چی بپزم؟ آش رشته از آن دسته غذاهای پرطرفداری است که همه از خوردن آن لذت میبرند. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید.

برای پخت آش رشته لازم است از یک شب قبل حبوبات را درون آب به شکل جداگانه خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود. سپس درون یک قابلمه همه حبوبات به جز عدس را بریزید و روی آن آب بریزید و اجازه بدهید حبوبات پخته شوند. البته می‌توانید حبوبات را به صورت جداگانه نیز بپزید. بعد از پخته شدن حبوبات، سبزی آش مانند اسفناج، گشنیز، جعفری، شوید و تره را که شسته و خرد کرده‌اید به قابلمه اضافه کنید.

عدس و ادویه‌ها را نیز به قابلمه آش اضافه کنید و ۴۰ دقیقه تا یک ساعت به آن زمان بدهید تا سبزی و حبوبات کامل پخته شوند. پس از آن نصف بسته رشته آش را به قابلمه اضافه کنید و کمی نعنا خشک درون قابلمه بریزید.

پیازها را خوب بشویید و خلالی خرد کنید و درون یک تابه به خوبی سرخ کنید. نصف پیاز را به قابلمه اضافه کنید و نصف آن را برای تزیین نگه دارید.

بهترین غذا با نخود

مقداری کشک در مرحله آخر پخت، درون قابلمه بریزید و نمک غذا را نیز اندازه کنید. سپس درون کاسه سرو، آش را بریزید و با نعنا داغ و پیاز داغ آن را تزیین کنید. دقت داشته باشید اگر قابلمه کوچک باشد، رشته‌های آش به هم می‌چسبند. به همین دلیل حتما برای تهیه آش رشته از قابلمه بزرگ استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم انواع غذا با نخود را به شما آموزش دهیم. در مورد خواص نخود به صورتی کوتاه صحبت کردیم. در صورتی که خواص نخود بسیار زیاد و بیشمار است. برای خرید حبوبات و خرید عمده حبوبات می‌توانید از طریق فروشگاه بانک طعم اقدام کنید.

نخود

یکی از مغذی‌ترین و مفیدترین حبوبات شناخته شده، نخود است. با خرید نخود ارزش و خواص غذایی بسیار زیاد به وعده‌های روزانه خود خواهید داد. و برای خرید نخود می‌توانید از بانک طعم کمک بگیرید.

همین الان کلیک کنید


حبوبات نخود

بانک طعم 12 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید