درمان ریزش مو با زردچوبه

از گذشته تا به امروز فواید زردچوبه برای مو و شوره سر مورد تایید دانشمندان بوده است و راه حلی مناسب برای درمان ریزش مو است.
13 بهمن 1401 توسط
بانک طعم
| هنوز نظری وجود ندارد

یکی از معضلاتی که امروزه خانم‌ها و آقایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل ریزش مو است که بسیار حیاتی بوده و ارتباط مستقیمی با زیبایی فرد دارد. دلایل مختلفی برای ایجاد مشکل ریزش مو وجود دارند؛ مانند دلایل وراثتی، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی و یا فرآیند افزایش سن که در ریزش موها تأثیر گذارند. بنابراین هر کسی می‌تواند در موقعیتی از زندگی‌اش دچار ریزش مو شود اما معمولا این مشکل بیشتر در آقایان دیده می‌شود. ریزش مو یا آلوپسی می‌تواند روی پوست سر اثر داشته باشد و یا روی پوست کل بدن و این مشکل می‌تواند موقت و یا دائم باشد. در ادامه در خصوص فواید زردچوبه برای مو و شوره سر صحبت خواهیم کرد. 

طاسی نوعی از ریزش موی بیش از اندازه است که در ناحیه پوست سر اتفاق می‌افتد. رایج ترین علت طاسی ریزش موی ناشی از وراثت و افزایش سن است. برخی از افراد بدون اقدامی برای درمان ریزش مو، فقط به پنهان کردن آن می‌پردازند. ممکن است با استفاده از مدل مو، کلاه، روسری و… این مشکل را پنهان کنند. البته برخی از افراد نیز به دنبال راههای درمان طاسی می‌روند. در این مقاله به طور کامل در مورد درمان ریزش مو با زردچوبه توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

ریزش مو و زردچوبه

زردچوبه یکی از ریشه‌های گیاهی پر مصرف و پرفایده‌ای است که همه با آن آشنایی دارند. این گیاه از خانواده زنجبیل بوده و دارای ماده شیمیایی گیاهی سودمندی به نام کورکومین است. این ماده سبب ایجاد رنگ زرد جذاب آن شده است. زردچوبه علاوه بر مصارف آشپزی، به صورت سنتی برای رنگ آمیزی پارچه، مراقبت‌های پوست و مو و اهداف دارویی کاربرد دارد.

درمان ریزش مو با زردچوبه

ریزش موی زنانه و مردانه یا کم پشت شدن موها، معضلی بسیار نگران کننده است. ممکن است راه حل‌های متعددی برای این قضیه وجود داشته باشد اما هیچ کدام نتیجه مطلوبی نداشته باشند. اما نگران نباشید. زردچوبه می‌تواند بهترین ماده‌ای باشد که تا حدودی مشکلات ریزش مو را برطرف می‌سازد و سبب رشد مجدد موها شود. در حقیقت با استفاده از زردچوبه نه تنها می‌توانید ریزش مو را درمان کنید، بلکه سایر مشکلات پوست سر نیز بدون به وجود آمدن حساسیت برطرف می‌شوند. زردچوبه و ماده اصلی مفید موجود در آن یعنی کورکومین قادرند ریزش موها را متوقف کنند. زردچوبه همچنین ماده‌ای موثر با خواص و فواید بیشمار است.

فواید زردچوبه برای مو

همان طور که گفتیم زردچوبه از خانواده زنجبیل بوده و بومی هند و دیگر کشورهای آسیای جنوبی است. بهترین موقعیت برای رشد این گیاه در مناطق گرم و مرطوب میسر است. هدف از کشت این گیاه هم دارویی و هم مصارف آشپزی است. از زردچوبه در سب سنتی هند به عنوان درمانی جهت سوء هاضمه، مشکلات کبدی و بهبود زخم ها در طی سالیان گذشته استفاده می‌شده است. در ضمن زردچوبه جهت بهبود بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی و مسایل دستگاه گوارش نیز کارساز است.

کورکومینوئید از اجزای اصلی گیاه زردچوبه است که شامل کورکومین، دمتوکسی کورکومین و بی سدمتوکسی کورومین می‌باشد. میزان مقادیر این ترکیبات بسته به نوع گیاه و تغییرات آن متفاوت است. اما ماده اصلی گیاه زردچوبه که بارها مورد مطالعه قرار گرفته است، کورکومین است که فواید بیشماری دارد.

مصرف زردچوبه

مزایای کورکومین موجود در زردچوبه برای ریزش مو

کورکومین موجود در زردچوبه با چندین روش با ریزش مو مقابله می‌کند و این موضوع با استفاده از تحقیقات آزمایشگاهی ثابت شده است. به شکل معمول اضافه کردن زردچوبه به رژیم غذایی روزانه باعث می‌شود، در طول زمان سلامت کلی بدن تأمین گردد و سیستم ایمنی بدن تقویت شود. این عملکرد زردچوبه در بدن باعث می‌شود افرادی که به ریزش مو به دلایل خود ایمنی مثل آلوپسی اندروژنی دچار شده‌اند، بهبود یابند و رشد مو در آنها تحریک شود.

کورکومین همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کند. این ماده به بهبود سلول ها کمک کرده و به فعال سازی گیرنده ویتامین D منجر می‌شود. کورکومین همچنین قابلیت فعال کردن ژن‌های گیرنده ویتامین D در فولیکول های مو را داراست. این ژن‌های گیرنده تأثیر چشمگیری در تنظیم چرخه رشد مو داشته و افرادی که در بدنشان این ژن وجود نداشته باشد، بیش از بقیه به بیماری آلوپسی دچار می‌شوند.

چگونه کورکومین مورد نیاز بدن را تأمین کنیم؟

زردچوبه به طور طبیعی در غذاهای مختلف و رژیم غذایی اکثر ایرانی‌ها وجود دارد و به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما می‌توانید از مکمل‌های کورکومین نیز برای اثرگذاری بیشتر استفاده کنید. استفاده از کورکومین به همراه آب اثرگذاری آن را کم می‌کند. زیرا این ماده محلول در آب نبوده و به آسانی از بدن دفع می‌شود بدون آنکه تأثیری داشته باشد. کورکومین همچنین با چربی نیز اثرگذار نبوده و تأثیر عکس دارد. طبق مطالعات مصرف زردچوبه با فلفل سیاه می‌تواند به مقدار زیادی ( حدودا دو هزار درصد بیشتر) مقدار جذب کورکومین در خون را افزایش دهد.

درمان ریزش مو با کورکومین

البته در کنار استفاده از زردچوبه و خواص کورکومین در رژیم غذایی روزانه، می‌توانید از زردچوبه به عنوان درمانی موضعی جهت پیشگیری از ریزش مو نیز استفاده نمایید.

ماسک زردچوبه برای درمان ریزش مو

  • پودر زردچوبه (۲ قاشق غذاخوری)
  • آب لیمو (۲ قاشق غذاخوری)
  • آب (۱ فنجان)
  • ژل آلوئه ورا (۲ قاشق غذاخوری)

همه ترکیبات ذکر شده را درون یک کاسه باهم مخلوط کنید و خوب ترکیب کنید. سپس مخلوط به دست آمده را روی تمامی قسمت‌های مو قرار بدهید. ابتدا از ریشه مو شروع کنید و کف سر را با ماسک ماساژ دهید و سپس ماسک را روی ساقه و نوک مو بزنید. اجازه بدهید ماسک حدود ۲ ساعت روی مو باقی بماند. سپس با آب ولرم موها را آبکشی کنید.

می‌توانید ژل آلوئه ورا را از ترکیب حذف کنید و ماسک را تنها با پودر زردچوبه، آب لیمو و آب تهیه کنید اما این کار سبب رقیق شدن ماسک می‌شود. بنابراین برای خمیری‌تر شدن حالت ماسک بهتر است به آن ژل آلوئه ورا را اضافه کنید.

درمان شوره سر با زردچوبه

شوره سر و زردچوبه

برای درمان شوره سر زردچوبه یک گزینه عالی است. برای افزایش سلامت پوست سر و درمان شوره سر کافیست مقدار ۲ قاشق غذا خوری پودر زردچوبه و یک چهارم لیوان روغن زیتون را ترکیب کنید و روی پوست سر بمالید و سپس با آب ولرم و شامپو بشویید. 

خرید زردچوبه

همان طور که گفتیم زردچوبه یکی از مفید‌ترین گیاهان برای حفظ سلامت بدن، پوست و مو است. فواید کورکومین برای پوست و مو و درمان ریزش مو نیز سبب شده این گیاه به گیاهی پرطرفدار تبدیل شود. برای خرید ادویه و خرید زردچوبه می‌توانید از طریق همین سایت اقدام نمایید و ادویه ارگانیک و اصل را سفارش دهید.

بریم برای خرید زردچوبه

خرید زردچوبه

بانک طعم 13 بهمن 1401


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید